Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 00:10

Een tijdje geleden had ik een topic geopend over schimmelig hooi...
Al dat hooi is weg en inmiddels heb ik een andere hooileverancier
De eerste serie baaltjes die ik kreeg waren tip top in orde (kleine pakjes a 25kg)
Toen hij de volgende serie kwam brengen (uit dezelfde partij, kon niet alles in een keer bergen) zei hij direct al dat ze wat slechter waren
De slechtsten had hij eruit gehaald.
De rest was wisselend. Nu heb ik baaltjes waar niks mee aan de hand is en baaltjes die heel stoffig zijn. Al het stoffige pluk ik eruit en gooi ik weg, is echt de buitenkant. Binnenin ziet t er heel goed uit en ruikt erg lekker.. Ik las wel dat je het kon weken, maar vind t ook erg stinken. Stinkt stoffig hooi altijd (beetje schimmelachtig) of is het inderdaad verstandiger het gewoon weg te gooien.. anders kan ik het uiteraard wel gewoon gaan weken. Maar twijfel er dus wel over. Want heb geen zin in paarden die hoesten omdat ze geen goed hooi hebben gekregen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:16

Dat stof is schimmel, weken hoeft niet direct maar je zou wel de plakken even kunnen besproeien, blijven de sporen plakken. Stoffig hooi stinkt niet , schimmelig hooi wel.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 00:25

Maar of schimmelig hooi nou droog of nat is. Dat moet je toch zowieso niet voeren?
Maar dan heb ik er iig goed aan gedaan om t weg te gooien :)

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:20

Klopt, geen schimmelig hooi voeren en idd..stoffig stinkt niet dus als het muf ruikt dan zit er schimmel in.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:34

stof en schimmel niet geven. DA kosten zijn duurder dan een nieuwe baal.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 12:43

Ik heb inmiddels nieuwe baaltjes gehaald :D

VdBA

Berichten: 262
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:25

Mag ik vragen waar je dan met het slechte hooi blijft? Ik heb een hele partij liggen waar de paarden niet willen aankomen. Maar weet niet goed waar ik dit kwijt geraak zodat ik plaats heb om goed hooi op te slaan :-(

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:28

Koeienboer bellen of hij het wil hebben.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:29

Terug naar waar je het gekocht hebt?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:02

VdBA schreef:
Mag ik vragen waar je dan met het slechte hooi blijft? Ik heb een hele partij liggen waar de paarden niet willen aankomen. Maar weet niet goed waar ik dit kwijt geraak zodat ik plaats heb om goed hooi op te slaan :-(

Mag ik vragen waarom jij daar jouw probleem van maakt? Als je slecht hooi krijgt weet ik niet beter dan dat je je leverancier belt en vraagt om fatsoenlijk spul + dat ze het ongeschikte hooi weer meenemen.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stoffig hooi, ruikt ook niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:23

Nou ik heb het ook wel eens gehad, maar dan met grote ronde balen.. Eenmaal geopend krijgen we die niet meer van hun plek af, dus weer ophalen door de hooiboer gaat hem dan niet worden. Ik kon de baal met de kruiwagen deel voor deel naar de mesthoop brengen. Ellende is dat! Op dit moment is het hooi dat ik krijg ook weer niet zo best. Meestal aan het einde van het seizoen, als het tegen de nieuwe snee aan zit, dan wordt het minder.. Vanmorgen na het openen van een nieuwe baal eerst de buitenste laag er maar omweg gehaald en meteen naar de mesthoop gebracht. Daaronder was het gelukkig droger.