Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 20:32

Hoi allemaal!


Vorige maand is een grote droom in vervulling gegaan: de paarden aan huis, op loopafstand van het bos. Wij hebben een boerderij gekocht op de Veluwe! Best een verhuizing als je je hele leven vlakbij Amsterdam hebt gewoond :D Aangezien de boerderij zelf meer dan netjes is (van top tot teen gerenoveerd) konden we direct aan de plek voor de paarden beginnen. We hebben ongeveer 6000 m2 voor 2 paarden, verdeeld in 2 stukken land.

Deel 1:
[ img ]

Deel 2:
[ img ]

De twee delen zijn vrij makkelijk met elkaar te verbinden.

Ik heb al heeeel veel gelezen, plaatjes gezocht, boeken bekeken.. Mijn ene paard heeft in Noord-Holland ook altijd in een zogenaamd paddock paradise gestaan, twee verschillende zelfs (maar dan zonder berg en poel, dus geen echte). Mijn andere paard heeft op de laatste plek ook een aantal maanden gestaan, want die kochten we er pas bij toen de verhuisplannen rond waren :D

En nu wil ik natuurlijk een echt paradijs voor ze maken. Mijn handige ouders zijn hier de halve week en in de vakanties zijn ze hier full time in het gastenhuis/bakhuis. Ik moet zeggen dat er al heeeel veel gedaan is de afgelopen paar weken :D


De huidige situatie:

Deel 1:
[ img ]
Paden gemaakt, omheining gezet. Palen geslagen voor hooinetten.

[ img ]
Dit was een dichtbegroeide veranda, deze hebben we voor de regen leeg gehaald, klimop weggehaald en afgezet met schrikdraad. Dit is tijdelijk, de goede schuilplek staat nu bovenaan de prioriteiten lijst :D

Deel 1 zal het deel zijn waar de paarden voornamelijk gaan staan.

Deel 2:
[ img ]
Pad door het bos gemaakt :D Natuurlijke schaduw *\o/*

[ img ]
Eindresultaat

[ img ]
Begin gemaakt aan de rijbak.

Deel 2 zal meer een zomerdeel worden, hier komt de rijbak en hier laten we het gras verder ook staan. Zeker met de warme dagen zal het hier prima vertoeven zijn vanwege het stukje bos.

Om een iets beter beeld te krijgen en om mijn ideeën wat vorm te geven heb ik een plattegrond gemaakt:

[ img ]
Het puinpad, de bestrating voor de schuilstal, de grote schuilstal, de berg en de poel moeten nog gemaakt worden. De exacte locatie van de poel en berg heb ik nog niet, even kijken hoe het uit gaat komen als we daadwerkelijk aan de slag gaan. Ook de wilgenbomen in deel 2 hebben het niet overleefd, wij kregen de sleutel tijdens de hitte en de vorige bewoners waren al weg, dus er werd niet meer gesproeid. Op die plekken gaan we nieuwe bomen planten. Alles mag gegeten worden en de wilgen en witte berken zijn zelfs heel gezond :D De boompjes die met een 'F' zijn aangegeven zijn fruitbomen; appels en peren.

De paden zijn ongeveer 3,5/4 meter breed, de tussenpaadjes zijn minimaal 3 meter breed. De oversteek van deel 1 naar deel 2 is een pad van 5(?) meter over de oprijlaan heen, dit is grind :Y) Goed voor de hoeven. Dit gaat dus zoals ik eerder al zei niet standaard open. De oprijlaan is aan het einde dicht met een stevig hek en het pad kunnen we nog met elastisch schrikdraad afzetten zodat ze niet aan de wandel gaan over de hele oprijlaan :x

En als laatste nog een foto van de bewoners:
[ img ]
Vooraan 5 jarige Quarter Horse ruin genaamd Dino (verkorte variant :') ) net zelf zadelmak gemaakt en nu bezig met de eerste kleine rondjes bos.
Daarachter 12 jarige Amerikaanse Appaloosa ruin Magic Dreamer, alweer 6,5 bij ons en nu dan eindelijk in de tuin <3
Ik sluit niet uit dat er tzt nog een (of max 2) paardje bij komt, ze komen uit een kudde van 14 en ik merk dat ze nu wel heel erg alleen met zijn tweetjes zijn, of dit in de vorm van een shet of een pensionpaardje zal zijn weet ik nog niet

Wie o wie heeft er nog leuke ideeën aan inrichting voor ons Paradijsje? Alle ideeën en tips zijn welkom!!! :D

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!


JustMeI2
Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:58

waauuw!!
Echt heeel erg gaaf <3 <3
Dit wil ik ook ooit. Ik denk dat je alles wat ik kan verzinnen er al in hebt.
Een paar boomstronken? Voor als ze gek willen doen :') (en dus willen springen als dat niet duidelijk was haha)
Ik ken ook mensen die hun paarden bamboe voeren en een bamboe bosje erbij hebben staan.
Ziet er nu ook echt gaaf uit!
En natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe huis! :# *\%/* *\o/*

melis__
Berichten: 1800
Geregistreerd: 17-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:08

Wauw is dit al in een maand tijd gebeurd?! Wat een doorzetters zijn jullie! Ik volg :D

De liefde die een paard kan geven is onbetaalbaar <3

BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 21:13

Bedankt beide!!

Haha, dit is inderdaad al in een maand gedaan :o We hadden allemaal vakantie 8-) Er liggen nu in deel 1 balken over een van de paden, die sneden ze elke keer af dus met die balken er bij moeten ze óf omlopen of over de balken :Y) En uiteraard lopen ze dan liever om, het zijn echt geen springpaarden :')

Bamboe was mij nog niet helemaal duidelijk, ik kan wel vinden dat ze 'paarden bamboe' mogen, maar wat is paarden bamboe :+

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:31

Wat een droomplekje! En welkom in dit gedeelte van Nederland ( ik woon een paar km van jouw nieuwe dorp vandaan).

Verder geen tips zo één twee drie. Vind het idee er al super uit zien namelijk. En gaat snel.
Over bamboe, ik weet zo ook niet wat paarden bamboe is. Maar ik weet wel dat bamboe onwijs woekerd. En dat het een ramp is om er weer vanaf te komen als je het weg wilt hebben. Misschien iets om mee te nemen.

JustMeI2
Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:06

Daantj__ schreef:
Wat een droomplekje! En welkom in dit gedeelte van Nederland ( ik woon een paar km van jouw nieuwe dorp vandaan).

Verder geen tips zo één twee drie. Vind het idee er al super uit zien namelijk. En gaat snel.
Over bamboe, ik weet zo ook niet wat paarden bamboe is. Maar ik weet wel dat bamboe onwijs woekerd. En dat het een ramp is om er weer vanaf te komen als je het weg wilt hebben. Misschien iets om mee te nemen.



Dit is wel waar ja, had ik niet aan gedacht...

ukie
Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:57

Wat leuk zeg! Even voor het beeld.. hoe groot is jouw bosje ongeveer? Lijkt me geweldig om ook aan te leggen.

Ik heb een tijdje terug informatie opgezocht over bamboe. De woekerende soorten zijn eetbaar, de niet-woekerende over het algemeen niet. Bamboe is dus van mijn wensenlijstje af :')

www.fjordukie.nl

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:14

Mooi optrekje....leuk om zo te kunnen gaan wonen en leven met de paarden aan huis...

Bamboe zou je eventueel kunnen planten of in speciekuipen of er een rand omheen kunnen ingraven.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 08:47

Bamboe ga ik overleggen met mijn vader, die is hovenier en die kan me wel vertellen of dat handig is of juist niet kwa woekering.

ukie schreef:
Wat leuk zeg! Even voor het beeld.. hoe groot is jouw bosje ongeveer? Lijkt me geweldig om ook aan te leggen.

Ik heb een tijdje terug informatie opgezocht over bamboe. De woekerende soorten zijn eetbaar, de niet-woekerende over het algemeen niet. Bamboe is dus van mijn wensenlijstje af :')


Het totaaloppervlak van het bos is ongeveer 1000 m2, maar er loopt dus maar 1 pad doorheen, in een half rondje zeg maar. De paarden hebben dus lang niet het hele stuk tot hun beschikking (helaas, een groot deel van het bos is gebruikt als dumpplaats voor gemaaid gras en bladeren, die grond aan de rand is dus absoluut niet stevig en erachter loopt een diepliggende beek).

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Beardog
Berichten: 46
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:05

Daar willen wel meer mensen wonen, prachtig! Ik vind je ontwerp erg mooi. Ik zou niet zo snel weten wat er nog aan toegevoegd kan worden. Je paarden hoeven niet te klagen.

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:34

Gefeliciteerd met je nieuwe plek en paddock paradise in wording.
Volg graag :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

joyce B
Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:34

Mooi plekje! Je zou ook op een natte plek in de buurt van water riet kunnen planten. Dat is ook eetbaar.

Rozebottel, berk wil wel op zandgrond, en verder vooral kijken naar de natuurlijke indeling. Soms moet je het gewoon even een jaar aankijken en dan zie je door gebruik wel wat waar goed past qua bodem en voorkeur paarden.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:45

Heel gaaf en wat zijn jullie al opgeschoten! Ik wil je als tip meegeven om eens rond te kijken op Pinterest. Daar staan heel veel leuke ideeën op, zoals krabpalen, natuurlijke obstakels, likstenen verstoppen tussen rotsblokken of in boomstammen.. Er is heel veel mogelijk en op Pinterest kun je veel vinden!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:57

Jeetje, wát een mooie plek. En wat is jullie land al fijn ingedeeld in 2 stukken. Heel handig als de basis klopt. Jullie hebben in een maand tijd bergen werk verzet. Het is al best mooi geworden.

Wat heb je gedaan om paddocks en paden te maken? Grond gekeerd of?

Zelf wil ik graag een wilgenhaag [ img ] , kruidentuin en dmv boomstammen een slalom pad en een rotspad [ img ] Misschien is dit voor jullie ook iets?

Dit vind ik ook briljant:
[ img ]

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Slmt9
Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:05

Wauw, jaloers :D prachtig!
Zelf zou ik nog kijken of je nog werkpaddocks wil maken in de buurt vd bak. Voor grondwerk en longeren, mits je dit gebruikt natuurlijk. Persoonlijk zou ik dan voor een afmeting van 10 diameter gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:48

Mooie plek! Gefeliciteerd. Super fijn dat je er zo al in kon en dat het dichtbij bos is.

Wij wonen in Ermelo en huren iets voor de paarden wat we hebben omgetoverd tot een mini pp. Ik heb de laatste jaren meerdere pp's gezien en wij zoeken een huis met ruimte voor paarden, dus zit ook vol plannen.

Op een brede doorgang hebben wij stammen/palen liggen van ong 10cm doorsnee. Om de beurt tegen de kant aan en 1 meter uit de kant. Dan moeten ze er overheen of slalommen. Het is bij 2 een opstapje geworden, maar dat is ook prima.

We hebben 2 ruime stallen open met nog een stukje afdak. Er zijn wat bomen naast het bestraatte plein waar ze graag staan en tussendoor lopen. Maar er is 1 hele grote boom die echt een parasol/paraplu model is en die kiezen ze boven de stallen.

Achterin ook een rij bomen naast het pad, maar die bieden een groot deel van de dag weinig schaduw. We hebben 3 voerplekken.

Als we straks een eigen plek hebben wil ik het eerst een beetje aan kijken. Dus kijken wat ze zelf kiezen, hoe de zon en wind zich grotendeels gedragen en wat het doet met je grond, de paarden etc etc.
Wij maakten een pad om het weitje en die is gewoon te breed. Niet overal hetzelfde, maar ze lopen in een treintje op net een meter. Dan had ik het weitje aan beide zijdes net een meter meer kunnen geven. Dus de paden zou ik dan 3 meter houden, misschien zelfs minder.

Achterin is het wel breed, want daar is een voerplek, dus moeten ze er rond kunnen staan. Hier eten ze vrijwel altijd alle 4 tegelijk van zelfde plek.

We hebben een ideale drinkbak met bal en vlotter systeem die absoluut niet bevriest en stata op de grond aan het begin, Ze komen dus echt terug van achterste eetplek om te drinken.

Zoals bij ons de zon draait, kiezen ze precies een hoek in te liggen overdag. Op een ander deel is veel meer zon, dus zou ik toch wat anders indelen als het van onszelf was.

Ik zou heel graag een drink/speelvijver willen en een mooie heuvel, maar dan moet je wel genoeg ruimte hebben.

We zitten hier op pure zandgrond en het is echt het hele jaar begaanbaar. Zelfs na erge buien is het snel droog, dus heel fijn met uitmesten. Dat zou ik in een andere regio wel erg missen.

BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 22:25

Bedankt voor de reacties en de ideeën! Pinterest heb ik ook al afgestruind en heb al wel wat leuke ideeën voor een krabpaal.

Gave plaatjes Selka, ben daar ook een aantal van tegengekomen op pinterest :j , die heuvel (berg) over dat ronde ding is echt heel leuk! Misschien kunnen we inderdaad nog wat meer doen met die wilgen, daar ook een soort schuilplek mee creëren ofzo..

Onze plek is al redelijk 'vol' dus echt ruimte om grote dingen, zoals een cirkel of werkpaddocks te maken is er niet meer, dan blijft er niets meer over van het stukje gras wat er nu nog is bij de bak. Ik kies er dan liever voor om de bak af te kunnen zetten, grondwerken/loswerken in een vierkant moet ook prima lukken :P

Heel herkenbaar dat treintje over een (bij mij halve) meter van het pad, haha. Heb paden van 3,5 meter volgens mij, in de bochten nog wat ruimer. Ik heb nu ook palen liggen over een van de paden, maar ze hebben er al een pad in gesleten wat zo oppervlakkig mogelijk slalomt :+ :+ :+ Denk dat ik de afstanden wat korter moet maken haha.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Dalie
Berichten: 81
Geregistreerd: 08-08-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:32

De paarden boffen echt met jullie!
Meeste paarden zitten op stal en stukje paddock, ik zou zelfs daar willen leven als mens, slaapzak en prima to go x”D

Ik volg ook :):)

SSDesign
Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:13

Wat een schitterend plekje! Ik volg, krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe plekje en willen dan ook een pp aanleggen.

BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 14:54

Bedankt allemaal voor de leuke reacties. Hoe ziet voor jullie de ideale schuilstal er uit? Kwa dichte kanten, wat op de vloer..

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Kingsfield
Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:11

De schuilstal hier is aan 3 kanten dicht. Achterkant (westen) daar komt het echte nare weer meestal vandaan. Voorkant is open er is dus altijd frisse lucht. bodem is lang zand geweest maar nu opgehoogd beton met laag zand en vlas gemengd eroverheen. Beter schoon en droger te houden.

Slmt9
Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:35

Aan vier kanten dicht, deur van 2m breed erin, bij voorkeur van beton omdat dat lekker koel is.
Merk dat mijn paard er vooral in staat vanwege hitte, vliegen en regen/wind. Heb ook een stal met drie dichte wanden gehad, daar stond hij zelden tot niet in.
Op de grond betontegels. En optioneel een deel vlas. Ervaring leert dat dat meer als toilet wordt gebruikt en dat slapen buiten op het zand gebeurd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:35

Wij hebben 2 stallen open staan, waarvan 1 erg groot is. Maar als we verhuizen willen we het meer open en misschien maken we dan op kijk hoogte windbreekgaas. Ze zijn super relaxed, maar ik merk dat ze minder snel in de stal gaan staan, omdat ze dan de omgeving niet kunnen zien.

Slmt9
Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:49

Grappig dat het bij ons dus weer precies andersom is. Ik had ook gedacht dat ze minder snel in een dichte stal zouden staan, maar ze staan er juist veel meer in dan een open stal.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ideeën gezocht voor Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:55

Ja, apart, maar kan ook net de ligging zijn. Achter onze stal loopt een pad. Dat loopt dood, dus gaan maar enkele mensen overheen. Maar soms komt een bezorger en die rijdt enorm hard en dat klinkt wel hard. Ik heb weleens gezien dat de merrie in de stal stond en dan naar buiten sprong om te kijken. Ze kiezen vaker voor de boom als beschutting en liggen ook altijd op het zand buiten.
Vandaar dat ik, afhankelijk van de ligging, wel dichte wanden zou willen, maar ook windbreekgaas. In welke verhouding weet ik nog niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: roosjenat, xLiez en 47 bezoekers