Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:15

7 mogen we er bij ons zo houden zonder voor van alles vergunningen te moeten aanvragen maar het scheelt per gemeente hier.

In 1 van de buurt gemeente moet je een ruimte hebben van minstens 1000m2 per paard en je moet minstens 2 paarden of pony's hebben. Dat is omdat het paardehouden daar uit de hand liep en veel dieren op kleine modderstukjes gehouden werden waar buren dan ook weer niet blij van werden.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:18

En hoe zitten jullie met kapvergunningen?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:34

Ik heb werkelijk geen idee hoeveel paarden ik hier mag houden.
Ik meende altijd dat het t/m 7 als particulier mocht.
Daarboven wordt het gezien als bedrijfsmatig.

Qua kappen weet ik ook niet helemaal.
Degene die hier is geweest voor een offerte voor het verwijderen van 40 x 20m hoge sparren zei dat naaldbomen vergunningsvrij gekapt mogen worden.
We hebben ook nog een krulwilg staan, die halen we binnenkort zelf om omdat ie midden op het terras staat en onwijs scheef is

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:51

Een tip: lees de APV van de gemeente eens door! Daar moet het in staan!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:24

Even een plaatje van ons paradijsje hoor:

Afbeelding

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:31

Robijntje kampeert lekker. :) Wij mogen vrijwel alles kappen hier. Hoeveel paarden heb ik geen idee van.
Ik ben aan t aftellen, ga bijna op vakantie. Zo'n zin in!

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:47

Robijntjah schreef:
En hoe zitten jullie met kapvergunningen?


Moet je hier hebben als de doorsnede van de stam meer dan 30cm is. Vergunning kost 250 euro ongeacht het aantal bomen.

Ik heb de laatste keer 110 euro per baal van 440 kilogram droog en onverpakt hooi betaald. Vond het aan de prijs maar het is wel echt heel mooi spul en mijn merrie heeft geen jeuk meer.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:08

Echt genieten Robijntjah!

Qua max aantal paarden is het hier vrij soepel, al moet ik zeggen dat ik nog niet heb gekeken of de meest recente AVP daar nog weer anders in staat. Ze kijken daarbij naar een rekenmethode die is ontwikkeld door het LEI wanneer het agrarische bedrijfsvorming is. En dan geld dat het als hobby geld zolang je onder de 10 á 11 paarden blijft. Wellicht dat die 5 á 6 bij jullie ook bij zoiets vandaan komt Robijntjah :+ ?

Kapvergunning hangt hier per soort boom af. Dennen mogen gewoon gekapt worden. Maar onze eik staat bijvoorbeeld op de lijst met monumentale bomen, dus dan zouden we wel met een heel zwaar wegende reden moeten komen. En voor veel andere bomen geld dat ze pas boven een bepaalde diameter daadwerkelijk als boom worden aangerekend.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:20

Dennen en sparren mogen hier wel zo gekapt worden en alles wat een doorsnee heeft onder de 15 cm.Alles wat je kapt en je word betrapt krijg je hele dikke boetes voor.Mijn buren hebben illegaal 6 grote eiken en beuken gekapt dat heeft ze letterlijk 10.000 euro's gekost,.Wij hebben gevraagd of we 1 boom mochten kappen die voor onze oprit staat en het moeilijk maakt de oprit veilig af te rijden en het oprijden ook vermoeilijkt.Boven die verdringt hij de bomen waar hij naast staat.Maar niks hoor.En als je al eens een boom mag kappen moet je er 1 terug planten.
Daarom verbaast het me zo om jou zo te zien huishouden in je topic Robijntje,daar zou je hier failliet op gaan.Wij zouden dat niet mogen ,dus stiekem ben ik heel erg jaloers,er staan hier best een paar bomen die ik weg wil,oa die esdoorns

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:22

Je moet bij je eigen gemeente even de APV nakijken! Daar moet het in staan!
Over bomen op eigen grond dan hè.

manzano

Berichten: 23921
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:11

Er is geen vast aantal mbt hobbymatig. Het hangt van meerdere factoren af. Er zijn gerechtelijke uitspraken waarbij 3 paarden bedrijfsmatig waren en uitspraken waar 8 hobbymatig waren. Pin je dus niet vast aan het aantal.
Gemiddeld is het idd 5 a 6. Maar nogmaals, het is geen vast gegeven.

Zijn landelijke regels overigens.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:02

@Utopia, toch tijdelijk je paarden ergens anders gestald door gedoe met de boer??

@Superpony, balen van het legen van je mestbak! Lastig als ze steeds uitstellen en hij voller raakt..

Hier is mijn mestbak net geleegd. 2.5uur werk door 1 man en ik moet 80,- betalen. Best netjes geloof ik!

Vandaag controle echo van Jewel haar been gehad. Er is verbetering te zien *\o/*
Heb nu weer een opbouwschema van 10 weken en dan weer controle echo.
Mag er over 2 weken wel op met dit schema dus ook heel fijn *\o/*

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:07

Dat is goed nieuws Karin +:)+

Hoe kan zo iemand zo lang met een mest bak bezig zijn vraag ik me af? Is het geen vrachtwagen met grijper?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:16

Ik had geluk dat de meeste bomen niet zo mega dik waren en 2 anderen zijn per ongeluk omgevallen.
Gelukkig is het ook een vrij gemakkelijke gemeente.
Alleen de aller oudste boom, de kersenboom die is blijven staan maar die moet wel grondig gesnoeid worden

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 01:12

manzano schreef:
Er is geen vast aantal mbt hobbymatig. Het hangt van meerdere factoren af. Er zijn gerechtelijke uitspraken waarbij 3 paarden bedrijfsmatig waren en uitspraken waar 8 hobbymatig waren. Pin je dus niet vast aan het aantal.
Gemiddeld is het idd 5 a 6. Maar nogmaals, het is geen vast gegeven.

Zijn landelijke regels overigens.


Ik zal het even opzoeken, maar hier is 5 de max altijd geweest. Wij hebben nu in andere plaatsen naar huizen gekeken, waar we het gevraagd hadden en men zei dat je er 8 mocht houden. Toen nog verder niet gekeken of dat ook zo was.
Maar laatst bij een huis met 6 stallen, hadden we wel het idee dat het daar dan niet een te groot probleem zou worden.

Karin; ik vind het ook vervelend. Wij hebben eind vorig jaar een langer, lage bak gekregen met deurtjes. We kunnen flink omhoog, maar het laatste stuk kan je amper vullen, omdat alles eruit valt als je de deurtjes open doet. Dan leeg ik de kruiwagen voor de bak en schep alles over de deuren, maar isw el pittig, 2 a 3 kruiwagens zo......

80 euro is echt niet gek, maar 2,5 uur werk wel. Dat zouden de buren niet tof vinden, want er komt een vrachtwagen met grijper en die blokkeert wel de toegang tot 3 huizen dan even.

Nu is het heel misschien morgen en anders volgende week. Normaal wil de eigenaar het zelf regelen, maar dan gebeurt het ook niet echt vlot, dus we hadden zelf ge-appt. Krijgen wij te horen dat we voortaan een week van tevoren moeten aanvragen. Maar we hebben niet voor meteen gevraagd en ze komen altijd heel wisselend na vragen. Maar goed.......we moeten er toch vanaf.

Op onze plek hadden ze 2 eiken laten verwijderen. Echt te belachelijk dat daar toestemming voor is gegeven. Zou zogenaamd lichtinval beperken, maar dat kan gewoon echt niet zoals ze stonden. Er moesten 2 bomen voor terug geplant, maar dat gebeurt ook al niet en ze handhaven hier niet.

Rond de bak staan ook dennen. Maar laatst hadden we het erover met de boswachter en die had het over meerdere soorten den en welke mogen verdwijnen en welke niet. Inheemse en uitheemse soorten, wees alles aan etc etc.

De camping vlakbij heeft 4 had bos mogen kappen om uit te breiden. Ik vind dat echt te belachelijk. Zover ik weet moeten zij er ook voor terug planten, maar dat wordt dan in het bos. Blijft het een feit dat het bos toch weer 4ha kleiner is.
Er zijn campings die slecht lopen en er is al zoveel gekapt over de jaren voor nieuwbouw, wegen, recreatie etc etc. Leuk, kom naar de veluwe, maar ze slopen het wel.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:32

Hier moet je voor alle bomen met een stamomtrek van meer dan een meter op 1,30m hoogte een kapvergunning aanvragen. Kostte nog geen €70. We moesten er wel een andere boom voor terug planten, van een specifieke soort.
Als je zonder vergunning gaat kappen loop je inderdaad kans op hele hoge boetes, ik heb hier ook al eens €20.000 voorbij horen komen. Dan kun je beter gewoon braaf een vergunning aanvragen, stuk goedkoper!

Wij hebben trouwens ook een monumentale eik voor het huis staan, op een hele vervelende plek, maar die mag er van de gemeente echt niet uit.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:25

Bij mij is het een bevriende buur. Hij komt met een klein tractortje met een bak erachter en een soort klein heftruckje met schuifbak.
Hij moest tussendoor 2x de bak legen op het land een stuk verderop.
Dus vooral langer bezig met de logistiek dan het legen van de mestbak zelf haha.
Voor mijn geen probleem, het is op eigen erf en blokkeert niets en levert geen problemen op.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:32

Ik krijg echt grijze haren van mijn oudje.
Ze begint nu in te vallen ribben zijn zichtbaar en ze is juist 25 jaar te dik geweest dus nu is het wel een giga verschil in een aantal maanden. Ik ben nu 2 weken seniores priores bij aan het voeren. Op het werk werd dit veel gebruikt en zag je goed resultaat. Ik heb dit eerder gevoerd aan een oud pensionpaard en deze kreeg ontzettende jeuk en haar uitval.
Nu viel mij eergisteren al op dat ze begon te schuren. Vanmorgen zag ik dat ze haar hele hoofd heeft opengeschuurd, onder haar kaak is het helemaal kaal en aan de zijkant en bij de voorhoofd heeft ze ook geschuurde plekken.

Ik ga nu direct stoppen met het voeren maar ik vind het wel erg toevallig dat het jeuken nu met bijvoeren gebeurd en dit heeft ze zo nooit eerder gedaan. Over 2 weken wordt geënt en wil i bloedonderzoek doen, een bevriende ( dus voor mij goedkopere :D ) arts is op vakantie nu en de kliniek bellen hiervoor vind ik erg drastisch, het is geen noodgeval

Wat zal ik erop smeren om het iets te verzachten?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:03

Lynn ik zou voor Predniderm kiezen (of iets soortgelijks als dat in Nederland niet te krijgen is) at verzacht de jeuk enorm namelijk en verzorgd de wondjes als die er zijn.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:47

Even google gebruikt maar vooral Frans, iemand bekend met dit in Nl of weet waar ik dit kan bestellen?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:52

Ik gebruik de middelen van vitalbix en dat werkt als een tierelier!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:21

Als het al open is gebruik ik honing. Om schuren te voorkomen en tegen de jeuk smeer ik altijd MTG van shapley's.

Lastig als ze opeens invallen. Ik twijfelde bij mn merrie van 26 ook. Ze viel niet af, maar was ook niet super rond en ik vond haar gewoon wat minder. Tanden waren in najaar gedaan en zou ze diastasen hebben die opgevuld waren. Sindsdien at ze slechter, dus ik heb mn oude tandarts weer gebeld en haar kiezen was niks aan gedaan. Mega golvend. Er waren geen diastasen te bekennen en ook geen vulmiddel. Ik was erbij geweest, maar had haar vastgehouden en toen niet meegekeken. Was een veearts/tandarts met echt een hele grote/goede naam, dus tja.......

Ik vind sp niet zo geweldig als vervanger. Snap wel dat paarden erop aankomen, maar de ingriedinten vind ik niet zo best. Zelf voer ik vanaf najaar wiesencobs en speedibeet met alleen een vitamine brok.

Op dit moment krijgen ze nog een handje wiesencobs, omdat een paar dus moeilijk aten en de nieuwe te dun was.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:35

Jes schreef:
Lynn ik zou voor Predniderm kiezen (of iets soortgelijks als dat in Nederland niet te krijgen is) at verzacht de jeuk enorm namelijk en verzorgd de wondjes als die er zijn.

Predniderm ik neem aan dat er dan prednison in de zalf zit?Als alternatief kan je dan evt dogexcema nemen.Dat gebruikte we ook bij mok.Nu woon ik weer in belgie dus weet niet of je dat in nl kan kopen.

Maar wat jeuk betreft,toch toevallig geen Eiken staan Lyn? hond van een vriendin zat plots onder de bulten en ook veel jeuk.Er werd ook aan een allergie gedacht,tot de da meer meldingen uit de buurt kreeg en het de processierups bleek te zijn.Was wel vreemd ze heeft 3 honden en 1 heeft er last van.

Nog een vraagje,heeft er iemand schapen of geitjes om mee zijn weide te onderhouden? Ik heb 4,5 ha waarvan een 0.5 tuin.Mijn man helpt wel maar heeft niet veel tijd en ik begin er tegen aan te lopen dat al dat onkruid er nog eens bij wieden wat de paarden niet vreten best veel werk is,dus ik dacht als ik schaapjes of geiten er bij laat lopen houden die mijn wei al wat proper dat scheelt al weer werk.

Vanmorgen al een deel van mijn met prikpalen afgezet stuk ,opnieuw kunnen neer zetten met de regen en wind was die plat gewaaid.Ben er onder tussen achter dat prikpalen en koord een betere combi is,minder windgevoelig.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:26

Beatje, op een vorige stal hadden ze schaapjes (klein ras), dat werkte prima. Geiten zijn wat mij betreft meer van het eten van bosjes en struiken (doen schapen ook wel) en vooral van het ontsnappen :D

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:05

Ja geiten ken ik ook als iets ondernemender.Ik zou van een vriendin van die kleine bruine schaapjes kunnen overnemen als ik dat zou willen.Ze zien er uit als geiten maar zijn schaapjes.Maar die zijn niet heel tam.Ik bedacht om ze met zo'n schapen net en prikpalen dan steeds te verweiden.Ik weet alleen niet of het handig gaat zijn, want heel tam zijn ze niet.