Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Colien
Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:26

Processierups, bahbah. Wij hebben er ook last van. De straat achter ons huis zit er vol mee (honden wandelroute). In onze tuin staat ook 1 eik waar ze in zitten. Buurman is met een brander bezig geweest, helaas daarna bijna de gehele buurt (behalve ik want ik had lange broek en lange mouwen aan) er last van. Zijn we gaan lezen; blijken de haartjes juist rond te gaan vliegen van het wegbranden, oeps... eens en nooit meer dus.
Gemeente al gebeld voor de straat achter ons huis, helaas doen ze er niks aan omdat het buitengebied is, zitten we dan mooi mee.

Onze eigen boom lijkt het overigens na 1x branden uit te zijn. Maar wie weet schijn bedriegt. Werkt ook niet mee dat de rest in de straat wel onder zit.

Onze wei is overigens flink aan het groeien. Paaltjes staan bijna allemaal, isolatoren zitten er voor de helft al op. Schuilstal word volgende week gebracht. Het word al wat.

We're all stories in the end...
Witje & Mellow
† 25-10-13, Gina


belle_boef
Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:36

Onze gemeente bestrijd wel in het buitengebied maar waarschijnlijk omdat het een drukke fietsroute is.

Ik zag achter in een eik ook wat zitten maar niet zoveel als op de foto een pagina terug.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:44

Hier bestrijden ze “biologisch”. Er is een of andere vogel die die rupsen eet. Hier hangen overal nestkastjes voor die vogel in de bomen en ik moet zeggen dat de overlast echt veeeeel minder is.

Edit: het zijn koolmezen
https://www.destentor.nl/hellendoorn/ko ... ~a0dbd7ef/

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:46

O echt. Wij hebben heel veel koolmezen en nog geen nesten. Ga gelijk de voederhuisjes bij vullen en alle koolmezen uit de buurt lokken. We hebben sowieso veel mezen soorten zitten heel leuk.

Mer1980
Berichten: 18811
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:04

Ik heb 3 koolmezen nesten en 16 zwaluwnesten op stal :D en 20 kilo vogelpoep door mijn stal heen :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:15

Wij hebben hier 3 zeer beschaafde nesten uit de bomen die om zijn gegaan gebrand en heb daarna geen rups meer gezien!

Ook niemand die er last van heeft gehad gelukkig.

Vandaag een rustdag genomen, was ook echt ff nodig!

JudithO
Berichten: 7050
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:23

Ik heb afgelopen winter voor het eerst gemerkt hoe gemeen die haartjes kunnen zijn. We hadden ergens eikenhout voor de kachel gehaald en daar zaten blijkbaar nog haartjes van die rupsen in. Het begon met een drukkend gevoel in mijn keel, beetje acute keelontsteking. Na verloop van tijd zakte dat steeds verder naar beneden, tot het in mijn longen zat. Man ik dacht echt dat ik dood ging, zo benauwd was ik. Bah, rotbeesten.
Hier wel eiken, maar in elk geval in de tuin hebben we ze niet gelukkig.

cabochon1
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:08

Bij ons bestrijd de gemeente de eiken processie rups, maar op prive terrein doen ze dat niet. De gemeente bij ons geeft het advies ,dat als ze op een plaats zitten waar je er last van hebt , ze in te spuiten met haarlak of lijmspray.Daar gaan ze dood aan. Zelf heb ik ook allemaal nest kastjes opgehangen....maar heb helaas toch nog rupsen

SSDesign
Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:16

Hier helaas ook rupsen... In de bomen van de gemeente die rondom ons weiland staan. Ik ben eigenlijk wel heel blij met die bomen, want ze geven veel schaduw. Maar die rupsen zijn waardeloos! In bijna iedere boom zit wel iets. We kunnen er zelf eigenlijk niet bij maar de gemeente bestrijdt ze bij ons niet. Gelukkig heb ik er zelf nog geen last van gehad.

Karin_deB
Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:23

Vorig jaar hebben we ook nesten gehad en zowel ons gezin als de dieren geen hinder of klachten. Gelukkig maar!

Ik ga van de week de gemeente eens bellen of zij er iets aan doen en anders ga ik zelf een informeren bij bedrijven.
We hebben iig nesten in de 2 eiken in de paddock, de rest van het terrein moet ik nog bekijken.

I love you to the moon and back

RenskeCeylan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:32

Ik heb een huis gekocht waar ik paarden kan houden! Dus ik meld me graag aan op dit leuke topic. Kan ik alvast meelezen. Ik heb paarden gehad in het verleden maar die stonden op pension. Ik ben al ruim 5 jaar paardloos, maar nu ik de gelegenheid krijg om paarden aan huis te houden gaat dit zeker gebeuren. De komende maanden ga ik gebruiken om me in te lezen op alles wat daar bij komt kijken, en om op zoek te gaan naar geschikte paardjes. Leuke groep dit! En heeeeel handig voor mij alle info die hier voorbij komt

Lynn_Nikita
Berichten: 25448
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:33

welkom en gefeliciteerd

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 23:11

Ik hoorde het op tv ook. Zou door de storm komen. Hier wel veel eiken, maar zie ze nooit gelukkig.

Vandaag ook geen luizenvliegen gelukkig.

We hadden eerst op de hei gelopen met de hondjes na het paarden verzorgen en alles. Na late lunch naar stal en nog bos in met de 3 oudste. Liep een agressieve vrouw met hond in het bos, echt hartstikke maf, maar goed........We hebben lekker gereden. Terug, zagen we de bui aankomen en stond echt met onweer verderop nog hooi te vullen.

Wij blij dat we alles gedaan hadden voor die buien, maar verder kwam er niks. Net nog wat spatjes, maar dat is het.

RenskeCeylan, gefeliciteerd!! Op fb biedt iemand 2 brave buiten rij paardjes aan. Is dat niks? 2 paardjes die elkaar al kennen??

RenskeCeylan
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-06-19

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 23:29

Dank jullie!

Paardjes die elkaar al kennen is leuk! Zeker een plus. Maar eerst het huis, dan de paardjes.

En pas als de criollo jacht niets oplevert ga ik verder kijken naar andere opties denk ik. Maar ben evengoed nieuwsgierig. Kun je me een linkje PBen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 23:35


Maartje_M
Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 06:42

Welkom!

Die rupsen, bah inderdaad... hier alleen eiken rondom de weide maar de gemeente doet hier wel aan bestrijding gelukkig

MarliesR
Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:41

Hier een echt enorme eik in de voortuin staan, maar gelukkig nog geen processierupsen gespot. Ik hoop dat dat zo blijft...

Ben even in bijleestand geweest, twee weken terug opeens behoorlijk onverwacht een paard moeten laten inslapen, hakt er dan toch wel in. Inmiddels weer een beetje terug naar "weer verder". En hebben we besloten een plekje aan te bieden voor twee merrieveulens om toch weer naar een klein groepje te gaan.

Afgelopen weekend grootste deel van de nieuwe track-helft af kunnen krijgen. Moet alleen nog 12 paaltjes plaatsen en dan kan ie 24/7 erbij open. Op de buitenrand staan nu dus nog wat prikpaaltjes en dat vind ik voor in de nachten niet prettig. Maar het is nu de hele ochtend al stevig aan het regenen en ga zo lesgeven. Nou ja, misschien vanavond nog even wat doen en anders wordt het morgen.

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:43

Wat naar Marlies, sterkte!

xXutopiaXx
Berichten: 10041
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:29

Hier gaan de paarden ook wisselend naar de smid hoor.. m'n Shetje vaak maar 1x in het jaar, m'n Fries redt het makkelijk met 2x in het jaar. Alleen Jay moet vaker, omdat ie ijzers heeft en sliding plates.. als hij niet wat vaker gaat sliden z'n plates er zo onder vandaan met rijden :') Als ik niet op tijd ben, verliest ie dus vanzelf z'n ijzers..
Beetje raar om te zeggen dat je d'r dan uit je bestand zou wissen :') Elk paard heeft sowieso andere behoeftes lijkt mij duidelijk..

Die luizenvlieg klinkt wel heel eng moet ik zeggen, naar beest.... en de rups :r Ik ben sowieso al knetterallergisch voor rupsen :') Wel een mooie manier om ze biologisch te bestrijden, met koolmezen :j

Welkom RenskeCeylan! Ben benieuwd naar je plekje :D

Marlies.. :(:)
Gezellig dat je weer mee komt kletsen..

<<) Tamme & Kevin & Splash & Jay :+: Heaven is a place on earth with you.. <3 [HTT] [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing _/-\o_


Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:40

Heeft er iemand ervaring met houtsnippers in de paddock?

Bedrijf wat hier aan het slopen is heeft ook een kraan en versnipperaar en zo kunnen we mooi alle wortels van die bomen kwijt..

ClaudiaHS
Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:19

Robijntjah schreef:
Heeft er iemand ervaring met houtsnippers in de paddock?

Bedrijf wat hier aan het slopen is heeft ook een kraan en versnipperaar en zo kunnen we mooi alle wortels van die bomen kwijt..


Ik heb daar ook eens over lopen twijfelen, maar het schijnt zo te zijn dat het hout op gegeven moment gaat rotten (logisch)
En dat je dan een hele dikke vieze gladde smurrie krijgt.
Met naaldhout schijnt dit wel minder snel te gaan....
De meningen zijn iig aardig verdeeld.
Sommige vinden het geweldig (en ik vind het er mooi uitzien) .

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:25

Citaat:
Heeft er iemand ervaring met houtsnippers in de paddock


Kruipt even onder steen vandaan.... Ik heb net een topic heropend over Megatop.
Gewone houtsnippers zou ik zeker niet doen.

Ik zoek nog ervaringen over Megatop.

~Turbohoof Solutions ~

MarliesR
Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:54

Bedankt xXutopiaXx en Chasey!

Ik heb hier getwijfeld om al ons snoeiafval te laten versnipperen (en dat is echt een flinke bult) en de snippers op de track te gooien. Maar vanwege het rottingsproces denk ik dat ik dat toch niet doe. Volgens mij werkt dat alleen goed als je echt een hele dikke laag doet én het goed onderhoud (en dus regelmatig bijstort).

Lynn_Nikita
Berichten: 25448
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:58

houtsnippers zijn in het begin mooi maar wordt erna een rommeltje. Ik had ze in de ruin liggen

Hier kunnen wij binnen nog steeds niet verder, de aanbouw schiet niet op ( heerlijk bouwvakkers die het te druk hebben en daarbij maar doen wat ze willen) en de rechtsbijstand is nog steeds bezig met onze woonkamer vloer. Dit betekend nog steeds kamperen in de bijkeuken onder een pannendak aangezien alles al gestript is, wat ben ik blij dat het geen winter is!
Al is die storm van de voorgaande dagen ook "leuk" al het stof onder de pannen en op de balken waait dan door die ruimte heen.

De loods vordert gelukkig wel al. Het bedrijf is al bezig om alles klaar te maken in hun hal ( wordt prefab) en ook de bekisting is klaar om beton te storten. Weer iets om af te strepen *\o/*

Ik mis nog afstand houders voor op het hekwerk en dan pas kan ik de draad overal spannen. Ik heb besloten om toch door een bedrijf het voorwerk van de bestrating te laten doen, het zijn 80m2 en er lopen behoorlijk wat wortels doorheen en het is erg ongelijk. Als ik dat met de hand moet scheppen ben ik over 3 weken nog niet klaar en ik wil/ moet ze uiterlijk 29 juni verhuisd hebben.

Wat betreft de stal en opslag, ik blijf twijfelen, rekenen en puzzelen. :o Ik kan gewoon geen juiste keuze maken maar ik heb nu besteld dus ik moet nu wel :o Wat zou het toch gemakkelijk zijn als je een onbeperkt budget had -O-

De hooiopslag is besteld, het wordt een carport van 3 meter hoog ( kon ook 2.50 en ik twijfel nu heel erg of ik niet overdrijf met de hoogte) en dan 6 lang en 4 breed. Kan ik voldoende hooi en stro kwijt en kan ik tot achterin met mijn kiepaanhanger rijden.

Er komt 1 stal, en dus toch kunststof aangezien dat is wat ik het liefste heb en het is onderhoudsvriendelijk en makkelijk met schoonmaken. de enige reden dat ik nu voor hout of damwand zou gaan is vanwege de kosten en ik denk dat ik daar op ten duur spijt van ga krijgen.
2 stallen van kunststof zijn nu financieel niet te doen en ze staan nooit opgesloten maar altijd met de deur open in een schuilstal. Dan is 1 in geval van nood af te sluiten reserve stal voldoende en er komt een groot afdak en overal staan bomen rondom het perceel.
Zeker met het oog op de toekomst als er nog maar 1 paard en een shet is, dan zijn 2 stallen niet perse nodig ( shet krijgt een klein eigen stalletje dan) Nikita leeft op reservetijd en ik zou d`r graag nog jaren willen hebben maar ik denk niet dat dat erin zit.

JudithO
Berichten: 7050
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:18

Robijntjah, ik heb hier houtsnippers op de plekken waar het in de winter het natst wordt. Dus rondom het pleintje, voor de schuilstal en het stuk tussen schuilstal en plein waar ze altijd heel veel over heen en weer lopen (2 voerplekken). Ik vind het vooral een fijn alternatief voor bestraten. Al is het met snippers wel zo dat je jaarlijks moet bijvullen. En mest ruimen uit snippers is vooral in het begin ook niet grappig, als het wat meer is aangestampt gaat dat beter.
Ik heb overigens een mix van loof- en dennenhout, maar het is naar mijn mening voornamelijk dennenhout. Ze eten er toch niet van. Daarnaaast heb ik van rotting hier geen last, het wordt langzaam uitgelopen over de rest van de track en af en toe belandt er wat op de mesthoop met de mest mee. Dat verteert wel redelijk snel. Op de track zelf blijft het gewoon netjes liggen, maar ik zou ook niet weten hoe het onderop de laag eruit ziet.

[ img ]


Lynn, fijn dat de loods wel goed vordert! Hopelijk komt de rest ook gauw weer op de rit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers