Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 22:22

Ik ben heel benieuwd naar mensen met een paard met extreem lange manen, hoe verzorgen jullie dat?

Wel of niet vlechten?
Wat voer je?
Hoe vaak krijgt het paard beweging en op welk niveau?
Welke verzorgingsproducten gebruik je?

lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:36

Ik weet niet wat je extreem lang vind, mijn Friese merrie heeft manen tot richting de voorknie (langste punt ongeveer 130 cm)

Ik heb ze altijd in een hengstenvlexht, niet te strak en laat hem zitten tot hij niet mooi meer is. Af en toe wat glanssapray maar door de vlecht heb ik dat lang niet altijd nodig.

We rijden nu M1, in de training wat verder en ze krijgt veel hooi en merriebrok, daar doet ze het prima op. Maar ik denk niet dat voeding en africhtingsnivo veel te maken hebben met de lengte van de manen. Waarom wil je dit ook specifiek weten?

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 22:39

Mijn Haflinger dame heeft altijd relatief lange manen gehad en sinds zij niet meer in training staat en daar ook naar gevoerd wordt merk ik dat haar manen niet meer lang worden.

Vandaar dat ik zo benieuwd was hiernaar

lrm

Berichten: 3392
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:45

Ik heb ook een ruintje met veel haar.
Ik heb er niet echt op gelet of het nog lang wordt of niet.

Hij loopt nagenoeg elke dag in training. Heb eigenlijk altijd een hengstenvlecht tot het niet meer mooi is idd. en soms mooi los.

Afbeelding

En tussendoor krijgt hij wel eens een welness behandeling, want hij is echt een smeerkees.

Afbeelding

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:45

Afbeelding
Dit is mijn haarbal. Manen zitten in twee hengstenvlechten, een aan elke kant.

Afbeelding
Voorpluk en staart gaan swinters ook in vlechten. Gebruik cowboy magic yellow out als ik ze was. Was de manen alleen als ze schoon moeten zijn (wedstrijd/fotoshoot). Voor de rest doe ik niks in zijn manen, want dan worden de manen te glad en blijven ze niet goed zitten in de vlechten.
Paard krijgt Vitalbix active plus en Vitalbix lucerne. Loopt op L niveau en werkt 5 dagen in de week. 2-3 dagen intensief, de rest spelen of beetje losweken.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 22:47

Alvast heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe! Steek hier zeker wat van op

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:49

Hier ook een haarbal. In principe heb ik het altijd in een stuk of 5 vlechten zitten, die er dan wel een tijdje in blijven. Daarna eruit halen, helemaal uitpluizen/kammen, babyolie erin en de volgende dag weer invlechten.

Edit: typfout

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:03

Hier een merrie met erg lange manen, nat komen ze op het langst bij de kogel.

We vlechten haar gewoon in en laten dit lekker zo zitten. Af en toe uitvlechten, wassen en weer invlechten.
Merrie wordt niet gereden en is nooit gereden, groei van het haar lijkt niet echt voerafhankelijk te zijn.

Mijn ruin is een halfbroer (zelfde moeder) van de merrie en heeft ook fijn lange manen, iets langer dan de schouder. Ook vlechten, hem vlecht ik regelmatiger. Zijn manen lijken niet echt langer te worden.
Ik heb gemerkt dat hij na een poos in een showteam minder sterke manen heeft. Dit is na het stoppen in het team niet beter geworden, het is gelukkig ook niet erger geworden.
Zelf heb ik het idee dat het meer in het weer zit ofzo.

Enige tips om het mooi te houden: Cowboy magic! Vrij van parabenen, siliconen etc, dus droogt het haar minder snel uit, waardoor het minder snel afbreekt.

Van de 6 friezen zijn er 4 gevlochten en die hebben zeker langere manen dan de andere 2.

Op wedstrijd zit het zo:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna vlecht ik het in 2 vlechten en een stuk losser.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:08

Afbeelding


Altijd in de vlechten, allebei mijn paarden. Ong 1x in de 4 weken trek ik alles los, cm erin en weer invlechten.

Afbeelding
Afbeelding

Ze rijden beiden. Qua voer krijgen ze onbeperkt goede voordroog en grasmix met marstall.
Laatst bijgewerkt door Caira op 28-01-18 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:09

Ik volg even mee :)

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:30

Ik volg dit ook even! Mijn minipaard ruin had hele lange manen toen ik hem kocht, hij kreeg bij mij in het begin krachtvoer van Dodson & Horrel(sixteen plus mix), nu staat hij bijna 10 maanden op Marstall force/faser light dus een vitaminekorrel en zijn manen/voorpluk zijn zoveel minder. Kwa training is er niets veranderd...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 02:15

Mijn New Forest en shet hebben beiden behoorlijk lange manen en dik ook. Ze staan al even 24/7 op een hele grote paddock met schuilstallen en goed hooi op meerdere plekken. We voeren alleen wat bietenpulp, lucerne mix en vit brokje.
Ik doe er momenteel erg weinig aan. Ik denk 1 of 2x pw even wat spul erin en borstelen.
Voorheen had ik het wel in een paar losse, dikke vlechten.

Mn beide quarters hadden vrij dun en niet zulke lange manen. De merrie is al 25 en toch zie ik haar nu ook dikkere en langere manen krijgen. Haar zoon nog niet zo, maar wordt wel iets langer. Voller nog niet, maar is zijn eerste jaar zo gehouden worden.

Onze jonge quarter die nu een jaar is ingeslapen had mega lange manen, maar dat knoopte erg snel, dus zat wel in de vlechten.

Je voelt wel verschil in het soort haar en het ene knoopt sneller dan het andere. Van de shet is erg zacht en knoopt vrijwel nooit.

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:15

Misschien een stomme vraag maar waarom zo lang laten groeien als je het vervolgens altijd in een vlecht doet en alleen af en toe voor de foto los doet?
Vindt het paard dat wel prettig?

Bedoel dit niet vervelend trouwens.

JoukjeV

Berichten: 348
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:49

Mijn kleine "it" heeft zijn manendos eigenlijk alrijd los. Ik vlecht vaak alleen de voorpluk het het eerste stukje manen, zodat dat niet voor zijn mond valt tijdens het eten.
Afbeelding

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:51

Ik ben ook aan het sparen. Bij de ene pony gaat het sneller dan bij de andere. Echter heb ik ze met halsdeken staan. Daar worden de manen niet mooier van

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:18

Hier ook hele lange manen (tot over het schouder) en heb ze vaak in 5 of zes lange vlechten. Af en toe eens uitvlechten en dan weer nieuwe losse vlechten er in. Beetje cowboy magic er in en een beetje olie in de punten en verder geen werk van.
Merrie met zomereczeem dus staat hele jaar onder deken.

Krijgt qua een mix van voersoorten (wel allemaal Cavalor of Action Quality Horsefood) basis van ruwvoer en na gelang hoeveelheid werk aangevuld met sportbrokken en onbeperkt voordroog.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:22

Ik merk bij mijn ruin dat nu hij ouder wordt het gewoon wat dunner en fragieler wordt en niet meer zo mooi terugkomt. Daar valt verder weinig aan te doen denk ik...

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:24

Mijn ruin heeft ook lange manen. Een hengstenvlecht werkt voor mij niet. Het gaat te veel pieken en dan wordt het dun en breken de punten af.

Ik maak gebruik van manenzakken (die ik zelf maak) en vlecht de manen in. Ik maak 3 of 4 grote vlechten, doe er veel anti klit in. Bij voorkeur iets van CM omdat dat goed glad blijft in de zakken, en dan laat ik het zitten totdat de manen los gaan voor fotoshoots of wedstrijd.

Afbeelding

Zijn vlechten.


Afbeelding
Knappe vent.

Ik zal even kijke of ik een foto heb van zijn manenzakken.

Verder was ik zijn manen eens in de zoveel tijd. Dat doe ik op deze manier.



En hij krijgt voordroog kuil en 1 schep subli basisbrok. Niks spannends dus.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:32

Afbeelding

Meneer Anton zijn manen houd ik tot op schouderhoogte en de manentop tot neushoogte.
Langer vind ik niet praktisch. Zijn manen zijn heel dik en vol. Ik houd ze altijd los. Alleeen zijn kuif is ingevlochte, anders ziet hij niets.


Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:48

marije1109 schreef:
Misschien een stomme vraag maar waarom zo lang laten groeien als je het vervolgens altijd in een vlecht doet en alleen af en toe voor de foto los doet?
Vindt het paard dat wel prettig?

Bedoel dit niet vervelend trouwens.


Ras eigen (tinker,haflinger,fries etc)
Ik vind tinkers,haflingers en
friezen met sportcoupe echt lelijk. Ik vind de manen van mijn tinker wat ze nu heeft de max.
Ze heeft het nu iets langer begin voorbenen zeg maar.
Afbeelding
Afbeelding

Ik vlecht vaak gewone vlechten. In de winter meer dan de zomer. Nu heeft ze hengstvlecht in, omdat ik even geen tijd had voor vlechtjes. Vandaag weer gewone vlechten. Ik gebruik nu anti klit van action. En dan uitborstelen en vlechten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:02

marije1109 schreef:
Misschien een stomme vraag maar waarom zo lang laten groeien als je het vervolgens altijd in een vlecht doet en alleen af en toe voor de foto los doet?
Vindt het paard dat wel prettig?

Bedoel dit niet vervelend trouwens.

Paardlief maakt het niet uit of zijn haar gevlochten is of niet. Enige waar hij last van kreeg, is dat hij telkens zijn hals vastzette aan de kant dat zijn manen vielen. Deze werden dus te zwaar,door de vlechten kan ik nu mooi het gewicht verdelen.
Over het zonodig langer willen hebben. De mijne heeft al sinds jongs af aan een flinke manen partij die al tot zijn boeg kwam.
Als hij maar de helft van deze manen had, had ik er meteen een sportcoupe van gemaakt. Nu is het echt te zonde, en daarnaast heeft hij er dus geen problemen mee. Daarnaast is eens in de maand nieuwe vlechten minder werk dan telkens alles bijknippen en uitdunnen.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:06

Hij heeft ze eigenlijk altijd in vlechten. Zomers is het vliegen werend, en winters lekker warm.
Ik vlecht ze hoogstens 1x per maand opnieuw in. Haal ze uit elkaar gooi er een laag cowboy magic in, borstel ze uit en vlecht ze opnieuw.
Hij krijgt subli muesli basis ongeveer 200gr. per dag. En verder rijden we recreatief western, en zomers naast het western buitenritten.
Afbeelding
Afbeelding

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:15

marije1109 schreef:
Misschien een stomme vraag maar waarom zo lang laten groeien als je het vervolgens altijd in een vlecht doet en alleen af en toe voor de foto los doet?
Vindt het paard dat wel prettig?

Bedoel dit niet vervelend trouwens.


Hoort meestal bij het ras. Dat moet je in ere houden vind Ik, indien medisch verantwoord. Laatst een Fries de sokken er af geschoren na een einschuss.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:20

Mijn beide Tinkers hebben best wel lange manen. Bij Leentje (rechts) vlecht ik ze gewoon altijd in. En dit doe ik om de week opnieuw. Dan kam ik ze volledig uit met anti klit en doe ik ze opnieuw in vlechten. Wij rijden 2x in de week, vroeger reden we wel 5x. Maar door een blessure kan dit nu niet meer.
Molly (links) begint ook best lange manen te krijgen. Maar haar manen laat ik nog gewoon los, en dat gaat ook prima!
Buiten antiklit gebruik ik dus eingelijk geen andere producten!
Afbeelding

Afbeelding

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paarden met extreem lange manen hoe verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:02

Peelie, zoals jouw haf waren mijn dame haar manen vroeger ook, ze is nu 20 jaar dus wellicht heeft het ook met de leeftijd te maken dat het minder wordt.

Janouk, haar manen zijn nu zo lang als de jouw en ik heb het idee dat ze nu niet langer worden.