Halve dag op paddock vs weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Paard wel of niet overplaatsen naar stal met paddocks?

Wel
36 (15%)
Niet
197 (84%)

Totaal aantal stemmen: 233


Julie_marley
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 10:55

Hoi,

Laatst ben ik wezen kijken bij een ontzettend fijne manege/pensionstal om mijn paardje te stallen.
Zelf wil ik hier heel graag naartoe omdat het veel scheelt rijden (ik moet nu iedere dag gebracht worden) is en ik kan er veel meer dan waar ik nu sta (en meer priveredenen die belangrijk zijn) ,
MAAR.....
De paarden gaan daar maar een halve dag op een (grote) paddock waar ze in verschillende paddocks naast erlkaar staan. (de rest op stal, en soms eventjes op wei)
De eigenaar zei (eerlijk) dat tot nu toe ieder paard het er goed naar zn zin heeft gehad en ze zagen er ook allemaal goed uit.
ook kunnen ze veel rondkijken want er gebeurd vanalles daar :)

maar ik ben als de dood dat ik mijn paardje er ongelukkig mee maak :(


Op dit moment staat mijn pony op een weide met ongeveer 15 andere paarden, ze staan van 8 tot 5 op wei en hij zit er ontzettend goed in zijn vel. (hij staat wel vaak in ergens anders dan de rest en hij toont weinig interesse in de andere paarden)
hij heeft ook ooit op een 24/7 wei gestaan maar daar werd hij dood ongelukkig van.. het is echt een paard die behoefte heeft aan een warm stalletje.
verder heeft hij vroeger door zijn spring carriere altijd op stal gestaan, daar leek hij het ook prima te maken(alleen kende ik hem toen nog niet heel goed)


als hij niet gelukkig word op die stal vind ik het de gezelligheid en ruimte niet waard natuurlijk.
wat moet ik doen?
hebben jullie ervaring met paddocks?
Laatst bijgewerkt door Berdien op 20-07-17 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige tag uit titel verwijderd


JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 25883
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [Help] Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:01

Helaas zelf geen enkele ervaring met dit soort dingen, gezien ik geen eigen paard heb. Hier kan ik je dus niet mee helpen.

Degenen die wel ervaring hiermee hebben en je kunnen adviseren, zitten waarschijnlijk op [VSW] Verzorging, Stalling en Weide. Dat is waar jouw topic eigenlijk thuishoort. Geeft helemaal niets dat je even verkeerd post, Bokt is ook zo groot! Ik heb al een moderator gevraagd dit topic even te verplaatsen.

Hoop dat je snel een mooie plek vindt waar jij en je paard gelukkig worden!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Yentaah
Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [Help] Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:07

Wat is de afmeting van de paddock en hoeveel uur staan ze daar?

Dakota F12+1 / L1+4

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Help] Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:12

Halve dag buiten is echt te weinig.
Ja ik weet dat sommige het daarmee moeten doen, maar jij hebt een beter alternatief.
Daarnaast is juist in de groep staan zo gezond voor een paard, ook dat neem je hem af.
Ook het rustig grazen en zo rondwandelen is gezond (op die enkele na die hoefbevangen of zo wordt)
Dus meerdere redenen om niet te verhuizen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Julie_marley
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 11:12

Yentaah schreef:
Wat is de afmeting van de paddock en hoeveel uur staan ze daar?


weet ik niet precies.. een halve dag ongeveer in ieder geval.
de paddocks zijn denk ik rond de 10 x 10, misschien ietsjes meer.

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [Help] Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:13

10 x 10?
Dan kunnen ze niet eens een sprintje trekken, niks.
Echt niet doen hoor. Zulke stallen moeten ze sluiten.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

NinaCharlie
Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:15

Op basis van de info die je geeft...niet doen. Ik ken heel wat stallen, echt ontelbaar veel waar de paarden lang gestald staan en die gewoon kerngezond, glimmend en met de oortjes naar voren de stal uitkomen. Alleen voldoet het niet aan de basisbehoeften van een paard. Ik zou in jouw geval dus blijven staan of een middenweg zoeken, dus een stal waar je zelf makkelijk(er) komt en waar je paard veel buiten komt zoals het hoort. Een paddock van 10 bij 10 daar is een paard met een aantal drafpassen al doorheen. :n

Julie_marley
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 11:15

bruintje123 schreef:
10 x 10?
Dan kunnen ze niet eens een sprintje trekken, niks.
Echt niet doen hoor. Zulke stallen moeten ze sluiten.



mijn paard trekt toch geen sprintje hoor haha
maar ze zijn echt wel ruim hoor, ze kunnen er niet heel hard rond rennen maar ze hebben verder zat bewigingsvrijheid

Julie_marley
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 11:16

NinaCharlie schreef:
Op basis van de info die je geeft...niet doen. Ik ken heel wat stallen, echt ontelbaar veel waar de paarden lang gestald staan en die gewoon kerngezond, glimmend en met de oortjes naar voren de stal uitkomen. Alleen voldoet het niet aan de basisbehoeften van een paard. Ik zou in jouw geval dus blijven staan of een middenweg zoeken, dus een stal waar je zelf makkelijk(er) komt en waar je paard veel buiten komt zoals het hoort. Een paddock van 10 bij 10 daar is een paard met een aantal drafpassen al doorheen. :n


snap ik, maar waar ik woon is dat eigenlijk de enige optie verder..

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:18

in 10 bij 10 is er echt niet genoeg bewegingsvrijheid.
Dat is een kleine volte.
Echt niet overstappen, je paard staat zo te horen super goed.

Je stapt dan niet over voor het welzijn van je paard maar alleen maar voor jezelf.
Vergeet niet, je paard woont er de hele dag, jij bent er maar een paar uur.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

FatCat
Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:18

Niet doen.

Hoe ver is je huidige stal? Fiets je? Eventueel investeren in een bommer?

NinaCharlie
Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:19

Ik denk altijd andersom. Mijn probleem (dus vervoer naar stal) hoeft niet ten koste te gaan van mijn paard. En elk paard vind het prettig om af en toe eens een sprintje te trekken, ze moeten in elk geval de mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen ookal maken ze er maar sporadisch gebruik van

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:19

Ik zou nooit mijn paard 20 uur in een stalletje zetten en 4 uur op een postzegeltje.. Is echt paardonwaardig!

En natuurlijk zegt de eigenaar dat zijn paarden het geweldig hebben, 'kijk alle paarden zijn doodongelukkig hier maar je moet toch echt komen staan bij me' is nu niet echt een goed verkooppraatje natuurlijk.

Zoek gewoon door! Weide of paddock maakt niet zoveel uit zolang er maar genoeg ruimte is, ze in een kudde staan met onbeperkt eten en zeker een uur of 8 per dag (liefst meer natuurlijk).

Julie_marley
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 11:21

FatCat schreef:
Niet doen.

Hoe ver is je huidige stal? Fiets je? Eventueel investeren in een bommer?


16 kilometer.. maar ook niet zo'n fijne weg om te rijden en het belast mijn ouders echt. Ik mag ook nog niet met de brommer

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:25

Stal waar je dus ca 4/5 uurtjes max per dag buitenkomen wat vaak een paddock is van 10*10M
Nee zou voor mij geen stal zijn en lekker blijven staan waar je nu staat.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

FatCat
Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:26

Julie_marley schreef:
FatCat schreef:
Niet doen.

Hoe ver is je huidige stal? Fiets je? Eventueel investeren in een bommer?


16 kilometer.. maar ook niet zo'n fijne weg om te rijden en het belast mijn ouders echt. Ik mag ook nog niet met de brommer


Je mag bijna toch? Als je 16 bent?

16km is echt niet ver. Mijn stal zit 20km verderop en dat doe ik met plezier want het is de beste stal in de omgeving. OP zondag zet ik mijn paard zelf buiten en binnen dus dat leg ik zo maar eventjes 80KM af.

Paarden kosten veel tijd en geld. Je heb geluk dat je een stal heb op 16km waar je paard de hele dag buitenkomt! Blijven staan dus :j

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:26

Hier staan de paarden ook 4 of 5 uurtjes buiten.Niks mis mee.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:27

Een paddock van 10x10 is puur symbolisch, dan kan de stalbaas zeggen dat de paarden buiten staan. Maar in feite is het niet meer dan een grote stal zonder dak. Er is niks te beleven voor een paard.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:27

loriene schreef:
Hier staan de paarden ook 4 of 5 uurtjes buiten.Niks mis mee.


-O-

Arme beesten...

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:29

loriene schreef:
Hier staan de paarden ook 4 of 5 uurtjes buiten.Niks mis mee.

In vergelijk met die verschrikkelijke stallen waar ze niet buiten komen is het inderdaad beter dan niks.
Maar ts staat nog beter, dan moet je geen genoegen nemen met minder.
Want een dagdeel is echt niet direct om te jubelen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

puppy1128
Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:31

Ik zou blijven staan waar je nu staat.
Die van mij staat nu in de nacht op stal i.p.v 24/7 land. Maar voor zowel mijn paard als voor mij zijn er wel andere grote voordelen op de nieuwe stalling, ondanks dat ik nu iedere dag heen moet. (anders heeft hij geen eten en geen schone stal. :P)

Maar toen ik nog een paard zocht, ging ik naar een andere pensionstal om te kijken. 4 uur in de winter naar buiten in een paddock kreeg ik te horen.. Nou, dat vind ik niks voor een paard. :n

Julie_marley
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 11:31

bruintje123 schreef:
loriene schreef:
Hier staan de paarden ook 4 of 5 uurtjes buiten.Niks mis mee.

In vergelijk met die verschrikkelijke stallen waar ze niet buiten komen is het inderdaad beter dan niks.
Maar ts staat nog beter, dan moet je geen genoegen nemen met minder.
Want een dagdeel is echt niet direct om te jubelen.



ik vind het heel fijn dat je wilt helpen, maar weet dat elk paard anders is.
mijn paard word echt gewoon boos als hij een dagje in de regen moet staan en hij houd van zijn stalletje, maar sommige paarden zijn weer het gelukkigst op een 24/7 wei :o

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:34

Julie_marley schreef:
ik vind het heel fijn dat je wilt helpen, maar weet dat elk paard anders is.
mijn paard word echt gewoon boos als hij een dagje in de regen moet staan en hij houd van zijn stalletje, maar sommige paarden zijn weer het gelukkigst op een 24/7 wei :o

Ik loop al heel wat jaren in de paardenwereld mee, dus ja ik weet dat elk paard anders is.
24/7 is zeker voor mij geen moet want ik weet dat er paarden zijn die daar niet gelukkig van worden.
Maar een uurtje of 8 minimaal samen met andere op een groot stuk, daar worden ze allemaal gelukkiger van dan alleen op een mini stukje.
Dat is echt alleen voor de eigenaar, niet voor het paard.
Je staat goed, hebt een fijne plek, dat laat je toch niet gaan voor een flut plek?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:35

troi schreef:
loriene schreef:
Hier staan de paarden ook 4 of 5 uurtjes buiten.Niks mis mee.


-O-

Arme beesten...


Toch wel veel liever 4 of 5 uur per dag op de wei dan een hele dag buiten maar op een zandpaddock.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:35

Eens met bruintje. En jammer TS dat je het zit te vergoeilijken, met ''mijn paard trekt toch geen sprintje hoor haha''. Het is verdorie gewoon een postzegel waar ze ook nog eens solitair in staan om na een paar uurtjes weer opgesloten te worden. Echt, doe het niet.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords en 35 bezoekers