Halve dag op paddock vs weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Paard wel of niet overplaatsen naar stal met paddocks?

Wel
36 (15%)
Niet
197 (84%)

Totaal aantal stemmen: 233


miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:19

Kun je niet eens verder kijken naar opties waar zowel jij als paard gelukkig van worden?

van weidegang naar een halve dag op een mini paddock, zou je niet moeten willen.

Valt me wel op dat hier echt een hoop informatie en goede tips gegeven worden, maar dat je eigenlijk alleen maar wilt horen dat het allemaal prima kan. De geschetste situatie is nou eenmaal niet zo ideaal en ik hoop voor je paard van harte dat je iets doet met de gegeven informatie.


Anoniem

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:41

Bepaalde mensen echt doe eens normaal joh.. Mensen die hier roepen ik heb 20/30/40 jaar ervaring, dat betekent dat je zelf kwa leeftijd dubbel zo oud bent als ts. TS is nog niet eens 16 heeft haar eerste eigen paard waar ze waarschijnlijk dol op is en is aan het kijken naar een andere stal. Ze twijfelt en vraagt hier raad en gelijk weer bokt met het dat is zielig etc.. Mijn pony (toen ik die nog had) heeft ook op een stal gestaan met 2 wel redelijk ruime paddocks, maar die stal was zo groot en er waren een paar met de grootste mond waardoor mijn pony 's winters hele dagen op stal stond, samen met nog zo'n 25 andere paarden want alleen het zelfde groepje kwam buiten wat je ook zei.. Wel was er land genoeg dus zodra dat goed begaanbaar was gingen ze daar op. Mijn pony is nooit iets tekort gekomen hoor, stond zomers lekker lang 24/7 op het land en in de winter ging ik zo vaak mogelijk of vroeg ik een stalgenootje haar even in de bak te zetten.

Dus ts als jij het wil is het wel te regelen hoor, daarnaast lijkt het me ook dat als je pony dichterbij staat jij ook makkelijker en vaker heen kan, je merkt het wel aan je pony of die zich er lekker bij voelt ja of nee, kan jij nou niet super vaak heen maar vind je het belangrijk dat ze wel met grote regelmaat fatsoenlijk haar benen kan strekken? Vraag stalgenootjes of zoek een verzorgster, ga lekker veel met je pony bezig en dan hoeft ze echt niet ongelukkig te worden op die stal.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:53

En weer zo eentje. Hou toch eens op met doen alsof het prima in orde is een dier van z'n basisbehoeftes te beroven.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:56

Ja klopt die mensen hebben langer paarden dan dat ts oud is.
Maar ts gaat dan nog herhaaldelijk zeggen dat er alleen mensen mogen reageren met ervaring op het moment dat ze antwoorden krijgt die niet bevallen.
Terwijl ze dus jaren aan advies krijgt.

En ja als jou pony dagen in de stal stond is hij ook wat te kort gekomen.
Dat je dat niet inziet is wat anders.
Ts wil haar paard van een goede stal verhuizen naar een slechte en daar krijgt ze reacties op.
Dat wil ze toch?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

_Reneee
Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:04

Je probeert het gewoon voor jezelf goed te praten dat hij op stal stond. Ik denk dat veel mensen het ook niet willen zien. Toen mijn pony veel op stal stond leek hij ook vrolijk. Tot ik het veranderde, totaal ander paard en nog een stuk soepeler ook. Er is geen enkel excuus goed genoeg om een paard van zijn vrijheid te beroven. Vergelijk het eens met mensen, dan noemen we het een gevangenis.

Iepoetjuh
Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:38

Pfoe dit is altijd zo'n moeilijk onderwerp... Ik heb gestemd op niet verplaatsen, omdat ik vind dat paarden altijd weidegang moeten hebben (al is het maar vanaf de lente tot wanneer het gaat vriezen).

Ik wil in ieder geval zeggen dat je keuze niet gebaseerd moet zijn op wat alleen voor jou makkelijk/beter is. Ik moet elke dag 20 minuten met de auto, maar liever dat dan een slecht gevoel over de huishouding van mijn paard.

En ik weet hoe lastig het is om een keuze te maken. Toen mijn moeder en ik ons paard kochten zetten we haar op de manege waar we altijd gereden hadden. Maar dat bleek toch geen fijne plek voor haar (zelf buiten zetten in de paddock en 4 uurtjes wei in de zomer) dus na 2 jaar zijn we weggegaan, ook al kenden we daar alle mensen en was het altijd heel gezellig. De stal waar we nu staan zet ze 's zomers om 8 uur in de wei en we halen ze zelf 's avonds naar binnen. 's Winters worden ze in de ochtend een uur in de paddock gezet (met een vriendje) en dan kunnen we ze zelf 's middags of 's avonds nog in de paddock zetten. Mijn paard is nu veel gelukkiger, vooral omdat ze altijd met haar beste vriendin staat en gelukkig kunnen we altijd met die eigenaren iets regelen zodat ze 's winters ook vaak 3 uur buiten komen (naast het rijden/longeren etc.) Dit geeft mij een veel beter gevoel dan op de oude stal en ik zie ook hoe mijn paard positief veranderd is in haar lopen en gedrag.

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2

droversrun
Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:48

Man man man, wat een bokt discussie hier weer zeg 8)7
Jullie hebben jullie advies gegeven aan TS, dat zal ze vast mee nemen in haar keuze want anders stelt ze de vraag hier niet. En doorrrrrr.......

(ben het zelf trouwens eens met wat Dimple zei. Ik zou het ook niet doen en eerder voor de gezondheid en welzijn van je paardje kiezen maar ik zou als ik jou was de reacties lekker met een flinke schep zout nemen TS :roll: )

Stripe000
Berichten: 583
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:54

[quote="Annet_Dottie"]Bepaalde mensen echt doe eens normaal joh.. Mensen die hier roepen ik heb 20/30/40 jaar ervaring, dat betekent dat je zelf kwa leeftijd dubbel zo oud bent als ts. TS is nog niet eens 16 heeft haar eerste eigen paard waar ze waarschijnlijk dol op is en is aan het kijken naar een andere stal. Quote

Hier ben ik het mee eens!
Meid is 15, en zeker ze vraagt naar goede raad, en krijgt die ook.
Maar de manier waarop is soms om te huilen.

Buiten dat zou ik haar ook afraden om de pony daar te stallen.
Puur omdat ik dat voor onze fjord ook niet zou willen.
Ze staat 24/7 buiten met twee andere paarden en heeft schuilstal.
In de nacht op paddock ( met de stal) en overdag op de weide.

Maar ik kan er niet bij op welke manier er hier door volwassen mensen op een kind gereageerd wordt.

Ik snap overigens haar en haar ouders heel goed dat het heel prettig is als ze er zelf naartoe kan fietsen.

Ik heb dan weer heel makkelijk praten aangezien onze pony op 5 min lopen staat.

Advies geven prima maar laten we respectvol blijven.

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:18

Nou er werd naar mijn mening redelijk met respect naar haar gereageerd maar begon TS zelf met "mensen die er geen verstand van hebben moeten niet reageren". Incl capslock schreeuwend bericht.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Obelix95
Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:19

TS, als je zelf al zegt dat je paard niet gelukkig zal worden van de nieuwe stal, dan zou ik er niet heen gaan.
Ieder paard is anders, en sommige paarden willen niet lang buiten staan. Ik werk op stal en sommige paarden hebben al genoeg na 3 a 4 uurtjes op de weide en willen graag naar stal mee. Andere blijven lekker langer staan als ze dat willen. Daarnaast, ik vind dat 4 a 5 uur per dag naar buiten prima is voor een paard, ALS je daarnaast nog wel elke dag langs je paard gaat om beweging te geven, zelf nog buiten te zetten of iets anders. Dan kom je toch ook al richting de 7 a 8 uur in totaal?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:36

Toen ik 16 was had ik ook al eigen pony's en luisterde ik naar mijn instructeurs, die destijds de meeste invloed hadden. Ik was een vreselijke puber met zeer grote mond, maar je haalde het niet in je hoofd om met de instructrice of manege eigenaresse een discussie aan te gaan.
Mijn zoon is nu 20 en is opgegroeid met de paarden, dus ook 20 jaar ervaring. Leeftijd zegt niet alles, maar wel willen leren! En leren die je van mensen met kennis en ervaring.

Als hier mensen roepen; het is een hobby, moet je wel wat zeggen, want paarden kunnen niet voor zichzelf opkomen. Ze kunnen het wel en doen het ook, maar onervaren mensen zien dat niet en krijgen problemen. Als je vriendinnen dan roepen dat je het goed doet, of dat je andere dingen moet doen ( streng bit, supplementen, etc etc ) dan het management aanpakken, leer je niks!

Buiten dat, voelt de jeugd zich flink genoeg om tegen iedereen een grote mond te geven van achter een schermpje, dus moeten ze ook wat terug kunnen incasseren. Je krijgt wat je verdient, zeggen wij dan.

MyHorseGirl
Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:49

SFW schreef:
@myhorsegirl, schaam je diep? Wat een opmerking. Mensen met ervaring reageren hier op de vraag van ts. Heeft niks te maken met moraalridder spelen. Mijn paarden zijn zichtbaar allemaal enorm vooruit gegaan van 24/7 buiten (wel met schuilmogelijkheid, waar ze veel gebruik van maken). 4 uurtjes buiten op zo'n kleine plek en 20 uur binnen is gewoon in geen enkel opzicht beter voor een paard. En natuurlijk wennen ze eraan, deze paarden weten goed dat binnen in de stal hun hooi wacht. Dit betekend niet dat het goed is.


Het is prima dat de ervaringen gedeeld worden, ook door degenen die zich 'heel ervaren' noemen en het allemaal wél schijnen te weten. Uiteraard mag die mening gedeeld worden, maar de waarheid ligt voor ieder paard anders. Dat men dan inhakt op de situatie als je paard niet 24/7 buiten staat, dan moet je er eens over na gaan denken of je überhaupt een paard moet hebben, vind ik echt een nare uitspraak. 12 uur per dag buiten staan weinig, 14 uur per dag buiten staan is weinig. Eigenlijk is niets goed. Dan mag volgens menig persoon hier op bokt 3/4 van de Nederlands met een paard geen paard houden. :') Hopelijk worden al die paarden dan wel opgevangen door de mensen met 24/7 stalling.

Niet persoonlijk op jou SFW, maar op een aantal mensen die hebben gereageerd.

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:54

Er reageren maar erg weinig mensen dat 24/7 moet. Er reageren wel veel mensen dat een paar uurtjes op 10x10 schandalig is.
En als dat betekend dat zulke stallen in de toekomst verboden gaan worden zal ik dat hard toejuichen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:33

En dan sluiten er heeeeel veeeel stallen.!!
Mijn paddocks zijn ook niet de grootste..zeker ook niet de kleinste! Wel gaan onze paarden zolang mogelijk op de wei in het jaar!

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:41

En wat is daar erg aan als dat zo zou zijn?
Omdat we als mens zo egoïstisch zijn dat een paard niet fatsoenlijk paard hoeft te zijn voor ons pleziertje.

Nu zijn er geen wetten terwijl dat in andere sectoren met dieren wel zo is.
Behoorlijk aparr dus.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:47

MyHorseGirl schreef:
maar de waarheid ligt voor ieder paard anders.


Geen enkel paard is blij als de grootste ruimte waarin die mag leven 10 bij 10 meter is. Geen enkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:03

Lieve TS, wat ik uit je bericht opmaakt is dat je er alleen op reistijd op vooruit gaat, en verder niks?
In vergelijk met de stal die je nu hebt gaat je paardje er zelfs op achteruit.

Vanaf morgen wordt mijn reistijd langer en stalgeld zo ongeveer verdubbeld, maar staat mijn paard wel op een plekje waar ze de halve dag op de wei komt, de halve dag in de paddock (in totaal 10-12 uur) van de winter de hele dag in de paddock. (keuze uit 5 of 10 uur)
Met een paddock heb ik dus absoluut geen problemen, zolang ze daar dan maar wel wat te knabbelen heeft :)

Ik ben zelf superblij en gelukkig op mijn huidige stal van 5/10 minuutjes rijden, maar mijn paard niet meer. Die geeft duidelijk aan meer naar buiten te willen. En haar geluk gaat voor het mijne :j

Dus lieve TS, kies alsjeblieft voor je paardje, en in dit geval niet voor jezelf. Als alleen de korte reistijd het pluspunt is zou ik absoluut niet verhuizen.
Straks lekker je scooterrijbewijs halen en dan is er al heel veel opgelost!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:23

bruintje123 schreef:
En wat is daar erg aan als dat zo zou zijn?
Omdat we als mens zo egoïstisch zijn dat een paard niet fatsoenlijk paard hoeft te zijn voor ons pleziertje.

Nu zijn er geen wetten terwijl dat in andere sectoren met dieren wel zo is.
Behoorlijk aparr dus.


Ik vind het niet erg hoor als stallen verplicht deuren moeten sluiten..
Wel vind ik dat er onderscheidt gemaakt moet worden in de stallen die helemaal geen buiten aanbieden of maar de minimale 4 uur..die zouden sowieso geen bestaansrecht mogen hebben.
Elke stal zal het toch moeten doen met de ruimte die er is..dat betekent dus dat je niet maar de veestapel kunt uitbreiden als je daar geen fatsoenlijke ruimte voor hebt!

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:28

Je kan zoiets nooit ineens doorvoeren.
Dat gaat dan toch in stappen of in jaartallen, voor 2025 is dit en dit verplicht.
Zoals minimale ruimte om te bewegen, want 10 bij 10 is een veredelde stal.
Om te beginnen minimaal een dagdeel, maar per 2028 ook 8 uur.

Ik noem maar wat hoor, maar het kan best.

Wat ook zou meewerken is dat eigenaren gewoon niet op zo'n slechte stal gaan staan.
Dan veranderd die stal vanzelf wel. Helaas is het paard in veel gevallen toch niet echt het grote maatje wat het beste nodig heeft.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:34

Mensen zijn zich nog maar mondjes maat bewust wat echte basisbehoeftes van een paard zijn! En verkiezen vaak bijvoorbeeld die binnenbak boven welzijn van t paard! En die stallen staan bomvol dus zolang dat nog het geval is zal er weinig veranderen..!!
Ik ben hier bijvoorbeeld de enige stal in t dorp waarbij de paarden voor 7.00 uur buiten staan en die ruwvoer in de paddocks voert!

bruintje123
Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:38

Weten ze het niet of willen ze het niet weten?
Kijk het voorbeeld hier, ts weet het wel, daarom ook dit topic openen. Maar ze had zo graag bijval gehad dat het echt wel kan. En die zal ze per pb ook wel krijgen.
Want mensen weten het wel, maar laten zich er niet over uit. Hoogstens om andere moraalridder te noemen :+

Als er regels komen moeten ze wel, dan ineens zullen ze het ook ineens wel begrijpen.
Of stoppen er mee, want iets over hebben voor het paard is teveel moeite.
Ik denk echt dat dat een heel groot deel gaat zijn.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:00

Ik denk toch ook een hoop onwetendheid.. zijn maar weinig mensen die zich in het natuurlijke gedrag van paarden verdiepen!

Omany
Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:55

Ik ben nu drie maand geleden veranderd van stal, van 24/7 op een grote weide met maatjes (5 jaar gestaan) naar iets helemaal anders. Namelijk elke dag wel buiten met een maatje op een volle grasweide, wel maar voor een paar uurtjes. Van 9 tot twee a drie uur... Eigenlijk volledig naar behoefte van mijn paard. Ik heb er mij maanden tegen verzet en mij er slecht over gevoeld, dat telkens ik kwam ze op stal stond...Ik heb er dan over gepraat met de stalhouder, en zij zegt dat ze gewoon echt binnen wilt. Ze begint onophoudelijk te hinniken, over en t'weer aan het lopen tot zwetends toe.
En de ene dag kan dat om 13 u al zijn en op een andere dag kan dat zijn dat ze pas om 17 u op stal wilt...
Na maanden mij toch wel slecht erover te voelen heb ik er mij bij neergelegd, want paard wil tenslotte kost wat kost binnen staan op stal -O-. Dus dan zal ze dat toch echt wel willen zo...

Stallen waar ze echt lang buiten kunnen staan in vol pension (plus acht uur buiten), in een straal van 20 km, is er hier gewoonweg niet -O-.

De reden waarom ik trouwens veranderd was van mijn vorige stal was omdat paardlief maar bleef afvallen en niks bijkwam in spieren. Ik was elke keer bang om er naartoe te gaan, over hoe ze er weer gaat uitzien nu. Ondanks een goed krachtvoer en onbeperkt hooi.


Nu, na drie maanden op de nieuwe stal, herken ik mijn paard niet meer! Wauw, wat een schoonheid is ze geworden, met spieren en vlees aan haar lijf :wow:.

En ik kan blijven vechten met mijzelf met het feit dat ze meer op de weide zou moeten, maar als ik naar haar kijk zie ik eindelijk een paard dat compleet opengebloeid en vrolijk is...

Carpe diem

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:05

De discussie is niet echt hoelang je paard naar buiten moet, maar hoelang tegenover op welke manier etc etc.
TS vraagt naar welke keus te maken en krijgt dan gewoon antwoorden op haar vraag.

Mensen moeten gewoon ophouden met smoesjes en goed leren lezen. Een dagdeel op 10x10 is gewoon niet oke. Als je niet beter kunt vinden en bieden, tja, dan maar geen paard. Is dat zo een ramp? Sinds wanneer moet iedereen maar kunnen hebben wat ze willen? Vroeger was paardrijden een elite sport en kon niet iedereen zomaar een paard houden.
We kunnen toch ook niet allemaal een villa hebben? Of een sportauto of een jacht?

En als je full time werkt, neem je normaal gesproken ook geen hond als die daardoor de hele week alleen thuis zit. Wat niet kan, kan gewoon niet, zo simpel is het gewoon.

En het is grote BS dat er niks te vinden is. Ik kom uit Amsterdam en je moet er wat voor over hebben. Als je EN luxe wil en je paard GOED buiten, dan heb je misschien een probleem. Maar dat is omdat mensen OF de binnenbak niet willen inleveren OF de prijs niet willen betalen OF de reistijd bezwaarlijk vinden.

Het is een sport en hobby, MAAR met levende wezens. Je bent er enkele uurtjes, maar je paard woont er 24/7.

Paarden willen naar binnen, omdat het buiten niet oke is, of binnen wat te halen valt. Je kan het buiten prima voor elkaar hebben zonder paarden die afvallen etc. Paarden kunnen in een stabiele kudde met genoeg ruimte en eten, genoeg aan hun behoefte komen.

Paarden die 's avonds op stal komen is prima, maar dan ook een goede situatie daar. Dus schone, frisse stal, andere paarden zien, water, eten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:15

Niet elk paard heeft die behoefte maar het is ook vaak gewoonte..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 36 bezoekers