Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:13

DubbelDun schreef:
Dat zijn flinke lappen vloerbedekking :) Het ziet er wel vrolijk uit met al die kleurtjes.

Overigens worden 'engelen' meestal op de rug gemaakt ;) met sneeuw zeker een stuk handiger :D

Hahaha ja met sneeuw nog handiger maar deze was zo hoogpolig dat het hier ook in kon. :')

Ja waren grote lappen van 8 á 10 Meter lang, langer wilde ook niet, want anders niet te slepen.
Konden ze langer krijgen waar we ze weg hebben. Was van achternicht die een bedrijf erin hebben en die gingen verhuizen. Dus alle laatste stukken kunnen krijgen die niet meer verkocht werden.
Andere neef met zijn kraan geweest om alles vlak te maken. Dus dat was ideaal. Wel hele dag ermee bezig geweest met een paar stalgenoten

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:58

Even schoppen.
Ik heb dit topic jaren geleden eens gevonden maar nooit nodig gehad. Nu blijven de paarden aan huis deze winter en heb ik in een impulsieve buj 2 tapijten gehaald in de kringloopwinkel :+

Ik lees al dat het beter op een droge, vlakke ondergrond kan maar die kans heb ik verkeken denk ik. Werkt het evengoed als er al blubber is?
En bij de grote weide gaat het een stukje omlaag aan de ingang... is het een idee er daar ook eentje te leggen of gaat dat alsnog schuiven?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:01

Probeer het dan zo vlak mogelijk te harken. Je hebt wel kans dat je het in een drogere periode dan eens moet oprollen en opnieuw vlakken.
Als het bij de ingang van de wei ook wat nattig is dan zuigt het zich wel vast in de ondergrond. Maar of het goed blijft liggen als er met zwaar materieel over heen gereden wordt??? Denk het niet.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:02

Rijden hoeft niet maar er moet wel zwaar materieel over lopen :+ ze glijden nu al als ze op de wei gaan dus daarop hoopte ik dat het tapijt zou helpen. Kan het wellicht eens even proberen en aankijken

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:04

En anders investeren in grasdallen/tegels.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:07

Ja dat is inderdaad wel de bedoeling als het nodig zou zijn. Wil het nu eens fatsoenlijk in orde maken

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:05

tinkersjakie schreef:
Nou vertelde tijdje geleden dat we 160 meter vloerbedekking gekregen hadden en ligt er nu net in.

Voor de schuilstal. Lag al oude onder maar die was wat kapot. Dus nieuwe eroverheen
[ [url=m/NI2dqE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onder de waterbakken
[ [url=m/wEMVTL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lange laan van 90 meter lang
[ [url=m/YJ6zgy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog meer laan
[ [url=m/7OWl0i.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onder de hooibakken
[ [url=m/QhmD2d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog meer waterbakken
[ [url=m/q9oysN.jpg]Afbeelding[/url] ]
En een heel Fluffy tapijt waar je tapijt engelen in kan maken :D

[ [url=m/Zs5F18.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik snap dat dit een goedkope oplossing is, maar ik vind het geen gezicht. Een klein stukje snap ik maar zoveel? Oké het wordt vanzelf vies maar ik zou toch investeren in bestrating of roosters. Maar gelukkig ieder zijn ding.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:08

Ik heb een paar jaar geleden kunsstof (sport)grasmatten in een paddock gelegd, wel maar de helft want zoveel had ik niet. Dat likt nog steeds strak en vergaat niet. Ondergrond is klei.



Afbeelding
Deze foto is het deel zonder (er hebben nog geen paarden ingelopen op dit moment, dus nog niet kapot gelopen.
Afbeelding
Deze is de kant waar de matten liggen. In het hoekje ligt niets en daar draaien ze de wei uit en dan zie je wel hoe snel dat modderig wordt

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:49

judithM schreef:
tinkersjakie schreef:
Nou vertelde tijdje geleden dat we 160 meter vloerbedekking gekregen hadden en ligt er nu net in.

Voor de schuilstal. Lag al oude onder maar die was wat kapot. Dus nieuwe eroverheen
[ [url=m/NI2dqE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onder de waterbakken
[ [url=m/wEMVTL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lange laan van 90 meter lang
[ [url=m/YJ6zgy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog meer laan
[ [url=m/7OWl0i.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onder de hooibakken
[ [url=m/QhmD2d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog meer waterbakken
[ [url=m/q9oysN.jpg]Afbeelding[/url] ]
En een heel Fluffy tapijt waar je tapijt engelen in kan maken :D

[ [url=m/Zs5F18.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik snap dat dit een goedkope oplossing is, maar ik vind het geen gezicht. Een klein stukje snap ik maar zoveel? Oké het wordt vanzelf vies maar ik zou toch investeren in bestrating of roosters. Maar gelukkig ieder zijn ding.


Klopt. Die in de paddocks zie je al bijna niet meer. Maar om van die roosters er neer te leggen komt op een behoorlijk kapitaal die wij niet hebben. Dit was in totaal 160 meter wat gelegd is. Als ik dit in roosters moet doen ben ik al bijna 10.000 euro kwijt aan de roosters. Dit moet er nog in en moet nog weer lading zand op. Ik en mijn stalgenoten hebben dat niet. Daarbij runnen we onze stal met 7/9 meiden en staan hier voor de kosten wat we kwijt zijn. Dus geen winstgevend bedrijf ofzo.
Dit was gratis en ja het is even een regenboog maar weer dat dit na tijdje weg is als ze er genoeg overheen gelopen hebben. Of we kiezen ervoor als de laan te zichtbaar blijft er wat geel zand over te leggen.
In iedergeval wordt het niet meer glijpartijen van de paarden door de modder.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:15

Afbeelding
Het klopt dat die roosters "veel geld" kosten, ikzelf heb nu het geluk om ze gratis gekregen te hebben... Alleen moeten ze nog gelegd worden en is het daar nu ... ... ... te nat voor.
Hou er rekening mee dat het terug wegnemen van die tapijten na enkele jaren ook een hele zware klus is, dat heb ik mogen ondervinden.
Maar... paardjes hebben er toch jaren plezier van ondervonden.
Op dit moment heb ik terug modder, ik wacht op een droge periode, hoop dat alles nog voor de winter op droogt... zodat de roosters gelegd kunnen worden.

ps ik had ook tapijten liggen in "natuurlijke materialen" en die zijn totaal niet meer terug te vinden... die zijn helemaal vergaan. De synthetische zijn goed blijven liggen, en de hoogpolige tapijten... daar heb ik spijt van... die zijn echt vervuilend...

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:13

Ik ben ook helemaal niet ontevreden over de tapijten!
Op het bergafje was het geen succes, daar werd het alsnog een vliegend tapijt en ging ik met tapijt en al ondersteboven. Maar ik heb ze nu bij de waterbakken liggen en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben. Het wordt nog wel nat maar met 3 kolossen van 1000kg heb ik toch al véééél minder het idee dat ze het steeds erger maken zeg maar. Ze zakken er niet meer in. Volgende bezoek aan de kringloop neem ik er opnieuw eentje mee voor bij de hooibakken.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:10

Mag ik hier een vraag stellen over tapijt in de wei/modder?
Ik zie dat nu een aantal keer voorbij komen. Maar wat voor tapijt gebruiken jullie? Gewoon vloerbedekking? En kun je het gewoon over de ondergrond heen leggen, zonder afgraven, zandstorten, enz.?
In mijn geval gaat het om een wat drassige weide, deel is echt zompig, een ander deel is nat maar wel vlak. En een deel redelijk droog, want dat is onder de bomen.
Ik zoek iets dat ik zo weg kan halen als dat nodig is, omdat de weide niet van mij is en we nog wel eens wisselen van weide.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:11

Zie mijn opmerking in het andere topic :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:14

Ja ik had 'm verkeerd geplaatst, maar kon 'm niet meer verwijderen. :+

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:06

Daihyo schreef:
Mag ik hier een vraag stellen over tapijt in de wei/modder?
Ik zie dat nu een aantal keer voorbij komen. Maar wat voor tapijt gebruiken jullie? Gewoon vloerbedekking? En kun je het gewoon over de ondergrond heen leggen, zonder afgraven, zandstorten, enz.?
In mijn geval gaat het om een wat drassige weide, deel is echt zompig, een ander deel is nat maar wel vlak. En een deel redelijk droog, want dat is onder de bomen.
Ik zoek iets dat ik zo weg kan halen als dat nodig is, omdat de weide niet van mij is en we nog wel eens wisselen van weide.


Het beste kan je zand storten, vlakken en aanstampen en daar je tapijt overheen. Dan blijft het jaren goed. En anders in ieder geval op droge, vlakke grond. Ik denk dat je op zandgrond misschien wel wegkomt zonder extra zand. In modder leggen gaat het verschuiven en krijg je bulten. Wij hebben wel een overgebleven stukje bij de ruif in de wei gelegd. Dat gaat goed maar ze staan er niet op als het te nat is ivm klei.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:53

We staan op zandgrond, maar er ligt een laag modder op. Kan het niet goed uitleggen :D
Maar het is geen klei zeg maar.
Zand storten mag helaas niet.
Een deel is kaal en dus glad. Maar je zakt er niet in weg. Daar zou het volgens mij wel op kunnen.

_KaWi_

Berichten: 911
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:42

Wij hebben vorige maand een stuk kunstgras op ons pad gelegd. Wij zitten op klei/veen geloof ik en het pad werd met regen erg glad en modderig. Er ligt wel onder het pad een laag puin maar we heben niks afgegraven alleen wat zand onder de grasmat. Tot nu toe heel blij mee!
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:19

Dat ziet er heel netjes uit .

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:38

Heel erg netjes inderdaad! Goed voorbeeld voor dit topic!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:51

Ziet er zeker netjes uit. Ik kan ook 2 kleine rollen kunstgras overnemen. Niet super groot, maar ongeveer 3x3 bij elkaar. Mooi om mee te beginnen voor het natste stuk bij de ingang.

leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:01

Schop schop.

ik denk nu vast aan de herfst/winter en wil het gedeelte waar mijn paard altijd staat te eten van zijn netje nu echt gaan voorzien van een tapijt.
Wij hebben een hoogpolig tapijt liggen van 3,5 bij 2,5. Is dat een optie of hoogpolig toch echt niet doen?

Gaat om dit stukje: (hier vorig jaar voor de enorme sneeuw helemaal vlak gemaakt)
Afbeelding

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:11

Wij hebben een stuk van 5x10 hoogpolig en dat bevalt goed. Een merrie wilde daar ook het liefst op rollen en slapen. Het is haar persoonlijke massage spot. Nu, na een paar jaar, zie je het het hoogpolige niet erg meer. Is plat. Maar voldoet nog prima.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:42

Wat Sybelle zegt; het kan wel maar het zal eerder slijten zéker als het echt wol is. Maar íets is beter dan níets :)

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:22

Als het echt natuurproduct is (wol, katoen) dan zou ik het nog doen, ik heb enkele synthetische gelegd en heb daar 2 jaar goed mee geweest, nadien... miserie, niet op te kuisen.
Ik ben momenteel betonnen varkensroosters aan het leggen, een blijvende oplossing

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:34

Ik heb ook synthetisch, maar wel een goede kwaliteit. Sommige stukken liggen ondertussen al tien jaar. Soms komt er een hoekje omgekruld omhoog en dan moet ik dat weer even ingraven :)