welke graasmaskers voor een shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 12:05

Hallo iedereen!
Zoals de titel al zegt ben ik stiekem opzoek naar een graasmasker voor mijn shetlander. Ik zeg stiekem omdat ik de graasmasker eigenlijk helemaal niks vind maar het is beter als mijn shetlander een beetje dunner wordt. :P Hij is echt te dik maar we hebben geen mogelijkheid om hem op een paddock of een weiland met extreem kort gras te zetten. Nu heb ik al een aantal topics hierover gelezen maar ik hoop dat shetlandereigenaars in dit topic kunnen zetten welk graasmasker ze hebben of gebruikt hebben en of ze die aanraden voor een shetlander die het liefst alles sloopt :+ :P
Alvast bedankt voor de reacties!


ps hoe weet je eigenlijk of een graasmasker goed zit?
Laatst bijgewerkt door Xliesje13X op 15-03-15 12:17, in het totaal 3 keer bewerkt

M0N5T3R

Berichten: 273
Geregistreerd: 02-03-13
Woonplaats: ergens in Friesland

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:09


Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 12:14


M0N5T3R

Berichten: 273
Geregistreerd: 02-03-13
Woonplaats: ergens in Friesland

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:01

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een stalgenoot heeft hem voor haar pony. Werkt prima zo ver ik weet

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:07

Ik zou een masker kopen met een rubberen onderkant met zo'n gat erin. Ik heb het idee dat de tanden door de rubberen onderkant minder (snel) slijten. Bij mij werkte het masker goed, maar om je shetlander echt te laten afvallen is het misschien ook goed om hem iets meer beweging te geven. Zeker shetjes worden snel dik van gras. Een paar keer per week een stuk wandelen/rijden/longeren zal al veel helpen!

Het vinden een passend masker was nog wel moeilijk omdat mijn shetlander een bredere neus heeft.
Zorg in ieder geval dat het niet te strak om de neus zit. Je Shet moet wel nog gewoon lekker kunnen bewegen/kauwen/gapen enzovoort. Het is vooral belangrijk dat het masker lang genoeg is (het korfje) zodat je Shet hem niet af kan 'duwen' als hij met zijn neus over de grond 'sleept' (mijn Shetlander probeerde hem altijd zo af te krijgen).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:12

Ik heb een greenquard, het model van rj geeft in mijn ervaring schuurplekken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:14

Uit mijn ervaring. Die met die rubberen rand is zo kapot. Haflingwr had het gat gewoon groter gekauwd in 1 week :\

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:18

Oh ja dat had ik ook ja.

Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 15:47

Nandos schreef:
Ik zou een masker kopen met een rubberen onderkant met zo'n gat erin. Ik heb het idee dat de tanden door de rubberen onderkant minder (snel) slijten. Bij mij werkte het masker goed, maar om je shetlander echt te laten afvallen is het misschien ook goed om hem iets meer beweging te geven. Zeker shetjes worden snel dik van gras. Een paar keer per week een stuk wandelen/rijden/longeren zal al veel helpen!

Het vinden een passend masker was nog wel moeilijk omdat mijn shetlander een bredere neus heeft.
Zorg in ieder geval dat het niet te strak om de neus zit. Je Shet moet wel nog gewoon lekker kunnen bewegen/kauwen/gapen enzovoort. Het is vooral belangrijk dat het masker lang genoeg is (het korfje) zodat je Shet hem niet af kan 'duwen' als hij met zijn neus over de grond 'sleept' (mijn Shetlander probeerde hem altijd zo af te krijgen).


Hij krijgt uiteraard ook beweging! Maar ik omdat hij eigenlijk altijd in de wei staat zou een graasmasker wel kunnen helpen.
Bedankt voor de tip. Het word dus eigenlijk kijken hoe mijn shet reageert op verschillende maskers begrijp ik uit de andere reacties ;)

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:00

Ja wordt sowieso uitproberen! Zo'n Greenguard heb ik inderdaad hele goede verhalen over gehoord. Zou heel stevig zijn, goede kwaliteit, gaat lang mee. Van de andere kant hoor ik daar ook weer veel negatieve verhalen over: tanden slijten snel, schuurplekken en wondjes door het harde materiaal, toch wel wat duurder in aanschaf. Ik heb zelf nog geen ervaring gehad met gaten in bij een rubberen onderkant, maar kan het me wel voorstellen. Zeker als het 24/7 gedragen wordt.

Tis net wat je belangrijk vind, wat je wil uitgeven enzovoort.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:03

Ik heb ook een greenguard. Maat pony voor mijn shet van 1.07 en maat paard voor mijn hafjes. Ik ben er heel erg tevreden over. En mijn paarden tandarts vond de slijtage wel meevallen.

iris444

Berichten: 57
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:33

Op deze website hebben ze verschillende soorten graasmaskers voor shetlanders/minipaarden
https://www.minihorseshop.nl/catalogsea ... raasmasker
Zelf heb ik ervaring met een minipaard die op een gegeven moment haar graasmasker zelfstandig kon afdoen. Door een deel van haar voorpluk te vlechten met een deel van de manen bleef de graasmasker toch zitten :)

Sarah999
Berichten: 39
Geregistreerd: 06-11-20
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:34

Ik ben ook opzoek naar een graasmasker voor mijn mini shet die gaat verhuizen naar een weiland met veeeeeeeel gras

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:14

Dit topic is 5 jaar oud, dus weet niet of we hier nog op mogen reageren.

Zo ja, ik zoek ook een fijn graasmasker voor mijn shetlander. Heb nu eentje van de Welkoop, maar deze slijt best wel snel waardoor het gaatje waar de pony door eet steeds groter wordt. Is dat met een stoffen/ nylon masker minder?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:25

Mloes schreef:
Dit topic is 5 jaar oud, dus weet niet of we hier nog op mogen reageren.

Zo ja, ik zoek ook een fijn graasmasker voor mijn shetlander. Heb nu eentje van de Welkoop, maar deze slijt best wel snel waardoor het gaatje waar de pony door eet steeds groter wordt. Is dat met een stoffen/ nylon masker minder?



Ik heb deze

https://www.paardeerlijk.nl/c-4389974/a ... aasmasker/

Is met zachte inlegplaten, greenguard staat erom bekend dat het slijtage aan de tanden geeft en wondjes veroorzaakt op de kin.
Onze tandarts was zeer tevreden over het herstel van de voortanden.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:29

Oh die is wel een stukje duurder! Maar gaat ook lang mee?
V.w.b. slijtage aan de tanden; ik heb de pony een jaar en de tandarts heeft hem onlangs nog behandeld en hij heeft (nog?) geen slijtage. Heb hier wel om gevraagd inderdaad, maar vooralsnog geen slijtage. Ook wondjes/ schuurplekjes houd ik goed in de gaten, maar niks tot heden. Daarom ben ik verder op zich wel tevreden over het masker, alleen moet je 'm dus best vaak vervangen om te voorkomen dat het gaatje te groot wordt :D

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: welke graasmaskers voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:56

Heb hem sinds dit voorjaar en alles ziet er nog prima uit.