[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xSannee
Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:19

Een stal waar ze in de winter maar 3 kwartier buiten komen zou voor mij geen optie zijn, hoe fijn het er verder ook is.

Ik zou dus absoluut voor optie 2 gaan (En eigenlijk liever naar een stal waar zd nog langer naar buiten gaan)
Verder rijden zou dan prima zijn voor mij.

Ik ben zelf net verhuisd van een stal waar ik het prima naar mijn zin had, fijne mensen, fijne voorzieningen, 6 uur buiten in de winter. Maar toch verplaatst omdat ze nu 9/10 uur buiten komt in de winter (En nog een stuk langer in de zomer)
Laatst bijgewerkt door xSannee op 07-11-19 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt


Flynnieman
Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:23

Nu ik zou wel opletten met de uitspraak 'als het weer het toe laat' en al helemaal bij een nieuwe stal. Dat kan in de praktijk heel anders uitddraaien. Op een pensionstalling waar ik heb gestaan deden ze ook die uitspraak en bleek mijn paard bij 1 spatje regen op stal te blijven waardoor hij meer niet dan wel buiten stond in de herfst en winter terwijl ze dus wel adverteerde met ook buiten in de winter. Nu moet een paard sowieso buiten komen dus de huidige stalling lijkt me niet geschikt en zou zeker uitkijken voor wat anders

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:33

Ja sowieso minimaal 6 uur. Er is onlangs een nieuwe paddock aangelegd wat helemaal gedraineerd is etc. en waar ze allemaal in groepjes overdag in kunnen. Het is ook mijn eigen gevoel. Inderdaad omdat ik het er zo ontzettend fijn heb zelf. Maar toch denk ik wel meerdere keer per dag van ja hij staat wel op stal nu. In de winter is het anders.

CalipsoLover
Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:54

Ik heb zelf ook ooit op een stal gestaan waar ze 6 maanden per jaar niet buiten mochten. Ik wil het niet meer. De meeste stallen hier in de buurt mogen paarden ook niet buiten in de winter, ik heb dus een paar van mijn eisen (binnenpiste) moeten laten varen om ze heel het jaar door op de weide te kunnen zetten en ben daar heel blij mee.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Temeraire
Berichten: 3522
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:14

HorseTimeXL schreef:
Ja sowieso minimaal 6 uur. Er is onlangs een nieuwe paddock aangelegd wat helemaal gedraineerd is etc. en waar ze allemaal in groepjes overdag in kunnen. Het is ook mijn eigen gevoel. Inderdaad omdat ik het er zo ontzettend fijn heb zelf. Maar toch denk ik wel meerdere keer per dag van ja hij staat wel op stal nu. In de winter is het anders.


Ik zou heel goed checken of ze inderdaad zoveel buiten komen op de nieuwe stal. En met hoeveel paarden en hoe groot de paddock is, hoe nat het wordt, of ze kunnen eten/drinken in de paddock, etc.
Meer buiten is mooi maar als bepaalde voorwaarden niet in orde zijn schiet je er niet veel mee op.
Probeer ook te checken wat hun beleid is; als de paarden bij elk drupje binnen gelaten worden is het niet fijn, maar als ze met code rood en storm en regen ook buiten worden gezet omdat ze nu eenmaal elke dag buiten moeten dan is dat ook niet ideaal. Je zit echt niet rustig als je paard met zulk weer buiten staat zonder schuilmogelijkheid.

Als je je nu zo fijn voelt op je huidige stal is dat ook heel waardevol.

This is my design

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:29

HorseTimeXL schreef:
Hoi Bokkers,
Hopelijk krijg ik hier wat reacties en anders kan ika altijd nog een topic openen. Ik sta op dit moment op een hele fijne stal. Toen ik 9 jaar geleden daar ooit een paard verzorgde zei ik altijd, als ik een eigen paard heb dan wil ik dat hij daar komt te staan. De sfeer is fijn er is een binnenbak en het is er netjes. Ik voel me er absoluut comfortabel en je wordt gerespecteerd. Nu is deze stal ongeveer 12 minuten bij mij vandaag en je rijd er zo heen. Toch is het jammer en het knaagt een beetje aan mij dat ze er in de winter slechts 3 kwartier in de bak komen met het uitmesten en de rest op stal staan (toen ik mijn paard kocht begin dit jaar heb ik nog naar andere stallen gezocht maar helaas geen stal waarin ze in de winter buiten kwamen). Ik heb al het respect dat ze dit op deze stalling niet kunnen waarborgen dat ze in paddocks oid kunnen, maar toch knaagt het. Ik vang het zelf op door als ik er ben zo veel mogelijk te doen met hem, maar eerlijk is eerlijk opvangen kan ik het natuurlijk niet. En zoals een dag als vandaag als ik een dagje weg ben dan voel ik me toch wel een beetje schuldig. Nogmaals ik wil deze stal niet benadelen want ik voel me daar zo thuis en zo welkom. Nu is er sinds juli een stal iets verder weg geopend waar ze iedere dag buiten komen voor minimaal 4 uur en langer mits het weer het toe laat in groepjes. Daarnaast krijgen ze op die stal ook onbeperkt hooi. Nu ga ik er zaterdag gewoon vrijblijvend kijken, maar ik zit een beetje mee met dat het toch wel iets langer rijden is en ook op iets minder prettigere wegen. Toch wil ik het beste voor mijn paard. Zouden jullie een verdere afstand ervoor over hebben voor zoiets? En zo ja als ze iedere dag buiten komen met elkaar, is het dan zeer noodzakelijk dat je iedere dag komt of kan je dan ook wel eens een keer een dagje overslaan bijvoorbeeld. Daarnaast vind ik het spannend als ik hem wel ga verhuizen. Zo gaat hij bijvoorbeeld helemaal niet wennen oid en hoe ondersteun ik hem, omdat hij de vorige keer ook zo heeft moeten wennen. Ben er vooral een beetje onzeker over. En nogmaals ik wil niet negatief doen over de stal waar ik nu sta want dat is echt een top stal.


Ik vind 3 kwartier naar buiten echt veel te weinig, dus op de huidige stal zou ik niet blijven staan. Alleen vind ik de tweede optie die je voorlegt niet zo heel veel beter om er een verhuis voor over te hebben. 4 uur is eigenlijk nog schandalig weinig en ook ik ben sinds mijn vorige stal allergisch geworden voor het 'zo lang het weer het toelaat'. In realiteit was dat ook gewoon in de winter op stal.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:37

Klopt inderdaad. Helemaal mee eens alleen is er op dit moment gewoon niet iets in een bereikbare buurt voor mij. Dus probeer ik het zo goedmogelijke te kiezen.

CalipsoLover
Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:58

HorseTimeXL schreef:
Klopt inderdaad. Helemaal mee eens alleen is er op dit moment gewoon niet iets in een bereikbare buurt voor mij. Dus probeer ik het zo goedmogelijke te kiezen.

Ik weet hoe lastig het is om een goede pensionplek te zoeken :(:) Maar je paard buiten hebben is zo zo zo belangrijk. Je bespaard er een hoop ellende en schuldgevoelens mee. Je kan zo best ook een paar dagen overslaan want je paard heeft toch goed beweging gehad. Plus het kan voor allerlei stress en gezondheidsproblemen gaan zorgen zoals artrose, stalbenen, maagzweren, luchtzuigen, stijfheid etc...

Soms is het héél hard zoeken ook, heel veel stallen en plekjes staan niet op het internet. Rond vragen en bokt kan daar ook goed mee helpen.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:02

Inderdaad.. helemaal mee eens hoor. Hij verdiend het ook gewoon een perfect plaatje. Ben heel benieuwd naar morgen. Ik heb hem sinds maart dit jaar en hij is echt mijn maatje <3. Rondvragen op bokt is ook een goeie.

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:12

Vind het ook erg belangrijk dat paarden zo lang en veel mogelijk buiten staan. En zolang “het weer het toelaat” gaat bij de ene stal beter dan bij de andere. Bij ons staan ze zomers dag en nacht op het land. Maar als er onweer aankomt of voor de nacht voorspeld word gaan ze naar binnen. In de winter staan ze bij ons overdag zoveel mogelijk buiten. Als het echt hele dag veel regent dan komen ze alleen even buiten om de stallen te mesten maar dan staan de paarden ook vaak al snel bij het hek dat ze naar binnen willen :P

@HorseTimeXL; hopelijk is het gelukt om de voor jou en je paard beste keuze te maken

Don’t forget to love yourself ❤️

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:15

Ik sta voor een dilemma.

Onze stal is overgenomen door een zorg instantie.
Lopen dus veel kinderen rond overdag en mijn sensibele beetje ingewikkelde merrie heeft daar wat last van.
Heeft wel voernijd en staat geregeld flink in de ronte te schoppen

De paarden lopen nu overdag een aantal uren in de paddock en in de zomer heel de dag op een groot stuk land in groepsverband.
Ze zijn wel van 3x per dag voeren naar 2x per dag voeren gegaan waar ik zelf wel van baal.
Bak is periodes goed en met slecht weer niet best.

Nu ben ik bij een stal wezen kijken waar ze 4x per dag ruwvoer krijgen.
Heel kleinschaling, een 20*60 rijbak (nieuw), een longeerbak en 1 paddock.
Worden 3 a 4 uurtjes buiten gezet en in de zomer van 12:00 uur tot 17:00 uur op de wei. (weersafhankelijk)
Het gedrag wat ze vertoont gaat vrees ik niet veranderen.


Qua weidegang ga ik dus wat inleveren maar qua voeren en rust niet.
Verder moet ik op zoek naar andere hoefsmid, instructie ect ect aangezien het een half uur rijden is.

Help...

Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:52

Allebei niet ideaal. Op zoek naar optie 3?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Lemonadee
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-07-19

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:00

@mariekie, mij klinken beide ook niet ideaal. Heb je in de tussentijd nog andere opties gevonden?

CalipsoLover
Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:43

Ik zou ook nog even verder kijken.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:11

mariekie schreef:
Worden 3 a 4 uurtjes buiten gezet en in de zomer van 12:00 uur tot 17:00 uur op de wei. (weersafhankelijk)
...
Qua weidegang ga ik dus wat inleveren maar qua voeren en rust niet.


Wat inleveren noem je dat? Zelfs in het allerbeste geval staat je paard max. 5 uur per dag buiten en dan ook nog eens weersafhankelijk. Dus wat als het een regenachtige zomerdag is?
Deze optie zou ik zelfs niet overwegen hoe goed de rest ook geregeld is.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:27

Eens met Gini, dat is onacceptabel weinig, vind ik ;(

Pindabear
Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:05

Ik zou ook zeker niet voor de 2e optie gaan. Ze staat dan het overgrootste deel van de dag binnen opgesloten. Maar zoals de situatie nu is zou ik ook niet willen. Ik zou toch ook zeker gaan kijken

Don’t forget to love yourself ❤️

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:54

Pivanti schreef:
Ik heb ook een dilemma!

M'n paard staat nu op de volgende stal:
- 9-18u op wei (winter 9-16.30u) in groep van 6 paarden.
- stal 3x3
- Bij stal helemaal geen faciliteiten, maar accommodatie met binnen en buitenbak aan de overkant (25 euro per maand, excl. 5 euro per les voor afhuren bak)
- eigen keuze strooisel / brok / hooi of kuil
- 25 kilometer / 25 a 30 minuten rijden auto
- 100 meter naar veluwe (bos)
- geen schaduw in weiland
- prijs 120 euro kale huur

Nu ben ik vandaag bij een andere stal wezen kijken:
- Stal met weiland eraan vast. Staldeur kan altijd open zodat ze zelf kan kiezen waar ze staat. (alleen bij strenge vorst deur wel dicht) Dus heel veel buiten
- nadeel is dat ze alleen komt te staan dan. Wel paarden ernaast, maar niet in haar stukje.
- stal 3,5 x 4 meter
- eigen keuze strooisel / brok
- Buitenbak met redelijk goede bodem
- bos op 500 meter afstand (montferland bos, is wat kleiner dan veluwe maar kun je prima rijden).
- 20 kilometer / 20 min rijden met auto
- prijs 150 euro incl. ruwvoer
- mogelijkheid voor shetlander erbij te zetten a 25 euro per maand Maar hier ben ik geen voorstander van. Shet kopen is geen probleem, maar kost naast 25 euro per maand, ook weer hoefsmid, enten, ontwormen, risico veearts kosten. Dan zou ik iemand moeten vinden die stalling zoekt voor shet oid. Of shet in bruikleen waarbij stalkosten voor mij zijn, maar rest van de kosten voor eigenaar.

Mijn paard staat graag buiten. Bij huidige stal staat ze toch 16 uur op stal. Maar wel in een groep en fijne binnenbak erbij.
Stal waar ik vandaag was, is mooi groot en ze kan altijd buiten staan als ze wilt. Alleen buitenbak. Maar grootste minpunt vind ik nog dat ze alleen staat dan.

Dilemma dus!! Misschien hebben anderen nog andere verhelderende inzichten / meningen?


Ik persoonlijk zou kiezen voor de 2de stal omdat je paard dan veel buiten is. mijn paard staat op een weide met inloopstal 24/7 buiten. Naast zijn weide staan ook paarden en hij is ondertussen dikste maatjes met zijn buurman. voordien stond ik in een manege waar hij snachts op stal was en overdag enkele uren buiten. dit vond hij niet leuk want hij is niet graag opgesloten dus daarom heb ik van weide veranderd en nu is hij gelukkig

There is only one way : forward.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:38

Pivanti mag ik weten over welke stallen jij het hebt? (Mag ook per pb!)

ikkeniet
Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:35

Ik zou voor stal 2 kiezen.
Wie weet kan je paard later in overleg wel met een ander paard de wei in.
En wie weet kan ze het prima vinden met de buurpaarden.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:31

Gini schreef:
mariekie schreef:
Worden 3 a 4 uurtjes buiten gezet en in de zomer van 12:00 uur tot 17:00 uur op de wei. (weersafhankelijk)
...
Qua weidegang ga ik dus wat inleveren maar qua voeren en rust niet.


Wat inleveren noem je dat? Zelfs in het allerbeste geval staat je paard max. 5 uur per dag buiten en dan ook nog eens weersafhankelijk. Dus wat als het een regenachtige zomerdag is?
Deze optie zou ik zelfs niet overwegen hoe goed de rest ook geregeld is.


Heb de stal ook afgezegd. 5 uur is veels te kort idd.

ILoveValleys
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Rijswijk/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:43

Weet er iemand toevallig een plekje in zuid holland waar hengsten zijn toegestaan en 24/7 buiten komen? Graag geen berichten van 2017 of 2018 maar recente berichten van deze tijd gezien er veel weg/verandert is.

Groetjes Selien

Don't let anyone label you!

Horses are the best creations on earth.
The best friends forever, and the beautiful memories in life.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:32

Pindabear schreef:
Vind het ook erg belangrijk dat paarden zo lang en veel mogelijk buiten staan. En zolang “het weer het toelaat” gaat bij de ene stal beter dan bij de andere. Bij ons staan ze zomers dag en nacht op het land. Maar als er onweer aankomt of voor de nacht voorspeld word gaan ze naar binnen. In de winter staan ze bij ons overdag zoveel mogelijk buiten. Als het echt hele dag veel regent dan komen ze alleen even buiten om de stallen te mesten maar dan staan de paarden ook vaak al snel bij het hek dat ze naar binnen willen :P

@HorseTimeXL; hopelijk is het gelukt om de voor jou en je paard beste keuze te maken


Hier een korte update. De winter heeft hij nu binnen gestaan. Heb hem wel iedere dag in de paddock gedaan, maar 1 uur paddock daar hebben ze inderdaad niets aan. Nu ga ik verhuizen en komt de stal die ik voor ogen had op 5 minuten afstand te liggen van mijn huis en heb ik zelf de knop kunnen omzetten. Ook na een aantal dingen die op de stal niet transparant gebeuren waar hij nu staat. lees paarden binnen houden ivm te veel mensen op stal door corona, terwijl ze eigenlijk te weinig mensen hadden om ze binnen en buiten te zetten.

Nu komt hij vanaf 29 mei (staat nu wel gelukkig overdag weer op de wei) op een stal waar hij in de zomer en de winter de gehele dag buiten staat, met een maatje en alleen 's nachts op stal gaan. In de winter 8 uur en in de zomer nog veel langer. Waar ook nog eens onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben (in de zomer op de wei uiteraard minder ruwvoer) en waar ze echt per paard individueel bekijken wat ze aan krachtvoer nodig hebben.

Hoop zo dat hij het naar z'n zin zal hebben!

nova_lea
Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:18

HorseTimeXL schreef:
Pindabear schreef:
Vind het ook erg belangrijk dat paarden zo lang en veel mogelijk buiten staan. En zolang “het weer het toelaat” gaat bij de ene stal beter dan bij de andere. Bij ons staan ze zomers dag en nacht op het land. Maar als er onweer aankomt of voor de nacht voorspeld word gaan ze naar binnen. In de winter staan ze bij ons overdag zoveel mogelijk buiten. Als het echt hele dag veel regent dan komen ze alleen even buiten om de stallen te mesten maar dan staan de paarden ook vaak al snel bij het hek dat ze naar binnen willen :P

@HorseTimeXL; hopelijk is het gelukt om de voor jou en je paard beste keuze te maken


Hier een korte update. De winter heeft hij nu binnen gestaan. Heb hem wel iedere dag in de paddock gedaan, maar 1 uur paddock daar hebben ze inderdaad niets aan. Nu ga ik verhuizen en komt de stal die ik voor ogen had op 5 minuten afstand te liggen van mijn huis en heb ik zelf de knop kunnen omzetten. Ook na een aantal dingen die op de stal niet transparant gebeuren waar hij nu staat. lees paarden binnen houden ivm te veel mensen op stal door corona, terwijl ze eigenlijk te weinig mensen hadden om ze binnen en buiten te zetten.

Nu komt hij vanaf 29 mei (staat nu wel gelukkig overdag weer op de wei) op een stal waar hij in de zomer en de winter de gehele dag buiten staat, met een maatje en alleen 's nachts op stal gaan. In de winter 8 uur en in de zomer nog veel langer. Waar ook nog eens onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben (in de zomer op de wei uiteraard minder ruwvoer) en waar ze echt per paard individueel bekijken wat ze aan krachtvoer nodig hebben.

Hoop zo dat hij het naar z'n zin zal hebben!


Goed om te horen dat je een plek hebt gevonden. Klinkt als een goede plek, weet zeker dat hij het naar zijn zin krijgt! :)

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:07

Pivanti ik zou voor stal 1 gaan. Ik vind een paard alleen echt een no-go (op die enkele uitzondering na die wegens gedragsproblemen echt niet anders kan).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chant1982, YandexBot en 115 bezoekers