[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:28

Er is al een tijdje niet gereageerd in dit topic, maar ik wilde toch mijn dilemma even delen.

Ik sta momenteel op een hele fijne stal met alles erop en eraan. Twee goede binnenbanen, een prachtige buitenbak, een longeercirkel, paddocks en alles is gloednieuw en brandschoon. Ook heb ik superleuke contacten en ga ik met veel plezier altijd naar stal. Alleen sinds dit jaar mag de staleigenaresse het land achter de stal niet meer huren waardoor er heel weinig gras over blijft. De paarden staan nu van 10:00 uur tot 15:00 uur op het land.

Echter is mijn nieuwe paard vrij snel in de kudde gezet na zijn castratie waardoor hij wat ruzie heeft gemaakt en daarom nu alleen 's ochtends even in het kleine land staat en verder grotendeels binnen staat. Ik heb zelf de voorkeur voor een plekje waar hij 24/7 buiten kan staan en wil best flink wat luxe opgeven, maar tot nu toe kan ik gewoon niks vinden wat aan mijn eisen voldoet. Het is inmiddels zo dat ik mij schuldig voel richting mijn paard als ik een avond niet heen ben omdat hij dan nog even extra de benen kan strekken. Ook wil ik hem heel graag weer in een kudde hebben, maar staat niemand te springen om het te proberen met mijn paard.

Ik heb inmiddels al wel veel stallen voorbij zien komen, maar niks waar mijn paard en ik beide gelukkig zouden worden. Wat zouden jullie doen? Hier voorlopig blijven of toch verhuizen naar een stalling waar ik mij niet thuis ga voelen?

Nynkee94

Berichten: 402
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:37

Ketly schreef:
Er is al een tijdje niet gereageerd in dit topic, maar ik wilde toch mijn dilemma even delen.

Ik sta momenteel op een hele fijne stal met alles erop en eraan. Twee goede binnenbanen, een prachtige buitenbak, een longeercirkel, paddocks en alles is gloednieuw en brandschoon. Ook heb ik superleuke contacten en ga ik met veel plezier altijd naar stal. Alleen sinds dit jaar mag de staleigenaresse het land achter de stal niet meer huren waardoor er heel weinig gras over blijft. De paarden staan nu van 10:00 uur tot 15:00 uur op het land.

Echter is mijn nieuwe paard vrij snel in de kudde gezet na zijn castratie waardoor hij wat ruzie heeft gemaakt en daarom nu alleen 's ochtends even in het kleine land staat en verder grotendeels binnen staat. Ik heb zelf de voorkeur voor een plekje waar hij 24/7 buiten kan staan en wil best flink wat luxe opgeven, maar tot nu toe kan ik gewoon niks vinden wat aan mijn eisen voldoet. Het is inmiddels zo dat ik mij schuldig voel richting mijn paard als ik een avond niet heen ben omdat hij dan nog even extra de benen kan strekken. Ook wil ik hem heel graag weer in een kudde hebben, maar staat niemand te springen om het te proberen met mijn paard.

Ik heb inmiddels al wel veel stallen voorbij zien komen, maar niks waar mijn paard en ik beide gelukkig zouden worden. Wat zouden jullie doen? Hier voorlopig blijven of toch verhuizen naar een stalling waar ik mij niet thuis ga voelen?


Wat is de reden dat jij op zo'n stal niet thuis gaat voelen?

Omdat er geen binnenbak is? Wat als je een stal vind waar ze wel veel buiten gaan met buitenbak en longeer piste. Is dat genoeg voor jouw?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:44

Ja de binnenbak wil ik wel inleveren! Dat vind ik niet zo’n probleem. Maar tot nu toe heb ik bij wat stallen gekeken en heb ik echt zoiets van als ik hier heen ga weet ik zeker dat ik mijn vorige stal heel erg ga missen. En ook hele kleine dingen zoals geen bodembedekking maar stalmatten oid dan vind ik het meteen al niks omdat ik nu zo graag echt een paradijsje voor mijn paard wil vinden.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:20

Misschien als je aangeeft waar je nu staat en welke regio je iets zoekt, dat mensen tips hebben.
Is het niet bespreekbaar dat je paard iig weer van 10.00 tot 15.00 naar buiten mag?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:58

Ik ben op een andere stal wezen kijken en heb nu deze keuze:

Stal 1 (huidig)
- Twee binnenbanen en 20 bij 60 buitenbak met beide supergoede bodem
- Open en lichte stallen met mogelijkheid met buitenluik in een grote loods
- In de winter 2/3 uren op de paddock
- Losgooien in binnen/buitenbak niet toegestaan
- In de zomer momenteel 5/6 uren in het weiland ivm weinig eigen grond
- Longeercirkel aanwezig
- Erg luxe, alles is nieuw en brandschoon
- Vrij hoog in stallingskosten

Stal 2
- Een binnenbak en 20 bij 60 buitenbak met redelijke bodem
- Open stallen aan de bovenkant in een wat kleiner gebouw
- In de winter een dagdeel op de paddock
- - Losgooien in binnen/buitenbak toegestaan
- Lang zomerseizoen met 24/7 weidegang op 20 hectare
- Longeercirkel aanwezig
- Een beetje rommelig, maar wel veilig voor de paarden
- Een stuk goedkoper dan de andere stal

Als ik het zo noteer klinkt het allemaal wel makkelijk.. :o Maar omdat ik wel met heel veel plezier op mijn huidige stal sta is het toch nog lastig. Ik heb denk ik even wat bevestiging nodig.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:04

Ik zou toch voor stal 2 gaan dan. Ik heb mijn binnenbak ook ingeruild voor meer weidegang, betaal ook ruim wat minder maar nog steeds een top buitenpiste. Nog geen seconde spijt van gehad, paarden zijn hier zoveel blijer.

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:19

Die keus zou voor mij niet lastig zijn... zo weinig weidegang op je huidige stal zou voor mij geen optie zijn!

Ik heb mijn binnenbak helemaal ingeruild voor alleen een buitenbak, en het valt me 100% mee (en ben midden in de winter verhuisd haha!)

Denk dat de luxe in de wei voor je paard in dit geval wel opweegt tegen die ene binnenbak en iets meer rommel

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:27

Ik snap je Ketly. Het is ook lastig.
Zelf moest ik eens verhuizen met paard en het vinden wat hij nodig heeft was ontzettend lastig.
Hij heeft een stofallergie en heeft veel weidegang nodig.
Gelukkig heb ik het alsnog gevonden. Maar wel tegen een hogere prijs dan hiervoor.
Heb ik er goed aan gedaan?
Jazeker! Hij doet het er super.
Ik zou gaan voor stal twee.

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:30

Toch zou ik op stal 1 blijven, als daar voldoende ruwvoer gevoerd wordt (belangrijk punt wat ik nog niet in je lijstje zie staan).

Veel buiten vind ik ook belangrijk, maar in praktijk zie je dat de meeste paarden er helemaal niet tegen kunnen om hele dagen op de weide te staan. Veel overgewicht, problemen met onder andere de hoeven door teveel suikers, etc. Ik zou nooit 24/7 weidegang willen. Wel 24/7 buiten, maar dan deels op paddock of track.

En als je met veel plezier op je huidige stal staat dan is dat ook wat waard, dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Edit: open en lichte stallen vind ik ook heel waardevol trouwens. Op stal 2 brengen ze in de winter ook best veel tijd op stal door, dus als daar de stallen donkerder zijn zou ik dat ook meenemen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:35

Ai, toch nog verschillende meningen en inzichten zie ik. Op beide stallen wordt voldoende ruwvoer gevoerd dus dat is wel fijn. Op stal 2 zijn er eventueel wel mogelijkheden om in overleg het paard 's nachts wel naar binnen te doen, maar zelf ben ik altijd wel een voorstander van 24/7 buiten. Lastig dit..

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:37

Ketly, denk je wel dat jouw ruin op korte termijn weer mee kan in de groep voor normale weidegang bij stal 1? Want je hebt in het lijstje de normale gang van zaken aangehouden, denk ik? Niet de aangepaste situatie voor jouw paard op dit moment?
En heb je al een redelijk idee van de behoeftes van jouw paard? Ik merk erg veel verschil tussen de paarden die bij mij op stal staan en ik heb daarom per paard een ander idee van een passende stal. Van absolute prinsessenpaarden die meteen ongemak ervaren bij regen, wind, hitte, insecten, etc. en heel graag naar de (schuil)stal gaan tot paarden die met code rood nog helemaal gelukkig buiten lopen en die liever helemaal niet op stal staan. Ik kan zelf wel een idee hebben bij de ideale manier van paarden houden, maar er zijn toch altijd paarden die zich beter voelen bij een andere manier van huisvesten.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:48

Nee klopt inderdaad! Dat is lastig. Ze denken in die zin wel erg mee op stal 1, maar de situatie is daar op dit moment qua weidegang niet ideaal. Hij heeft bijvoorbeeld geen mogelijkheid om een eigen stukje land te krijgen, waar hij dit op stal 2 wel heeft.. Hij is over het algemeen vrij rustig maar als ik hem dan even later op de middag op een stukje land zet gaat hij wel helemaal uit zijn plaat en merk ik wel dat hij een stukje vrijheid mist. Misschien is dat dan ook wel meteen het antwoord op mijn dilemma, maar ik ben blij dat er mensen in dit topic meedenken want ik wil geen verkeerde keuzes maken.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:12

Zonder twijfel stal 2. Een paard zelfs op de mooiste lentedagen max. 6 uur buiten hebben staan, is gewoon echt een manier van paarden houden die zo snel mogelijk tot het verleden moet behoren.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:33

Ik zou ook zeker voor stal 2 kiezen. Neemt niet weg dat ik de opmerking van Lorette wel waardevol vind: er is geen stal die ideaal is voor elk paard. Wat past bij jouw paard?
Nou ben ik er wèl van overtuigd dat "veel" naar buiten bij elk paard past. Maar veel gras en veel slecht weer niet altijd.

En mag jouw paard op stal 2 wel in de kudde?
En hoe gaat dat verder op stal 1?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:54

Op stal 1 past hij momenteel niet in een kudde helaas. Op stal 2 is dit zeker een mogelijkheid en als dit niet zou passen dan krijgt hij wel een eigen weide dus dat is perfect. Hier is helaas niet voldoende weide om hem momenteel een hele dag op te zetten dus momenteel staat hij in de ochtend enkele uurtjes buiten en verder op stal. Staleigenaresse doet er wel veel aan maar er is gewoon te weinig weide.

Ik heb de knoop doorgehakt en ga voor stal 2. Ik vind het namelijk ook fijn dat ik daar de mogelijkheid heb tot losgooien in een bak in de winter want de paddocks op stal 1 zijn daar eigenlijk te klein voor. Opzich hoef ik niet 24/7 beslist buiten maar ik vind dat het altijd een optie moet zijn om je paard de benen te laten strekken. Mijn paard is 3 jaar oud dus momenteel laat ik hem ook wel eens een week of twee weken lekker met rust en wat is er nou fijner dat dat lekker op het land kan :D

Bedankt voor het meedenken en alle adviezen!

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:09

Met die leeftijd maak je zeker een goede keuze! Fijn voor je paardje, lekker lang buiten straks met andere paarden <3
Wanneer ga je?
Laat je weten of t bevalt?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:46

Ik ga waarschijnlijk zaterdag al! Absoluut, ik laat het weten :D

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:50

hoi allemaal, ik hoor niet wat te zeggen in dit topic maar is er een over verzorgponys en lease enzo?

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:03

Hey hey ik heb ook een dilemma,
Ik heb 2 paarden welke ik niet van elkaar wil scheiden. Dus heb niet zoveel keuze in stalling dacht ik... Maar nu heb ik toch 2 stallen gevonden waar ik ze naar toe kan brengen.


Stal 1
25min van mijn huis af.
In zomer 24/7 buiten tenzij het te nat is.
In natuurgebied, maar hier mag je met je paard alleen over polderwegen rijden en zijn er vrijwel geen bermen als je een auto oid tegen komt.
+- 15min stappen van het strand
In de winter in paddock paar uur per dag.
De wei is groot maar mag niet bemest worden ivm natuurgebied dus staat weinig gras op. Worden bijgevoerd in de wei met hooi.
Rijbak 20x35 met slechte verlichting aanwezig. Wel heel het jaar droog en rijdbaar
Op zondag gesloten, tenzij noodgeval
Ligt midden in een natuur gebied dus in de winter waai je er weg als 't hard waait

Stal 2
5 min van mijn huis af.
In de zomer de hele dag op de wei en savonds op stal om bijgevoerd te worden. (dus niet gezamenlijk waardoor mijn Fries met aanleg niet alles voor de andere hun neus weg kan halen en te dik wordt)
Het zijn 3 kleinere weides maar komen wel met 5 te staan en daar leent de wei zich goed voor.
Bij extreem warm weer 24/7 buiten met extra hooi op de wei.
Bij extreem lange droogte mogen ze op de wei (6ha) van de koeien om daar vers gras te eten. (koeien worden naar een wei verderop verplaatst dan.)
Gewoon in de polder maar wel met hele brede bermen om bij auto's in uit te wijken.
+-5min van het strand stappen
In de winter een paar uur per dag op het land van de koeien (6ha). Bij heel nat weer op de paddock
Rijbak 20x60 met goede verlichting in de winter kan die nat zijn maar zeker niet glad.
Ligt beschutter voor wind en regen etc.

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:29

evita2 schreef:
Hey hey ik heb ook een dilemma,
Ik heb 2 paarden welke ik niet van elkaar wil scheiden. Dus heb niet zoveel keuze in stalling dacht ik... Maar nu heb ik toch 2 stallen gevonden waar ik ze naar toe kan brengen.


Stal 1
25min van mijn huis af.
In zomer 24/7 buiten tenzij het te nat is.
In natuurgebied, maar hier mag je met je paard alleen over polderwegen rijden en zijn er vrijwel geen bermen als je een auto oid tegen komt.
+- 15min stappen van het strand
In de winter in paddock paar uur per dag.
De wei is groot maar mag niet bemest worden ivm natuurgebied dus staat weinig gras op. Worden bijgevoerd in de wei met hooi.
Rijbak 20x35 met slechte verlichting aanwezig. Wel heel het jaar droog en rijdbaar
Op zondag gesloten, tenzij noodgeval
Ligt midden in een natuur gebied dus in de winter waai je er weg als 't hard waait

Stal 2
5 min van mijn huis af.
In de zomer de hele dag op de wei en savonds op stal om bijgevoerd te worden. (dus niet gezamenlijk waardoor mijn Fries met aanleg niet alles voor de andere hun neus weg kan halen en te dik wordt)
Het zijn 3 kleinere weides maar komen wel met 5 te staan en daar leent de wei zich goed voor.
Bij extreem warm weer 24/7 buiten met extra hooi op de wei.
Bij extreem lange droogte mogen ze op de wei (6ha) van de koeien om daar vers gras te eten. (koeien worden naar een wei verderop verplaatst dan.)
Gewoon in de polder maar wel met hele brede bermen om bij auto's in uit te wijken.
+-5min van het strand stappen
In de winter een paar uur per dag op het land van de koeien (6ha). Bij heel nat weer op de paddock
Rijbak 20x60 met goede verlichting in de winter kan die nat zijn maar zeker niet glad.
Ligt beschutter voor wind en regen etc.


Ik vraag me af waarom je uberhaupt nog een dilemma hebt?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:12

Ik zie het dilemma ook niet echt. Ik vraag me echt af wat het voordeel van stal 1 is. :D

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:45

Ow ik zie net dat ik de grootste twijfel reden ben vergeten(oepsiee)

Bij stal 1 mag mijn paard die allergies is voor stof (dus niet goed op stro kan) direct op vlas.

En stal 2 wilt het eerst nog even aankijken of het met stro gaat. (omdat dat van eigen land komt en vlas extern gehaald moet worden)

Paard staat in een binnenstad op vlas want met stroo krijgt ze longontsteking. Ze zal bij stal 2 een buitenstal met buitenlui krijgen dus wie weet maakt dat verschil.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:13

evita2 schreef:
Ow ik zie net dat ik de grootste twijfel reden ben vergeten(oepsiee)

Bij stal 1 mag mijn paard die allergies is voor stof (dus niet goed op stro kan) direct op vlas.

En stal 2 wilt het eerst nog even aankijken of het met stro gaat. (omdat dat van eigen land komt en vlas extern gehaald moet worden)

Paard staat in een binnenstad op vlas want met stroo krijgt ze longontsteking. Ze zal bij stal 2 een buitenstal met buitenlui krijgen dus wie weet maakt dat verschil.

Ik snap het dilemma nog steeds niet. Kan je toch gewoon voorstellen om zelf om het vlas te gaan?

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:33

Ik zou voor stal 2 gaan en zelf vlas halen.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:16

Ik heb ook een dilemma:

Ik sta met mijn 3-jarige op een grote pensionstal (zo'n 75 pension klanten) met oa 2 binnenbakken en 3 buitenbakken. Vanaf begin april tm eind september staat zij 24/7 op de wei en de overige maanden op stal. Er wordt 2x daags hooi gevoerd en 2x daags brokken, ook wordt er gemest en wordt er veel georganiseerd zoals knhs wedstrijden in zowel dressuur, springen en mennen. Het is een gezellige stal met leuke mensen, het is fijn om in een binnenbak te kunnen rijden en voor een ruiter met wedstrijd ambitie zoals ik ook erg fijn.
Wat mij wel stoort is dat je ze in de andere maanden zelf in de paddock moet zetten, maar met 5 paddocks op 75 paarden en een drukke baan komt ze maar zo'n 2 uur per dag buiten.

Nu werd ik gebeld door iemand die plek heeft op haar pensionstal(zo'n 15 paarden) met buitenbak.
In de zomermaanden staan ze ook 24/7 buiten en in de andere maanden staan ze zo'n 8 uur per dag in de paddock met onbeperkt hooi.
Er wordt niet gemest.

Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard veel buiten komt, wat op stal 1 niet gebeurd in de wintermaanden.
Maar wat mij wel tegen staat is het zelf mesten en het rijden in de buitenbak. Toen ik mijn vorige paard had heb ik 2 jaar bij een stal gestaan met alleen een buitenbak en kon ik soms 2 weken niet in de bak rijden vanwege het slechte weer.

Help!