Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3651
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:12

Als stille lezer van dit topic moét ik nu gewoon een bericht achter laten. Jeetje, wat een kasten hebben jullie zeg! Ik heb nu bijna 2 maanden mijn pony en de stal waar we terecht gekomen zijn is heerlijk, maar die kasten zijn me veel te klein! Past maar één zadel in (wat op zich oké is hoor) en er zit maar één spijker in voor je hoofdstel.

Ik heb, net als de rest van mijn stalgenoten, maar een 100 liter bak gehaald bij de action voor dekens, longeersingels en dekjes en die staat nu bovenop mijn kast (kun je nagaan hoe laag de kast is haha). Verder staan daar ook mijn poetskist en emmer. In de kast was gewoonweg veel te weinig ruimte voor al die spullen. Daar staan nu mijn jodhpurs, twee plastic bakken (één met medische zooi en één met overige zooi zoals handschoenen en touwen) en mijn cap en wat poedertjes/gelletjes liggen erin. Ik had zo'n ophangsysteem voor aan de deur gekocht, maar die past niet want de plank zit in de weg.. Ik heb het nu met een strotouwtje vast gemaakt zodat ik wel mijn 3 hoofdstellen kwijt kan en mijn halster, maar het is alles behalve handig..

Iemand nog opbergtips voor héél weinig ruimte? Zal eens een foto maken, maar die heb ik nu niet beschikbaar.

Oh en nog een vraagje: zijn die witte bakken van ikea echt goed genoeg afgesloten voor voer? Wij hebben strenge eisen dat al het voer in afgesloten bakken moet zitten tegen de ratten en gezien deze op de bodem van mijn kast passen ben ik erg geïnteresseerd. Hoeveel past er ongeveer in beide formaten bakken?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:26

@michenou: Die Sortera bakken bedoel je ?? Dat deksel ligt er gewoon los op, als je die steviger vast wilt hebben moet je er iets zwaars op leggen. Misschien is een ton met draaideksel dan handiger.

Celebi
Berichten: 3651
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:30

DubbelFun schreef:
@michenou: Die Sortera bakken bedoel je ?? Dat deksel ligt er gewoon los op, als je die steviger vast wilt hebben moet je er iets zwaars op leggen. Misschien is een ton met draaideksel dan handiger.


Bedankt! Iets zwaars erop is geen probleem. Cap, schoenen, poedertjes, hoefvet. Kan van alles op. Maar of dat dan voor de klep voldoende is, is de vraag! Misschien inderdaad kijken naar een ton.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:03

Gewoon een baksteen voldoet heel goed :)

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:30

Wij hebben sinds een week of 3 de sortera bakken in gebruik. Er lopen zat muizen (en vast ook ratten) in de schuur en tot nu heeft nog niemand er last van gehad. Wel staan er op alle bovenste bakken wat spulletjes zodat daar gewicht op ligt :D Afbeelding

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:26

Hier hebben ze gewoon door het scharnier gedeelte heen gebeten, precies een gat groot genoeg voor een muis.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:45

Ik heb ook van die bakken maar daar durf ik toch ook niet op te vertrouwen, dat muizen daar niet in komen. Heb er wel luzerne in gehad en daar zijn ze van af gebleven, maar brokken oid durf ik toch niet aan

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:44

Ik gebruik die bakken al 3 jaar. Nog nooit een muis in gehad. Nou heb ik sowieso bar weinig muizen in de stal.

Celebi
Berichten: 3651
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:33

Tada: mijn allereerste kast (heb mijn pony pas een krappe twee maanden en dit is wat er hier op stal aangeboden wordt). Niet de mooiste, maar ik vind dat ik best creatief geweest ben met strotouwtjes haha. En jullie zien wel dat ik iets met bontjes heb. :')

Afbeelding

Maaike_Kealy

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:49

michenou schreef:
Tada: mijn allereerste kast (heb mijn pony pas een krappe twee maanden en dit is wat er hier op stal aangeboden wordt). Niet de mooiste, maar ik vind dat ik best creatief geweest ben met strotouwtjes haha. En jullie zien wel dat ik iets met bontjes heb. :')

[ [url=m/aPHm6y.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tip; ik heb de haken voor aan de deur eraf gezaagd. En dan kan je de kapstok aan de deur vast zetten met schroeven


Afbeelding

zadelkast123
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:51

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een zadelkast en heb iemand gevonden die die voor mij wilt maken. *\o/*
Ik heb al een aantal ideetjes gehad, maar twijfel nog. Is er iemand die mij uit de nood kan helpen?
De kast moet
- ruimte hebben voor
- 1 zadel 17,5 inch en singel
- 5 of meer dekjes
- 1 hoofdstel
- winter- en zweetdeken
- 3 halster (of meer)
- een zweep, cap, veiligheidsvest
- poestkist
- peesbeschermers
- snoepjes voor het paard
- en eventuele andere kleine dingen
afmetingen:
- hoogte: ongeveer 1.80m
- lengte: maximum 1m
- diepte: de gemiddelde diepte

Ik vraag me ook af wat een voordelig maar goed hout is en welke diktes

Hier is een ideetje van hoe ik hem eruit zou laten zien ( de foto werkt niet :( sorry), maar ik hoor ook graag wat jullie ervan vinden of of jullie een aantal ideetjes hebben
:D

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:18

Ik denk dat een deur met diepte handig is, daar zijn veel voorbeelden van in dit topic.

Als je geen deur met diepte krijgt laat dan de planken iets inspringen zodat je haken aan je deur kan maken en dat er ruimte is voor bv een hoofdstel.

Muisdicht is ook wel prettig.

Stijgerhout is wel mooi, maar erg dik. Stevig multiplex lijkt mij perfect. Een centimeter is een goede dikte.
Gewone planken kan ook, maar dan krijg je snel kieren.

Er moet best veel in := ik hoop voor je dat dat past in de maten die je opgeeft.

zadelkast123
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-11-20

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:31

Dankjewel voor je antwoord ☺️ ik denk dat ik multiplex ga nemen

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:34

Als je multplex van 1 cm dik neemt heb je wel een omlijsten nodig om dat op vast te schroeven, want 1 cm plaat is te zwak om goed iets in te schroeven. Beter neem je 18 mm.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kast is 1,70 hoog, 1m breed en 90cm diep :)
Gemaakt van multiplex, platen waren 1,5cm dik

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:51

Tilmar schreef:
Ik denk dat een deur met diepte handig is, daar zijn veel voorbeelden van in dit topic.

Als je geen deur met diepte krijgt laat dan de planken iets inspringen zodat je haken aan je deur kan maken en dat er ruimte is voor bv een hoofdstel.

Muisdicht is ook wel prettig.

Stijgerhout is wel mooi, maar erg dik. Stevig multiplex lijkt mij perfect. Een centimeter is een goede dikte.
Gewone planken kan ook, maar dan krijg je snel kieren.

Er moet best veel in := ik hoop voor je dat dat past in de maten die je opgeeft.


Steigerhout kan je doubleren, dan krijg je planken van netjes 1,25 - 1,5cm dik (en dubbel zo veel planken voor dezelfde prijs *\o/* ) zo had ik de deuren van mijn kast ook gemaakt.
Alleen kan de kwaliteit van steigerhouten planken nogal wisselen, multiplex, en zeker van 1,25 - 1,8cm, geeft meer garantie op rechte platen.
+ steigerhout zijn vaak planken, dus dan moet je een secundaire structuur voorzien om die een overspanning te laten maken.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:57

En om steigerhout in de lengte door te zagen heb je ook wel een flinke lintzaag nodig die die hoogte aan kan.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:00

DubbelFun schreef:
En om steigerhout in de lengte door te zagen heb je ook wel een flinke lintzaag nodig die die hoogte aan kan.


Decoupeerzaag met begeleiding kan je heel recht mee zagen :)
Zo ging het bij mij in iedergeval heek makkelijk.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:39

Decoupeerzaag is leuk om in de breedte te zagen (zaagdiepte 3 cm(, maar niet voor in de lengte (zaagdiepte 20+ cm).

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:30

Ik heb mijn planken van de houthandel gewoon gedecoupeerd aangekocht :)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:56

Ik denk dat dat in België 'decouperen' heet, hier in NL heet dat 'langszagen'.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:47

Hoi! Ik ga binnenkort ook een eigen kast bouwen!
Op mijn nieuwe stal krijgen we zadelkamers per 3 personen, dus daarin willen we even wat moois gaan creëren :)

Ik had sws in gedachten om en kast te bouwen van ong 1 meter breed, aankomend weekend even schetsen maken :D

@Claudia, is die van jou echt 1 m breed? Hij oogt echt veel breder :)) Mooi ingedeeld wel!

zadelkast123
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-11-20

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:35

Ik ga toch voor een kast van Wood and play hihi. Is eigenlijk perfecte wat ik wil en heb bij iemand die kasten maakt gevraagd hoeveel die ervoor vraagt, de ene €900 en de andere €2000 is toch een beetje over mijn budget maar ja ben wel blij met een van Wood and play

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:03

vigo_is_lief schreef:
Hoi! Ik ga binnenkort ook een eigen kast bouwen!
Op mijn nieuwe stal krijgen we zadelkamers per 3 personen, dus daarin willen we even wat moois gaan creëren :)

Ik had sws in gedachten om en kast te bouwen van ong 1 meter breed, aankomend weekend even schetsen maken :D

@Claudia, is die van jou echt 1 m breed? Hij oogt echt veel breder :)) Mooi ingedeeld wel!

Ja! Vak waar het zadel ligt is 70cm breed en het vak ernaast is 30cm :)
Thanks! Is ook super handig ingedeeld, jammer dat ik hem nu niet kan gebruiken hahah

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:01

Ik heb ook eindelijk mijn kast van woodandplay binnen en staat in mijn schuurtje *\%/* nu nog even opzoek naar haken/dekjesrek etc en een handige indeling maken

Afbeelding