Wormenkuur uit het buitenland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:33

In een ander topic waar er medicatie uit het buitenland besteld werd voor maagzweren is dit bij een aantal mensen onderschept door de douane, kwam de NVWA in beeld en werden er boetes uitgedeeld van 2500 euro.

Ik vroeg me af, weet iemand hoe da met wormspuiten uit het buitenland zit. De maagzweer medicatie is dan niet geregistreerd in Nederland maar in principe is het wel beide illegaal importeren van medicatie die receptplichtig is toch? ik weet niet of het wel of niet geregistreerd staan invloed had op de hoogte van de boete of dat het een standaard boete is voor importeren van medicatie, waar wormkuren in principe ook onder vallen.

Ik weet niet of ik nog dat risico durf te nemen het te bestellen uit het buitenland.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:48

Nouja ik weet dus iemand die voor wormkuren ook die € 2500 boete gehad heeft ja. Dus ik zou dat risico echt niet meer nemen.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:56

Ik woon over een tijdje in Brabant en rij desnoods wel naar een Belgische veearts praktijk.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:19

Manda schreef:
In een ander topic waar er medicatie uit het buitenland besteld werd voor maagzweren is dit bij een aantal mensen onderschept door de douane, kwam de NVWA in beeld en werden er boetes uitgedeeld van 2500 euro.

Ik vroeg me af, weet iemand hoe da met wormspuiten uit het buitenland zit. De maagzweer medicatie is dan niet geregistreerd in Nederland maar in principe is het wel beide illegaal importeren van medicatie die receptplichtig is toch? ik weet niet of het wel of niet geregistreerd staan invloed had op de hoogte van de boete of dat het een standaard boete is voor importeren van medicatie, waar wormkuren in principe ook onder vallen.

Ik weet niet of ik nog dat risico durf te nemen het te bestellen uit het buitenland.


wormenkuren vallen onder hetzelfde beleid ja. en 2500 euro is veel geld.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:33

Ik heb ze zonder problemen ontvangen.
En vraag mij daadwerkelijk af of je voor een klein aantal echt meteen zo een probleem krijgt.
Lijkt mij dat dit dan ook over grote getallen moet gaan.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:57

Waar ik over heb had 4 kuurtjes... Dat maakt niks uit de maagzweer medicatie was door de meesten ook maar een gebruikershoeveelheid voor 1 paard.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:04

C_arola schreef:
Moderatoropmerking:
Het is onder onze aandacht gekomen dat NVWA strenge controles uitvoert op wormkuren die in het buitenland worden besteld waarvoor geen recept van de dierenarts nodig is.

Aangezien hier hoge boetes mee gepaard gaan willen wij jullie dit onder de aandacht brengen. Het is aan ieder voor zich of je er iets mee doet.


Moderatoropmerking:
Wij willen jullie nog eens attenderen op bovenstaande opmerking die al eens is geplaatst op pag. 54.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:20

Blijft bijzonder dat het bij deze constatering en waarschuwing blijft, maar dat het topic nog steeds met medeweten van het team open blijft. Er worden heel wat legalere onderwerpen preventief op slot gegooid omdat Bokt er zijn handen niet aan wil branden, maar medicijnensmokkel wordt nog steeds gedoogd.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:35

oomens schreef:
Blijft bijzonder dat het bij deze constatering en waarschuwing blijft, maar dat het topic nog steeds met medeweten van het team open blijft. Er worden heel wat legalere onderwerpen preventief op slot gegooid omdat Bokt er zijn handen niet aan wil branden, maar medicijnensmokkel wordt nog steeds gedoogd.

:')
Sorry alsof het een zware criminele activiteit is. NVWA kan zich beter eens met echte zaken gaan bezighouden.
Ja het mag niet, maar wat mag je tegenwoordig nog wel ?


Elise_K schreef:
Ik heb op de VetUK besteld. Is qua verzendkosten ook goed in je eentje te doen.

ik ook altijd , pas nog besteld :j

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:33

Ik heb nog niet gezocht wie er persoonlijk de boete al heeft gehad, maar ben wel benieuwd naar werkelijke boetes ipv 'van horen zeggen'.

Natuurlijk is het een grijs gebied, maar ik vraag me wel af waarom een Pramox wormkuur in UK/IE 23 euro is en hier bij de DA 32 euro? Jammer, want ahv mestonderzoek kan je ook bij de DA wormkuren halen, dus gewoon een verkoopproduct op dat moment.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:54

Eerder in dit topic werd ook al eens gesproken over boetes.

Maar volgens mij heeft niemand hem hier ooit gehad.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:03

Iemand die een Equest Pramox wormenkuur wil kan mij een pb sturen. Op te halen in Spijkenisse, Hellevoetsluis of Raamsdonksveer. Anders opsturen voor kosten koper.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:54

In de consumentengids stond eens een verhaal over medicijnen online bestellen. Boetes werden niet genoemd.

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:38

Ik betaal voor equest pramox bij mijn dierenarts 25 euro.
Dan ga ik het risico niet meer nemen om het in engeland te bestellen.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:15

Ineke2 schreef:
Iemand die een Equest Pramox wormenkuur wil kan mij een pb sturen. Op te halen in Spijkenisse, Hellevoetsluis of Raamsdonksveer. Anders opsturen voor kosten koper.

Kuur is verkocht

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:33

realmagic schreef:
Ik betaal voor equest pramox bij mijn dierenarts 25 euro.
Dan ga ik het risico niet meer nemen om het in engeland te bestellen.


Voor 25 euro zou ik dat ook niet doen. Rondje bellen heeft dus wel zin ;)

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:25

Hoe zit het eigenlijk in Belgie, kun je ze daar nog gewoon kopen en zo ja, waar?

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:04

Kinke schreef:
Hoe zit het eigenlijk in Belgie, kun je ze daar nog gewoon kopen en zo ja, waar?

Ja je krijgt ze gewoon mee bij een veearts / kliniek in elk geval

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:56

ok, niet in een winkel oid?

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:31

Geen idee, ik zou zeggen zoek een Belgische webshop en vraag het?
Ik denk echter dat je nee op je vraagt krijgt, omdat zij ook strafbaar zijn als ze het opsturen naar NL.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:59

Ik bestelde nog altijd bij Homeovet zonder problemen. Gister besteld en betaald. Krijg je achteraf een mail of je het recept van je dierenarts wil sturen........

Ga dus maar weer naar het buitenland kijken. Hoewel ik de boete ook wel iets hoog vind. Zou ook wel iets overdreven zijn. Kan me voorstellen dat mensen die ook aanvechten.

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:05

Heb de laatste keer bij de bestelling het overzicht opgestuurd van het wormonderzoek, maar die wilden ze niet hebben, aangezien ze die niet nodig hadden. .

Wormkuren kan je dmv wormtelling aantoonbaar maken en daarmee verkrijg je ook bij je Dierenarts de kuur, dus als je die kan overleggen zou het bij Homeovet (weet niet waar ze zitten) toch ook goed moeten gaan?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:59

Santos_05 schreef:
Heb de laatste keer bij de bestelling het overzicht opgestuurd van het wormonderzoek, maar die wilden ze niet hebben, aangezien ze die niet nodig hadden. .

Wormkuren kan je dmv wormtelling aantoonbaar maken en daarmee verkrijg je ook bij je Dierenarts de kuur, dus als je die kan overleggen zou het bij Homeovet (weet niet waar ze zitten) toch ook goed moeten gaan?


Ik bestelde vaker daar en dan vragen ze wel wat voor paarden en wanneer voor het laatst ontwormd. Nu vroegen ze niks, maar oke. Betaald en klaar. Krijg je een mail dat je een recept moest sturen.

Nee, heb geen mestonderzoek gedaan en dus ook geen bewijs daarvan nu. Gaat om de Pramox.

pien_2010

Berichten: 43230
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:01

oomens schreef:
Blijft bijzonder dat het bij deze constatering en waarschuwing blijft, maar dat het topic nog steeds met medeweten van het team open blijft. Er worden heel wat legalere onderwerpen preventief op slot gegooid omdat Bokt er zijn handen niet aan wil branden, maar medicijnensmokkel wordt nog steeds gedoogd.


Pardon?

Er zijn zat bokkers die ih buitenland wonen en dit gewoon mogen bestellen hoor. Bokt is allang internationaal.

Wij bestellen in de UK, en onlangs de kuren weer snel binnen gehad.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:06

Sowieso vind ik het woord legaal/illegaal wat zwaar.

Voor honden en katten kan ik nog van alles vrij bestellen. Onze paarden zijn niet voor consumptie en 4 zijn 20+, die zijn hun hele leven vol gegooid met worm middelen.

Ik vind het veel erger dat mestonderzoek als heilig wordt bestempeld en er juist daardoor zoveel problemen zijn. Alleen de veeartsen verdienen er dik aan.