[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:41

Welk shires net heb je? Ik heb de “Greedy feeder” in het blauw gehad (dat is de kleinere dan de zwarte) deze is geknoopt en 3cm maas, qua formaat erg handig voor zo’n dieet portie.

Maar toen de blauwe na een jaar aan vervanging toe waren kwam ik na wat zoeken op een ander type van shires uit:
https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... t-25cm.htm
Mazen van 2,5 cm die, omdat het geen geknoopt net is, niet uitrekken. Net is iets groter maar je zou het touw ook door een lagere rij kunnen rijgen en wat afknippen als je dat echt vervelend vind. Zijn niet erg duur maar gaan denk ik langer mee dan de geknoopte netten. Heb ze nu 6 maanden en vertonen nog 0,0 slijtage.

Ik gebruik er ook een aantal tegelijk om porties hooi klaar te leggen op stal.
Afbeelding
(Blauwe is de greedy feeder, de zwarte is die uit het linkje)
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:01

Ik wil nog 2 voederplaatsen bijmaken en zoek een net die geen water opneemt. Nu heb ik grote envelopnetten maar die worden loodzwaar als ze nat worden.
De grootte van die shires net hierboven is prima. Zouden die water opnemen?

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:14

De greedy feeder neemt geen water op en wordt dus niet echt zwaarder. De andere nemen wel water op en worden daar wel echt zwaarder van maar omdat ze niet belachelijk groot zijn vind ik het qua gewicht wel meevallen. Als je er een paar kilo hooi in doet is de kilo extra water maar relatief.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:20

Het gewicht zelf is niet echt een issue, maar ik haat het om die natte vodden te moeten vullen :D.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:27

Die zwarte knooploze heb ik, maar vind ik voor dit doel te groot. Er gaan echt meerdere kleine porties gevoerd worden voor 1 paard. Ik vind ze als het regent wel echt nat en zwaar worden, ook met vullen dus.

NinaZ
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 06:19

Duhelo schreef:
NinaZ: je kan gewoon grote bakken nemen. De grote paarden knoeien toch en de kleintjes ruimen dat mooi op. Als ze niet genoeg knoeien kan je mss een lage bak plaatsen en dat stukje afzetten zodat enkel de shets erin kunnen. Daar voer je den̂ porties voor de shets dat ze nodig hebben en als dat op is gaan ze wel gaan stofzuigen rond de grote.

Bedankt voor de tip. Dit wilde ik inderdaad gaan doen. Heb nu grote kunstof pelletboxen van 1m hoog, maar daar hangen ze gewoon met de voorbeentjes los van de grond overheen. Boefjes. Dus die ga ik verhogen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:33

Bij ons huis staat een kliko die eigendom is, dus daar willen we een slowfeeder van maken. Mijn man dacht meer aan een bakje onderaan. Dus niet alleen een gat, maar ook zoals een soort schenktuit. Ik twijfel nog wel waar die moet staan en hoe we hem vast gaan zetten.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:35

superpony schreef:
Bij ons huis staat een kliko die eigendom is, dus daar willen we een slowfeeder van maken. Mijn man dacht meer aan een bakje onderaan. Dus niet alleen een gat, maar ook zoals een soort schenktuit. Ik twijfel nog wel waar die moet staan en hoe we hem vast gaan zetten.

Zouden ze daar niet met hun benen in gaan staan of op gaan staan?


Ik had een net-op-maat besteld bij aanhangwagennetten.nl.
5 okt besteld en betaald en ze gaven 10 werkdagen op. Afijn, we zijn nu ruim 15 werkdagen verder en vandaag kreeg ik het mailtje dat ze hem gingen versturen...Duurt even en dan heb ik hopelijk ook wat...

Andere, snellere tip: als je langs de grens met Duitsland woont, dan kun je ook bagagenetten in diverse formaten kopen bij "Grenzland", met mazen van 3x3 cm. Zelf even in/aan elkaar knopen met bijvoorbeeld stro touw en hoppa: je eigen 'envelop model' slowfeeder.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:44

Ik zou ook geen bakje er aan maken om derzelfde reden.

@MamaMiesje: balen dat het zo lang duurt.
Bagagenetten hebben vaak een te dun materiaal. Ik wil minstens 4 a 5 mm dikte.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:55

Deze zijn 3mm knooploos geweven; we zullen het meemaken of het werkt en hoe lang het het volhoudt ;)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:57

Mijn hooibak: een compost bak met bodem en deksel. Deurtje eraf en een kruis van touw ervoor gemaakt plus een zware steen onderin. Ideaal!


Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:31

Zou dir ook werken met een ztukje slowfeedernet? Hangt de bodem en het deksel vast voor als ze ermee voetballen?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:36

Duhelo schreef:
Zou dir ook werken met een ztukje slowfeedernet? Hangt de bodem en het deksel vast voor als ze ermee voetballen?


Denk het wel.

De deksel is een kliksysteem van zichzelf dus dat scheelt. De bodem en de bak heb ik met twee tiewraps aan elkaar vastgemaakt en het hele gevaarte zit met een lang touw aan een paaltje van het hek erachter :)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:10

Jeetje. Mijn post zat vol typo's blijkbaar :D.
Ik ga eens kijken of ik zo een 2 de hands op de kop kan tikken. Nieuw kosten ze hier ook maar 30 euro dus dat is nog doenbaar kan ook meer in dan in een normale kliko vermoed ik.
Heb je er nog een schuine plank in?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 00:17

Die van ons gaan echt niet in zo een bakje staan. Onze bakken zijn heel laag met frame er omheen en daar staan ze ook nooit in. Kan wel......
Maar zijn gewoon heel relaxed samen altijd en durf het wat dat betreft wel aan.

Maar zie nu die rubberen mat en denk iets eronder ook wel prima kan zijn.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 00:27

Duhelo schreef:
Jeetje. Mijn post zat vol typo's blijkbaar :D.
Ik ga eens kijken of ik zo een 2 de hands op de kop kan tikken. Nieuw kosten ze hier ook maar 30 euro dus dat is nog doenbaar kan ook meer in dan in een normale kliko vermoed ik.
Heb je er nog een schuine plank in?


Nee heb er geen plank in, wel een goed idee! Ik duw het goed naar beneden en trek buitenaf er dan wat uit zodat ze het kunnen grijpen. Dat eruit trekken doe ik elke dag 1x eigenlijk maar dat stoort mij niet.

Superpony: ik weet niet zo goed wat je bedoeld met erin staan? De rubberen mat ligt ervoor zodat de paarden de grond ervoor niet tot blubber ‘trappen’

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 07:09

Wie verkoopt ook weer maaswijdte 2mm hier? Ben erna op zoek

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:55

Zeldenrust of bij barefoot Nederland. Ik vind die van barefoot nog zelfs net wat kleinere mazen hebben dan zeldenrust of dat lijkt misschien zo omdat het net wat ander materiaal is.
Ik heb eventueel nog een zelf in elkaar gezet net van barefoot liggen voor de liefhebber om uit te proberen, maar ziet er niet echt netjes uit (is van stukken van verschillende grootte aan elkaar gezet).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:18

woepsie90 schreef:
Duhelo schreef:
Jeetje. Mijn post zat vol typo's blijkbaar :D.
Ik ga eens kijken of ik zo een 2 de hands op de kop kan tikken. Nieuw kosten ze hier ook maar 30 euro dus dat is nog doenbaar kan ook meer in dan in een normale kliko vermoed ik.
Heb je er nog een schuine plank in?


Nee heb er geen plank in, wel een goed idee! Ik duw het goed naar beneden en trek buitenaf er dan wat uit zodat ze het kunnen grijpen. Dat eruit trekken doe ik elke dag 1x eigenlijk maar dat stoort mij niet.

Superpony: ik weet niet zo goed wat je bedoeld met erin staan? De rubberen mat ligt ervoor zodat de paarden de grond ervoor niet tot blubber ‘trappen’


Nee, het ging erover dat ze in een bakje zouden kunnen gaan staan. Maar zag jouw matten eronder en zei daarom, zoiets eronder en dan geen bakje is ook wel prima misschien.
Gaat mij erom dat als ik die kliko gebruik, ze alle hooi eruit trekken en dat ervoor ligt.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:04

Heeft iemand een idee voor ons? Situatie is als volgt.
We hebben twee paarden en een pony op stal. Pony is dik en merrie ook. Ruin ook wel maar ik vind dat voor hem wat minder erg, heeft een tijd weinig gedaan en wordt nu weer opgepakt onder het zadel. Eigenaresse van de merrie wil haar graag wat slanker hebben. Pony en ruin zijn van mij. Ze staan op een kaal stuk land. Ik voer ze sochtends om zeven uur en zet ze dan buiten. Ik hang een half aanhangernet (volgestouwd) aan het hek. We hebben een halve ibc staan en die vul ik ook met kuil. Er staan twee daar te eten en de derde gaat bij het hek staan. De ibc heeft geen net, kuil ligt er los in, is ook niet van mij. Ze verspillen niks zolang het droog is. De pony krijgt een dikke keel/kaak. Waarschijnlijk is hij de hele dag bezig met inimini grasjes sprokkelen.
Hoe kun je voeren zodat ze overdag meer te doen of te eten hebben maar niet dik worden?
Ik heb vandaag een wilgentak in de wei gegooid en daar was aan gegeten. Niet voor de voeding maar tegen verveling en dus hopelijk minder poging tot grazen.
Iemand opties?
Iemand bijvoorbeeld ervaring met van die hooi voerballen?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:22

Stro bij mengen? Wel wat te kauwen, niet dikmakend.
Verrijking zoals die takken of een hooibal of een skippybal: misschien ophangen aan een paal, zodat het 'los' in de lucht hangt? Dat het beweegt, dat ze er mee kunnen klieren?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:30

Bijmengen zou ik niet doen. Ervaring is dat ze alsnog hele happen nemen en her mindere lekkere gewoon laten vallen.
Ik zou het hooi in de ibc container ook in een net doen, bij voorkeur hooi ipv voordroog geven ook.
Ervaring is ook dat ze vaak op onbeperkt minder eten dan als je porties geeft (onbeperkt raakt nooit op en ze bunkeren niet. Porties zijn vroeg of laat op waardoor ze zich gaan volstouwen)
Als onbeperkt niet kan zou ik alles in netten geven en een net stro als extra hangen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:55

Hier even wat foto's ter indicatie.
Normaal krijgen ze kuil maar er was een pak hooi losgevallen ( dat is voor de verkoop) dus dat moest ook op.

Dit is wat ze buiten krijgen:


Afbeelding


Afbeelding


De volgende foto's zijn na een half uur dus ik vermoed dat ze ongeveer een uur aan het eten zijn. De ruin was chagrijnig, liet de pony niet graag mee eten en gooide de boel over de kop. Normaal maken ze er niet zo'n troep van.


Afbeelding


Afbeelding

Dit krijgen ze op stal:


Afbeelding

Een houten paal met een los net heb ik ook aan zitten denken. Maar gewone netten zijn vaak toch niet zo fijnmazig, doen ze daar dan wel langer mee? Is een bal dan beter?
Ik keek ook even naar de ibc. Is niet van mij dus ik weet niet of ze er gaten in willen maken maar anders kan het net niet vast. Ik zag wel dat de bak eruit kan dus dat is nog een optie, vastmaken aan de buizen dan.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:17

Dus ze eten 's morgens maar een uur en daarna staan ze de hele dag op aardegrond?
Je kan een net gebruiken zoals die groene. In iedere hoek een strotouwtje met musketon en die maak je bovenaan aan de hoeken van de ibc vast. Lusjes maak je zo lang dat net gewoon op de bodem kan liggen maar ze die er niet kunnen uittrekken.
Hooi is beter dan kuil, dus als dat een optie is zou ik dat zeker doen.

Karin_deB

Berichten: 8247
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:27

Ik heb hier die hooi voerballen ook. Vermaken ze zich ook een poos mee.

Wel opletten met flinke wind als ze leeg zijn, dan rollen ze weg.
En als ze te enthousiast zijn kunnen ze ook onder de omheining door gerold worden.
Ik heb gelukkig een plank hangen op 30cm ivm uitbrekende shet en die houdt precies de ballen in de wei :D