[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:14

Hier nog steeds tevreden over het aanhangernet in de ibc container. Ze doen echt veel langer met hun eten, dat is duidelijk te merken aan de pony want hij krijgt anders dikke kaken/keel van het zoeken naar gras op de kale weide waar ze nu weer staan.

Ze krijgen nu op stal iets minder kuil omdat ze echt te dik zijn. Ik strooi dikker op met schoon stro en dat eet mijn ruin allemaal op. Op zich geen probleem want hij kan op de andere helft liggen met oud stro. Het is een stal van 3x6 meter en ik gooi er drie plakken schoon stro bij in.
Het kuil op stal krijgen ze ook in een net.
Iemand ervaring met zo'n hayplay op stal, maken ze daarmee hun stal niet heel vies ivm steeds achter die bal aan lopen? Het is een ruin dus bij plaat midden in de stal, als hij teveel gaat lopen wordt alles natuurlijk vies.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:34


viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:38

Ik heb ze van heufresser. Die van de horsefeedbox had ik ergens gelezen dat je die platen alleen los kon kopen als je al zo'n box van hun had. En die box hebben wij gewoon zelf gemaakt. Maar heb verder niet echt uitgezocht of dat echt zo was want toen was ik die van heufresser ook al tegen gekomen.
Wij hebben er nog wel een frame aan vastgemaakt van verwarmingsbuis zodat de platen niet kunnen buigen wat anders trokken ze hem er toch uit. Heufresser zelf werkt daarvoor nog met een iets ander systeem, maar dat wordt te ingewikkeld voor onze stalhouder die nu al een beetje vind dat we moeilijk doen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:58

Wellicht zijn er hier mensen die mij kunnen helpen. Ik heb een Shetlander die zijn hooi uit de little bit trailerhooitas eet. Hij is hier echter zeer gedreven in. Hij wordt momenteel te dik en zat laatst tegen bevangenheid aan, dus hij moet toch enigszins op rantsoen. Nu ik minder hooi in de tas doe heeft hij het hooi vaak binnen een uur op.

Ik zoek nu eigenlijk hooinetten of tassen met een zeer kleine maas ( 1,5 of 2 cm) met een kleine afmeting, zodat er 2 kilo hooi in gaat, zeker niet meer.

Ik heb de mini netjes van de Epplejeck al geprobeerd, zowel op zich als in de tas, echter zijn deze na twee dagen al kapot. Ze zijn ook net iets te klein.

Wie heeft een tip?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:00

meiske1577 schreef:
Wellicht zijn er hier mensen die mij kunnen helpen. Ik heb een Shetlander die zijn hooi uit de little bit trailerhooitas eet. Hij is hier echter zeer gedreven in. Hij wordt momenteel te dik en zat laatst tegen bevangenheid aan, dus hij moet toch enigszins op rantsoen. Nu ik minder hooi in de tas doe heeft hij het hooi vaak binnen een uur op.

Ik zoek nu eigenlijk hooinetten of tassen met een zeer kleine maas ( 1,5 of 2 cm) met een kleine afmeting, zodat er 2 kilo hooi in gaat, zeker niet meer.

Ik heb de mini netjes van de Epplejeck al geprobeerd, zowel op zich als in de tas, echter zijn deze na twee dagen al kapot. Ze zijn ook net iets te klein.

Wie heeft een tip?


Bij mij eten de pony's beperkt hooi, maar er is altijd stro.
Op die manier staan ze nooit met een lege maag. Ik heb dat wel rustig aan het rantsoen toegevoegd zodat ze konden wennen.
Maar nu hebben ze dat redelijk onbeperkt in netten. Wordt dankbaar gebruik van gemaakt.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:08

meiske1577 schreef:
Wellicht zijn er hier mensen die mij kunnen helpen. Ik heb een Shetlander die zijn hooi uit de little bit trailerhooitas eet. Hij is hier echter zeer gedreven in. Hij wordt momenteel te dik en zat laatst tegen bevangenheid aan, dus hij moet toch enigszins op rantsoen. Nu ik minder hooi in de tas doe heeft hij het hooi vaak binnen een uur op.

Ik zoek nu eigenlijk hooinetten of tassen met een zeer kleine maas ( 1,5 of 2 cm) met een kleine afmeting, zodat er 2 kilo hooi in gaat, zeker niet meer.

Ik heb de mini netjes van de Epplejeck al geprobeerd, zowel op zich als in de tas, echter zijn deze na twee dagen al kapot. Ze zijn ook net iets te klein.

Wie heeft een tip?


https://www.zeldenrusthaystack.nl/c-471 ... dte-2x2cm/
Is zoiets een oplossing? Kleine Maas en het S net is 60x60, vrij klein dus.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:16

Stro heb ik ook geprobeerd inderdaad, alleen dan krijgt hij last van zijn luchtwegen. Staat dan lelijk te hoesten.

De netten van Zeldenrust heb ik gezien, echter zou ik die dan liefst nog door de helft doen.
Even ter vergelijking, zijn huidige tas is 50cm x 30cm....

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:18

Afbeelding
Mijn nieuwe creatie. Het net is tijdelijk een action net. Wil eerst bekijken of het systeem zo werkt.
Het eerder geplaatste frame met mijn huck net erin werkte niet. Het frame is te zwaar en het net drukte te hard op het hooi waardoor hij alleen maar aan het net zat te trekken. Gevolg gaten in mijn net en paddock vol hooi. Nu een week in gebruik en bevalt eigenlijk wel heel goed. Nu op zoek naar een hufterproof net van 1.50x2.20. Ik twijfel over de maas 3cm of 4.5 cm. Wil een net hebben klaar liggen want verwacht niet dat het action net lang meegaat.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:48

Hoe groot zijn de mazen in het action net? En kan je die netten op maat knippen zonder dat ze gaan rafelen?

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:20

Deze mazen zijn 4.5 cm. Ik heb vroeger ook weleens netten gemaakt van action netten. Knipte ze op maat en maakte ze dicht. Ik werkte ze dan rondom af met metselkoord.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:14

Ik heb voor mijn grote paard hoekbakken waar een driehoekig frame in ligt. Nu heb ik daar zelf een net in geknoopt, maar wellicht is zo'n action net een goede vervanging als ik deze in driehoeksvorm kan knippen. Nu wordt er nog teveel hooi gemorst eigenlijk...

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:18

meiske1577 schreef:
Ik heb voor mijn grote paard hoekbakken waar een driehoekig frame in ligt. Nu heb ik daar zelf een net in geknoopt, maar wellicht is zo'n action net een goede vervanging als ik deze in driehoeksvorm kan knippen. Nu wordt er nog teveel hooi gemorst eigenlijk...

Voor 7 euro is het het proberen waard .

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:42

Hoe bevestigen jullie de netten? Ik heb palen met een envelopnet ertussen. Met karabijnhaken bevestig ik het net aan een in de paal geschroefde ring. De ringen gaan echter steeds kapot. Nu heb ik stevigere ringen gekocht, maar die zijn ook dikker waardoor de karabijnhaken moeilijk vast te klikken zijn.
En is hier iemand met netten aan een boom? Hoe heb je die bevestigd? En hoe houdt de boom zich?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:03


Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:49

Wij maken ze zelf van het barefoot netmateriaal. Uit mijn hoofd gezegd zijn ze 45x50cm en daar kan precies 1kg hooi in zonder te hard te stampen, en dan kunnen de netten met een koord nog dichtgetrokken worden.

Hier krijgen de shetten om 8 uur, 12 uur, 4 uur, 8 uur en 11 uur hooi, waarbij de laatste voerbeurt een dubbel net (dus 2kg). In totaal dus 6kg voor 2 minishetten van +- 120kg. Op deze manier staan ze relatief kort zonder.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:53

Mizora, welke netten gebruik jij daarvoor? Heb je een linkje of iets? Ik wil eigenlijk max 4 kg voeren aan mijn shet, maar liefst wel zo dat hij zo min mogelijk zonder staat. Hier voerbeurten om 7.30u, 12.00u, 16.00/16.30u en 21.00u. Paard krijgt onbeperkt hooi aangeboden maar voor de shet is dat echt geen optie...

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:15


meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:46

Mizora, bedankt voor de link! Ik ga hier even naar kijken en puzzelen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:38

meiske1577 schreef:
Wellicht zijn er hier mensen die mij kunnen helpen. Ik heb een Shetlander die zijn hooi uit de little bit trailerhooitas eet. Hij is hier echter zeer gedreven in. Hij wordt momenteel te dik en zat laatst tegen bevangenheid aan, dus hij moet toch enigszins op rantsoen. Nu ik minder hooi in de tas doe heeft hij het hooi vaak binnen een uur op.

Ik zoek nu eigenlijk hooinetten of tassen met een zeer kleine maas ( 1,5 of 2 cm) met een kleine afmeting, zodat er 2 kilo hooi in gaat, zeker niet meer.

Ik heb de mini netjes van de Epplejeck al geprobeerd, zowel op zich als in de tas, echter zijn deze na twee dagen al kapot. Ze zijn ook net iets te klein.

Wie heeft een tip?


Twee hooinetten om elkaar doen en dan vullen zoveel als dat hij mag eten? Dan zijn de mazen kleiner iig. Minder eten helpt wel met bevangenheid maar eigenlijk moet hij ook meer bewegen om af te vallen. Als hij voor zijn (!) gevoel niet voldoende heeft, creert dat weer stress en misschien een maagzweer. Wat ook helpt is zijn hooi weken, dan kan je weer wat meer voeren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:16

Wat zouden jullie doen??

Wij hebben een pad waar ik ook hooi wil aanbieden. Maar aan 2 kanten sluit dat pad aan op de sloot. Eigenlijk wil ik niet dat alles de sloot in waait, maar ga dat niet echt voorkomen. Er moet nog wel gaas rondom komen, dus dat zou iets schelen misschien.

Op het pad wilde ik gewoon hooinetten aan een paal en op de grotere plek misschien wel een bak. Staan er nu dichtbij stal 2 dichtbij elkaar. Maar alles is nog in ontwikkeling op onze nieuwe plek.

Maar wat betreft de sloot, is een hangend hooinet wel iets dat juist waaiend hooi veroorzaakt. Zat te denken aan toch iets vast tegen een houten wand. Of misschien toch een kliko verbouwen? Maar dan moet ik die wel ergens aan vast kunnen zetten.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:33

Als je palen langs het pad heb staan (of er één de grond in kunt krijgen) dan kun je daar een kliko aan vastmaken. Een gewoon hooinet gaat idd veel verwaaid hooi geven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:17

Ja, palen zijn wel laag langs de sloot en daar komt nog gaas tegenaan.

Een deel van het pad loopt langs de bak, dus dan wil ik het hooi niet aan die kant.

Er groeide braam en dat hebben we deels weggehaald al. Ik zat zelf te denken aan bijv begroeiing en hier en daar een kleiner bakje of netje.
Met nu nog 5 paarden is een verzamelplek op het pad niet het handigste. Maar vaak eten ze wel samen of dichtbij elkaar.

Dat is sowieso een dingetje.......Dat ze altijd overal samen eten. Heel gezellig hoor, maar als dat hun voorkeur heeft, wil ik wel ruime plekken.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:34

Dan is langs een (smaller) pad niet handig :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:50

DubbelDun schreef:
Dan is langs een (smaller) pad niet handig :)


Het pad is niet smal??

Het moet alleen wel een doorgaand pad blijven. Ik ga dus niet iets op het midden zetten waar ze rondom kunnen staan. Dan heb je voor 5 wel even wat meer dan een breed pad nodig.

Gaat me echt om wat kleine eet plekjes langs het pad. En dat het hooi niet teveel weg waait.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:56

Dan kun je toch makkelijk 1 of meerdere kliko's kwijt met een tussenruimte van zeg 2 a 3 meter (of om de hoeveel meter je ook palen hebt staan). Ze kunnen er met 2 aan eten, dus als er meer staan lopen ze wel door als er eentje bezet is.