[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:44

felicity schreef:
Willen jullie eens mee denken?

Mijn 2 jarige heeft een ongelukje gehad en moet nu 3 weken op boxrust. Ik wil dus een slowfeedernet op gaan hangen.
Het liefst eentje die ik maar 1x per dag hoef te vullen. Waar dus echt voldoende in kan.
Hij mag echt onbeperkt hebben maar wil hem wel wat te doen geven.
Wat zijn dan fijne netten?


Ligt eraan hoe groot je box is en hoe die ingedeeld is? Is het tot het plafond dicht? heb je balken? Waar is de drink en voerbak?? Heb je trailes of planken?

Maar eerlijk, er zijn echt maar heel weinig problemen waarom een paard echte boxrust nodig heeft, zeker een 2jr. Zou daarom eerst kijken of je iets van een uitloopje kan maken minimaal en dan bijv een krat of ibc vat met net erin.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:59

Als er een andere optie zou zijn dat hij geen boxrust nodig zou hebben dan hadden we dat wel gedaan.

Ik vraag ook specifiek naar netten om op te hangen. Waar ruim voldoende in kan om hem 24 uur te voorzien van hooi.
Wat is dan een fijne maat?

Duhelo

Berichten: 28545
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:48

In 100x100 past er net geen baaltje hooi (als je het in de baal erin schuift passen baaltjes van 15 kilo wel)
15 kilo is ong 24 u hooi. Als je kan kiezen zou ik 120 x 90 of 100 nemen. Dan past er zeker een baaltje in (envelopmodel. Dat vult simpeler)
De netten van 200 breed x 100 krijg ik drie plakken van een grote baal ( = plusmin 3 dagen onbeperkt hooi)

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:01

Ik zou dan naar een slowfeedernet kijken, het enveloppe model kijken van equiculinair. denk dat je dan een heel eind moet komen. Zijn sterk en gaan echt lang mee.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:40

felicity schreef:
Willen jullie eens mee denken?

Mijn 2 jarige heeft een ongelukje gehad en moet nu 3 weken op boxrust. Ik wil dus een slowfeedernet op gaan hangen.
Het liefst eentje die ik maar 1x per dag hoef te vullen. Waar dus echt voldoende in kan.
Hij mag echt onbeperkt hebben maar wil hem wel wat te doen geven.
Wat zijn dan fijne netten?


De fijne maas net van agradi.
Die heb je in verschillende maten.
De XL is een behoorlijke.
Met wat grof voer.

Afbeelding

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:30

Dankjewel. Hier kan ik wat mee. Ik zat te twijfelen welke maat ik nodig zou hebben.
Zijn de hele dag mensen op stal die hem in de gaten houden. Maar vind het een fijner idee. Als zijn box alleen open gaat als ik er ben.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:49


Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 23:12

Ik vind de netten van de Paardendrogist echt super fijn! Deze zijn er in verschillende groottes en verschillende maaswijdtes

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:00

Mijn slowfeeder, gewoon een giga hooinet in een vat :+ Krijg ‘m net opgetild als ‘ie helemaal volgestouwd is.


Afbeelding


Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:45

Die tunnel ken ik niet. Wat zou daar de meerwaarde van zijn ten opzichte van een rechthoekige? En zou je hem ook juist rechtop kunnen ophangen aan het plafond of een hoge tralie bijvoorbeeld? Dat het hooi naar beneden zakt?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:24

opisop_shop schreef:
Die tunnel ken ik niet. Wat zou daar de meerwaarde van zijn ten opzichte van een rechthoekige? En zou je hem ook juist rechtop kunnen ophangen aan het plafond of een hoge tralie bijvoorbeeld? Dat het hooi naar beneden zakt?


Minder laaghangend waardoor hoefiizers er minder snel in blijven hangen?

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:45

Hi, ik kom even meelezen en meteen een vraag stellen.

Voor de paarden van mijn ouders hebben we, net als vele hier, slowfeeders gemaakt met ibc vaten, een metalen frame en een hooinet erover gespannen. Nou valt het mij op dat er niet echt een vergelijkbare oplossing is in kleiner formaat voor in de stal. Ik zie vooral hangende hooinetten of kleine bakjes met metalen frame voorbijkomen. Ik heb zelf wel wat ideetjes, ik zou een bak van 60*80*50 cm (blh) willen maken, dus een kleine rechthoek die in de hoek van een stal past waar genoeg hooi in past voor 24 uur. Ik wil graag een prototype maken, maar omdat ik van best veel webshops onderdelen moet bestellen bestel ik liever alvast wat meer, zodat ik er ook een paar kan maken om te verkopen.

Zijn er hier mensen die mogelijk zo'n kant en klare 1-paards slowfeeder zouden overwegen om te kopen, en zo ja wat zijn dan je vereisten? Brand los :D .

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:16

Eef_Bam schreef:
Hi, ik kom even meelezen en meteen een vraag stellen.

Voor de paarden van mijn ouders hebben we, net als vele hier, slowfeeders gemaakt met ibc vaten, een metalen frame en een hooinet erover gespannen. Nou valt het mij op dat er niet echt een vergelijkbare oplossing is in kleiner formaat voor in de stal. Ik zie vooral hangende hooinetten of kleine bakjes met metalen frame voorbijkomen. Ik heb zelf wel wat ideetjes, ik zou een bak van 60*80*50 cm (blh) willen maken, dus een kleine rechthoek die in de hoek van een stal past waar genoeg hooi in past voor 24 uur. Ik wil graag een prototype maken, maar omdat ik van best veel webshops onderdelen moet bestellen bestel ik liever alvast wat meer, zodat ik er ook een paar kan maken om te verkopen.

Zijn er hier mensen die mogelijk zo'n kant en klare 1-paards slowfeeder zouden overwegen om te kopen, en zo ja wat zijn dan je vereisten? Brand los :D .


Dat is echt wel lastig.

Toen onze paarden ooit nog op stal stonden, wilde ik ook zoiets, maar je loopt tegen wat dingen aan. Bij ons zat voor; de deur, de voerbak en de drinkbak. Stallen die voeren willen iets over de deur gooien, dus moet het vooraan.
Veel stallen zijn gewoon echt te klein om een grote hooibak in te plaatsen waar voldoende hooi in kan en het veilig en comfortabel blijft. Een paard moet nog steeds kunnen draaien en liggen.

Je wil niet dat ze erin gaan staan, maar kleinere paarden en pony's kunnen niet over een te hoge rand het onderste eruit eten.

24 uur? Meeste paarden komen er hopelijk elke dag wel uit en worden toch wel minimaal 1x daags verzorgd en gevoerd etc.

De meeste mensen die ik ken zetten gewoon een hoek af met een plank of rubber mat.

Een goed alternatief die veel mensen hebben is de natural feeding bakken. Daar kan zowel hardvoer als veel ruwvoer in en evt een zoutblok bijv. Ze zijn goed schoon te maken. Maar, ook die willen niet alle stallen hebben, want ze moeten eigenlijk door de wand wel vast.
En ze slowen niet echt of je moet daar een net in doen.

Ik heb over de hartog box nagedacht destijds en dan met hooi ipv compact gras, maar er zijn mij teveel ongelukken mee gebeurt en voor pony maatjes zoals de onze, moet ie eigenlijk te laag hangen.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:34

superpony schreef:
Eef_Bam schreef:
Hi, ik kom even meelezen en meteen een vraag stellen.

Voor de paarden van mijn ouders hebben we, net als vele hier, slowfeeders gemaakt met ibc vaten, een metalen frame en een hooinet erover gespannen. Nou valt het mij op dat er niet echt een vergelijkbare oplossing is in kleiner formaat voor in de stal. Ik zie vooral hangende hooinetten of kleine bakjes met metalen frame voorbijkomen. Ik heb zelf wel wat ideetjes, ik zou een bak van 60*80*50 cm (blh) willen maken, dus een kleine rechthoek die in de hoek van een stal past waar genoeg hooi in past voor 24 uur. Ik wil graag een prototype maken, maar omdat ik van best veel webshops onderdelen moet bestellen bestel ik liever alvast wat meer, zodat ik er ook een paar kan maken om te verkopen.

Zijn er hier mensen die mogelijk zo'n kant en klare 1-paards slowfeeder zouden overwegen om te kopen, en zo ja wat zijn dan je vereisten? Brand los :D .


Dat is echt wel lastig.

Toen onze paarden ooit nog op stal stonden, wilde ik ook zoiets, maar je loopt tegen wat dingen aan. Bij ons zat voor; de deur, de voerbak en de drinkbak. Stallen die voeren willen iets over de deur gooien, dus moet het vooraan.
Veel stallen zijn gewoon echt te klein om een grote hooibak in te plaatsen waar voldoende hooi in kan en het veilig en comfortabel blijft. Een paard moet nog steeds kunnen draaien en liggen.

Je wil niet dat ze erin gaan staan, maar kleinere paarden en pony's kunnen niet over een te hoge rand het onderste eruit eten.

24 uur? Meeste paarden komen er hopelijk elke dag wel uit en worden toch wel minimaal 1x daags verzorgd en gevoerd etc.

De meeste mensen die ik ken zetten gewoon een hoek af met een plank of rubber mat.

Een goed alternatief die veel mensen hebben is de natural feeding bakken. Daar kan zowel hardvoer als veel ruwvoer in en evt een zoutblok bijv. Ze zijn goed schoon te maken. Maar, ook die willen niet alle stallen hebben, want ze moeten eigenlijk door de wand wel vast.
En ze slowen niet echt of je moet daar een net in doen.

Ik heb over de hartog box nagedacht destijds en dan met hooi ipv compact gras, maar er zijn mij teveel ongelukken mee gebeurt en voor pony maatjes zoals de onze, moet ie eigenlijk te laag hangen.


Klopt inderdaad dat het lastig is, veel stallen willen liever niet het gedoe met netten vullen en dergelijke. Het idee is dat dit makkelijker te vullen moet zijn dan een hooinet, heb ooit een tijdje hooinetten voor 4 paarden gevuld en wat een werk, ibc-slowfeeder was echt een uitkomst. Vandaar ook dat er genoeg in moet kunnen voor 24 uur, ik bedoel niet dat het paard 24 uur per dag op stal moet staan :Y) , maar dat je de bak maar 1 keer per dag hoeft te vullen als baasje (of eventueel staleigenaar). Het moet minder of evenveel werk zijn als 2/3 keer per dag een portie hooi voeren. Die natural feeders komen wat mij betreft het meest in de buurt van een goede hooivoerbak, maar hebben inderdaad geen "slow" element.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:15

@eef-bram: in een stal van 3x3 moet je geen vierkante/rechthoekige bak willen. Voor paarden is dat een konstante sta-in-de-weg. Áls je al een vaste voerbak op stal wilt hebben dan is een driehoek een betere keus.
Nog beter is het om buiten de stal te voeren (voerhek) of een systeem te maken dat van buiten de stal de slowfeeder gevuld kan worden.

Duhelo

Berichten: 28545
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:57

Eef_Bam schreef:
superpony schreef:
Eef_Bam schreef:
Hi, ik kom even meelezen en meteen een vraag stellen.

Voor de paarden van mijn ouders hebben we, net als vele hier, slowfeeders gemaakt met ibc vaten, een metalen frame en een hooinet erover gespannen. Nou valt het mij op dat er niet echt een vergelijkbare oplossing is in kleiner formaat voor in de stal. Ik zie vooral hangende hooinetten of kleine bakjes met metalen frame voorbijkomen. Ik heb zelf wel wat ideetjes, ik zou een bak van 60*80*50 cm (blh) willen maken, dus een kleine rechthoek die in de hoek van een stal past waar genoeg hooi in past voor 24 uur. Ik wil graag een prototype maken, maar omdat ik van best veel webshops onderdelen moet bestellen bestel ik liever alvast wat meer, zodat ik er ook een paar kan maken om te verkopen.

Zijn er hier mensen die mogelijk zo'n kant en klare 1-paards slowfeeder zouden overwegen om te kopen, en zo ja wat zijn dan je vereisten? Brand los :D .


Dat is echt wel lastig.

Toen onze paarden ooit nog op stal stonden, wilde ik ook zoiets, maar je loopt tegen wat dingen aan. Bij ons zat voor; de deur, de voerbak en de drinkbak. Stallen die voeren willen iets over de deur gooien, dus moet het vooraan.
Veel stallen zijn gewoon echt te klein om een grote hooibak in te plaatsen waar voldoende hooi in kan en het veilig en comfortabel blijft. Een paard moet nog steeds kunnen draaien en liggen.

Je wil niet dat ze erin gaan staan, maar kleinere paarden en pony's kunnen niet over een te hoge rand het onderste eruit eten.

24 uur? Meeste paarden komen er hopelijk elke dag wel uit en worden toch wel minimaal 1x daags verzorgd en gevoerd etc.

De meeste mensen die ik ken zetten gewoon een hoek af met een plank of rubber mat.

Een goed alternatief die veel mensen hebben is de natural feeding bakken. Daar kan zowel hardvoer als veel ruwvoer in en evt een zoutblok bijv. Ze zijn goed schoon te maken. Maar, ook die willen niet alle stallen hebben, want ze moeten eigenlijk door de wand wel vast.
En ze slowen niet echt of je moet daar een net in doen.

Ik heb over de hartog box nagedacht destijds en dan met hooi ipv compact gras, maar er zijn mij teveel ongelukken mee gebeurt en voor pony maatjes zoals de onze, moet ie eigenlijk te laag hangen.


Klopt inderdaad dat het lastig is, veel stallen willen liever niet het gedoe met netten vullen en dergelijke. Het idee is dat dit makkelijker te vullen moet zijn dan een hooinet, heb ooit een tijdje hooinetten voor 4 paarden gevuld en wat een werk, ibc-slowfeeder was echt een uitkomst. Vandaar ook dat er genoeg in moet kunnen voor 24 uur, ik bedoel niet dat het paard 24 uur per dag op stal moet staan :Y) , maar dat je de bak maar 1 keer per dag hoeft te vullen als baasje (of eventueel staleigenaar). Het moet minder of evenveel werk zijn als 2/3 keer per dag een portie hooi voeren. Die natural feeders komen wat mij betreft het meest in de buurt van een goede hooivoerbak, maar hebben inderdaad geen "slow" element.

Is een envelopnet waar je voor 2-3 dagen onbeperkt hooi in kan doen een optie?
Ik maak mijn netten 2 m breed en 100-10 hoog. Hierin passen 2 kleine baaltjes of 2 hele dikke plakken (of 3 dunnere) van een grote baal. Met 1 net deden drie D-ponys 24 uur. 1 Paard komt hier dus ruim 2 en wss zelfs 3 dagen mee rond.
Doordat je het hooi niet uit elkaar trekt maar in de plakken laat is dit ook erg snel gevuld (plakken van de baal wat losmaken, net er ondersteboven overheen trekken, omkippen en dichtrijgen, op de kruiwagen en zo gaan ophangen in stal.)

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:30

Weet iemand of een hooinet tegen schrikdraad aanhangen, stroom overgeeft aan een paard?

Hier staat ie nu tijdelijk 24/7 in de paddock en wil graag een slowfeedconstructie ophangen. De simpelste mogelijkheid is aan de paal van het schrikdraad maar lijkt mij dat het stroom af geeft?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:56

Juangi schreef:
Weet iemand of een hooinet tegen schrikdraad aanhangen, stroom overgeeft aan een paard?

Hier staat ie nu tijdelijk 24/7 in de paddock en wil graag een slowfeedconstructie ophangen. De simpelste mogelijkheid is aan de paal van het schrikdraad maar lijkt mij dat het stroom af geeft?


Ik zou het zelf niet snel doen.

Wij hebben in 2 hoeken een hooibar van hout, dus eten ze laag. Staat tegen buiten gaas en daar loopt bovenop 1 koord op 1.30m ongeveer. Bak is 60cm diep en toch raakten ze het draad met omhoog kijken. Ze kwamen er niet meer bij, dus heb op die palen daar afstand houders naar buiten gezet. Nu is alles weer oke.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:26

Juangi schreef:
Weet iemand of een hooinet tegen schrikdraad aanhangen, stroom overgeeft aan een paard?

Hier staat ie nu tijdelijk 24/7 in de paddock en wil graag een slowfeedconstructie ophangen. De simpelste mogelijkheid is aan de paal van het schrikdraad maar lijkt mij dat het stroom af geeft?

Naast de stroom, er komt behoorlijk wat kracht op die paal te staan en dat is niet handig voor een omheiningspaal. Beter een paal speciaal voor het net er net voor zetten, zodat je geen problemen hebt met omheining & stroom mocht die paal gaan wiebelen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 06:54

Juangi schreef:
Weet iemand of een hooinet tegen schrikdraad aanhangen, stroom overgeeft aan een paard?

Hier staat ie nu tijdelijk 24/7 in de paddock en wil graag een slowfeedconstructie ophangen. De simpelste mogelijkheid is aan de paal van het schrikdraad maar lijkt mij dat het stroom af geeft?


Het net zelf zal misschien niet geleiden maar het hooi wel. Dus niet doen.

Duhelo

Berichten: 28545
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:31

dat geeft stroom door idd.

Nu het droog is vul ik netten en gooi die gewoon los op de grond (wel zorgen dat het touwtje goed weggeknoopt is.)
En anders een paaltje in de grond zetten en een beetje betonfix erbij gooien (snelbeton vragen in de bouwwinkel, giet je rond de paal, paar emmers water erop, en dat wordt keihard)

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:46

Thanks voor de info! Ik was er al bang voor! Pony staat op pensionstalling dus zelf een paal slaan is geen optie!

Heb nu een hooinet knopen en ga wat knutselen met een speciekuip. Hij staat sinds kort ook voor op ijzers, dus moet het wel zo veilig mogelijk maken

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:15

Afbeelding

Wij hebben dit op stal. Hebben het geluk dat we een dubbele box hebben dus hij hangt aan een deur die niet open hoeft maar wel een raampje boven zit. Ik heb een grote opening aan de bovenkant met karabijnhaken aan beide kanten. Je kunt desgewenst via het raampje voeren, karabijnhaken weer aan elkaar klikken en klaar. Echt heel erg weinig werk. Kan bijna overal wel opgehangen worden natuurlijk. Heb hem inmiddels gewoon met strotouwtjes aan de tralies vast geknoopt. Ze staan wel met ijzers, wil je hem niet tot aan de grond dan maak je je net een kortere maat. Dit zijn gewoon de Action aanhanger netten, eentje dubbelgeslagen.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:15

Wat zouden jullie hiervan zeggen?

Een speciekuip op de grond, verzwaard met een grote grindtegel. In de speciekuip zit een hooizak bevestigd. Zowel aan de onderkant met een karabijnhaak bevestigd, als de voorkant om te voorkomen dat de hooizak uit de kuip zou kunnen komen. De hooizak heeft grote openingen om te voorkomen dat de pony in kwestie vast blijft zitten.

Het doel van deze (tijdelijke) constructie is vooral om te voorkomen dat hooi door de paddock ligt. Mooi is natuurlijk meegenomen als hij er langer over doet. Ivm mogelijk vast blijven zitten met ijzers doe ik er bewust geen hooinet in.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:21

Denk dat je alsnog wel veel verspilling hebt omdat een speciekuip nou eenmaal niet zo diep is.