[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:24

Die tegel ter verzwaring is voor een paard een lachertje... ik had mijn 60x80 bak verzwaard met 2 grindtegels van 40x60 en die werden nog vrolijk opgetild.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 06:19

Klopt, dat is echt niks voor een paard qua gewicht

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:56

Ik vond ooit mijn-zonet-gevulde-palletbox van 1 bij 1.20 bij 1 ? op zijn kop :7 Was al gauw 30 kg denk ik maar voor een paard een eitje

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 23:07

Ons vorige paard had een keer lol met zeer zwaar uitgevallen hooibaaltjes van ruim 25kg (volgens de leverancier 30kg, maar dat haalden ze niet. De meeste 25kg-balen hooi blijken tussen de 18 en 22kg te zitten)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:18

@mizora: niet zo verwonderlijk... balen komen redelijk vochtig van het land en drogen dan 6 weken door voor gebruik. Dus ze worden idd lichter als ze langer liggen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:02

DubbelDun schreef:
@mizora: niet zo verwonderlijk... balen komen redelijk vochtig van het land en drogen dan 6 weken door voor gebruik. Dus ze worden idd lichter als ze langer liggen.


Mag hopen dat dat niet zo is als het hooi is. :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:09

Wij hebben altijd netten overdwars in een laag ibc vat en behalve wat verplaatsen nooit gedoe. Tot onze merrie van 13 bij ons kwam wonen. Die zet hem rustig rechtop.

Maar het mooie is dat wij van elkaar dachten dat de ander het had gedaan en eerst niet wisten dat zij het deed. Ik zet ze ook weleens op de kop om leeg te kloppen bijv.

Onze hooi ligt in de schuur aan 1 kant opgestapelt. Mijn ene ruin kan de deur open maken en dan pakt zijn zus een hele baal en pakt die zo naar buiten. Waar ze vervolgens met moeder en broer ervan staan te eten......( kan nu natuurlijk niet meer ) En maakt echt niet uit of het lichte of zware balen zijn. Gebeurde als we de deur niet op slot hadden wel regelmatig.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 17:06

DubbelDun schreef:
@mizora: niet zo verwonderlijk... balen komen redelijk vochtig van het land en drogen dan 6 weken door voor gebruik. Dus ze worden idd lichter als ze langer liggen.


Hooi hoort maximaal 10% gewicht kwijt te raken en liever maar 5%. Hooi zit na 3 maanden op 84-88% droge stof en hoort bij oogsten minimaal 80% droge stof te zijn (maar bij voorkeur dus 84+).

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:28

Het grote woord is hier 'hoort'... :)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:15

Nattere balen dan dat zijn over het algemeen muf tot echt schimmelig.

Maar los daarvan denken een hoop mensen 25kg balen te voeren. Als ze er dan 3 dagen mee doen, voeren ze 8kg, acceptabel voor 500kg paard. Maar bij balen die eigenlijk 18kg zijn, voeren ze slechts 6kg, echt te weinig. Vandaar dat ik het zo benoem.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:42

Ik heb een digitale kofferweger en weeg regelmatig de plakken als ik een nieuwe baal open maak.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:42

Die kleine baaltjes kan je nog zelf wegen. Ik vind het erger om grote balen te kopen en dan op de mooie blauwe ogen van de boer af te gaan dat ze 200-500kg zijn bijv. Die weeg je niet even na.

Maar ik vind die grotere van binnen vaak slechter dan de kleine pakjes.

Je voelt wel dat balen enorm verschillen. Onze vorige fourage handel gaf echt wel paar balen extra als ze zo licht waren

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 01:47

Heeft iemand hier een idee hoe ik van een half ibc-vat een goede slowfeeder kan maken zonder (hooi)net. Paardje hier trekt net zo lang aan net tot het stuk is.. voeren onbeperkt maar toch eet hij er doorheen. Lijkt wel of hij expres een gat wil maken om daarna vervolgens daar uit te kunnen gaan eten..

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:31

Zidore schreef:
Heeft iemand hier een idee hoe ik van een half ibc-vat een goede slowfeeder kan maken zonder (hooi)net. Paardje hier trekt net zo lang aan net tot het stuk is.. voeren onbeperkt maar toch eet hij er doorheen. Lijkt wel of hij expres een gat wil maken om daarna vervolgens daar uit te kunnen gaan eten..

Zo 1 heb ik er ook. Ik heb iets grotere mazen genomen. Een frame gemaakt en een ruim net erin. Net is 1.50x2.20. Ik had het eerst getest met een aanhangernet van de action. Zelfs die bleef een maand heel. Ik heb een net van huck.nl zijn duur maar stevig. Ik heb zowaar de hele winter zonder gaten kunnen voeren. Omdat het net ruim is kan hij er niet hard aan trekken.. hij trekt het net mee.

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:36

Even een vraag! Ik zoek een slowfeeder voor in stal waar ruim voldoende hooi/voordroog in kan en gemakkelijk te vullen is. Ongeveer het Haygain slowfeeder idee, maar die is echt te groot om in stal te zetten. Beter zou zijn iets dat in de hoek kan. Wil echt dat ze met hoofd recht naar beneden eten en niet schuin houden zoals bijvoorbeeld bij een hooinet.

Wil liefst ook geen ijzere spijlen, omdat dit slecht is voor de tanden. Iemand een goed idee? Eventueel hoe je makkelijk iets zelf kan maken/aanpassen?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:09

Ik ben aan het stoeien om een slowfeeder te ontwerpen in sketchup voor mijn pony's. Zijn er hier mensen die een mooi systeem hebben waarbij de (dikke) shetlander onderin arm hooi kan eten en de dunnere grote pony van boven rijker hooi kan eten?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:49

Ik denk aan iets met een grote la onderin (met 'slot' tegen open trekken :D ) waarin een plank staat met een veer zodat het hooi naar voren wordt gedrukt en dan een stuk gaas met openingen zo groot als jij wilt 'slowen'.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:50

Helaas niet gefilmd destijds, maar pony van buren was handig genoeg om te hoge (dus niet) palletbak in te komen met hoofd (kaak op de rand om op te drukken en hap grijpen) en pluk er uit te slingeren om er toch van te kunnen eten. 2 soorten hooi voeren in dezelfde ruimte is grote kans op zeer gemotiveerde sloopshet. Ik zou beide het arme hooi voeren en grote pony bijvoeren met iets als grasbrok of pulp om extra nodige energie aan te vullen. En anders open bak en shet graasmasker om doen om eetsnelheid te vertragen.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Belgiƫ - Brecht

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:11

Hey iedereen, ik zou graag jullie mening willen.

Mijn paard komt elke ochtend buiten op de paddock met hooi, in de namiddag gaat hij de weide op tot circa 18u. Eens terug van de weide krijgt hij zijn portie hooi, dit gewoon op de grond, want wij staan op een pensionstal.

Nu is mijn paard nogal gevoelig aan zijn maag en raadde mijn osteopaat een slowfeeder aan.
Ik ken daar in principe heel weinig over en ben daarom op zoek naar de beste oplossing voor mijn paard.

Het liefst zou ik een slowfeeder ophangen aan de stalwand. Maar wat is de beste hoogte? Ik vind het nogal eng om een slowfeeder zo dicht tegen de grond te hangen en dat mijn paard eventueel met zijn hoef(ijzer) vastgeraakt.

Ideaal zou een slowfeeder zijn die ik 'gemakkelijk' kan vullen. Wij komen altijd rond 17u naar stal en kunnen dan zelf vullen, ik vrees dat ik het vullen van dat net niet kan verwachten van de staleigenaar.

Er is bij ons op stal een paard dat ook een slowfeeder heeft, maar die hangt op borsthoogte vast aan de tralies. Onderin hangt deze los. Als dat paard aan het eten is, slaagt dat net constant tegen de wand. Dat zou ik graag vermijden.

Welk type raden jullie aan? En hoe kan ik deze het best bevestigen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:20

Valerie_91 schreef:
Hey iedereen, ik zou graag jullie mening willen.

Mijn paard komt elke ochtend buiten op de paddock met hooi, in de namiddag gaat hij de weide op tot circa 18u. Eens terug van de weide krijgt hij zijn portie hooi, dit gewoon op de grond, want wij staan op een pensionstal.

Nu is mijn paard nogal gevoelig aan zijn maag en raadde mijn osteopaat een slowfeeder aan.
Ik ken daar in principe heel weinig over en ben daarom op zoek naar de beste oplossing voor mijn paard.

Het liefst zou ik een slowfeeder ophangen aan de stalwand. Maar wat is de beste hoogte? Ik vind het nogal eng om een slowfeeder zo dicht tegen de grond te hangen en dat mijn paard eventueel met zijn hoef(ijzer) vastgeraakt.

Ideaal zou een slowfeeder zijn die ik 'gemakkelijk' kan vullen. Wij komen altijd rond 17u naar stal en kunnen dan zelf vullen, ik vrees dat ik het vullen van dat net niet kan verwachten van de staleigenaar.

Er is bij ons op stal een paard dat ook een slowfeeder heeft, maar die hangt op borsthoogte vast aan de tralies. Onderin hangt deze los. Als dat paard aan het eten is, slaagt dat net constant tegen de wand. Dat zou ik graag vermijden.

Welk type raden jullie aan? En hoe kan ik deze het best bevestigen?


Ik zie niet helemaal wat het probleem is met hooi van de grond eten en maagproblemen?

Hij moet misschien onbeperkt hebben, dus dusdanig veel aanbieden dat hij tot de volgende ochtend voldoende heeft. Maar dat hoeft voor de maag niet in een net.

Het ligt eraan hoe groot je stal is, hoe je paard zich gedraagt, de inrichting van je stal etc.

Ik heb een pp en buiten eten ze hooi uit bakken met netten erin. Maar in de schuilstal hangen er 5 aan de muur. De ogen zitten vrij hoog, maar er hangen grote, dus lange netten aan.
Geen ijzers hier, geen boxen en ook niet hele jaar rond dekens.

Heb weleens gehad vroeger op stal toen ze geschoren werden en dekens op hadden, dat de shet vast zat in het net met de voorsluiting. Maar die gebruikte het net om tegen te schuren. En het hing voor hem juist niet zo hoog.

Het kan altijd een risico zijn, dus daarom is de maat van je box belangrijk en de indeling.

Als een net niet noodzakelijk is, is soms een hoek afzetten en daar hooi achter gooien ook ene optie.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Belgiƫ - Brecht

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:56

Helaas valt hier in de porties hooi weinig te kiezen (pensionstal).
Ijzers en dekens kunnen we niet onderuit.
Paddock paradise is hier in de buurt geen mogelijkheid, ik sta op de enigste stal in de buurt dat dagelijks (zowel winter als zomer) weidegang aanbiedt. Dus we moeten het even doen met de middelen die we voorhanden hebben.

Hij moet van de Osteopaat constant eten en met de portie die hij nu krijgt is hij slechts circa 3u zoet.
Daarom op zoek, op aanraden van haar, naar een slowfeeder zodat hij langer over zijn portie hooi doet.

Zijn box is 3,5 op 3,5 groot, in de hoek iets plaatsen zou eventueel kunnen, maar dan mag dit niet te groot zijn. Maar mijn gevoel zegt eerder op zoek te gaan naar een slowfeeder in de vorm van een net.
Alleen ken ik hier dus te weinig over en weet ik niet goed hoe ik deze het best moet ophangen.

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:57

Wat voor hooinetten/hooikussens hebben jullie in de palletboxen / kuubskisten?
Ik denk eraan om 3 van die palletboxen met deksel aan te schaffen voor in de paddock, zodat ik 's avonds de hooinetten erin kan doen en sochtends alleen nog de deksel eraf hoef te halen (minder werk en 's ochtends komt dat handig uit).
Ik voer niet beperkt en heb in ieder geval nog grote hooinetten van EppleJeck liggen.
Zo'n vierkant net om een buizenconstructie hebben we al eens geprobeerd en dat was geen succes, vandaar dat ik liever een net of kussen heb.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:38

Valerie_91 schreef:
Helaas valt hier in de porties hooi weinig te kiezen (pensionstal).


Misschien tegen bijbetaling wel?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 00:39

Valerie_91 schreef:
Helaas valt hier in de porties hooi weinig te kiezen (pensionstal).
Ijzers en dekens kunnen we niet onderuit.
Paddock paradise is hier in de buurt geen mogelijkheid, ik sta op de enigste stal in de buurt dat dagelijks (zowel winter als zomer) weidegang aanbiedt. Dus we moeten het even doen met de middelen die we voorhanden hebben.

Hij moet van de Osteopaat constant eten en met de portie die hij nu krijgt is hij slechts circa 3u zoet.
Daarom op zoek, op aanraden van haar, naar een slowfeeder zodat hij langer over zijn portie hooi doet.

Zijn box is 3,5 op 3,5 groot, in de hoek iets plaatsen zou eventueel kunnen, maar dan mag dit niet te groot zijn. Maar mijn gevoel zegt eerder op zoek te gaan naar een slowfeeder in de vorm van een net.
Alleen ken ik hier dus te weinig over en weet ik niet goed hoe ik deze het best moet ophangen.


Tja, ik ben mn hele leven tegen zulke dingen aangelopen, maar toch steeds gezocht naar beter. Dan maar verder weg of zelf iets huren.

Het is te belachelijk dat een stal zo ruwvoer geeft voor de avond/nacht dat het met 3 uurtjes al op is.

Er zijn wel oplossingen, maar die moeten aan de wand vastgemaakt worden. Je hebt bijv de Hartog box waar je een baaltje compact gras in kan doen.
Er zijn grote en kleine hoek slowfeerders.
Je hebt bijv deze'; http://www.naturalfeeding.eu/ Maar ik zou die ook vastzetten.

Als je toch een net wil, zou ik de grootste van ej of de welkoop nemen. Wij hebben er daar een aantal van en daar past een hele baal in als je wil. Maar iets minder kan ook.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:26

Valerie_91 schreef:
Zijn box is 3,5 op 3,5 groot, in de hoek iets plaatsen zou eventueel kunnen, maar dan mag dit niet te groot zijn. Maar mijn gevoel zegt eerder op zoek te gaan naar een slowfeeder in de vorm van een net.
Alleen ken ik hier dus te weinig over en weet ik niet goed hoe ik deze het best moet ophangen.

Wat voor wanden heeft je box?

Aan tralies knoop je gewoon een groot net vast. Er bestaan ook haken die je om de tralies heen kunt klemmen als het ware, daar kun je je net aanhangen.

Mag je evt bevestigingsmateriaal in de wanden boren?

Ik vind dit zo'n leuk product. Wel prijzig... https://www.horsesoutdoor.nl/product/primefeeder/

Overigens ben ik enthousiast over de netten van horsesoutdoor. Je kunt ook gewoon een los net kopen en dat bevestigen.