[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:19

[ img ]

Dit is de bak. Zit nu ook een dak op. Ik ben bang dat het niet stevig genoeg is als ze aan een net trekken. Het staat natuurlijk wel stevig, maar blijven houten planken.
Erin liggen stenen. Daar heb ik ook aan zitten denken om daar iets aan te maken, maar ze kunnen zelfs een ibc vat omkeren.

Verder zijn ze echt heel lief hoor :)


Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:44

je kan gewoon de netten erin leggen toch?
Eventueel een stuk paal in de grond kloppen (in de bak) en de netten daaraan vastmaken?

opisop_shop
Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:05

Mooi plekje zo!

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:18

Duhelo schreef:
je kan gewoon de netten erin leggen toch?
Eventueel een stuk paal in de grond kloppen (in de bak) en de netten daaraan vastmaken?


Het is betegeld. We zitten eraan te denken iets in de tegels te maken, maar de ervaring leert dat ze behoorlijk aan netten kunnen trekken. Zoals gezegd; ze trekken een ibc vat om. Daar hebben we er ook 2 van met netten.

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:30

Ik las er eerder al wat over in dit topic, maar heeft iemand ervaring met deze tunnelnetten?

https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... orId=10041

Paardlief vind het soms leuk om tegen haar net te schrapen met haar hoef, dus op de grond hangen is helaas geen optie. Zou dit materiaal scheuren als ze er onverhoopt toch in komt te hangen?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

opisop_shop
Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:27

Ik heb gister avond voor de pony een aanhangernet dubbel gedaan zodat hij kleinere maaswijdte heeft. Daardoor hangt hij nu ( traliestal met dichte onderkant) ook lang niet meer tot vlak boven de grond. Je zou dus ook twee kleinere naast elkaar kunnen hangen voor eenzelfde inhoud.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:22

opisop_shop schreef:
Ik heb gister avond voor de pony een aanhangernet dubbel gedaan zodat hij kleinere maaswijdte heeft. Daardoor hangt hij nu ( traliestal met dichte onderkant) ook lang niet meer tot vlak boven de grond. Je zou dus ook twee kleinere naast elkaar kunnen hangen voor eenzelfde inhoud.


Kan ook inderdaad, al zal dacht ongeveer hetzelfde effect hebben als dat tunnelnet. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.

Heb nu toch maar het grote hooinet (grosso) van de epplejeck gekocht, dan hang ik die gewoon hoog op. Daar zal wel genoeg in kunnen voor een hele dag. :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

opisop_shop
Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:17

Hier was toch nog gewoon stro op voorraad in de schuur. Vanavond de pony gewogen met zo'n meetband. 447 kilo schoon aan de haak :')
Daar mag zo'n 100 kilo vanaf :7
Ik heb nu een deel avondvoeding vervangen door een plak stro en bij het buitenzetten ga ik in alle netten iets minder kuil doen en dan hang ik er nog een net met stro bij.
Ik ben benieuwd!

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

nikysa90
Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:27

Hallo bokkers,

Ivm maagzweren bij mijn paard gisteravond deze opgehangen, met metalen strip bovenin, voor stevigheid en om makkelijk te vullen. Zit klittenband tussen en je trekt handig open aan die ring. Vanmorgeb hing hij nog keurig, geen gaatje niks. Terwijl ze er behoorlijk aan sjort. Iemand waarschuwde mij dat het ijzer eruit kan breken en je paard zich daar vreselijk aan kan verwonden. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Ik kijk straks nog even kritisch en anders haal ik hem weg Hebben meer bokkers hem hangen? [ img ]
[ img ]

Nou moet ik wel zeggeb dat er normaal maar 1 ophangoog aan zit,dan gaat dat hele ding als een malle heen en weer en stoten die hoeken natuurlijk steeds overal tegenaan. Ik heb hem strak vastgezet, zoals je ziet

Spenk
Berichten: 21740
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:36

Ja dat was ik! Bij mij stak het aan de zijkanten van het zwarte eruit.. bedrijf waar ik hem kocht gaven aan de klacht vaker te krijgen. Metaal was echt vlijmscherp haalde mijn hand er aan open. Ik had hem ook in de hoeken vastgezet erbij.

Zidore
Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 16:46

als je hem met oude binnenbanden van een fiets aan je stalhek bind ipv die touwtjes gaat hij misschien ook langer mee

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

nikysa90
Berichten: 784
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:31

Zidore schreef:
als je hem met oude binnenbanden van een fiets aan je stalhek bind ipv die touwtjes gaat hij misschien ook langer mee


Goeie tip! Dat snijdt natuurlijk minder. Heb ik liggen. Ik ga kijken of ik die er meteen aan kan knopen.

Hoe is het met de tanden van jullie paarden? Is toch wel een aanslag, dat getrek steeds aan die nylon draden...Gelukkig is het alleen vanaf 16.00uur. Overdag staat ze buiten met ruimere beschikking over kuil

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:43


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun
Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:44

Mooi systeem, maar toch niet echt iets nieuws, alleen heel handig low-cost gemaakt.

Zidore
Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:04

nikysa90 schreef:
Zidore schreef:
als je hem met oude binnenbanden van een fiets aan je stalhek bind ipv die touwtjes gaat hij misschien ook langer mee


Goeie tip! Dat snijdt natuurlijk minder. Heb ik liggen. Ik ga kijken of ik die er meteen aan kan knopen.

Hoe is het met de tanden van jullie paarden? Is toch wel een aanslag, dat getrek steeds aan die nylon draden...Gelukkig is het alleen vanaf 16.00uur. Overdag staat ze buiten met ruimere beschikking over kuil

Ik las ooit ergens:
Omdat paarden vluchtdieren zijn eten ze blijkbaar het meeste in de nacht (omdat ze dan van oudsher wakker moesten blijven ivm roofdieren die dan jagen) daarom zie je ze overdag vaak dutjes doen ;)

Mijn ervaring is dat de tanden inderdaad heel erg slijten als je ze er niet onbeperkt hooi er mee geeft. Door die frustratie gaan ze trekken en kan je in mijn optiek beter een paar plakken hooi in de stal leggen dan een net gebruiken...

Als je er een platte knoop (f googlen) in legt kan het elastiek van je binnenband niet los komen

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Jets
Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:52

Mijn 19-jarige paard krijgt al 5 jaar hooi uit slowfeedernetten en heeft volgens de tandarts die jaarlijks komt een prachtig gebit zonder problemen, mede doordat ze zoals in de natuur de gehele dag kan kauwen :) Wij hebben camera’s hangen en de paarden zijn snachts inderdaad het actiefst, zie je ook aan het hooi verbruik ten opzichte van overdag.

Otti1977
Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:59

Otti staat ook weer in de paddock met zijn hooibak. Zo blij met het nieuwe net in mijn frame.

[ img ]

[ img ]
Ik snap nu wel waarom mijn net kapot gaat als die te strak gespannen zit.
Otti pakt grote hap net en hooi. Trekt omhoog en gaat dan dat plukje rustig eruit trekken.

[ img ]
Grappemaker

Sting
Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:17

DreamGuide schreef:
Ik las er eerder al wat over in dit topic, maar heeft iemand ervaring met deze tunnelnetten?

https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... orId=10041

Paardlief vind het soms leuk om tegen haar net te schrapen met haar hoef, dus op de grond hangen is helaas geen optie. Zou dit materiaal scheuren als ze er onverhoopt toch in komt te hangen?

Oh, dat is ook een mooie! Misschien dat ik die ook haal als mijn envelop-net kapot is. Want die dingen slijten toch ;).

opisop_shop
Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:22

Hier staan ze ook al een tijd uit een net te eten. Was ook bang voor de voortanden maar is bij geen van de paarden iets aan te zien.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 01:13

opisop_shop schreef:
Hier staan ze ook al een tijd uit een net te eten. Was ook bang voor de voortanden maar is bij geen van de paarden iets aan te zien.


Hier eten ze al jaren 24/7 uit netten en zie je ook echt niks van. Gaan echt elk jaar en soms binnen de 12 mnd naar de tandarts, dus we zouden het echt wel zien.

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:53

superpony schreef:
opisop_shop schreef:
Hier staan ze ook al een tijd uit een net te eten. Was ook bang voor de voortanden maar is bij geen van de paarden iets aan te zien.


Hier eten ze al jaren 24/7 uit netten en zie je ook echt niks van. Gaan echt elk jaar en soms binnen de 12 mnd naar de tandarts, dus we zouden het echt wel zien.


Bokker arabesk (gebitsverzorger) zei dat ze ook wel een schade ziet enkel door grazen

Bij ons is er 1 paard die dat heeft die os heel ruw met het net, maar ik vind de schade minimaal


[ img ]

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:17

Maar hoelang heb je dat paard? En kan het niet door iets anders komen? Ik snap ook niet hoe dit door een net zou kunnen komen. Ze pakken een pluk uit een gat en trekken het eruit. Als ze iets met de tanden pakken, is dat voortanden recht op elkaar en zie ik ook niet in hoe die schuine kant kan ontstaan.

En dan nog zou ik wel in netten blijven voeren denk ik. Te dik worden bijvoorbeeld met alle gezondheids risico's vind ik erger.

Maar zou het in de gaten houden. Als het heel snel gaat en verder slijt, moet je misschien alternatieven bedenken.

viola
Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:31

Dit is heel goed mogelijk van een net hoor. Mijn pony heeft het ook ongeveer zo, ook begonnen door een net en verergert door een graasmasker. Nu is het gewoon zaak het goed in de gaten te houden dat het niet veel erger wordt en een balans vinden tussen tandslijtage en te dik worden. Ik maak af en toe foto's om goed te kunnen vergelijken.

Jinte
Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:32

superpony schreef:
Maar hoelang heb je dat paard? En kan het niet door iets anders komen? Ik snap ook niet hoe dit door een net zou kunnen komen. Ze pakken een pluk uit een gat en trekken het eruit. Als ze iets met de tanden pakken, is dat voortanden recht op elkaar en zie ik ook niet in hoe die schuine kant kan ontstaan.

En dan nog zou ik wel in netten blijven voeren denk ik. Te dik worden bijvoorbeeld met alle gezondheids risico's vind ik erger.

Maar zou het in de gaten houden. Als het heel snel gaat en verder slijt, moet je misschien alternatieven bedenken.


Deze eet iets ruwer.. die pakt een hap net+hooi en trekt daar dan aan :') Is al ruim 7 jaar bij Maartje, vanaf dat ze 1 is, dus kan niet echt een andere oorzaak hebben :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:59

Jinte schreef:
superpony schreef:
Maar hoelang heb je dat paard? En kan het niet door iets anders komen? Ik snap ook niet hoe dit door een net zou kunnen komen. Ze pakken een pluk uit een gat en trekken het eruit. Als ze iets met de tanden pakken, is dat voortanden recht op elkaar en zie ik ook niet in hoe die schuine kant kan ontstaan.

En dan nog zou ik wel in netten blijven voeren denk ik. Te dik worden bijvoorbeeld met alle gezondheids risico's vind ik erger.

Maar zou het in de gaten houden. Als het heel snel gaat en verder slijt, moet je misschien alternatieven bedenken.


Deze eet iets ruwer.. die pakt een hap net+hooi en trekt daar dan aan :') Is al ruim 7 jaar bij Maartje, vanaf dat ze 1 is, dus kan niet echt een andere oorzaak hebben :)


Dat doen die van ons ook hoor. Ze gooien op die manier een heel ibc vat om.

Heb nu nog 2 ibc vaten los staan op het pad en die vind ik echt overal terug.

Op 4 andere plekken hebben we hooi nu nog los. Maar zoals met slecht weer doen we het onder afdak en allemaal in netten.
Mijn ene ruin eet zeker al 8jr uit netten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers