welke pomp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: welke pomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:46

Als de put maar 10 meter diep is, lijkt het me ook onnodig om 10 meter op te kunnen pompen. Tenzij pas op 10 meter diepte water zit, en dat lijkt me stug. Als het waterpeil in je put 's zomers niet lager dan op -3 meter staat, is een slang van 5 meter er in ook voldoende.
En dan maar hopen dat je voldoende water aanvoer hebt en 'm niet leegslurpt met een te krachtige pomp, want dat werkt ook niet.


pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: welke pomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:00

Dat dus. Mijn put is 8 Meter diep maar ik heb op 1,5 m al water.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-23 23:02

ikke schreef:
Dus omdat jij onvoldoende maatregelen hebt genomen is DAB opeens te duur? Je houdt er een bijzondere redenering op na.

Dit lijkt mij een typisch gevalletje duur leergeld en dat probeer je nu DAB in z'n schoenen te schuiven.

Ik heb de nodige Danfosjes weg gezet; die zijn 2 - 3 keer zo duur, maar ook die kunnen niet tegen vorst. Ja, dat is proefondervindelijk vastgesteld omdat bleek dat een pomp na proefdraaien niet goed leeg te zijn gelopen en er, vrij onverwacht, nachtvorst optrad. Ja, dat koste ons ook een nieuw pomphuis.....


Dat zeg ik helemaal niet.

Ten eerste stond hij dus gewoon in de zadelkamer en niet buiten, dus had zeker niet verwacht dat hij daar kapot zou vriezen nee.

En ik geef DAB niet de schuld. Ik zeg alleen dat die werd aangeraden als beste pomp. Aangezien die dus ook stuk kan gaan, was of is een goedkopere ook helemaal prima. Dan hoef ik geen duurdere pomp vanwege een merkje nee.


Ibbel schreef:
Als de put maar 10 meter diep is, lijkt het me ook onnodig om 10 meter op te kunnen pompen. Tenzij pas op 10 meter diepte water zit, en dat lijkt me stug. Als het waterpeil in je put 's zomers niet lager dan op -3 meter staat, is een slang van 5 meter er in ook voldoende.
En dan maar hopen dat je voldoende water aanvoer hebt en 'm niet leegslurpt met een te krachtige pomp, want dat werkt ook niet.


Tja, hij is zo gemaakt en het werkte prima. Alleen de pomp is stuk. Toen hij werkte konden we prima sproeien.

We hebben ook een poel op grondwater niveau, dus weten vanaf waar er water is.


pillow schreef:
Dat dus. Mijn put is 8 Meter diep maar ik heb op 1,5 m al water.


Ja, wij hebben ook al eerder water, maar wie het heeft aangelegd doet het zo en ken echt zoveel mensen die vergelijkbare putten hebben. Die is ook helemaal prima.

Ik vind alleen dat de pomp snel kapot is gegaan en weet niet of ik dan een zelfde ga halen of een gelijke haal van een "minder" merk.
En ja, dan zet ik hem wel binnen van de winter, maar hij stond nooit buiten, werd niet gebruikt na de zomers en we hebben ook echt vrijwel geen vorst gehad.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: welke pomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 06:55

Wat voor pomp je ook gaat kopen, je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken met dat je 8 of 10 meter moet kunnen opvoeren. 5 meter is ook genoeg. Dat maakt je keuze breder en de pomp goedkoper.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: welke pomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:16

En in de winter goed aftappen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: welke pomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 08:47

Ik kan je trouwens Irritech in Putten aanbevelen voor goed advies. Die naaien je geen oor aan, verkopen DAB en Danfos maar ook ander merken en ze zijn ook nog eens niet duur.
www.irritech.nl

gemske
Berichten: 3546
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: welke pomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 11:04

Ik wil ongeveer hetzelfde; weiland kunnen sproeien en waterbakken vullen (hoeft niet snel).
Put is 7m diep met water nu vanaf 5m
Sproeien tot 100-150m afstand max.

Punt is wel dat ik geen stroom heb, is er iets op accu’s wat dit aankan of moet ik dan zowiezo aan een generator op benzine?

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

ikke
Berichten: 37460
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 11:26

gemske schreef:
Ik wil ongeveer hetzelfde; weiland kunnen sproeien en waterbakken vullen (hoeft niet snel).
Put is 7m diep met water nu vanaf 5m
Sproeien tot 100-150m afstand max.

Punt is wel dat ik geen stroom heb, is er iets op accu’s wat dit aankan of moet ik dan zowiezo aan een generator op benzine?

Als geld geen rol speelt, kan het prima op accu's.
Ik denk dat het uiteindelijk goedkoper is om een pomp op een benzine of Dieselmotor te nemen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

gemske
Berichten: 3546
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: welke pomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:18

Ok ik heb nu van een lieve buurman een 1000W pomp gekregen, we gaan er toch een benzine generator op aansluiten waarschijnlijk. Eens kijken wat dat oplevert.

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-23 13:28

Ibbel schreef:
Ik kan je trouwens Irritech in Putten aanbevelen voor goed advies. Die naaien je geen oor aan, verkopen DAB en Danfos maar ook ander merken en ze zijn ook nog eens niet duur.
https://www.irritech.nl


Dat is een beetje uit de richting.

We zijn hier voor alles bij een agrarische zaak geweest die ook alles verkoopt op het gebied van landbouw, veehouderij en tuinen.
Zij werken dus graag met DAB. Als ik hier geen reacties lees van andere merken die goed bevallen, halen we gewoon dezelfde.

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:32

Let ook op de doorsnede van de slang boven de grond/ waar je mee gaat sproeien. Het liefst komt die overeen met die in de grond zit, is de omtrek veel kleiner dan moet de pomp hard werken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-23 14:52

Bokker31 schreef:
Let ook op de doorsnede van de slang boven de grond/ waar je mee gaat sproeien. Het liefst komt die overeen met die in de grond zit, is de omtrek veel kleiner dan moet de pomp hard werken.


Ja, dat hebben we. Had iets met de druk te maken en is allemaal tegelijk op maat aangeschaft. Ging ook goed.

Hij heeft 3 winters gestaan en altijd alles overleefd. Afgelopen winter was het echt niet vreselijk koud.

Maar goed, als er geen andere merken naar boven komen, gaan we er weer voor. Ik gebruik hem niet heel veel. Niet dagelijks, maar gewoon met enige regelmaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers