[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
monsera
Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 05:53

Dat ziet er al super uit :j
Geweldig om dat straks ook nog aan te kleden met allerlei verrijkingen.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag


Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 14:38

Binnenkort kopen wij een perceel weide bij. Dan kan ik eindelijk zal aan de slag met het opdelen.
Helaas heb ik weinig goede ideeën dus vraag ik jullie om raad.

[ img ]

Het zandgekleurde deel (piste/paddock) kan niet verplaatst worden. Linkse deel hebben we al, rechtse deel komt erbij. We zitten op zandgrond, dus gras groeit moeilijk, maar weinig kans op modder. De opp van het blauwe deel zal ongeveer 6.000m² zijn. Nu staan de pony's (3) in de periodes wanneer ze niet op de weide kunnen, in de piste. Ik zou daar graag iets meer afwisseling in kunnen brengen.
Iemand een idee?

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:42

Ik zou starten met een pad om de wei dat je aan weerskanten op de piste laat aansluiten. Dan behoud je de piste en track je het pad erbij, wat je ook weer kunt afsluiten als het echt slecht wordt. In de hoeken zou je hooi aan kunnen bieden om het lopen te stimuleren.

Omdat de kleine Ximo zo enorm schuurt is hij de afgelopen tijd door de molen gegaan. Dierenartsbezoek, behandeling tegen mijten/luizen/vlooien/ander gespuis. Ook is er bloed afgenomen voor PPID en een uitgebreid allergie onderzoek :$
PPID was negatief. Allergietest helaas positief. En niet het minste ook, zelfs de dierenarts vond het vrij heftig. Sta je dan met je goeie gedrag om van alles te zaaien :+
Anyway: advies was allergenen spuiten. Nu heb ik daar met Jim slechte ervaring mee (als in: het werkte niet) en het is ook behoorlijk duur. Dus we gaan het anders doen (in overleg met de dierenarts hoor). Hij krijgt een eczeemdeken en daarnaast dezelfde allergiepil als Jim. En dan even afwachten wat het doet.

Arme pony, ik snap wel dat hij zo schuurt. :(:)
[ img ]

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Symke
Berichten: 795
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 16:14

Zijn dat dan de pollen daihyo of als ie het eet of beide?
Is het met hem.nu erger nu je meer gezaaid hebt dan vroeger toen hij op simpele weide stond?
Helpt zon deken of voorkomt alleen schuren?

Belker
Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 16:16

Jeetje Dahyo, wat een allergien heeft die kleine. Sterkte.

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 16:20

Daihyo schreef:
Ik zou starten met een pad om de wei dat je aan weerskanten op de piste laat aansluiten. Dan behoud je de piste en track je het pad erbij, wat je ook weer kunt afsluiten als het echt slecht wordt. In de hoeken zou je hooi aan kunnen bieden om het lopen te stimuleren.

Omdat de kleine Ximo zo enorm schuurt is hij de afgelopen tijd door de molen gegaan. Dierenartsbezoek, behandeling tegen mijten/luizen/vlooien/ander gespuis. Ook is er bloed afgenomen voor PPID en een uitgebreid allergie onderzoek :$
PPID was negatief. Allergietest helaas positief. En niet het minste ook, zelfs de dierenarts vond het vrij heftig. Sta je dan met je goeie gedrag om van alles te zaaien :+
Anyway: advies was allergenen spuiten. Nu heb ik daar met Jim slechte ervaring mee (als in: het werkte niet) en het is ook behoorlijk duur. Dus we gaan het anders doen (in overleg met de dierenarts hoor). Hij krijgt een eczeemdeken en daarnaast dezelfde allergiepil als Jim. En dan even afwachten wat het doet.

Arme pony, ik snap wel dat hij zo schuurt. :(:)
[ [url=m/rCwym0.png]Afbeelding[/url] ]


Neem eens contact op met Anne van Eqinful.

Sinds ik haar adviezen opvolg heeft mijn ruin geen eczeemklachten en mijt meer en heeft mijn merrie geen hoest en/ of pollenallergie meer.

Ook al haar PPID symptomen zijn weg.

Ik ben dus heel blij dat ik nooit aan medicatie ben begonnen!!!!
Allergieën bij paarden komen steeds meer voor. Maar wanneer het systeem (met name de darmen) weer goed functioneren verdwijnt het gros van de klachten.
Echt zo’n aanrader!!!

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 16:48

Symke schreef:
Zijn dat dan de pollen daihyo of als ie het eet of beide?
Is het met hem.nu erger nu je meer gezaaid hebt dan vroeger toen hij op simpele weide stond?
Helpt zon deken of voorkomt alleen schuren?

Beiden. Ik heb het idee dat het minder is. Vorig jaar rond deze tijd had hij zich tot bloedens toe kaal geschuurd. Dat is nu minder. Hij heeft in de winter wel een periode gehad dat hij tot bloedens toe schuurde. Dat kwam door het hooi. Ik dacht door de suikers, maar het was raaigras, dus zal ook een allergische reactie geweest kunnen zijn. Of beiden. Nu goed hooi gelukkig. Ik weet alleen niet welke grassoorten. Helemaal vermijden kan denk ik ook niet. Maar minimaliseren wel.

Ninx: dank voor de tip. Dat is zeker een goede voor de lange termijn. Nu ben ik al met de darmen aan de gang, heb zelf ook wel enige kennis. Daarom verbetert het ook zeker al. Maar een extra paar ogen kan geen kwaad. 2 weten meer dan 1.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:36

Arme Ximo! Wel goed dat je getest hebt zeg!
Ninx schreef:
Neem eens contact op met Anne van Eqinful.
[...]
Echt zo’n aanrader!!!

Oh dat is interessant! Ik tob al jaren met een van de paarden die steeds maar terugkerend mestwater heeft. Soms heel erg, soms een beetje, soms ff niet. Maar kloppen doet het niet. Verschillend voer / supplementen en andere therapie geprobeerd, niks lijkt te helpen. Ik kan haar wel eens benaderen.

Vandaag is er eindelijk gemaaid bij ons!!! Zo leuk deze keer omdat we de balen voor het eerst zelf houden. :D Nu leek het mij heel positief dat er vanavond om 18u gemaaid is, minder suikers dan s morgens in de vroegte toch. Echter de eerste googlehit (weliswaar van PAVO maar toch) zegt dat je ivm suikers graag s morgens vroeg maait!?

Hebben jullie er een mening over? Tis al gedaan en dat is ok maar ben wel benieuwd. We gaat het tzt ook testen dus dan weet ik zeker hoe het hooi is.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:43

Zon maakt ook suikers, gras in de zon is lekkerder dan in de schaduw. Soms tot het punt dat er paarden zijn die in de middaghitte dus vol in de zon blijven grazen tot oververhitting en zonnesteek aan toe.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ethelate
Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 06:24

Ja het moment van maaien kan ook weer invloed hebben. Vanuit Hay to You en Horse en Habitat worden regelmatig gratis webinars gegeven die dat uitleggen.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:29

Ir111 schreef:
Arme Ximo! Wel goed dat je getest hebt zeg!
Ninx schreef:
Neem eens contact op met Anne van Eqinful.
[...]
Echt zo’n aanrader!!!

Oh dat is interessant! Ik tob al jaren met een van de paarden die steeds maar terugkerend mestwater heeft. Soms heel erg, soms een beetje, soms ff niet. Maar kloppen doet het niet. Verschillend voer / supplementen en andere therapie geprobeerd, niks lijkt te helpen. Ik kan haar wel eens benaderen.


Dat is over sinds ik met haar bezig ben..... ik kan het je absoluut adviseren.


Het bizarre is dat ik best veel weet van voeding, me in van alles heb verdiept, maar de gezondheidswinst die ik nu boek is echt wel van een andere orde.
Inmiddels ben ik verslaafd aan info vergaren die in het verlengde hiervan ligt.

Veel artikelen op Sanoanimal.de en de Sanoanimal podcast bijvoorbeeld... mooi excuus om mijn Duits weer wat op te poetsen.
Heel erg veel Internationaal onderzoek dat niet is beïnvloed door de diervoederlobby.


Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:47

Ik vind het ook enorm interessant. Ik zat vanmorgen haar artikel over zomereczeem te lezen. Dat is ook het traject dat ik heb ingezet. Gelukkig heb ik er zelf ook gericht trainingen en opleidingen in gevolgd, dus kan van daaruit gelukkig veel zelf toepassen.
Alles is helaas overhoop gegooid door het hooi dat we afgelopen winter hadden. Maar nu sinds een paar maanden beter hooi en hij verbetert enorm. Afgelopen winter schuurde hij echt tot bloedens toe zijn manenkam open. Het hooi was vooral raaigras, hoog in suiker. Inmiddels goed hooi, beperkt weidegang in uitgebloeid gras, herstelplan opgesteld. Hij heeft nog wel jeuk, maar momenteel alleen nog op bepaalde plekken en niet meer tot bloedens toe schuren. Dus we gaan vooruit. Alleen ik weet ook dat het bij een pony als deze, met 16 jaar hetzelfde management (weinig management eigenlijk) niet met een paar maanden is opgelost :D
Dus voor nu toch even ondersteunen met een deken en pilletje de zomer door. En dan kunnen we na de zomer en de mugjes hopelijk de laatste fases door.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

MZorro
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 11:44

Ninx schreef:
Neem eens contact op met Anne van Eqinful.
[...]
Echt zo’n aanrader!!!


Leuk om te lezen, ik heb ook contact met haar voor mijn merrie Fenna die altijd enorm schuurde en opgeblazen buik had. Ik zie nog wel een klein beetje geschuur in de manen nu, maar ik heb toch het idee dat het minder is én dat ze er happy en tevreden bij staat. Ik heb het gevoel dat ik echt met een goed plan en goede onderbouwing bezig ben geweest en Anne heeft enorm veel kennis in huis! Raad haar ook zeker aan!

En dankjewel Malenka en monsera, voor jullie reactie op de foto's en onze plek :)

Coaching voor angstige ruiters - Van angst en spanning naar vertrouwen en ontspanning in 3 stappen
Voor meer informatie over lessen, begeleiding en coaching kan je contact opnemen via een privé bericht

MZorro
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:50

Van de week begonnen met het raamwerk klaarmaken en vandaag de eerste planken tegen de schuilstal aan. Erg blij mee en tevreden met eerste resultaat *\o/*

[ img ]

Was wel warm vandaag hè? Hoe doen jullie paard(en) het met de warmte? {:}

Coaching voor angstige ruiters - Van angst en spanning naar vertrouwen en ontspanning in 3 stappen
Voor meer informatie over lessen, begeleiding en coaching kan je contact opnemen via een privé bericht

Danuah
Berichten: 451
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:54

MZorro schreef:
Van de week begonnen met het raamwerk klaarmaken en vandaag de eerste planken tegen de schuilstal aan. Erg blij mee en tevreden met eerste resultaat *\o/*

[ [url=m/EObBjS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was wel warm vandaag hè? Hoe doen jullie paard(en) het met de warmte? {:}


Prachtig! Echt heel mooi.

Onze dagen bestaan hier uit. De poel twee weken geleden weer zomer klaar gemaakt, alleen toch wat ondieper als vorig jaar. Van de winter is er zoveel water ingestroomd na alle regen dat ‘ie bijna instortte, al doende leert men!

Eén van onze mini shets vergat even te zwemmen en ging bijna kopje onder. Vanaf nu netjes in het ondiepe badje blijven. :+

[ img ]

[ img ]

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:49

Wat een geweldige fotos, vooral die laatste!

Hoe hou jij zoveel water in de poel?

Mooi die planken zo.

Bij ons staan ze de hele dag binnen. Superblij met onze dakisolatie, het is prima uit te houden daar nu!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Danuah
Berichten: 451
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:39

Ir111 schreef:
Wat een geweldige fotos, vooral die laatste!

Hoe hou jij zoveel water in de poel?


We hebben de sproeier erop, die pompt vanuit de grondpomp. Hij staat overdag van +/- 10:00u tot 16:00u op de poel, nu twee weken en is nu praktisch vol. Zo blijft het ook vers.

Danuah
Berichten: 451
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:54

Vraag! Laten jullie wel eens de grondpomp ‘s nachts aan staan? Dus dat ‘is 24+ uur draait. Wij durven het niet aan omdat we bang zijn dat ‘ie op één of andere manier overheid raakt. Zit dit tussen onze oren? Zoveel te sproeien op het moment en nog geen extra put geslagen.

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:59

Nee nooit. Maar ik sproei ook nauwelijks. Ik heb 1x pw de pomp een uur aan (nu 1x gedaan dit jaar). Dan vul ik allemaal grote bakken met water, daar geef ik de kuipplanten water mee de rest van de week. Ik sproei dan even de sierborders maar thats is. Hagen kunnen hier allemaal prima een maand zonder water. Als het na 4wk nog niet geregend heeft zet ik de pomp een keer een paar uur per haag aan.

Lang verhaal kort: ik gebruik de pomp nauwelijks. Wat moet je allemaal besproeien dan dat de pomp zoveel aan moet?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:16

Nee, dat zou ik niet aandurven. Hier is die van de week eruit geklapt. Teveel apparaten tegelijk aanstaan kon het systeem niet aan. Ik kijk om het uur eigenlijk wel even kijken of het goed gaat of om te verzette

Danuah
Berichten: 451
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:22

Ir111 schreef:
Nee nooit. Maar ik sproei ook nauwelijks. Ik heb 1x pw de pomp een uur aan (nu 1x gedaan dit jaar). Dan vul ik allemaal grote bakken met water, daar geef ik de kuipplanten water mee de rest van de week. Ik sproei dan even de sierborders maar thats is. Hagen kunnen hier allemaal prima een maand zonder water. Als het na 4wk nog niet geregend heeft zet ik de pomp een keer een paar uur per haag aan.

Lang verhaal kort: ik gebruik de pomp nauwelijks. Wat moet je allemaal besproeien dan dat de pomp zoveel aan moet?


De kleine weilandjes, voedselbos, aangeplante bomen, gezaaide bloemen en kruiden, ga zo maar door. Allemaal van vorig jaar of dit jaar, dus heeft het water echt nog nodig.

[ img ]

[ img ]

En deze van vorig jaar, als het goed is gaat de heuvel er nu weer zo uit zien.
[ img ]

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:14

Hier draait de pomp wel 24 uur per dag. Een DAB met daarop een grote sectorsproeier met een diameter van 30 meter.

Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:21

Oh ja, nee ik ben wat spaarzamer met sproeien. Het eerste jaar dat mijn hagen stonden sproeide ik juist zo min mogelijk, zo gaat je plant dieper wortelen en hoef je later minder te sproeien (aldus de theorie). Is bij ons tot nu toe altijd goed gegaan. Zelfs de beukhaag in de tuin waarvan ik vorig jaar dacht dat ie t loodje gelegd had staat er dit jaar weer stralend bij. Bloemenzaaigoed sproei ik eigenlijk ook niet echt, ja eens per week een plens maar meer niet.

Vooral eigenlijk vanuit de overtuiging dat onze zomers vermoedelijk zo blijven of nog warmer/droger worden. Ook wordt (grond)water schaarser. Ik wil dus liefst gewassen die zo min mogelijk hulp nodig hebben omdat het voor mij niet ok voelt om planten in leven te houden die dus niet (meer) in ons klimaat passen.

Maar ik snap t helemaal als iemand anders het anders doet. Daarbij heb ik ook boter op mijn hoofd want ik giet elke avond (grond)water over mijn moestuinbakken en bakken met bloemetjes erin. Dus zo hypocriet als de pest. :D

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

tine10
Berichten: 5074
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:03

Wow wat een allergieen. Sterkte ermee
Zag prachtige foto's van poelen, bloemen, etc.

Onze poel was opgedroogd, dus de blubberbodem aangepakt en uitgegraven. Gelijk de poel maar wat groter en dieper gemaakt. De duiker zat al jaren dicht, maar die hebben we met hulp van buurman open gekregen, zodat we nu altijd water hebben in de poel. Heel blij mee.
[ img ]

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:22

Wat een waslijst aan allergieën.
Zijn dat gevalideerde testen? Ik weet van jaren terug dat er zo goed als geen betrouwbare testen waren maar dat is misschien inmiddels veranderd?
Lastig hoor!

Mooi Tine!

Mijn man heeft afgelopen week toevallig de eigenaar van onze buurgrond gesproken. Hij blijkt 70+ te zijn. Meteen maar eens geïnformeerd of het ooit te koop kwam :+ Maar hij was voorlopig nog wel van plan om door te boeren en dus niet te verkopen. Ach ja, hij kan maar op de hoogte zijn van onze interesse toch....
Gaat om een stuk van bijna 2 ha. Als we dat ooit kunnen kopen...... komt er vast ook een poel. Maar dan zouden we ook echt grond in overvloed hebben B-) Nu 1,5ha voor 3,5 paard.
Maar lijkt me heerlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 19 bezoekers