Weide in woonwijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Uppojono
Berichten: 3619
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:15

Lastige keuze zeg! Persoonlijk de ik dat een schaap/lam een makkelijkere prooi is en zou ik me niet teveel zorgen maken. Maar het is natuurlijk altijd een risico wat je neemt. Wij hebben ook schapen naast de wei en wonen langs de grens van een woonwijk. Ik laat onze welsh A (en 3 KWPNers) wel gewoon buiten.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht


Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-23 22:46

Dat een schaap een makkelijkere prooi is dat weet ik . Alleen is het zo dat er ook Shetlanders gepakt worden .en dat wil ik niet met de mijne . Heb ze nu binnen . Sorry dat ik in herhaling val . Heb het topic gemaakt uit angst . Voorla omdat mijn 2 dames men alles zijn en die wil ik beschermen ik weet dat er bijna geen bos is waar ik woon fis vestigen kunnen ze niet maat het gaat je niet in de koude kleren zitten .
Vorig jaar ging het ook goed en toen waren er ook shets aangevallen
.maat komt nu wel heel dcihr bij
Moet nu slapen begin alles dubbel te zien. . Omdat ik zo moet bendat men ogen bijna dicht vallen

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 08:32

Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 08:42

pillow schreef:
Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.
dichtstbijzijnde bekende wolvengroep (geleid door August) zit bij mij ook meer dan 15 kilometer ver. Toch zijn er inmiddels al 2 schapen gedood vlakbij de weide van mijn paarden. Van 1 aanval heb ik een foto van de schaap gemaakt. Was echt open gebeten en een voorpoot afgerukt.

En beide gevallen zijn bevestigd dat het om wolven ging.

Het kan zeker wel. Doortrekken wolven jagen ook. En een wolf legt met gemak 30 kilometer af op een nacht.

Ik wil TS niet onnodig bang maken. Maar je moet ook reëel blijven. Ze zijn in andere gebieden ook echt wel in woonwijken gespot ook in hun doortocht.

Leef en laat leven.

Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-23 08:59

Ik weet dat ik niet in een wolven gebied zit . Maar je weet nooit of er 1 rond huist . Er zijn ook wolven die niet waargenomen zijn omdat ze niet gespot worden . Dus ik weet niet of ze hier ook rond lopen ..ze zijn nu overal . Ze zaten ook al eens dicht bij Leeuwarden dat was een zwerf wolf. Dat er geen aanvallen zijn wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Voor de veiligheid is de beste manier binnen zetten wand dat is gelukkig mogelijk en ie geen probleem.
Gister gesproken met de 2de eigenaar (ze zij. Gescheiden ) maar runnen het nog samen. Die vertelde dat de.wolf nu het gemunt heeft op Shetlanders

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:22

Art_Ificious schreef:
pillow schreef:
Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.
dichtstbijzijnde bekende wolvengroep (geleid door August) zit bij mij ook meer dan 15 kilometer ver. Toch zijn er inmiddels al 2 schapen gedood vlakbij de weide van mijn paarden. Van 1 aanval heb ik een foto van de schaap gemaakt. Was echt open gebeten en een voorpoot afgerukt.

En beide gevallen zijn bevestigd dat het om wolven ging.

Het kan zeker wel. Doortrekken wolven jagen ook. En een wolf legt met gemak 30 kilometer af op een nacht.

Ik wil TS niet onnodig bang maken. Maar je moet ook reëel blijven. Ze zijn in andere gebieden ook echt wel in woonwijken gespot ook in hun doortocht.

Blijf het er maar inwrijven. TS zit dik 60 km van een wolvengebied. En ik ben reëel en probeer Belladonna van haar angst af te helpen. jij duidelijk niet.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:33

Als je zelf lekkerder slaapt als ze binnen staan....en ze hebben het binnen gewoon goed en staan overdag verder de hele dag buiten....dan is er weinig mis mee om hier voor te kiezen lijkt mij :)

Er was natuurlijk eerst nergens wolvengebied. Overal is 1 aanval de eerste geweest, een doortrekkende wolf zal ook moeten eten en het is toch lüllig als dat net jouw dieren zijn :(:)

Als je een kleine kans ook te spannend vindt is 's nachts op stal zetten geen misdaad jegens je dieren ofzo.

Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-23 09:37

Dat is heel lief maar pillow maar hoe doe jij het dan . Heb jij ook kleintjes. Wand door alle verhalen ben ik de helft weer kwijt helaas ..ik weet dat ik niet in een wolven gebied zit . En de paarden in de buurt staan ook lekker buiten. Het voordeel is dat ik ze aan huis heb staan . De eigenaresse heeft een app groep tussen alle boerderijen voor als ze elkaar nodig hebben. Alleen ze had gelezen dat.de wolf nu Shetlanders pakt . Ipv schapen . Ik waardeer alle hulp dat zeker

Ik weet dat het geen straf is.dat ze binnen komen te staan
Maar vorig jaar stonden ze ook buiten.en.ging het ook goed . Toen had ik geen berichten gelezen over waarneming en

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 10:15

Mijn paard staat snachts in de paddock naast huis wel achter stroomdraad maar niet wolfwerend. De 8 schapen gaan in de stal met een uitloop waar wel 2 meter hoge planken en stroomdraad om heen staat. Ik woon op 2 km vanaf het nest van de wolven en op het platteland. En die waarneming in Luxwoude is niet duidelijk of dat een wolf was en ook nog zeker 30 km van jou af. In een woonwijk zal het sowieso niet zo gevaarlijk zijn.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-23 10:21

Hoe zit het dan met wolven die door de woonwijken. Heen lopen
.ik.weet dat er vorig jaar de mini gepakt werd in boiel. Toen had ik ze ook buiten dag en nacht en ging het goed ook dicht bij dokkum toen een waarneming maar niks gebeurt verder vorig jaar . Wij hebben 4 dragen op de buiten draden en 3 in het midden we hebben vakken gemaakt https://ibb.co/s2Gz2Y1 volgens mij is dit de omgeving waar ik woon https://ibb.co/0X60vgj en dit de wei geen iede meer welke welke is

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 10:41

Die minipony in Boijl stond achter 1 draadje in het buitengebied en de schapen die daar gepakt zijn ook. Maar dat is dus ook vlakbij het wolvennest. Dat bij Dokkum was geen wolf maar een hond.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-23 10:43

Oké. Dit wert ook niet vertelt dar het achter 1 draad stond . En die hond staat als wolf nog op.de waarneming kaart . Dus vandaar dat ik.dit ook naar voren breng

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:07

Nergens zijn ze echt veilig als ze buiten staan!

Verkijk je er maar niet op dat ze niet zullen komen omdat jullie niet in een bebost gebied zitten.
Dat wordt op stal zetten, maar dan nog…. ook overdag kunnen de wolven er zijn.

Fijn he, wolven in Nederland :(

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:39

pillow schreef:
Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.

Ik was diegene uit luxwoude. En mijn paarden inclusief Shetlanders en veulen lopen ook buiten (behalve snachts).

Het is niet bewezen. Heb ze wel horen huilen (duidelijk 2 of meer) en een pootafdruk in het betreffende weiland gevonden. Dag ervoor meende ik hem hier al te horen, omdat mijn husky snachts aansloeg, wat ze nooit doet, behalve als er een oppashond wordt gebracht, want daar wil ze naar toe. Er zou snschts geen aanleiding voor haar zijn om zo te reageren, mits hier een hond zou zijn

Het is wel bekend dat ze hier in de omgeving zijn hoor. Omgeving jubbega/hoornsterzwaag zijn ze meerdere keren gezien. Dit is maar een heel klein stuk vanaf Drents Friese Wold natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 04-06-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:51

TS in jou geval zou ik ze gewoon buiten durven laten. Mochten de wolven echt dichterbij komen kan je altijd nog besluiten ze s nachts binnen te zetten. Maar dat de wolf op dit moment bij jou komt lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)


Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-23 11:55

Kabayo schreef:
pillow schreef:
Belladonna. Nogmaals. jij zit heel ver van het wolvengebied. Bij Dronrijp is geen natuurgebied in de buurt waar ze zich zouden willen of kunnen vestigen. In die omgeving is ook nog nooit een aanval geweest. En dat in Luxwoude was geen aanval maar iemand die hem gezien heeft. Is nergens bewezen dus maar zeer de vraag of het wel een wolf is geweest. Dus zet die angst overboord en blijf er niet in hangen. Nergens voor nodig.

Ik was diegene uit luxwoude. En mijn paarden inclusief Shetlanders en veulens lopen ook buiten (behalve snachts).

Het is niet bewezen. Heb ze wel horen huilen (duidelijk 2 of meer) en een pootafdruk in het betreffende weiland gevonden. Dag ervoor meende ik hem hier al te horen, omdat mijn husky snachts aansloeg, wat ze nooit doet, behalve als er een oppashond wordt gebracht, want daar wil ze naar toe. Er zou snschts geen aanleiding voor haar zijn om zo te reageren, mits hier een hond zou zijn

Het is wel bekend dat ze hier in de omgeving zijn hoor. Omgeving jubbega/hoornsterzwaag zijn ze meerdere keren gezien. Dit is maar een heel klein stuk vanaf Drents Friese Wold natuurlijk


Dus ik kan mijn dieren het beste ook binnen zetten snachts wand woon 36 km van u vandaan

Dreamboy
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 12:27

De wolven die in woonwijken terecht komen zijn verdwaald en in paniek. Die zijn helemaal niet bezig met een prooi vangen maar met hoe ze zo snel mogelijk die woonwijk uit komen.

Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-23 12:43

Oké . Voeig jaar stonden ze ook lekker buiten. Ook met de wolven waarnemingen die er toen waren die hielden wee in de gaten en zodra er 1 in de buurt was zouden we ze binnen zetten
En er zijn in onze buurt ook geen waarnemingen gebeurt . We zitten best ver van het wolven nest vandaan
.

Probeer de wei duidelijk te beschrijven

Wij hebben de weg die loopt van de kerk naar ons woonhuis . ( zorginstelling,,) .
Bij de kerk heb je een pad waar je kan lopen en daar zit een speeltuin met omheining ( gewoon hekwerk ) naast
Achter loopt een pad die naar de andere boerderijen ( melkvee bedrijf) lijden. Daar tussen hebben we een berm.met bomen en daar tussen prikkeldraad ( daar kunnen de pony s niet bij .) Daar zit 40 cm.tussen en dan komt het hek van de weide . Geen prikkeldraad maar gewoon een hek .
Langs het pad wat van de kerk naar ons toe lijd is schrikdraad.met 4 draden .
Hebben ooit Friese paarden gestaan. In de weide hebben we 4 vakken gemaakt met 3 draden . Zodat ze in de nacht tussen de 4 draden en de 3 draden staan . Hekwerk krijg je nooit wolf proof helaas dat weet ik
We hebben er ook een sloot naast . Waar aan de andere kant de weide grenst van de buurman . Melk vee heeft hij daar nu dag en nacht op lopen . En dan heb je een dam . Waar een hek voor staat . En dan weer een sloot met daar weer aangrenzend de tuin heb de boerderij. Aan de andere kan van het hoofd pad is het naar de boerderij vanaf de kerk is nog een groot weide gebied
Waar een sloot omheen staat ..daar lopen dus de schapen kudde . En daar naast heb je een hele grote rij met woonhuizen. Die heel.sicht op elkaar staan daar kan de wolf niet makkelijk tussen door. En aan de andere kant staat ook een woon huis waar een tuin met schrikdraad staar
.
Val in herhaling.

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 12:46

Iedereen kan hier van alles zeggen, maar het is heel individueel wat mensen doen.
De ene denkt dat het meevalt, de ander vind het spannender. De ander verkoopt zelf alles.
Er zijn mensen die zeggen beter 24/7 buiten en maar dood dan 10 jaar in de nacht binnen.
Hoe het is omheind is bij iedereen anders.

Dus je zult echt voor jezelf uit moeten maken wat voor jou het fijnste voelt.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Anoniem

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:05

Eens met Duop. Doe gewoon wat goed voeld. Heeft de wolf honger loopt hij bij jouw shets in de buurt heb je pech. Heeft hij geen honger heb je geluk. Je weet het gewoon niet.

Wat wolfwerend nou echt werkt is mij ook onbekend, want gaat een hongerige wolf niet gewoon overal doorheen?

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:20

Belladonna ik heb ze altijd al snachts binnen. Mijn jaarling loopt één dorp verder 24/7 snachts buiten met 2 andere paarden en een kudde pinken. Maar daar maak ik mij niet erg druk om. Wel om het veulen en de Shetlanders. Maar die zijn al binnen snachts.

Hekwerk wolfwerend maken is in mijn ogen een sprookje. Dat is niet te realiseren. Je kan je best doen maar de kans dat ze er gewoon overheen springen is erg groot. In de dierentuin zijn de hekken ook 3 a 4 meter hoog met nog een dikke gracht er tussen..

Moet wel zeggen dat ik pas actie heb ondernomen toen ik ze zelf heb gezien. Dus mijn buitenhond slaapt nu in huis, niet in haar nachthok met buitenkennel.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Belladonna1
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-06-23

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-23 14:31

Tuurlijk vind ik binnem veiliger voor ze . Het ging hier altijd goed . Maar ze komen wel dichter bij . Als ik ze een nacht binnen heb Willem ze ook de ochtend weer graag naar buiten. Een paard of pony. Kan je niet hun jele leven binnen houden. Wat op de vorige stal wel gebeurde waar ik zat . Woon 2 km van deinum en 4 km van Leeuwarden vandaan
.en dronryp ook volgens mij is dat ook ongeveer zo iets . Wil jet beste voor ze . Ha in augustus.3 weken weg ..dus het was dan ook lekker dat ze in de nacht buiten konden blijven. Maar nu moet ik kijken of iemand ze buiten kan zetten en samos binmem .anders staan ze 3 weken binnen

Dreamboy
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:42

Mijn shetlanders lopen nog gewoon 24/7 buiten. Ik woon net over de grens van Drenthe. De echte roedels zijn hier nog ver genoeg vandaan. Boven in Drenthe wordt er ook wel eens een gespot maar meestal zijn die op doorreis. Bij ons zijn ze nog niet gespot. Ook hier is weinig plek voor ze om zich echt te vestigen. Meldingen van aanvallen zijn hier ook nog niet gelukkig. Ik heb niet de illusie dat ze hier nooit zullen komen maar ik weiger mee te gaan in de paniek zolang daar nog geen reden toe is. Tot die tijd blijven ze lekker buiten lopen. Zolang hier nog volop paarden,schapen en koeien in de wei lopen en ik meer dan genoeg reeen zie lopen, maak ik me nog niet echt zorgen. Natuurlijk neem ik daarmee een risico. De pony's lopen pal naast het huis dus er is voldoende zicht op. Zodra er een melding van een aanval in de buurt is verandert dat de zaak. Maar ieder moet natuurlijk doen waar hij of zij zich het meest prettig bij voelt.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:29

Lindsey_99 schreef:
36 km is nog behoorlijk ver. Ik zou me niet zoveel zorgen maken, helemaal niet als ze in de bebouwde kom staan.
Bij ons lopen ze af en toe op 10 a 15 km, en heel enkel op een km of 5 a 6 afstand. Meest zijn dat doortrekkers waar dan een paar meldingen van komen. Mijn pony's staan nog steeds 247 buiten. Zolang er geen gevestigde wolf is binnen 20 a 25 km blijven ze buiten.
Er staan best veel schapen in de buurt, achter een schapennet van 90 cm, en die zullen ze eerst pakken (erg sneu, maar ja...)
Er zijn ook wel appgroepen die per provincie meldingen doorgeven, maar daar word je niet altijd vrolijk van. Het is wel een manier om in de gaten te houden waar ze zich vaak (of vaker) begeven.


50km afleggen in een nacht is peanuts voor een wolf, ik weet wel dat ik blij ben dat ik geen ponys meer heb. Het veilig maken is eigenlijk gewoon niet te doen en ze pakken wat ze tegen komen.

prugelpiet
Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Weide in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 15:47

Voor je eigen gemoedsrust zal ik ze lekker binnen doen, TS. Anders maak je je elke nacht zorgen en dat is ook niet fijn. Je zet ze wat later binnen ‘s avonds en ‘s ochtends meteen weer buiten.

Vorig jaar waren er nog veel minder wolven gezien, en stonden ze hier ook nog buiten ‘s nachts. Dat is nu afgelopen, ze gaan altijd op stal. Ik zit 60km meer naar de Drentse grens als jij.

I am because you were


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers