Paard met grote angst voor water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oskarrino
Berichten: 780
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 17:33

Mijn paard is bang voor water, niet een beetje ook. Hij heeft het al lang! Het gaat van nattigheid op de stenen (plas van de regen oid) tot een kraan die aanstaat op stal. Vooral als je het water hoort spetteren.

In het begin wat "streng" aangepakt met hop gewoon staan, rustig beginnen met de hoeven en omhoog werken. Dit vooral met hete dagen na het rijden bijvoorbeeld. Hij blijft dan staan, maar vind het niet oké. Een vriendin zei toen; joh als je dit elke dag doet went hij wel.

Dit heb ik vorig jaar de hele zomer gedaan, maar nee, hij went niet. Hij is nu zover dat hij hem flipt als ik hem naar een spuitplaats wil brengen. Maar voeren daar gaat wel :+ (ik dacht ik maak er wat positiefs van). Ik heb de hele winter niet afgespoten want er was alleen koud water, dus vond ik geen fijn idee.

Emmer water met spons is ook niet oké...

Hij komt uit Hongarije waarbij ik zijn geschiedenis niet ken. Ik had gehoopt dat hij wel zou wennen, maar hij vind het écht verschrikkelijk.

Ik heb een afspraak gemaakt met iemand die mij gaat helpen met hem, maar die is pas 2 juli. Dus mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag!

Ik ga hem sowieso niet meer dwingen, dit werkt averechts en sowieso is hij dan niet te houden :+

Oskar <3


Oskarrino
Berichten: 780
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-22 13:58

B_Fokker schreef:
Ooit iemand op stal gehad wiens paard ik een tijdje moest verzorgen gedurende haar vakantie. Had een klein wondje die dagelijks schoongemaakt moest worden. Volgens eigenaar moest dit met heel veel voer om te belonen en af te leiden want paard was enorm bang van water. Met een paar keer rust en geduld ging dit uiteindelijk goed. Maak je er zelf geen 'big happening' van? Kan onderbewust al en paarden pikken dit erg snel op. Denk dat het goed is dat je iemand erbij haalt, ben benieuwd hoe dat gaat


Nee ik maak er verder niks groots van, wil hem gewoon kunnen verzorgen met water mocht dat nodig moeten zijn (zoals blessure, wondje etc).

Vorige zomer is het indd wel gelukt, maar wel met ketting + hoofdstel en dwang en een gefrustreerd paard. Dat wil ik dus niet meer, maar ik krijg hem geeneens in de buurt van de spuitplaats. Met eten komt hij dichtbij maar deinst gelijk weer weg na een hap (en dan staat de kraan geeneens aan)

Hij raakt al gespannen van een kraan die openstaat op stal (de wasbak voor schoonmaken van het bit, dus daar spuit ik hem al niet eens af, of de gootsteen op de camping als gasten aan het afwassen zijn).

Oskar <3


Oskarrino
Berichten: 780
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-22 22:13

Lauw/warm water maakt hem niet uit :+

De tuinslang zelf vind hij niet eng, daarmee kan je hem aanraken etc.

Vanavond z'n beste hengstige vriendinnetje er neer gezet en hem erbij gevraagd. Na veel twijfels en positieve motivatie is ie er naast gaan staan *\o/* Hem zelf niet afgespoten, hij hoefde alleen te kijken en even af te kauwen :)

Oskar <3

Oskarrino
Berichten: 780
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-22 17:51

Zoals al eerder benoemd wil ik in de toekomst kunnen afspuiten ivm blessures, verwondingen etc.

Ik geef hem vanaf vandaag z'n voer op de wasplaats zodat hij alleen de wasplaats al beschouwd als iets leuks. Dit gaat prima.

De tuinslang is ook niet eng, alleen als er water uitkomt :) Flesje water wat ik dronk keek hij ook raar maar, maf paard :') Verder drinkt hij (gelukkig) wel water, liefst uit een emmer want automatische drinkbakken waren in het begin ook vreemd, nu drinkt hij daar wel uit. Hij haat regen, maar ik ook, daar zit geen angst in. Kan sowieso ook in mij zitten hoor, hij spiegelt enorm en hij weet dingen feilloos over te nemen. Daarom neem ik ook weer hulp :)

Thanks voor de tips zover, volgende week komt m'n instructrice mij helpen dus ik verwacht dat het uiteindelijk wel goed gaat komen!

Oskar <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: roosjenat, xLiez en 47 bezoekers