Pony ontsnapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 16:29

Hoi,
Mijn pony heeft weer eens wat nieuws bedacht!
Ze speelt namelijk voor houdini, en ontsnapt uit haar paddock. Ze doet dit sinds een paar dagen. Stroom staat erop, een flinke klap. Mevrouw draagt een hals deken, maar ook zonder halsdeken of zelfs zonder deken krijgt ze dit voor elkaar.
Inmiddels wordt ze gezien als “probleem.”
Draadje extra spannen heeft geen nut, ze zou zich hier technisch gezien al niet doorheen moeten en kunnen manoeuvreren.
Heeft iemand tips?
Ze heeft nu straf en staat binnen.
Overigens staat ze samen met twee vriendinnetjes in de nacht, en overdag staan er nog 2 bij. Ze staat dus niet alleen, krijgt prima te eten.

Groetjes Caitlin

Never make eye contact with anyone while eating a banana


Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 16:35

Newallure schreef:
Waarvoor komt ze eruit? Gras? extra hooi?

Ze gaat gewoon over het terrein heen scharrelen. Gras eet ze dan voornamelijk, maar ze loopt ook gewoon het stallenblok in en gaat daar bij de voerkar schansen.

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 17:15

[ img ]
Dit zijn de draden. Beetje wazige foto. Betreft de achterste pony. We hebben zelf gevoeld of er stroom op staat. En dat staat er. Pony heeft inmiddels ijzerdraad in haar manen, krijgt een tik, je ziet haar namelijk helemaal in elkaar krimpen, maar neemt het voor lief en gaat er gewoon onderdoor. In een kwartier 4x, ondanks dat er voer in haar paddock is.

Edit: is wit draad inderdaad

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 17:29

Bedankt voor de tips :) !
Stroom gaat via zo’n kastje en staleigenaresse zei dat die op zn hoogst staat.
Vind het ook eng. Ze loopt regelmatig heel het draad stuk en heeft helaas al een flinke blessure dankzij een ontsnapping een jaar terug waardoor draad om dr been heen zat.

Ze heeft trouwens nooit echt respect gehad voor het draad, op onze oude stal glipte ze er continu doorheen. Ze heeft het eigenlijk een jaar niet gedaan op onze nieuwe stal en nu begint het weer.

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 18:24

colunder schreef:
Heb je ook echt getest met een metertje?
Ik vind sowieso dat lint slechter stroom af geeft dan koord.
Ik zou er dus een schrikkoord tussen doen.

Nee dat hebben we volgensmij ook niet hier op stal zo’n metertje.

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 18:31

Lusitana schreef:
Ik heb er een die nog door een doodklap zou gaan hoor als hij ergens wil komen. Stroom opvoeren heeft niet altijd zin. De oorzaak weghalen wel.

Ik denk dat je pony duidelijk aangeeft dat het op een gegeven moment wel genoeg is met buitenspelen. Niet alle paarden willen hetzelfde aantal uren buiten....
Dus ik zou zeggen gewoon eerder binnenhalen. Nu ze binnen staat kun je mooi beginnen met gewoon steeds wat langer buiten laten en kijken waar het punt zit dat ze er genoeg van heeft.

Ze staat vanaf dag 1 24’7 buiten met schuilstal. Ze is niet anders gewend. Zou best kunnen dat ze het zat is hoor, maar ze heeft nog niet eerder echt in een stal gestaan.

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 18:35

Lusitana schreef:
Caitlin_K schreef:
Ze staat vanaf dag 1 24’7 buiten met schuilstal. Ze is niet anders gewend. Zou best kunnen dat ze het zat is hoor, maar ze heeft nog niet eerder echt in een stal gestaan.

Het is het proberen waard om haar bv ´snachts stal te hebben...

Ik weet niet of het daadwerkelijk mogelijk is op mijn stal. Nu staan ze als nood binnen, maar ik ga het zeker even overleggen met staleigenaresse! Bedankt! :)

Never make eye contact with anyone while eating a banana


Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-19 19:30

DeMolenhoek schreef:
Caitlin_K schreef:
[ [url=m/VnFLG3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zijn de draden. Beetje wazige foto. Betreft de achterste pony. We hebben zelf gevoeld of er stroom op staat. En dat staat er. Pony heeft inmiddels ijzerdraad in haar manen, krijgt een tik, je ziet haar namelijk helemaal in elkaar krimpen, maar neemt het voor lief en gaat er gewoon onderdoor. In een kwartier 4x, ondanks dat er voer in haar paddock is.

Edit: is wit draad inderdaad


Je zegt dat je zelf hebt gevoeld. Krijg je een rilling, of schrik je even of sta je 2 seconden aan de grond genageld en ben je er even beroerd van? Bij dat laatste staat er genoeg stroom op :)

Ik ben er oprecht even naar van als ik een tik krijg. Tintelend gevoel in mijn benen en zelfs beetje duizelig.
Ponys kunnen niet “vast” binnen. Is een open schuilstal die direct aangrenst aan hun paddock. Staan op zaagsel, dit ivm dagvriendje zodanig veel stro eet dat die er koliek van krijgt. Ze krijgen hooi in hooinetten. Vrij veel trouwens. Pony ontsnapt ook als zij hooi heeft hangen. Hebben een liksteen etc. Speciale hooibak. Zelfs met voer wat ik klaarmaak ontsnapt ze.

Edit:
SchuilStal is groot genoeg om met zijn 3e languit te kunnen liggen. Met zijn 5e aan de krappe kant, maar dat is de reden dat de twee andere er ook maar een half dagdeel bij staan. Gedrag is echt sinds 3 dagen nu ongeveer. Er is niets veranderd met het beleid etc.

Stroom”radartje” ga ik proberen te regelen ergens.

Bedankt voor alle tips, again!

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 12:39

Pony staat heus niet 24’7 in het paddock. Ik haal haar er ook regelmatig uit om met haar aan de slag te gaan. Als jij je paarden aan huis hebt staan, verander je ze toch ook niet van paddock wat je hebt?
Dit is hun paddock, de enige mogelijkheid waar ze kunnen staan. Ik waardeer de tips, maar ik kan helaas niet met een vingerknip weiland toveren voor mijn pony (die snel hoefbevangen is, dus ze mag het niet eens.) en ik kan helemaal niet andere paarden uit hun stallen jutten. Pony is echt super slim! Alleen helaas is het niet mogelijk om zomaar hekwerk te gaan neerzetten. Ze staat op een pensionstalling.

Kinke schreef:
Ze heeft straf en staat binnen....het is geen kind en een dier snapt niet dat het binnen staan straf is voor het ontsnappen.

Neem het niet zo serieus zeg >;):roll: . We hebben uit voorzorg haar binnen gezet om te voorkomen dat ze zichzelf verwond door middel van stroomdraad om haar benen. Ze loopt inmiddels draad ook kapot, haar paddock aangrenst van meerdere andere paarden en ik wil niet het risico lopen dat ze straks zorgt voor verwondingen bij zichzelf, of paddocks omver loopt waardoor andere paarden zich verwonden.

Voor nu staan ze binnen s nachts. en gaan ze even een ander paddock in, die omringd is van hout hekwerk. Enkel staat ze dan met mijn andere twee, en niet met hun 2 vriendjes erbij

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 15:38

Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker meenemen!
Hoeveel moet zo’n stroomdingetje aangeven voor er echt een goede klap op staat?

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 15:54

ppHalfweg schreef:
Caitlin_K schreef:
Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker meenemen!
Hoeveel moet zo’n stroomdingetje aangeven voor er echt een goede klap op staat?


Ik zou minimaal 6000 volt aanhouden (is spanning, geen stroom, stroom is heel laag ivm inductiespanning)

Ik heb deze om te meten: https://www.agradi.nl/ako-spanningstest ... ardpen.htm

Direct besteld! :)

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-19 19:07

cobelens schreef:
We hebben het hier over een shi.tlander en net als die van mij(door ppid) niet wenselijk om gras fulltime op te gaan. Ik vermoed dat je de paddock zo groot kunt maken als je wilt, de buitenkant blijft roepen. Het levert te veel genoegdoening op, zowel voer als gewoon rondscharrelen(maar meestal wel opzoek naar vreten)

Als ze het 1x doorhebben is er bij dit ras geen houden meer aan, behalve een goed hekwerk en een flinke tik stroom. Ze krijgen volgens TS voldoende hooi in netten, staat met vriendjes. Oké het is een postzegel, maar ik denk dat dit niet de reden is van uitbreken

Precies. _/-\o_
Ze krijgen kleine gaas-netten.

Ik geef ze geen wortels ivm gevoeligheid hoefbevangenheid. Stro mag niet ivm pony die erbij staat en koliekgevoelig is voor het eten van stro. Takken zou ik eens gaan bedenken waar ik die vandaan haal. We hebben namelijk geen wilg staan.
Paddock vertekent op foto wel, ze kunnen als ze willen namelijk prima een rondje los gaan in galop.
Voor nu staan ze binnen in stal, met hooi + stro.
Lik steen ga ik morgen maar weer halen voor binnen. Overdag gaan ze vanaf vandaag in een met hout-omheind paddock met zijn 3e. Het is even niet anders. :=
Dan kijken of madame daar de boel niet afbreekt, en dan kan ik rustig met staleigenaresse overleggen hoe of wat. :)

Never make eye contact with anyone while eating a banana


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, DotBot, Evito_06, miepmier26 en 47 bezoekers