Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:31

Meldt me weer!

Vandaag wederom lekker geblauwbekt. Mijn paardentherapeut kwam en behandelde 2 paarden. Ze kon veel doen. Advies was voor Andor wel een deken om bij regen en toch proberen plakschoenen eronder te krijgen.



Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:33

En qua blubber: ik heb momenteel wel modder naar 1 hek toe. Er is een paar weken geleden gegraven om de bakverlichting opnieuw aan te leggen. Daarna zie je dus dat het allemaal mooi stevig lag, alles moet opnieuw inklinken. Ik kan dit gelukkig redelijk accepteren. Komt wel weer goed.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:12

turtlelito schreef:
JoycexEnya schreef:
Ik probeer weer mee te lezen, jullie gaan soms echt te snel haha.
Sinds oktober dit jaar mijn droom uitgekomen *\o/*

Ik ben wel benieuwd, wij hebben hooibalen van 400 kilo, hier doen we met 3 fjorden en 1 tinker 2 weken mee. Geef ik teveel of is het zo wel goed. Voor mijn gevoel is het best veel namelijk


Dat is 400/14/4=7,14 kg per paard/pony per dag. Dat is prima hoor, zeker niet overdreven veel. Je zou nog wat nauwkeuriger uit kunnen rekenen door de gewichten van je pony's te berekenen en te berekenen hoeveel hooi ze op een dag nodig hebben (denk eraan dat je rekening houdt met het droge-stof percentage). Maar die van mij kauwen met zijn tweeën (1 quarter en 1 exmoor) op regenachtige/winderige dagen ook zo'n 20 kg weg.

Dat hangt er vanaf. Wordt er ook iets anders gevoerd, gras bijv? Maat fjord heeft snel 12 kilo per dag nodig.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:15

Hilary schreef:
Antheman, ik heb goeie ervaringen met imprints als plakschoenen, maar die moet je wel op de kliniek in Utrecht bij de smid laten onderplakken.
[ [url=m/dn9R3w.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5NBoH7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de medische variant.

Ik heb een experiment met een soort epoxy gedaan, als een soort ijzer onder de hoef, net zoiets als jouw foto, Geen succes, meerdere tubes leeggespoten.

Ik heb met iemand een keer Equine fusions plakschoenen eronder gedaan, geen gezeur met een gun, en het zit in 1 keer goed. Wel duur, maar je kunt ze herplakken. Morgen even goed de maat nemen.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:29

Hilary schreef:
Deze zijn ook duur, niet opnieuw te plakken. Als je er eentje kwijtraakt, moet je dus een nieuwe halen. Maar goed, beest loopt er goed op.
De fusions heb ik ook overwogen, ik heb die als gewone hoefschoenen voor deze pony (inmiddels alleen de achterschoenen nog nodig, maar die andere bewaar ik in de hoop dat we in het voorjaar oid de imprints weer aan de wilgen kunnen hangen).
Maar ik was oa bang dat die er sneller onderuit zouden vallen, en dat er door het kleine gaatje in de bodem vuil in zou komen en ik dat er moeilijk uit zou kunnen krijgen. Maar wellicht zijn beide angsten / argumenten ongegrond, zou best kunnen. Ik stond op dat moment met een bevangen pony en een kneiterhard bevroren bodem. Logeren in Utrecht en mooie stappertjes halen was op dat moment voor ons de goede keuze :)

Snap ik, plakken is altijd een risico. ;)

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:46

Ir1ne schreef:
ik heb geen plakijzers, gewoon normaal beslag maar wel bij een paard met een "bijzondere behoefte". ik ben dan ook erg benieuwd wat heir het voordeel van is tov normale ijzers....

Sorry, maar die discussie ga ik echt niet meer aan. :o ;)

Mijn pony is niet helemaal fit, heeft chronische lyme en is headshaker. En loopt soms net een tikkeltje gevoelig, wat op zijn botten en gewrichten slaat. Om hem gezond te houden/krijgen, moet alles kloppen. Daarom wel bescherming, maar geen ijzers, en wel iets eronder geplakt.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:50

ik voel me niet aangevallen, maar heb geen zin in een gesprek over ijzers. En leg wel uit waarom ik iets geplakt wil hebben.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:10

rover_ schreef:
Belle Boef: die roosters heb ik in de paddock liggen. Bij Bos Rubber gekocht overigens daar waren ze voordelig. Heb jij ze in het weiland? En wat voor ondergrond; ben benieuwd of dit bij klei en veengrond ook werkt ....

Ik heb ook ecorasters van Bos.

Ze liggen op meerdere plekken. Ik ben begonnen op de track, het droogste stuk, heel dom dus. Dat ligt op gras, en de paarden lopen er niet graag over. Het is toch wat glad. Vervolgens heb ik nog een partij gekocht en die voor de stal gelegd. Daar zakken ze nu dus niet meer weg, en daar ligt puin onder. Is een heel slecht stuk. Daar staat wel een plas op bij veel regen, maar geen enkel-wegzak-toestanden.

Daarna ben ik matten gaan weghalen van de track, ontzettend vervelend werk, mijn handen doen er nu nog zeer van ( Grapje **\O/** ) omdat er gras doorgroeide. Wat ik losgetrokken heb, heb ik op andere doorgangen gelegd, en het stuk voor de stal verlengd. Misschien leg ik komend voorjaar wel weer een gedeelte van de matten aan de andere kant, waar t lager is. Dat kost me veel tijd en energie, dan moeten wel mijn armen genezen zijn.

Mijn grond is wat raar. Veen, maar ook zand op veen. En ik heb zelf meerdere stukken opgehoogd. Wij noemen dat zand op veen. Nu mijn land rond ligt en opgehoogd is, kan ik ze jaarrond op de wei houden, dat kon voor die tijd niet.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:49

Maartje_M schreef:
Wij gaan eerst bestraten met wat we hebben en als ik dan te weinig heb, overweeg ik ook om een stukje met matten te leggen. Maar wij trekken de paddock ook graag los en slepen hem dan weer, dus ik weet het nog niet zo goed

Roosters zou ik niet op een paddock doen, idd omdat ze niet verplaatst kunnen worden.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:26

Schrik van jullie over ratten schieten, zijn er dan wel katten om de boel in toom te houden?

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:20

KPet schreef:
Ik vroeg me af hoe (of?) jullie een soort van 'schone' grens houden tussen de stallen en de rest van het terrein en jullie huis. Wij hebben een erf van plm 4000m2 en daarachter/naast ruim een hectare weiland. Maar ik merk dat ik het vooral in deze tijd vh jaar moeilijk vind om alles een beetje fris te houden. Ik loop natuurlijk niet mer de strontlaarzen naar binnen, maar de honden lopen wel van de stal naar de keuken en ook t erf 'verwildert' heel snel.

Deels heb ik geleerd dat t erbij hoort, maar soms wordt ik er een beetje moedeloos van. Hoe is dat bij jullie?

Niet :D

Wij hebben een klompenhok waar alle viezigheid uitgetrokken wordt. Maar de honden lopen op t terras in en uit ( luikje). Dagelijks de robotstofzuiger aan en dweilen als de hulp is geweest. Soms grote opruimdag, want op een erf jongt alles maar aan. En mijn man doet niets weg, maar ruimt ook niets op.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:34

Lisan89 schreef:
Wij krijgen in maart de sleutels van een plekje in de kop van Drenthe waar ons viertal fjorden bij ons komt wonen. De paardenvoorzieningen moeten nog aangelegd worden, daar zijn we volop mee bezig.
Eigenlijk zoek ik een beetje hetzelfde als BoRo geloof ik.

4! Wat leuk! Ik heb er 2; een hele kleine en een reus. Wel allebei Gra :D

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:37

laurae schreef:
[ [url=m/p9jsNw.jpg]Afbeelding[/url] ]

In het kader van hoe houdt je je huis een beetje schoon misschien een tip voor de verbouwers. Ik heb de beneden verdieping van mijn huis 4 jaar geleden volledig verbouwd en ik wilde absoluut tegels ivm binnenlopen van al het hooi en zand. Maar ik wilde ook heel graag hout. Dit is het geworden: houtlook tegels. Ziet er uit als hout maar kan er gewoon een bak water over heen gooien.

*kruipt weer onder meelees steen*

Heel mooi, toen we keukentegels zochten, heb ik ze zien liggen en vond t een beetje raar. Ik heb nu 18 jaar houten vloeren die in de olie staan ( vorige huis white wash en dit huis zoals jouw tegels) en dit is toch wel makkelijk. Als de vloer vervangen moet worden, ga ik hier naar kijken. Maar ik hoop wel dat deze vloer nog 5 jaar meegaat, daar heb ik tot bloedens toe op staan schuren.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:39

Oh, Martine wat zit jij mooi zeg! Ik kom geregeld op de Paltz en daar word ik ook zo blij van de omgeving.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:18

Midden in de nacht slaap ik hoor. Ik sta tussen 7 en 7.30 uur op, trek een pyjama aan, een jas en loop dan naar buiten om paarden en kippen te voeren.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:35

Hilary schreef:
Ach, ik zat begin van de middag in regenpak op m’n knieën met de hand een greppeltje uit te diepen. Het water stroomde me niet snel genoeg richting sloot.
Toen ik klaar was heb ik met de tuinslang m’n regenpak maar afgespoeld :+

Daar heb je harken voor, hoef jij niet op de knietjes :+

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:40

_Lorette_ schreef:
Wij hebben geen kinderen en ik vraag me echt af hoe mensen met een gezin alles organiseren..! :7 )

Vraag ik me ook af. :+

Idd, helaas de leeftijd dat we afgelopen jaar 2 huisontruimingen moesten doen, waarvan mijn ouderlijk huis. Naast alles weghalen, uitzoeken zitten er uiteraard alle emoties achter. Dat gaat mij niet in mijn kouwe kleren zitten.

Iedereen is hier altijd welkom, en ja, soms is t een troep. Jammer dan. Ik zorg voor goed eten, schoon ondergoed, wandelingen, en de paarden komen niets tekort. En swinters is het moeilijker om langer van huis te zijn, dan heb je toch snel 1 a 2 voerbeurten extra.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:00

Wat een schattige kinderpony fotoos!

Echt veel wind, ik reed net 10 minuten in de bak. De paarden zijn vorige week behandeld en ik moet zeggen dat Floki echt als een zonnetje liep! Zelfs met de keiharde wind en zijn eigen schaduw, dat vindt hij spannend. Blij mee, ik heb hem wel vaker laten behandelen, ook door div therapeuten en ze konden eigenlijk nooit iets doen voor hem.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:38

Ratjetoe schreef:
Wat een dramaweer vandaag, mensenkinders!! Morgen schijnt het nog erger te worden!!

Morgen droog en waterig zonnetje toch?

Wij hebben geprobeerd het shetveulen van de buren in te scharen. Ging allemaal hartstikke leuk, totdat Charly doorhad dat hij bleef en niet naar huis ging. Toen ging hij jagen en hem door de draden jagen. Ik heb de omheining in de schemer/donker tig keer moeten fixen.....
Vandaag hebben we besloten dat mijn shetjes morgenmiddag gaan proefdraaien bij de buren. Hun andere shet wordt nl een week opgenomen en misschien wel ingeslapen ivm erg veel zand. Ik hoop voor het veulen dat het morgen goed gaat, dan gaan ze maandag een week uit logeren naar de overkant.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:50

Jammer van het veulen. Maar misschien wel beter zo?

Het gras groeit nog even lekker door met temperaturen die de 15 graden aan kunnen tikken.

Het veulen van de buren heeft nu gezelschap van mijn shetlander. Mijn kudde is nu van slag, en als t helemaal niet meer gaat, ga ik ze met zijn 2en apart in een weitje zetten, waar de rest niet bij kan.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:18

Ik heb 8 keer gemaaid, wekelijks, en daarna mijn ponies op t land gedaan.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:39

Zand en hooi en poep schuif ik aan de kant met een rubberen ding, volgens mij heet dat ook een mestschuiver.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:36

Hilary schreef:
Oh Antheman, jij had het pas over greppeltje schoonmaken met een harkje (?), wat voor ding bedoel je dan? Blijken nogal veel verschillende soorten hark te zijn >;)

De sloten doen we met een sloothark. Die heeft ook een andere naam.

Greppeltjes, van die ondiepe, trek ik schoon met een gewone hark. Dezelfde die bij mijn mestboy hoort. Ik heb een lichtgewicht Gardena harkje, met een aluminium steeltje.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:50

Gefermenteerd voedsel is niet geschikt voor paarden. Ik voer hooi, zowel zelf geoogst, als ingekocht in kleine, en grote balen.

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 23:31

Hier wordt heel veel geschoten. Ik ben nu een week met homeopathie bezig, voor de honden, katten en paarden. Wij gaan de laatste jaren niet meer weg met Oud en Nieuw, de buurman knalt tot 1.30 uur door en houdt geen rekening met ons. We zijn daar nu 2 keer aan de deur geweest en hij zegt letterlijk: " de paarden zijn niet mijn keus".
Mijn paarden gaan dus door t lint om 24 uur.

Vandaag nog wel een ritje gedaan, en voor ons werd een rookbom afgelaten en diverse keren knallen en vuurwerk te zien in t dorp. Ging allemaal goed, maar ik vond t wel spannend.

De honden blaffen zich een ongeluk, ik denk dat ik de radio maar aanlaat vannacht. Voor mijn oudste hond doen de flesjes iig wel wat, hij is een stuk rustiger en trilt niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esmee_2001, rocky_1995, Trendiction en 115 bezoekers