Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:10

Deel 6 :wow:

Ook weer een stipje :)

Oy with the poodles, already



Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:21

Azmay schreef:
Ik dacht nog wel dat ik weinig gepost had vorig topic _O-

Ik hoor volgend jaar niet echt meer in dit topic thuis maar toch blijf ik mee lezen denk ik, vind het een van de gezelligere informatieve HK topics :Y)

Maar jij en ClauH hebben wel veel ervaring met paarden aan huis, dus vanuit dat oogpunt kunnen jullie hier nog prima advies blijven geven :)

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:27

Ik vind 400 kg ook geen rare hoeveelheid. Qua gewicht hebben wij denk ik een beetje hetzelfde, wij voeren ca 40 kg per dag. Momenteel droog weer en droog hooi voeren we soms 80-90 kg hooi op dag 1 en voeren dan nieuw op dag 3. Stalgenootje heeft een lichte hersenschudding, ik een licht rugprobleem, dus op deze manier proberen we het hooi voeren steeds niet op onze ‘dienstdagen’ te laten vallen. Zondag 87 kg gevoerd, daar was vandaag 17 kg van over, dus ca 35 kg per dag. Ze hebben dan van mij nog 17 kg nieuw gekregen en krijgen morgen dan weer vers. Als ik er nu ook veel in had gegooid, lieten ze die 17 kg mooi liggen.

Antheman, ik heb goeie ervaringen met imprints als plakschoenen, maar die moet je wel op de kliniek in Utrecht bij de smid laten onderplakken.
[ img ]
[ img ]
Dit is de medische variant.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:24

Deze zijn ook duur, niet opnieuw te plakken. Als je er eentje kwijtraakt, moet je dus een nieuwe halen. Maar goed, beest loopt er goed op.
De fusions heb ik ook overwogen, ik heb die als gewone hoefschoenen voor deze pony (inmiddels alleen de achterschoenen nog nodig, maar die andere bewaar ik in de hoop dat we in het voorjaar oid de imprints weer aan de wilgen kunnen hangen).
Maar ik was oa bang dat die er sneller onderuit zouden vallen, en dat er door het kleine gaatje in de bodem vuil in zou komen en ik dat er moeilijk uit zou kunnen krijgen. Maar wellicht zijn beide angsten / argumenten ongegrond, zou best kunnen. Ik stond op dat moment met een bevangen pony en een kneiterhard bevroren bodem. Logeren in Utrecht en mooie stappertjes halen was op dat moment voor ons de goede keuze :)
Laatst bijgewerkt door Hilary op 03-12-19 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:36

Ir1ne, deze imprint hebben voor mij verschillende voordelen tov ijzers:
- de belangrijkste voor mij: geen nagels. Deze pony is meerdere malen bevangen geweest (waaronder in januari, toen zijn die foto’s gemaakt), daardoor heeft ze een brede en zwakke witte lijn. Nagels horen grip te hebben in de witte lijn, maar bij haar lukt dat dus niet meer. Mijn smid was bang dat een ijzer met nagels na de eerste passen weer op de grond zouden liggen.
- de imprint beweegt iets mee, flext een beetje
- de imprint dempt meer dan een ijzer
- de imprint heeft ondersteuning van de straal (er wordt nog een spulletje tussen straal en dat driehoekje gelegd, dat is zacht bij het aanbrengen en vormt zich dan naar de straal
- de imprints glijden weinig tot niet op asfalt, dus vergelijkbaar met een blote voet

Nadelen:
- er zijn maar weinig smeden die dit kunnen / doen; ik ga elke 8 weken met pony naar Utrecht voor een nieuwe set
- ze zijn niet heel goedkoop (maar bij speciaal beslag zou ik hetzelfde kwijt zijn bij mijn smid) €200 per set
- als er eentje loslaat, kun je ‘m niet hergebruiken
- loslaten gebeurt met name door vocht. Dus (zuigende) modder, veel water (zee) en als er vocht tussen hoef en plakrand komt en het dan gaat vriezen (water zet uit als het bevriest)

Ik heb inmiddels een stuk of 6-7 sets verbruikt, ze zijn allemaal blijven zitten tot de afspraak bij de smid. De smid geeft steeds aan dat ze er nog goed onder zitten.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:01

Maartje_M schreef:
Hier staat de pensionado voor op ijzers, da's echt de duurste pony hier met zijn ijzers en medicijnen :+

De mijne ook :+
Imprints, extra voer (en aangepast, want Seniores priores mag ze niet meer, dus eigen mengsel), medicatie voor PPID (maar geen prascend, want daar deed ze het niet goed op).
En dan mag ze ook gewoon naar de tandarts, masseur, holistisch DA en osteo etc als ze dat wil. Maar... ze is 24, ik heb haar vanaf haar 9e en wilde haar een goed leven geven na haar manegejaren. Ze heeft chronische luchtwegproblemen en is heel gevoelig voor hoefbevangenheid (met de PPID nog meer). Verder is ze eerder te mager dan te dik en heeft ze een lichte (ahum) gebruiksaanwijzing. Maar hee, het is m’n eerste pony en we doen alles voor haar. Mevrouw De Koningin, is de bijnaam :D

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:32

Oh dat had de zoon van een kennis ook. Hij was vooral snel overprikkeld door de spanning en was dan heel snel heel boos. Zij heeft hem Het Grote-Mensen-Geheim verteld dit jaar, probleem opgelost. Hij zit in groep 3.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:10

Dubbelasser is wel stabieler. Vriendin heeft een enkelassertje, die kiept niet, maar wel als je ‘m wil duwen :+
Waar je naar zou kunnen informeren, geen idee of het kan / bestaat op een gewone aanhanger, is een mover, net als bij caravans. Ik wil er bij de trailerboer ook naar vragen, voornamelijk ook naar het gewicht en de kracht van zo’n ding. Mijn trailer moet vooruit de schuur in (andersom zetten betekent dat de auto niet meer binnen past), maar in je eentje is dat niet te doen en met z’n tweeën alleen als beiden wat gewicht en kracht in de strijd hebben te gooien.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:21

Ach, ik zat begin van de middag in regenpak op m’n knieën met de hand een greppeltje uit te diepen. Het water stroomde me niet snel genoeg richting sloot.
Toen ik klaar was heb ik met de tuinslang m’n regenpak maar afgespoeld :+

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:49

Mijn merrie is ex-manegepony en daarmee ook gelijk verpest voor kinderen. Ik denk dat ze niet heel geschikt zou zijn geweest zonder die ervaring, behalve misschien voor een fanatiek ruitertje dat gewoon flink zelfstandig kan rijden en ook zou willen springen en crossen.
Nu hoeft ze niks meer met kinderen en als ik in het bos kinderen tegenkom die willen aaien, duw ik altijd mijn ruin naar voren en hou haar uit schootsveld. Mijn ruin is wel geschikt, blijft heel rustig en braaf, doet echt voorzichtig met kinderen. Kunnen aan z’n benen gaan hangen en z’n staart gebruiken voor kiekeboe.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:48

Hooi gaat bij ons ook gezamenlijk, al hebben mijn merrie en de Shet een stuk stoep en twee stallen waar zij wel kunnen komen en de rest niet. In de stallen ligt altijd wat hooi.
Krachtvoer krijgen ze elk apart in een bakje, alleen is de Shet nog wel eens van mening dat ze mijn ruin mag helpen (eerst hem helpen en daarna nog haar eigen bakje leeg gaan eten waar hij dus niet bij kan). Dus haar sluit ik dan even op tot hij ook z’n bakje leeg heeft. Ruin eet nogal traag :O
Als we op rit zijn geweest op vreemd terrein eten die twee samen slobber uit één bak voor ze de trailer weer op gaan. Zitten ze allebei onder de soep :9

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:00

Marter?

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:33

Gemorst hooi hark ik altijd met een bladhark bij elkaar, een plastic variant van (jawel) Van Cranenbroek. In principe kun je ‘m ondersteboven ook als schep gebruiken, maar daar is het hooi meestal te zwaar voor en het zand net te onhandig. Daar gebruik ik dan gewoon de mestvork voor.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:48

Oh Antheman, jij had het pas over greppeltje schoonmaken met een harkje (?), wat voor ding bedoel je dan? Blijken nogal veel verschillende soorten hark te zijn >;)

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:55

Ik ga naar Dongen, das 45 minuten ofzo. Ik probeer wel altijd met een lijstje te gaan waar meer dan 1 ding op staat, anders vind ik het zonde van het heen en weer rijden.
Blijf het wel jammer vinden dat je er niet online kan bestellen. Voor sommige dingen snap ik dat (grasmaaiers etc), maar andere dingen kunnen best als pakketje.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:55

Antheman schreef:
Hilary schreef:
Oh Antheman, jij had het pas over greppeltje schoonmaken met een harkje (?), wat voor ding bedoel je dan? Blijken nogal veel verschillende soorten hark te zijn >;)

De sloten doen we met een sloothark. Die heeft ook een andere naam.

Greppeltjes, van die ondiepe, trek ik schoon met een gewone hark. Dezelfde die bij mijn mestboy hoort. Ik heb een lichtgewicht Gardena harkje, met een aluminium steeltje.

Thanks! Ik ga in de kerstvakantie maar even met m’n lijstje naar Dongen, geloof ik :+
Onze sloot staat eigenlijk altijd droog, het greppeltje is niet heel ondiep, maar wel te smal om goed schoon te kunnen houden zonder dat je zelf op je knietjes moet en met je handjes moet graaien (zoals ik dus vorige week). Ik heb wel een idee voor aanleg van betere waterafvoer, maar moet dat er bij de verhuurster nog door krijgen. Ik hoop dat mijn rug, klimaatverandering en het speciale ‘beslag’ van mijn pony’s voldoende argumenten zijn. Dat beslag doen ze in Utrecht, als er een “ijzer” af valt, moet ik naar Utrecht om er een nieuwe onder te laten zetten, plus dat de oude niet meer herbruikbaar is. En ze zijn duur.

Ik wil een combi tussen een bezinkput en een bredere greppel naar de sloot. Die sloot moet dan wel schoon gemaakt worden (veel blad en eikeltjes). Ik wil graag alles door iemand met een graafmachientje laten doen. Kan ie ook gelijk de track wat beter laten aflopen.

Edit: onze boswachter zegt dat het weer steeds extremer wordt. Hij vertelde dat het de laatste jaren langer achter elkaar flink droog en heet is, gevolgd door hevige regenbuien. In het bos bij ons (Utrechtse heuvelrug) zien ze dat paden wat losser worden bij droogte en dat het losgewoelde zand bij zo’n regenbui naar het laagste punt stroomt. Je krijgt daardoor dus erosie van de paden. Op de ruiterpaden ontstaan daardoor soms gevaarlijke geulen.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:04

Wij voeren onverpakt, kleine baaltjes. Mijn ruin had water bij de mest op voordroog en hij schuurde, ook de Shet schuurde. Alleen mijn merrie leek er niet echt last van te hebben. Wil nog een keer een analyse laten doen van ons hooi, maar wil eerst even met de hooiboer kletsen waar het dan vandaan komt. Hij heeft meerdere percelen.

Kerstboom doen we niet aan. Ben allergisch voor een echte en een neppe is nep :+

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:09

Da f*ck! Heb je nog hout om een ark te bouwen?

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:04

Ssssstttt! Verpest het nou niet :=

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:53

Wij sluiten in de schemer de track af op oudjaarsavond, dan kunnen ze nog in de paddock en bij de schuilstallen. Om 23.30u zoeken we met de zaklamp erbij de mest uit de paddock en geven we vlak voor twaalf uur nieuw hooi. Alle pony’s krijgen een halster om en mijn ruin hou ik aan het touwtje vast. Ik ga dan op een hooibak zitten met hem naast me tot het wat rustiger wordt. Meestal geven ze er weinig om, maar gaat m’n ruin rennen en zet daarbij de boel op stelten. De anderen gaan meedoen (whieieieieie spelen!), behalve mijn merrie die wanhopig probeert om de kudde bij elkaar te houden. Met mijn ruin vast blijft iedereen gewoon staan.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:45

De Shet heeft bij ons ook liggen slapen, lekker in het zonnetje op de track. De anderen hadden het te druk met hooi eten :')

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:19

Ik ga dan maar gewoon even douchen als ik het koud heb voordat ik naar bed ga.

Het is nu heel stil eigenlijk. Hoor de snelweg niet, er is één vogel voorzichtig aan het tsjirpen en iemand staat een ruit te krabben.

Nelle, wij laten ze in de paddock lopen. We hebben drie stallen die dicht kunnen, maar 5 paarden. Als ze in een stal staan, kunnen ze elkaar niet zien. Ik denk dat daar meer paniek van komt dan we nu doen: vlak voor middernacht halsters om en als ze beginnen te rennen touwtje eraan en vasthouden. Meestal heb je één of twee ‘aanstichters’ en laten de anderen zich daardoor beïnvloeden. Mijn ruin en een andere merrie aan een touwtje en de andere drie staan gewoon stil. De Shet gaat op een strategische plek staan om zoveel mogelijk vuurwerk te kunnen zien, volgens mij.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:00

Humpiedumpie, hoe dicht langs je gaas zit je draad? Kun je je draad afkoppelen en een nieuw stuk draad aankoppelen en niet langs het gaas zetten en dan meten?
Ik heb een tijdje geleden gehad dat het flink had gewaaid en ik de dag erna weinig spanning op de draad had. Dag voor het waaien niet gemeten, maar de Shetlander verraadde de boel (neus onder de draad en snaaien van het gras). Onze draden zijn zo opgebouwd dat we steeds stukken kunnen aan- en afkoppelen. Ik begin dan dus met afkoppelen van het eerste stuk en meet dan opnieuw, dan het tweede stuk afkoppelen en weer meten. Zo ga ik door tot ik het problematische stuk heb gevonden. Dat was in dit geval het derde stuk. Daar kon ik op het oog geen vreemde dingen ontdekken. Op dat stuk hebben we echter een dubbele omheining staan; de buitenkant staat niet op stroom en is een bij elkaar geraapt zooitje. Op het hoekstuk zitten er ook nog metalen buizen tegenaan geschroefd. Dan staat er een rijtje met struikjes en boompjes en dan komt de omheining met stroom erop. Ik vermoed dat er een stukje was waar de binnenomheining te dicht bij de buitenomheining kwam en er zo spanning oversprong. Ik heb dus de hele buitenkant nagelopen en strak gespannen, dat hielp. Maar ik ben dus nergens iets tegengekomen wat het probleem zou verklaren. Daarna alle stukken weer aan elkaar gekoppeld en toen had ik weer redelijk voldoende. Nog niet overal tevreden, maar een deel heeft een te hoge weerstand, denk ik.

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:18

Verzendkosten niet inbegrepen zeker ;)

Oy with the poodles, already

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:21

Puppy heeft z’n eigen schuilstal bij zich met Callie :D

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Doedatje, tengeltje11 en 37 bezoekers