Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:40

Ik stip gelijk even. Te zien aan het statje post ik heeeel weinig, maar ik lees en leef trouw mee hoor!

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.


Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:10

Hier twee pony's (D en E, slanke types) die samen ongeveer 20 kilo hooi per 24 uur wegeten. Daarnaast nog bietenpulp, grasbrok en (in het najaar) peen. In de zomer iets minder hooi en een paar uurtjes op de wei.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:48

Sierappels zijn volgens mij doorgaans niet giftig. Ze schijnen alleen bepaald niet lekker te zijn, dus je paard heeft wel een bijzondere smaak. :D

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:35

Hier is het ook rommelig hoor. We hebben wel een duidelijke scheiding tussen 'paardendeel' en 'achtertuin', dus geen hooi op het terras ofzo. Modder weet ik ook goed buiten te houden, ik trek mijn laarzen uit in de garage en ga dan op sokken verder. Gelukkig heb ik geen dieren die vuil mee naar binnen nemen, dat scheelt al een hoop.

Wel ligt er in de voortuin een fraaie bult sloopafval die nog afgevoerd moet worden. Dat ga ik dit voorjaar wel doen, met dit weer heb ik daar echt geen zin in. Ook ziet onze oprit er niet uit. Die is met de werkzaamheden hier volledig verzakt, dus we hebben de tegels er al uitgehaald (en in de paddock hergebruikt). Nu is de hele oprit dus begroeid. :o We hadden een mannetje ingehuurd om de oprit opnieuw aan te leggen, maar die is met de noorderzon vertrokken en op geen enkele wijze meer bereikbaar. Daar moeten we dus even een ander voor vinden.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:11

[***] schreef:
Katisa schreef:
Wij houden hier het woongedeelte vrij door een sluis (klompenhok) waar modderlaarzen, paardenjassen e.d. af gedaan worden, hond gedroogd etc. Hond moet bij nat weer eerst opdrogen in de bench, daarna pas los in huis. En buiten zoveel mogelijk bestraat hebben en ontmodderd helpt ook. Maar het is een never ending story met paarden aan huis en honden, het is erg veel werk alles netjes te houden zeker in de herfst en winter. Soms wel lastig om uit te leggen naar collega's enzo, die hebben geen idee wat deze levensstijl echt inhoudt!

Dit is heel herkenbaar! Mijn vrouwelijke collega's zijn allemaal van het type "gel-lak nagels" en mooie jurkjes en panty's = :D :D :D .

Als ze mijn handen zien, met kloven, korte nagels en mijn ruwe handpalmen zijn ze stomverbaasd. Als er dan ook nog eens een beetje hooi aan mijn sjaal hangt begrijpen ze er helemaal niets meer van.
Hebben echt werkelijk geen idee inderdaad!

De meesten zijn trouwens ook erg "slap" kunnen nog geen emmer water tillen, daarnaast vaak ziek, zwak en misselijk. Altijd hebben ze het koud en alles doet ze zeer. Ik word dan ook liefkozend de "boerin" van kantoor genoemd. En ik ben er trots op! :j :j :j


Maar dit kan ook prima samen hoor! Ik loop op kantoor rond in pantys, jurken, rokken en colbertjes, met gellak op mijn nagels. Thuis gaan alleen wel de spijkerbroek en de muckboots aan en ga ik lekker door de bagger heen. :))

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:34

Ik lees hier over allemaal partners die meehelpen met voerbeurten enzo. Dat is wel handig. :D

Hier doe ik het alleen, de paarden zijn mijn hobby, niet de zijne. Doordeweeks krijgen ze om 5.30 hooi en hun emmer pulp/grasbrok/biks. Terwijl ze hun emmers leegeten schep ik de mest in de stal en op de verharding weg. In totaal ben ik dan een kwartiertje bezig ofzo. Als ik ook dekens wil wisselen iets langer. Om 6.15 stap ik in de auto richting werk, waar ik om 7 uur begin.

Meestal ben ik doordeweeks tegen een uur of 17 thuis. Dan direct mijn oude kloffie aan om grondiger uit te mesten, nog wat hooi te voeren en de pulp + grasbrok voor 's avonds vast klaar te zetten (weken). Ook de waterbak vul ik dan.

Voor het slapen voer ik nogmaals hooi en wederom pulp/grasbrok/biks. Meestal kan ik het ook niet laten om nog even de drollen uit de stal weg te halen.

In het weekend voer ik eigenlijk ook standaard om 5.30, maar meestal gooi ik dan enkel een pluk hooi neer. De rest doe ik later. Grote klussen gaan ook allemaal in het weekend, net als uitgebreide poetsbeurten en wat grondwerk. Qua rijden heb ik momenteel een winterstop. Doordeweeks geen tijd en ik vind het niet fair om in het weekend dan fanatiek te gaan rijden omdat ik daar zo'n zin in heb. Beide paarden zijn ook niet echt geschikt om maar af en toe te pakken. Dan liever even vakantie en weer oppakken als de dagen wat langer zijn en het droger is.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:19

Ik vind rijden heerlijk, maar geniet eigenlijk het meest van de omgang met mijn paarden. Gewoon het lekker aanrommelen, uitgebreid borstelen, kijken hoe ze met elkaar en nieuwe situaties omgaan et cetera. Rijden is gewoon een fijne extra die ik in de winter veelal achterwege laat. Buiten de winter om rijd ik beide paarden twee keer in de week en doe ik verder nog grondwerk, dubbele longe, vrijspringen en dat soort dingen.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:09

Voor mij is het ook iets van 45 kilometer rijden. Iets verder dan me lief is, maar dat wist ik toen ik hier ging wonen.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:00

Ik heb twee dravers die in de basis niet erg geschikt zijn als kinderpony. De oudste (en kleinste) doet het tegenwoordig echter wel heel leuk met iets oudere kinderen (13 ofzo) die de basis redelijk onder de knie hebben. Hij durft nog wel eens een geintje uit te halen, maar als ik erbij blijf laat hij dat wel uit zijn hoofd. Op hem mogen dus wel eens kinderen van kennissen of collega's rijden. Verder rijd ik hem zelf of gaat een vriendin van me met hem op pad. Bij haar is hij soms wel sneaky op buitenrit. Ineens vol in de ankers om aan zijn neus te krabben of lekker kopzwaaien en zich al dravende uitschudden. Het blijft er wel eentje om in de gaten te houden.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:03

Mooie vos! Ik heb toch wel een zwak voor vosjes hoor, prachtige kleur.

Hier eten de boys altijd samen. Wel allebei een eigen emmer, maar gebroederlijk naast elkaar. Hooi wordt ook altijd samen gegeten, ik heb één groot net voor ze.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:09

Morpheus81 schreef:
Wat ook goed werkt om zand te verschuiven is een ouderwetse kantenhark/grashark! Wij schuiven daarmee onze schuilstal leeg.

Deze dus: https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werk ... n-_1086415

OP ZIJN KOP dus wel te verstaan! Met de platte kant onder. En op de normale manier - dus met de puntjes naar beneden, zoals het eigenlijk hoort - haalt hij eerst ook nog heel mooi gemorst hooi uit je zand. Echt ideaal ding, wordt hier voor zo'n beetje alles gebruikt. Paddock glad maken (op zn kop), aarde los maken in de tuin (op normale manier), blad uit het grind harken, enz enz.


Dit doe ik ook!

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:50

Hier juist twee die het perfect doen op verpakt hooi. Het is heel mooi grofstengelig, ze eten het graag en zitten goed in hun vel. Zijn wel paarden die veel kunnen hebben qua voeding.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:55

MarloesHJ schreef:
Robijntjah, jeej dat is nooit verkeerd vakantie hebben!
Ik moet dit jaar nog zes dagen werken {:) en dat vind ik niet erg.

Flew mijn hooi is ook mooi grofstengelig maar een nadeel van verpakt vind ik ook wel dat je nooit weet hoe het eruit ziet voordat je het pak open maakt... Een tijd wel verpakt hooi gevoerd toen ik nog op pension stond, maar altijd dat gezeik als het vol met schimmel zat vond ik echt drie x niets...


Dan zal ik wel een enorme geluksvogel zijn. In 2,5 jaar één slechte baal gehad en die is me keurig vergoed.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:24

Ik zou een Stronghold pipet (kittenvariant) halen en een bus omgevingsspray. Daar moet je het wel mee redden.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:49

Hier wordt ook al geknald, maar ik vind dat niet zo erg. Nu kunnen de dieren er een beetje rustig aan wennen. Op oudjaarsdag wordt hier vlakbij met carbid geschoten, maar daar maken mijn paarden niet zoveel van. Ik blijf voor de zekerheid wel altijd thuis. Om 00.00 uur sta ik in de paddock met een emmer wortelen om ze rustig te houden. Doorgaans is het hier om 00.30 uur vaak weer relatief stil dus het is wel te overzien.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 01:32

De beste wensen!

Hier heb ik tot kwart voor 1 bij de paarden gestaan. Zanzibar is zijn gewicht in goud waard. Hij is best wel een heethoofd en kan enorm driftig doen, maar het vuurwerk kan hem gewoon geen barst schelen. Hij bietst wat snoep en gaat zijn eigen gang. Fernando was wel zenuwachtig, dus die heb ik vastgehouden met een Horselyx voor zijn neus. Inmiddels staan ze alweer een tijd lekker hooi te eten, het is hier ook mooi stil nu.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:45

Ik heb alleen een schuilstal dus opsluiten gaat niet. Denk dat ik ook een heel boos paard heb als ik dat toch zou proberen, want mijn oudste (en niet bange) paard houdt echt niet van op stal staan. Hij mag tijdens de jaarwisseling dus lekker zijn eigen ding doen en ik houd mijn jongste paard aan een touwtje bij me en doe wat kleine spelletjes met hem om hem af te leiden. Horselyx en wat wortels erbij en dan komen we de jaarwisseling wel door. Mijn oudste paard checkt af en toe even of het nog goed gaat met zijn 'broertje' door even met hem te neuzen en komt dan gelijk wat snoep stelen. Toen ik ze om kwart voor 1 achter liet stonden ze samen in de stal hooi te eten. Vanochtend lag de jongste languit in de stal, die had wat te verwerken denk ik. :))

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:55

Ik heb inderdaad de klok binnen en de aardpen buiten. Ziet er heel keurig uit, je ziet het amper. Wat zou er rommelig moeten uitzien?

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:04

Wij hebben het veelal ondergronds gedaan! De klok hangt in de fietsenschuur, via een klein gat in de muur lopen de draden vervolgens naar buiten, direct naar beneden. Iets verderop zit dan de aardpen en de draad die uiteindelijk aan de omheining zit loopt ondergronds door (20 meter ofzo) en komt bij de paddock pas weer boven. Op die manier zie je er eigenlijk niks van en we hebben een flinke tik op de omheining staan. Ook nooit problemen met verlies van spanning eigenlijk.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:45

Doe mijn mijn dravers maar. :)) Ik ben ook wat meer van de fijngevoelige types. Alhoewel de oudste van de twee wel wat lomp uit de hoek kan komen soms, vooral uit totale onverschilligheid. Als puntje bij paaltje komt hoef ik gelukkig maar een vinger op te steken en weet hij al hoe laat het is en doet hij weer netjes mee. Dat vind ik toch wel prettig.
Laatst bijgewerkt door Flew op 08-01-20 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:04

Mijn twee dravers verschillen qua karakter als dag en nacht van elkaar. De een is heel mensgericht en een echte knuffelkont, maar wel snel bang voor vreemden. De ander vindt vooral zichzelf belangrijk en ziet de rest als ondergeschikt. :))

Wat ze wel gemeen hebben is dat ze allebei altijd graag met me mee op pad gaan, al zou ik ze drie keer per dag meepakken. Daarnaast leren ze heel snel en hebben ze een enorme will to please, als je de vraag maar goed (Zanzi) of duidelijk (Fernando) stelt.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:27

Ik heb een D (1.42) en een E (1.53). De D is wat forser, op beide pas ik prima. Voor het plaatje is de E wel wat mooier uiteraard.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:32

Ik ben ook 1.78 inderdaad, maar toch staat het niet raar op Zanzi. Misschien ook omdat ik vrij tenger ben en hij wat groter toont.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:05

Ik denk dat dravers qua ras ook als paarden (moeten) worden gezien. Maakt me niks uit, ik heb gewoon pony's. :D

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Flew
Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:17

Mijn paarden hebben beide wel een andere naam gekregen want ik vond hun stamboeknamen niet zo fraai. :')

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 30 bezoekers