Paard wil niet buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:38

Hoeveel stroom staat er op de draad?

xxPaige
Berichten: 807
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:57

anjali schreef:
Vind ik ook. Ik zie het probleem dus niet. Ts heeft de luxe dat ze haar paarden aan huis heeft staan, dus dan is het gemakkelijk om individuele verschillen in de verzorging te realiseren.Op een pensionstalling is het lastiger als je paard iets anders wil dan wat de normale stalroutine is.


Waar lees je dit :')
Ik denk dat je de TS door elkaar haalt met de stal eigenaresse die aanvullende informatie geeft in dit topic..

Lijkt me in ieder geval een hele lastige situatie TS!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:04

Citaat:
rien10 schreef:
Paard wil graag binnen? Nou, dan mag ze naar binnen.

Dit dus.


Ik vermoed dat dit niet echt het probleem is, maar meer dat ze de anderen ook opjut en deze door de draad gaan?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:14

ponyparadijs schreef:
Naar mijn idee is de groep hecht.
Zo hecht dat ze zoals vandaag later naar buiten gaat, ze loopt te roepen en de pony beslist dat ze dan maar allemaal naar binnen gaan.


:')

Ik heb 2 meter hoog gaas en 3 draads lint ervoor om de wei staan, misschien is dat ook een oplossing voor jullie?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:25

TS, verhuis anders naar een plek waar ze wel een goede schuilstal hebben en je paard zelf kan kiezen, en waar ze overdag ook gewoon ruwvoer kunnen eten.



saden schreef:
Tot nu toe, idereen bedankt voor de tips.
Nog meer tips graag!
Maar liever niet over hooi voeren of schuilstallen plaatsen.

Waarom niet? Het is namelijk een zeer voor de hand liggende oplossing.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:45

Ooh ik heb er in mijn kudde ook eentje. Zodra er iets uit de lucht valt staat mevrouw in de schuilstal vooraan te wachten tot de staldeur opengaat om naar binnen te gaan.
Ze moet naar buiten, omdat het nu eenmaal beter is dan heel de dag in haar stal te staan. Maar ik weet bijna zeker dat als ze het zou kunnen, ze heel de dag lekker bij me op de bank zou komen liggen netflixen. Lijkt mij trouwens ook wel gezellig

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:38

GDG schreef:
TS, verhuis anders naar een plek waar ze wel een goede schuilstal hebben en je paard zelf kan kiezen, en waar ze overdag ook gewoon ruwvoer kunnen eten.



saden schreef:
Tot nu toe, idereen bedankt voor de tips.
Nog meer tips graag!
Maar liever niet over hooi voeren of schuilstallen plaatsen.

Waarom niet? Het is namelijk een zeer voor de hand liggende oplossing.


Ik heb vandaag een rondje door t land gedaan omdat de pony haar graasmasker af Had gedaan. Er staat nog veel gras in het land. Het zal niet zo voedzaam zijn als iin de zomer. Gelukkig niet, dan groeiden zze dicht! Op t moment dat ze binnen komen eten ze wel hooi maar niet dat ze er op aanvallen. Gewoon een beetje knabbelen. Daardoor ga ik er ook vanuit dat ze geen honger hebben buiten.

Ja ze staat onder een deken. 300 gr waterdicht. Op dit moment niet geschoren

En ik ben idd niet Ts maar deze dame staat bij mij op stal in pension.

Ik heb heel veel voor de paarden over
Maar ook ik moet af en toe werken.
Vandaar dat wij in het verleden ook gekozen hebben om paarden t jaar rond weidegang te bieden.
Deze merrie staat hier inmiddels 5 jaar naar volle tevredenheid en eigenlijk altijd t zelfde management. Soms wisselt er wat in de kudde. Maar op dit moment is die gewoon stabiel.

En iemand zei nog iets over vuurwerk.
Gelukkig hebben we dat hier nog niet. Normaal geeft ze hier ook niks om. Ze staan ook oudjaarsdag gewoon buiten.
We zitten zo'n 5 km van t dorp

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:55

Je wil het niet lezen, maar het gras is nu niet meer voedzaam genoeg, ze hebben honger, probeer het dan in ieder geval ze wat hooi op de weide te geven, sluit je het in ieder geval uit dat dat het niet is of juist wel.

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 01:06

Ik kan t lezen.
Ik weet wel iets van gras
Maar wat mij ik ook zie zijn paarden die niet hongerig binnen komen.
Die op stal komen en dan in t verse stro staan te knabbelen en dan een plukje hooi pakken
Geen paarden die hongerig op t hooi aanvallen.
Op het krachtvoer wel. Maar dat geef ik inmiddels al veel later.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 01:31

ponyparadijs schreef:
Oké ik zal meer dan de helft van bokt wel over me heen krijgen.
Maar het is echt zo.

Eerst even de geschiedenis wat betreft dit probleem

Op een van de eerdere stallen ging ze zomers op het land en na een uurtje of 2 kwam ze over het draad weer naar stal.
Ging dan ook direct haar box in.
Vandaar uit verhuisd naar een stal waar ze dat gelukkig niet meer deed.
Vervolgens is ze verhuisd naar Groningen
Waar ze het in eerste instantie niet deed.
Ze heeft al eens eerder een periode bij het draad gestaan.
Maar nu wordt het weer extreem.
Na 2 uurtjes staat ze bij het draad en als ze iemand ziet komt ze aanrennen en schreeuwt om gehaald te worden.
Van de week is ze door het draad naar stal gegaan.

Ze is de hele tijd op het land onrustig
Loopt de boel bij het draad stuk straks mogen ze geen van alle meer het land op door haar gedrag.

We zitten echt met ons handen in het haar!

Vanmiddag is ze binnen gezet en zijn na verloop van tijd de andere paarden zoo rt het draad ook naar stal gelopen.
Dat is natuurlijk ook niet echt de bedoeling

Wie heeft een idee wat het zou kunn een zijn en hoe we het zouden kunnen oplossen


Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er anders was op stal 2, waar ze niet op eigen initiatief naar binnen kwam. Stond ze in een kudde? Heb je daar alleen in zomermaanden gestaan? Was het voerbeleid anders?

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 02:33

saden schreef:
Ik kan t lezen.
Ik weet wel iets van gras
Maar wat mij ik ook zie zijn paarden die niet hongerig binnen komen.
Die op stal komen en dan in t verse stro staan te knabbelen en dan een plukje hooi pakken
Geen paarden die hongerig op t hooi aanvallen.
Op het krachtvoer wel. Maar dat geef ik inmiddels al veel later.



Waarom probeer je het niet gewoon?
als ze geen honger hebben, waarom knabbelen ze dan stro en een plukje hooi.......

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:54

MarryAnneR schreef:
Ooh ik heb er in mijn kudde ook eentje. Zodra er iets uit de lucht valt staat mevrouw in de schuilstal vooraan te wachten tot de staldeur opengaat om naar binnen te gaan.
Ze moet naar buiten, omdat het nu eenmaal beter is dan heel de dag in haar stal te staan. Maar ik weet bijna zeker dat als ze het zou kunnen, ze heel de dag lekker bij me op de bank zou komen liggen netflixen. Lijkt mij trouwens ook wel gezellig

:D

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:23

Ik snap sowieso niet waarom er geen hooi bijgevoerd wordt, dat natte najaarsgras is niet echt geweldig meer, extra hooi erbij laat de kachel branden en goed voor de darmen.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:43

Newallure schreef:
Hoeveel stroom staat er op de draad?

Nogmaals..... met deken wel is waar durfde mijn vorige merrie in het najaar ook door de draad te komen. Toen de stroom echt een tik gaf bleef ze netjes binnen de draadjes en gaf op en voegde zich bij de rest.

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:43

Hier een foto van t land waar ze staan. Vooraan iets zwart door dat Znoes hier heen en weer loopt Afbeelding

Stroom staat er ruim voldoende op.

Vanmiddag gaat ze samen met de pony 2 uur naar buiten.
De rest staat er dan al

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:52

Je hebt er weinig aan als je dit niet kunt vormgeven: maar de stallen aan de wei koppelen.
Dan hoef je je niet druk te maken over waar je paard wil staan. Dan kan ze dat zelf doen. Dan kan ieder paard 24/7 'buiten' staan' omdat ze kunnen kiezen. Dan staan ze gegarandeerd meer uren buiten dan binnen. Al zullen er dan heus paarden zijn die meer uren binnen staan dan anderen.

Helaas zijn de meeste erven niet met dat uitgangspunt vormgegeven dus ik weer niet of dat een optie is voor jou.

Overigens vinden mijn paarden het gras ook 'niet meer te eten' nu. Of ja, één in het bijzonder die meer van smaakvolle culinaire grassprietjes houd. Je hebt er zeker niet weinig staan. Maar het kan toch zijn dat het jouw paard onvoldoende kan boeien.
Kun je zo veel mogelijk op de wei aanbieden van wat ze ook op stal heeft? Hooi/stro/schuilgelegenheid etc?

Ik wil niet zeggen dat buiten heilig is. Maar binnen opsluiten omdat er een moment op de dag is dat ze binnen willen vind ik dan weer het andere uiterste. Maar ik snap je probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:55

saden schreef:
Hier een foto van t land waar ze staan. Vooraan iets zwart door dat Znoes hier heen en weer loopt [ [url=m/jAQ8Le.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stroom staat er ruim voldoende op.

Vanmiddag gaat ze samen met de pony 2 uur naar buiten.
De rest staat er dan al

Er staat gras, maar ik denk niet dat de paarden hier veel uit halen qua voedingsstoffen. Je zou kunnen proberen toch een baal hooi aan te bieden.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 09:59

Ik geloof echt niet dat ze honger heeft
Oké er zit minder voeding in dit gras
Maar de hele nacht beschikking over goed voedzaam hooi
En ze valt echt niet aan op hooi als ze binnen komt
En dit paard doet dat wel als ze honger heeft gezien ik dat op eerdere stallen gezien heb.
Paarden die overdag met hooi buiten staan gaan ook hooi knabbelen als ze binnen komen.
En schoon stro moet natuurlijk altijd uitgebreid onderzocht worden. Heel normaal gedrag.

Op de eerste stal waar ze zelf naar binnen kwam stond ze samen met een vriendje en deed ze dat ook in de zomer
Op de 2de stal stond ze alleen op een stukje die nauwelijks gras had en daar bleef ze wel staan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:03

Ja goed, er is iets dat je paard als onprettig ervaart voor wat betreft het buiten staan in de winter. Een baal hooi in het weiland zetten is een makkelijke eerste optie om te zien of dat iets oplost.

Als je daar echt niet aan wil, ook prima. Dan moet je de oplossing in het later naar buiten zetten zoeken, ik las dat je daar al mee bent begonnen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:22

Het gaat niet (alleen) om te weinig voeding, het gaat om te weinig structuur in het gras.


_San87_ schreef:
Ja goed, er is iets dat je paard als onprettig ervaart voor wat betreft het buiten staan in de winter. Een baal hooi in het weiland zetten is een makkelijke eerste optie om te zien of dat iets oplost.

Als je daar echt niet aan wil, ook prima. Dan moet je de oplossing in het later naar buiten zetten zoeken, ik las dat je daar al mee bent begonnen.

Precies. Maar het lijkt teveel gedoe of teveel kosten om dat een tijdje uit te proberen.




ponyparadijs schreef:
Op de 2de stal stond ze alleen op een stukje die nauwelijks gras had en daar bleef ze wel staan

Weiland opdelen en kijken hoe ze het vindt als je haar apart zet (met hooi)?

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:25

Ik zou het eens omdraaien haar binnen laten staan en de rest naar buiten smorgens . Je hebt best kans dat het gedrag dan omdraait en ze graag naar buiten wil. En ander zou je nog een houten omheind kunnen overwegen al is dat uiteraard behoorlijk kostbaar .

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 10:39

De meeste boeren zijn er alles behalve blij mee dat er hooi op hun grasland wordt gegeven.
Een voerplek zorgt voor het kapot lopen van het gras daar.
En dat naast het stuk bij de ingang denk ik zomaar dat de boer het niet gaat tt appreciëren

Ze gaat nu dus later naar buiten en ook maar kort
Heeft wel tot gevolg dat de pony ook binnen moet blijven.
En eigenlijk zou die juist veel buiten moeten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:42

Het is nooit slim om voor een ander te bepalen wat hij/zij wel of niet wil. Assumption is the mother of all fiets ups.

Duidelijkheid krijg je enkel door te vragen of iets mag.

Maar het is al duidelijk dat jullie hooi bijvoeren niet willen proberen. Dat is jullie goed recht. Hopelijk is je probleem opgelost met later naar buiten zetten (blijft ze wel rustig wanneer ze alleen op stal achterblijft?).

Oh, ik lees net dat er een pony mee achterblijft. Wat ook niet echt een oplossing is omdat die juist buiten moet lopen.

MarjanB

Berichten: 16445
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:49

Die van mij doet het als d’r iets niet zint :') te warm, te koud, te weinig eten, regen, wind, vliegen.. _O-

Mijn oplossing? Gewoon zorgen dat ze er zo comfortabel mogelijk bij staat. Gister was het weer zo ver en bleek dat ze het koud had.. tja wie ben ik dan om te zeggen dat ze dan niet aan het draad mag staan. Dus dikkere deken op en vandaag zal ze waarschijnlijk wel prima met d’r vriendinnetje naast d’r in de wei staan.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:09

Toen de fries bij ons kwam 2 jaar geleden was deze gewend om hele dagen op stal te staan. Hier gaan ze naar buiten, regen-wind of niet, ze hebben buiten onbeperkt hooi op verschillende plekken. In het begin stond hij binnen de kortste keren bij de stal, wilde naar binnen, ik heb daar geen aandacht aan besteed, hij moest gewoon wennen. Dit is uiteindelijk ook gelukt. Nu staat hij elke morgen als eerste te roepen dat hij zijn eten op heeft en naar buiten wil. Bij ons het gelukt om hem te laten wennen maar dat zal niet voor elk paard zo zijn.