Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:47

Ja die van 450 kg zijn graszaadhooi. Kleine balen ben ik in mijn zoektocht toentertijd niet tegen gekomen.


_ENGEL_
Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:48

Worden volgens mij ook amper aangeboden, maar lijkt me fijn om te proberen

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:33

Varekaj schreef:
Wij hebben maandelijks levering. Voor mij 40-60, voor stalgenoot telkens 20 en de rest is te bezien. Wordt gebracht en zelfs gestapeld :D

Duhelo wat bedoel je met vochtig? Ik heb al jaren onverpakte baaltjes. De grond zijn stoeptegels, daarop een pallet en daarop gewoon de baaltjes. De stal is eigenlijk een groot schuilhok van 3 metalen wanden en een dak. Er kan geen regen in iig, en dat gaat gewoon prima, ook bij de mensen die hun baaltjes daar 2 maand of langer stockeren hoor. Ook op mijn weiland werk ik zo en kon in mijn afgesloten stallen (ook metaal en zelfs zandbodem) zo vroeger ook gerust een aardige wintervoorraad bewaren.

Vooral de onderste en buitenste laag beschimmelt. Terwijl de laatste er misschien 3 of 4 weken gelegen heeft.
Ik zal straks na het uitmesten de helft van de weides terug afsluiten. De doorgangen worden wel erg modderig nu.

Er komt straks een meisje helpen om de weides uit te mesten. Die zou een keer per week komen. (Ong 2 uurtjes werk om de weides te doen).
Wat vinden jullie een goed uurloon of vaste prijs voor een 14 jarige?

BarbaraNova
Berichten: 4199
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:47

Ik voer toch best wel veel hooi, heb 2 arabieren, een Welsh cob en een shet en voer toch gauw 1 groot pak a 450 kg per week ...en niet eens onbeperkt....dan gaat het ook niet zo gauw schimmelen gelukkig...

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:02

Dat voer ik ook, 8 dagen ongeveer voor een groot onverpakt pak, met 2 pre’s en 1 grote tinker.

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:37

Das idd behoorlijk. Wij deden 5 dagen met een groot pak voor 4 trekpaarden. 7 dagen met een pak van 300 a 350 voor 1 haf,dpony en pre.
Nu voer ik 2a3 pakjes van 20 kilo voor 2 trekpaarden en 1 pre.

ikkeniet
Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:49

Ik voer ongeveer 1 grote baal voordroog, tegen hooi aan per maand.
Is voor een 1.60paard en een mini van 80cm.
Haal deze in het geheel uit het plastic, en dan buiten onder de overkapping.
Als het te lang duurt om op te voeren gaat de rest naar de koeien toe van de boer waar ik sta.
En krijg ik een nieuwe baal.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

vilheide
Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:54

Vorige winter deed ik zo'n 3 weken met een groot pak (450 kg) voordroog, ze stonden toen net op onbeperkt dus ik verwacht nu iets langer met een baal te doen omdat ze inmiddels weten dat er altijd hooi is. Het gaat om 2 Ijslanders.

Groetjes Jolanda

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:55

Ik doe ongeveer een maand met 450 kg graszaadhooi voor 2 shets en een welsh. Maar daarnaast krijgen ze ook nog weidehooi.

_ENGEL_
Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 00:18

Ik vier hier onbeperkt en gebruik tussen de 15 en 18 kleine baaltjes hooi per maand. Sinds vorig jaar haal ik hooi bij deze man en hij houd een bundel per maand voor mij apart. Zo fijn, geen hooi stress meer. Hij heeft voldoende voorraad en geeft me een vaste prijs 90 euro voor 21 baaltjes (tussen de 18 en 24 kg p.st)

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 00:47

Ik doe ongeveer 2 weken met een ronde hooibaal, voor een grote engels volbloed en een shetlander. Mijn hooibalen zitten in een net gewikkeld, niet in plastic. Ik heb een oude scheepscontainer voor opslag (of zeecontainer?), daar kunnen ongeveer 4 ronde balen in.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:48

Ronde balen zijn ideaal ik heb er helaas geen plek voor,ik heb 2 penny meisjes gevonden die kunnen helpen met de verzorging. Dus dat scheelt al weer iets.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:25

Sorry om binnen te vallen, maar mijn paarden staan sinds juni in volledig eigen beheer (eerder ook, maar nu is het 24/7 buiten en zelf weides indelen/doen wat ik wil en niet wat de 'andere eigenaar' wilt) en nu vroeg ik me af - hoelang moeten jullie hooi voeren 's winters? Is er een bepaald moment dat jullie ze echt van de weide halen? Wanneer beginnen jullie terug aan het gras?

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:34

Op het gras gaan ze niet meer want dan lopen ze het kapot, het is ook erg glad.

ikkeniet
Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:05

Mijn paarden hebben afgelopen jaar helemaal niet op het gras gestaan.
Paard van 160 en mini van 80cm. Recreatief gereden.
Maar normaal staan ze zo lang mogelijk op het gras, maar als het te nat is/ wordt gaan ze ervan af.
Dit in verband met vertrappen. Heb nu bij de boer wel gezien dat hi zijn jongvee vaak tot november op het gras liet staan, en dat het gras daarna heel goed bij trok.
Zo gauw er te weinig gras staat, of te weinig in zit, voerde ik hooi bij.
Hooi gaf ik toch gauw tot in mei.
Dus ik rekende altijd vanaf oktober tm mei aan hooivoorraad.
Grote baal voordroog, of hooi 1 baal per maand. Dus 8 balen.
4-5 baaltjes hooi van 15-20kg per week. Dus minimaal 160 balen, maar bestelde er altijd 200.
Kan ik altijd eerder wat oud hooi voeren, voordat ik aan het nieuwe begon.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 16:05

Ik heb een track en dat is nu best vertrapt, maar dat is voor ons juist fijn want ik heb ze liever op zo min mogelijk gras en voer juist graag hooi. Dus dat betekend dat in het voorjaar minder gras terug groeit, en dat is dus niet erg. Ik haal ze er ook niet af. In het midden daarentegen is het gras bijna kniehoog en daar kan ik ze gecontroleerd op laten in de winter, maar niet 24/7. Gras heeft veel effecten op mijn twee, van gedrag t/m hoefbevangenheid en jeuk. Dus ik voer liever heel jaar door hooi en supplementen, met af en toe een uurtje op het middenstuk met het kniehoge gras.

[ img ]

Mn track is vertrapte modder maar dit gaat binnenkort deels ‘bestraat’ worden met rubberen tegels en grind :) binnen in de schuilstal liggen straattegels waar ook hooi is dus ze kunnen droog staan. Ik heb op de track ook hooi punten waarvan sommigen ook rubberen matten ervoor hebben liggen (zodat ze niet bij elk hooiplekje in de modder staan)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:14

Ik voer bij als ze op een kortgegeten weide staan maar ze niet direct kunnen verzet worden. En anders hooi vanaf half september ongeveer tot pakweg eind maart? Tussen begin maart en begin april gaan ze wel terug over van pension naar 24/7 weide. Hangt af van het weer. Als het nog koud en nat is doe ik er mijn warmbloed en opa mini geen plezier mee.

Ik voer sinds deze week ongeveer 1,5 baaltje/dag aan 2 mini's, een tinker op dieet en mijn warmbloed. Vooral de laatste knaagt veel weg. Eens het vriest of echt guur wordt gaat het naar max. 2 baaltjes/dag waarvan 1 dus voor de warmbloed.
Ik voer dagelijks ook ruwvoervervangende slobber, de ene wat meer dan de ander maar het meeste gaat naar de mini's. 1 ervan is al ouder en mist best wat tanden. Dit is voor hem makkelijker te eten en aangezien ze met 2 in de stal staan eet de andere mee.

Amalarab
Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:35

Ik heb ze nu nog volledig op gras(!) 1 Fjordkruising en 3 shetjes op 1 hectare.
Ik heb dit jaar geen zin in bijvoeren dus ga ik ze deze week verplaatsen naar een pensionweide (2 vd 4 pony’s) waardoor ik niks hoef te doen komende winter :=
Vorige winter had ik alleen die twee op mijn land. Een pad naar de sloot afgezet in de natte tijd en hooipakjes bijgegeven. Vorige winter begon ik met bijvoeren in sept tot eind maart. Ze konden een groot gedeelte bijgrazen. De Fjordkruising en 1 shet aten samen nog 53 balen hooi naast gras. Dit kostte mij €242,-(werd steeds gebracht)

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:20

Interessant zeg! Daar denk ik aan als ik ergens moeite begin te krijgen :j Hier staan ze ook nog steeds op het gras, enkel de gang wordt kapotgelopen. Ze hebben een indeling van weides die ze telkens via stripbegrazing afgrazen, daarna gaat de volgende weide open en de vorige weide dicht. Ze doen het tot zover heel goed zo, en we hebben hopelijk nog even gras voor ik bij moet voeren, ik verwacht rond Januari/Februari. Ze lopen de weides misschien niet kapot, maar de gang ziet eruit als landingsbaan :')

Eten die van jullie rond deze tijd ook zoveel onkruid (veilig, zoals distels en netels)? Hier maakt dat spul geen schijn van kans. Ze staan er nu zes maanden op bijna en je ziet aan de afgegraasde weides dat er andere soorten terugkomen - wormkruid, wilde kamille, distels, walnotenbomen (maar dat laatste is de schuld van de ratten, ik vind overal walnoten tegenwoordig, en er is geen boom in de buurt). Ben wel van plan bij te zaaien met misschien zakken van agrobs om minder met een monocultuur te zitten.


Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:29

:wave:

Hooi koop ik bij een boer in de buurt. In mijn garage bij huis passen als ik hem helemaal vol leg denk ik 120-150 stuks, maar omdat er nog meer spullen staan, hou ik het bij 60 pakjes per keer. Ik betaal 3,50 per stuk en bij een minimale afname van 30 worden ze bezorgd. Ik voer 2-4 pakjes per dag, dus lang genoeg laten liggen om te schimmelen is er hier niet bij. En het is ook goed droog qua ruimte gelukkig.

Uit plastic voer ik niet dus kan ik je niet adviseren Duhelo. En ook graszaadhooi hou ik mij ver van, dus geen verstand van, ook niet qua prijzen.

Zijn jullie op zoek naar een nieuwe woning BarbaraNova? Snap dat zo vaak paarden wisselen lastig is. De paddock splitsen is geen optie?

Oef, dat klinkt lastig marleen_usar, beterschap! Gelukkig heb je hulp kunnen vinden.

Ik zit ook op klei Zidore. Ik denk dat afgraven er vanaf hangt wat voor grond eronder zit en hoe diep dat is. Als onder de klei een beter water doorlatende laag ligt, en dat niet extreem diep is, zou ik gaan voor afgraven en goed puin en doek met drainage. Als dat niet mogelijk is zou ik ook zeggen ophogen, en dan enorm goed letten op de afwatering. Het beste is een goede drainage met buizen naar een greppel. Wel enorm goed opletten dat je iets kiest wat geschikt is voor kleigrond. Je zou niet de eerste zijn die een bak aanlegt waarbij het dure zand vermengt met klei door gebruik van verkeerde materialen waardoor de klei omhoog komt.

Hier dus het jaar rond op de weide. Zodra het gras op raakt krijgen ze het gehele perceel. Eind februari/begin maart deel ik het dan weer op in stukken (7 stukken met een pad in het midden). Dan krijgen ze 1 stuk om op te lopen en kan de rest rustig groeien. Dan begin mei mogen ze het gras op. Eerst opbouwen, half/eind mei volledig op gras. Ik heb trouwens nog een ander stuk weide tegenover het grote land waar ze meestal staan. Dat andere stuk is veel kleiner, 3000-4000m2 gok ik. Als het niet te nat is dan zou ik ze ook daarheen kunnen zetten zodat de grote weide in zijn geheel bij kan trekken/groeien. Mijn plan is dan op de kaal gelopen stukken wat graszaad te strooien.

Voor 2 uurtjes werk zou 7-10 euro passend vinden. Minimum uurloon voor een 15-jarige ligt rond de 3 euro.

Ik voer 2,5-3 pakjes van ongeveer 23 kilo voor 5 E-pony's: 4 Tinkers en 1 Barock Pinto. 3 (of 4) drachtige merries en een hengst. Per week is dat toch ook 400-450kg.

woepsie90, een mooi plekje! Kunnen ze helemaal rondom het stuk gras lopen? Je foto is van het laagst liggende stuk, dus anders snap ik wel dat dat het natst wordt.

Hier al sinds eind september op hooi. Normaal half oktober, maar ik heb 1 weide opnieuw laten zaaien. Dus was er wat sneller doorheen dit jaar. Ik moet zeggen, eigenlijk is het wel bevallen. Ik heb best wel een moeilijk clubje qua gezondheid en gewicht, en dit jaar geen enge dingen en paarden doen het erg goed tot nu toe. Merkte toch wel dat de behoefte aan hooi er al was, ik denk voornamelijk door de voedingswaarde. Dat neemt in het najaar wel snel af in het gras, en zou misschien ook wel een verklaring voor het uitzoeken van onkruid kunnen zijn? Een paard is best goed in staat op zoek te gaan naar wat hij/zij nodig heeft.

Iemand vroeg over de modder rond mijn voerbakken. Tot nu toe mag ik juichen, want enkel vooraan bij de waterbakken een beetje modder. Maar nog geen vast zittende laarzen gehad. De rest van de weide is gewoon droog, ook rondom de hooibakken. Een bak werd het rondom wat nat, dus die heb ik even verplaatst naar een wat hoger gelegen stuk, hij stond ook wel een beetje op een laag punt, dom.

De paarden eten trouwens allemaal wel met elkaar. Al hebben ze elk wel hun favo maatje. De twee oudste merries samen. Maar die zijn ook 26 en 15 en al sinds de geboorte van de jongste samen. Dan de 2 jongere merries, hun zijn even oud en de enige 2 die al meerdere jaren samen/hier staan. En dan de hengst, die is laagste in rang en kan het beste met de barock pinto. Maar hij sluipt bij iedereen er wel bij als het moet. Mijn jongste Tinkers is best een bitch, maar soms kunnen mommy and daddy in spé samen lunchen:

[ img ]

En over baal in de wei rollen. Nee, ook toen geen modder. Ik ben daar echt allergisch voor, het meest verschrikkelijke van paardenhouden in de winter. Dus alles liever dan dat. Dus mijn paarden hadden een XXL bed van hooi. Enorm veel verspil. Behalve de voorkeur voor onverpakt hooi, de afhankelijkheid met in de wei krijgen, is de rommel ook wel de grootste reden om dit niet weer te doen. Dit is dus de reden geweest dat ik een stuk wei opnieuw moest laten inzaaien.

[ img ]

Wilde nog even dit geluksmomentje delen: Afgelopen weekend met alledrie mijn dames op pad geweest. De jongste heb ik gekocht als toekomstig rijpaard/endurance paard. Helaas die ambitie moeten bijstellen, maar recreatief een rondje rijden kan ze nog wel. De andere twee generaties heb ik gekregen en zijn beide eigenlijk afgekeurd als rijpaard. Ik ben onwijs blij met ze, maar als ik van te voren had geweten waar ik aan begon, waarschijnlijk hier niet voor gekozen. Echter, door de manier van houden hier, met heel veel bloed, zweet en tranen als het gaat om juist voer uitzoeken, dekens op en af etc. etc., heb ik het management nu zo kloppend dat ze alledrie topfit zijn en ik met 2 vriendinnen heerlijk kon gaan genieten van het mooie weer. Dit had ik echt nooit verwacht of durven hopen, genieten op z'n top.

[ img ]

(en nee, hun afkeuring heeft geen erfelijke oorzaak)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:29

Ik schakel nooit stapsgewijs om van hooi naar gras of andersom := Gewoon hup, trailer in en er weer uit in de weide en have fun! In maart zorg ik wel nog voor hooinetten maar als ik merk dat ze die niet meer aanraken stop ik met bijvoeren. In het najaar geef ik af en toe hooi en eens ze daar echt voor afkomen weet ik dat het gras niet voldoende voedingsstoffen meer heeft.

Ik twijfel wel om dit jaar ook stripbegrazing toe te passen. Of dat zou ik toch willen. Alleen is en blijft mijn tinker geobsedeerd door eten en zonder een fikse klap stroom gaat die hoogstwaarschijnlijk weer alles slopen |o
Hij staat nu op dieet bijvoorbeeld. Krijgt hooi in slowfeeder 3x3. Hij trekt de ene pluk er alweer uit als de andere nog niet eens gekauwd is. Vreet als een malle zijn stal leeg (staat op gehakseld stro) en zelfs ietwat vuil strooisel gaat op. Pikt van de buur als die hooi in de ruif krijgt waar hij bij kan. En staat verdorie te kwijlen als je bij de voerronde met de kruiwagen eraan komt of langsloopt.
Is er niks te knagen dan gaat hij luchtzuigen. Zijn hooinet kan ik dagelijks uitwringen van het kwijl en zever...
Door de bodem van de paddock en mijn werktijden kan ik hem niet dagelijks een gehele dag buiten zetten. En zelfs dan mag er geen 5 minuten stroomonderbreking op de omheining zijn of hij vliegt er doorheen.

Hij vertoont dit gedrag ook als hij 24/7 in het land staat btw en echt morbide obees is. Hij zou maar eens een seconde niet kunnen eten...

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:25

Varekaj, oei, dat herken ik best wel, al gaan ze er hier pas echt door als er al een paar dagen geen stroom op staat. Wij hebben een S100 van Gallagher met zonnepaneeltje, en ik moet wel zeggen dat je toch even piept als je er per ongeluk tegenkomt (slim bv, de draad vastnemen in vol vertrouwen om het te verzetten. Zeer slim :') En toch gebeurt het zo vaak). Welke palen hebben jullie in de weide staan? Mijn merrie ging door alle plastic palen van gallagher, die brak ze zo in twee. Nu we korte, 1m paaltjes hebben van gallagher die van ijzer/staal zijn doet ze het niet meer. Misschien is het het idee van de paaltjes? We vonden het komisch, maar het helpt. Iedereen denkt wel dat we de weide hebben afgezet voor dwergen, maar bon :Y)

Is er een mogelijkheid om zijn hooi nat te maken en een vitaminen en mineralensupplement te geven zodat hij toch altijd iets kan knabbelen, maar er niet zoveel voedingswaarde meer inzit?

De stripbegrazing doet het erg goed hier, weides blijven ook echt netjes. Er is wel een groot verschil met de zomer nu, in dit seizoen gaan ze als een dol draaiend grasmachine door het gras van een grote strip heen. Ik geef ze een stuk van 40x5 in de ochtend en huppekee, alles af in de avond. Ik geef ze nu wel veel om te compenseren voor hoe weinig in het gras zit. Daarbij krijgen ze ook wel hun korrels met vitaminen en mineralensupplementen. Ik weet niet goed hoe ik het ga doen qua hooi geven op deze weide, misschien een net ophangen in de schuilstal en dan twee bakken buiten, maar het probleem is dat ze enorm trekt aan de netten en ik vrees dat ze zo weleens de stal scheef kan trekken :')

Caily, wat een prachttinkers zeg! :D Het zit inderdaad niet altijd mee... maar hun thuis ziet er al zeker erg goed uit.

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:27

je netten niet te "vast" hangen kan helpen.
Wij hadden in de kleine schuilstal aan de bovenkant 4 touwtjes gemaakt met ringen, aan de netten op de hoeken ook 2 lussen met musketons aan. (zo passen er 2 grote netten naast elkaar), doordat de ganse boel kan heen en weer schuiven, gaan ze wel gaan zwieren met de netten, maar ze kunnen niet volle kracht eraan rukken.

Jessol
Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:01

Welkom Caily, wat een fijn plekje heb jij ook!

Qua hooi heb ik in de winter nog geen ervaring maar ze krijgen hier continue hooi. In de lente/zomer/herfst gaat hier overdag 1 weide open, daar gaat mijn fjord dan met graasmasker op, in de avond worden die afgesloten en hebben ze op verschillende plekken hooi ter beschikking. In die periode zit ik aan ongeveer tussen een halve en een hele baal per dag, dit zijn kleine baaltjes van ongeveer 15 a 20 kg, dit voor toen een shet en een fjord. Ik ben benieuwd naar de winterperiode. Ik ga het hooi zelf halen, heb niet echt superveel opslagruimte dus ik kan ongeveer een 25 tal baaltjes leggen, dus ik ga bijna elke maand met mijn vivaro camionette en prop die vol. :')

De mijne is ook een vreetmonster, en als de stroom enkele dagen af zou liggen gaat hij ook door de prikpaaltjes. Gelukkig valt dit de laatste tijd wel mee, maar ik maak dus ook wel gebruik van strookbegrazing.

Op dit moment geen paarden in eigen beheer, zowel de 'nieuwe' pony en de leenpony afgeven ging met een brok in de keel en een niet zo fijne terugrit, er was geen goed contact tussen de trailer en de stekker van mijn auto op 2 uur rijden van huis. -O- De zoektocht naar een vriendje stel ik nu uit tot het voorjaar. Mijn collega stak ineens ook de optie van een welsh a'tje in mijn hoofd. Dus ik ben benieuwd met wat ik uiteindelijk afkom!

De fjord is wel blij op zijn winterplekje, al zal ik blij zijn dat hij terug thuis is, hij is niet gemaakt om in de nachten op stal te gaan. Wel een zeer emotioneel moment zondag. Mijn pony heeft ernstige verbening aan zijn voorbenen waardoor hij niet meer intensief mag sporten en springen, we gaan dus enkel nog op buitenrit. Hij was best pittig en op een galoppad ging hij 'volle gas' en kwamen we achter de hoek een boomstam tegen. Te abrupt stoppen ging voor beiden niet veilig zijn dus was de enige optie erover. Pony liep te bokken van vrolijkheid, het is zijn lang leven, springen. En ik ben direct in tranen uitgebarsten. Wat liggen intens geluk en verdriet dicht bij elkaar. We vonden het allebei zo leuk om te doen, maar mogen het eigenlijk niet. Ik neig nu toch wel als ik zo iets laag tegenkom, om het hem gewoon te laten doen. Verdorie, zoveel plezier hij erin heeft en er was de volgende dag niets aan te zien. Iets om over na te denken.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Duhelo
Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:19

Goh, springen mag niet, maar ik vraag me af of een huppeltje tot 50 cm wel "springen" is, dat is imo gewoon een grotere galopsprong waar de impact écht wel meevalt (als ze eens bokken komen ze vaak harder neer.)
Met nog dat verschil dat het "springen" met beleid gedaan is (goede ondergrond, correct tempo, rechte landing.)
Ik denk dat je met een occasioneel huppeltje evenveel of zelfs minder risico hebt op iets "kapot" maken als dat die een rodeo doet in de weide.

En krijg jij 25 baaltjes hooi in je vivaro? Ik heb nu een aanhangertje van 105 breed en 205 lang, daar krijg ik net 4 baaltjes in een laag op en 4 lagen is toch wel het maximum. En dat is een stapel waar ik met gestrekte armen aanmoet (voor 16 baaltjes dus).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers

cron