Enquête paardenhuisvesting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 16:56

BrittS schreef:
Ingevuld, nette enquête! En altijd leuk om een mening over dit onderwerp te mogen geven 8-)

Heel erg bedankt!


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 16:56

mavantos schreef:
Ik vind ook 24/7 buiten niks. Tuuurlijk, als het de hele zomer lekker 15-25 graden is. Dan is het heerlijk. Alleen in Nederland heb je zo veel wind, regen etc. Heel veel paarden die zoveel buiten staan, staan na een paar natte dagen regen alleen maar in de blub. Of ze staan in een paddock met blubber of zo een mulle bodem dat ze tot de kogels erin wegzakken. Dan gaan ze op een verhard deel (heel vaak stenen) in sommige gevallen waar het nog iets beter geregeld is, maar dan staan die paarden maar te staan op het beton. Ik vind dat geen ideale situatie.

Ik denk dat een aantal uren kwalitatief goed buiten staan, dus in een weiland met goed gras of een droge ruime paddock met ruwvoer, veel meer waarde heeft.

Heb de enquête ingevuld!


Heel erg bedankt voor het invullen en ook voor deze uitgebreide toelichting, heel fijn!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 16:59

superpony schreef:
mavantos schreef:
Ik vind ook 24/7 buiten niks. Tuuurlijk, als het de hele zomer lekker 15-25 graden is. Dan is het heerlijk. Alleen in Nederland heb je zo veel wind, regen etc. Heel veel paarden die zoveel buiten staan, staan na een paar natte dagen regen alleen maar in de blub. Of ze staan in een paddock met blubber of zo een mulle bodem dat ze tot de kogels erin wegzakken. Dan gaan ze op een verhard deel (heel vaak stenen) in sommige gevallen waar het nog iets beter geregeld is, maar dan staan die paarden maar te staan op het beton. Ik vind dat geen ideale situatie.

Ik denk dat een aantal uren kwalitatief goed buiten staan, dus in een weiland met goed gras of een droge ruime paddock met ruwvoer, veel meer waarde heeft.

Heb de enquête ingevuld!


Dat is echt niet nodig.

Onze paarden staan 24/7 buiten. Voorheen op zand en een bestraat plein. Ja, ze staan soms te staan, maar wat doen ze in een box dan?

En mensen die tegenwoordig investeren in 24/7 buiten huisvesting zorgen dat er geen of weinig blubber is, voldoende droge/schone lig/rust ruimte etc.

Paarden die veel op stal staan, zullen wat sprintjes trekken als ze eindelijk naar buiten mogen. Het is mens eigen om dat te zien als vrolijk, maar paarden die 24/7 bewegen, leggen meer afstanden af. Dat is gemeten!

Ja, Nederland is nat, maar zeker nooit te koud voor paarden. Eerder de afgelopen zomers soms te warm,. Beschutting is daarom van essentieel belang. Juist bij warmte en beestjes.

Onze paarden mogen schuilen en dat doen ze, maar niet uren achtereen of de hele nacht.

Nu staan ze aan huis en hebben we nog geen zandpaddock. Wel stukken bestraat. Dat is juist heel goed voor de hoeven,. benen en het lijf. Diverse ondergronden waaronder stevige zoals steen is echt heel goed.

Als je kan investeren in mooie boxen en een droge rijbak, kan je ook investeren in een mooie buiten plek.

Daarbij is het voor een paard echt niet anders of het overdag of 's nachts buiten staat.

Ik doe vrij laat een laatste ronde en dan staan ze lekker te eten.

Waarom wel 24/7;
Paarden hebben elkaar. Ze bewegen en dat is echt belangrijk voor een goede spijsvertering en bloedsomloop. Paarden kunnen weglopen van dingen, elkaar steunen etc.

Onze paarden zijn 10 tm 26 en allen ex stal paarden. Die hebben geen van allen ooit problemen gehad met de overgang naar 24/7 buiten. Ook de quarters met ultra dunne velletjes niet.

Vorige week kwam mn ruin terug na 4 maanden die er maar 2 maanden bij had gelopen. 1 nachtje ernaast apart en daarna erbij. 1 dag zoekende allemaal en daarna rust.
Paar dagen later kwam onze andere merrie. Die kenden ze niet. Ook 1 nachtje ernaast apart. Ging zo goed, dus toen wij buiten bezig waren erbij. 2 dagen zijn ze dan wat zoekende en zie je iets wat onrust, maar daarna alles weer oke.
Mijn oude merrie van 26 lag vanmorgen nog lekker te slapen met de rest er omheen.

Als jij je beter voelt met je paard op stal, is dat aangeleerd en voor je eigen gevoel. Maar ik denk niet dat je alle 24/7 buiten plekken hebt gezien en ook het gedrag van paarden niet goed begrijpt nog. Er is ontzettend veel ontwikkeling en gelukkig gaat de een na de ander over naar 24/7 vrij bewegen in welke vorm dan ook.
Zelfs sport ruiters, want ook sport paarden kunnen gewoon 24/7 vrij lopen in een kudde.


Thanks voor de uitgebreide reactie en uitleg!
Altijd mooi als er discussie ontstaat en mensen van mening verschillen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 19:25

Jessix schreef:
Oh niet perse voor hengsten hoor, voor merries of ruinen heb ik dezelfde bovengenoemde wensen voor huisvesting. Mijn huisvesting nu, aan huis, is voor mijn paarden ook niet anders omdat ze hengst zijn.


Ja, sorry ik bedoelde ander verhaal in die zin dat je ze minder makkelijk zo maar even in een random groep zet


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 19:25

liekec schreef:
Visitor schreef:
Dank jullie voor het invullen!
Goh, interessant zeg, dat het bij jullie niet is bevallen terwijl je zelf eigenlijk het wel wilde, naar dat soort dingen ben ik dus zo benieuwd hè, en waar dat dan precies aan ligt... heel benieuwd wat eruit komt.

Karakter van het paard.. die van mij is zó speels en enthousiast, die loopt zichzelf helemaal leeg als hij 24/7 in de kudde staat... De omstandigheden zijn op deze stal namelijk echt perfect. Veel ruimte, droge bodem, hooi, gras, stabiele kudde ed.


Goed om te weten. Heb dat ook al eens eerder gehoord, maar je hoort het niet zo vaak!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 16:25

Super bedankt voor het invullen en al jullie uitgebreide toelichtingen!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 19:26

Dank je! +:)+

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 21:39

Sorry, hij lag er even een half uur of uur uit. Nu kan het in ieder geval weer!
Bedankt allemaal weer!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 22:13

+:)+ +:)+ Thanks wederom!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 19:32

De enquête staat nog open, dus voor wie nog zijn mening wil geven over wat nou de ideale huisvesting/stal is...
:D

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 09:06

+:)+

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 14:06

O leuk! En bedankt voor het invullen!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 08:20

Over een paar dagen gaat hij dicht, dus wie hem nog in wil vullen, moet niet te lang meer wachten!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 09:28

Dank jullie!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 10:24

Super fijn, bedankt!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 13:25

Dank je! +:)+

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 14:58

Huh dat is raar, dat zou niet moeten kloppen hoor. Maar het is ook niet een hele lange enquête, misschien was je gewoon al bij het einde aanbeland.
Bedankt in ieder geval voor de poging tot invullen!

En de vorige poster ook bedankt!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 15:09

Ah, ik snap nu wat je bedoelt. Dat is niet omdat na die ene vraag jij bij het einde was en andere mensen nog door mochten. Dat was voor iedereen het einde. Maar eerder in de enquête zitten sommige vragen die niet op iedereen van toepassing zijn, of zitten vervolgvragen op basis van de antwoorden die gegeven zijn, dus niet iedereen krijg alle vragen.
Jammer dat het zo over is gekomen. Nogmaals bedankt voor de genomen moeite in ieder geval!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 18:44

Voor wie hem nog niet heeft ingevuld, reacties zijn nog steeds welkom!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 20:56

Enquête is trouwens nog steeds (eventjes) open, langer dan in eerste instantie gepland. Dus mocht iemand het nog leuk vinden om hem in te vullen...

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 23:42

quarterH schreef:
Gedaan. Ik vond hem wel eenzijdig gericht op de meer 'hobby' ruiter. Ik sta (bewust) op een trainingsstal waar we met de sport bezig zijn en daar is groepshuisvesting geen optie.


O, maar dat was niet de bedoeling hoor! We zijn juist benieuwd waarom bijv. voor jou groepshuisvesting geen optie is, en wat voor jou dan de ideale stal is; vandaar ook veel open vragen. Hopelijk heb je daar toch voldoende je mening kwijt gekund. Bedankt voor het invullen in ieder geval!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 23:42

ElskaIsland schreef:
Gedaan! Er is nog zoveel te verbeteren in de paardenhuisvesting en management van voer etc...


Bedankt voor het invullen!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Enquête paardenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 07:46

thanks!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 13:45

Dat was niet de insteek. Idee was vooral achterhalen waarom mensen wel of niet voor bepaalde soort stalling kiezen, wat ze belangrijk vinden bij stalling en hoe hun 'droomstal' eruit ziet.

Bedankt voor het invullen!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-19 11:45

Windbloem schreef:
Maar dat kan je niet uit de antwoorden halen hoor. Is het voor je eigen bedrijf?


Ik heb geen bedrijf, het is een hobbyproject.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris94, s0173957 en 33 bezoekers