Onweer en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:09

Pareltjes schreef:
Hier gaat alles direct naar binnen. Als ik niet thuis ben ga ik er speciaal voor naar huis. Zeker met hevige onweders. 3 paarden van vriendin dodelijk getroffen. 1 heeft nog uren geleden.Hangend in de stroomdraad. Had de kracht niet overeind te kunnen. Die aanblik zal ik nooit vergeten, de geur trouwens ook niet.

Het onnozel te denken dat je paard niet getroffen kan worden. Alles kan geraakt worden. Hoe meer bomen en hoe kleiner de weide hoe groter het risico. Evenals grote kale vlaktes. Paarden zullen zelf weg gaan staan bij de bomen maar als de weide te klein is zijn ze kansloos omdat de bliksem door de grond “ reist” . Hoe natter de grond hoe verder.

Kale vlaktes zijn natuurlijk vragen om. Hier dus op stal met bliksemafleiders. Bij twijfel haal ik ze binnen.


Wat afschuwelijk voor dat paard, en voor jou om dat te zien...
Paarden gaan inderdaad juist weg bij de bomen (bij de OVP gingen ze ook de open vlakte op)
Bij gerommel in de verte blijven ze bij ons nog buiten, maar gaat wel het stroom van de omheining (als het er al op staat) Maar bij onweer dat echt boven ons hangt staan ze lekker op stal.

Britta31: zo heeft een paard niets aan een deken.


Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:19

Ik denk dat het niet zo zwart/wit is als Superpony stelt. :n
Mijn paard staat ook prima relaxed op stal hooi te eten. Als ze wel buiten staat met onweer/storm dan staat ze met haar kont in de wind te wachten tot het over gaat. Ze is niet bang, en zolang ze een waterdichte deken heeft redt ze zich meestal goed.
Maar ik heb haar ook een keer helemaal stijf van het land gehaald na een nacht onweer en slagregens, ondanks dat haar deken het prima had gehouden.
Ik vind stal op zo'n moment comfortabeler voor haar, maar het zal niet voor elk paard hetzelfde zijn.
Ik vind het ook niet vreemd dat er paarden zijn die bang zijn.
Het paard van mijn vriend wordt van stormachtig weer heel onrustig en kan zichzelf helemaal in het zweet lopen, terwijl ze op stal gaat staan dutten.
Vind t altijd zo'n onzin dat paarden altijd overal tegen bestand zouden moeten zijn.
Het is wel fijn als ze kunnen kiezen. Mijn paarden kiezen per direct voor de schuilstal ;)

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:23

Ik ben het met een paar dingen niet eens Superpony.
Maar ik denk wel dat het voor de meeste paarden fijn is om 24/7 buiten te staan met een goede schuilstal. Maar toch geldt dat niet persé voor iedereen. Althans, sommige paarden hebben misschien wat speciale eisen ;)

Bovendien ga je uit van de ideale situatie, en niet iedereen kan de ideale situatie realiseren.
Een kudde met dezelfde voerbehoeftes bijvoorbeeld. Of een dusdanig ruime schuilstal dat de hele kudde er tegelijkertijd in kan en durft te staan.

Mijn merrie bijvoorbeeld, moet nagenoeg 24/7 eten om op gewicht te blijven. Dit kan ze niet als ze 24/7 in een kudde staat. Niet alleen omdat ze steeds van voerplek moet wisselen (zodra er een ander paard aan komt gaat ze weg) maar ook omdat je de andere paarden dan kunt wegrollen. Die mogen niet zoveel eten.

Dan heb je een mok gevoelig paard die met nat weer nooit in de schuilstal gaat staan, maar het natste stukje grond opzoekt van de verder droge uitloop. Als je dit paard laat kiezen heeft ie binnen no time grote fysieke problemen.

Ja klopt dat door het fokken er zwakkere paarden zijn ontstaan. Dus kun je niet dezelfde eisen stellen aan elk individu.

En dan heb ik nog een vaste kudde, aan huis.
Maar op een pensionstal wordt het een stuk ingewikkelder. Mijn merrie is bijvoorbeeld ook een paard dat niet in elke kudde goed voegt. Alleen al bij ruinen staan is bijna altijd een probleem.
En echt niet overal is de ideale stal te vinden.

Ik ben eens wezen kijken bij stal Buitenkans in Uddel, een prachtig pp. Voor één van mijn paarden zou dit ideaal zijn. Mijn merrie zou het echter niet aankunnen daar. Tenzij in de individuele uitloop stallen.
Die ze volgens mij dus ook niet voor niets hebben.

Overigens hebben mijn paarden prima steun aan elkaar als ze naast elkaar op stal staan.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie ze ook het liefste in vrijheid en probeer ze dat zoveel mogelijk te geven. Maar het is gewoon niet zo zwart/wit.
Ook dat mensen van mening zijn dat elk paard zonder deken kan, ben ik het echt pertinent niet mee eens.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:15

superpony schreef:
Nikass, wij hebben echt verschillende paarden. Allemaal ex stal paarden, verschillende leeftijden en verschillende behoefte's. Gaat allemaal prima om ze 24/7 buiten te houden.

Ik ken steeds meer mensen die dat ook doen en ik merk dat vooral de eigenaren moeten wennen.

Het is onzin dat het niet overal kan. Mensen investeren in dure stallen, dure bodems voor een bak etc etc. Dat vindt men wel belangrijk, dus dan kan het wel.
Door heel Nederland worden er pp's aangelegd en kan het wel, als men daarin wil investeren.

Je kan ook op specifieke wensen in springen, als men wil. Ik heb op een stal gewerkt met 80 paarden, waarvan 2/3e pension. Die gingen naar buiten, naar binnen en kregen eten. Daar zat echt niet zoveel verschil tussen per paard, dus wordt er ook geen rekening gehouden met specifieke wensen.

Paarden worden overdag in de wei gegooid en op veel stallen wisselt de samenstelling met regelmaat. De een doet netjes aan introduceren en de andere echt totaal niet.
's Winters op de paddock is arbeids intensief en vaak een drama op stallen. Paddocks zijn klein, paarden staan alleen, zonder eten en drinken, heel kort buiten etc. En de stallen vinden het stront scheppen en wisselen veel werk.

In een vierkante wei of paddock wordt er eerder geknokt en zetten ze elkaar in een hoek. Zeker in groepen waar ze op stal staan en even hun ei kwijt kunnen buiten.
Als je dat vergelijkt als je de indeling al anders maakt en 24/7 een relaxte groep hebt, heeft dat ook effect op de nieuwe bijv.

Er zijn vaak stallen waar een paard apart kan staan en ook zeker paarden die het eerst niet redden bijgevoerd kunnen worden. 1 paard eruit halen en extra voeren is minder werk, dan elke dag buiten en binnen zetten, 3 voer rondjes doen ( als je mazzel hebt ) etc.

Mensen willen niet en houden vast aan oude gewoontes.

Om nu na een bliksem inslag elkaar en mensen bang te maken is gewoon niet fair. Dat kan altijd en overal gebeuren. Ik heb in 40jr paarden echt hele nare ongelukken gezien, heel veel paarden kapot gemaakt zien worden etc. Veel meer dan een enkel geval door buiten staan, bliksem inslag etc.

Een bui kan ook vrij onverwacht komen. Zeker vroeger toen we geen smartphones hadden en dan mochten we echt niet de paarden meer uit de wei vissen.


Mijn paard heeft genoeg in onweer gestaan en is niet bang. Dat is niet mijn issue. Mijn paard kan zich wel degelijk comfortabel voelen op een stal op zo'n moment.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe het op stallen gaat. Ik heb niet voor niks alles opgegeven om ergens anders te gaan wonen waar ik mijn paard aan huis kan houden. Maar dat wil niet zeggen dat het nu allemaal perfect is. Ik investeer niet in binnenbakken en wat je allemaal noemt dat interesseert me helemaal niet.
Alles kan ja, als je veel geld hebt en je de Gemeente kan overhalen om een vergunning te verstrekken om te bouwen op agrarische bestemming. Wees ff realistisch, niet ALLES kan ALTIJD.
Regel jij even grond in de randstad voor al die paarden daar. Verandering moet plaatsvinden jazeker, maar dat is niet alléén een mentaliteitsprobleem, maar ook een financieel en ruimte probleem. Nederland heeft een overschot aan paarden.
Als je zou willen en het geld zou hebben kun je nog alle duizenden paarden rond Amsterdam niet een pp geven, die ruimte is er simpelweg daar niet. Dan moet je ze naar Friesland verkassen.

Mijn paard uit de kudde halen om te eten betekent dus dat ze niet 24/7 in de kudde staat, dat zijn geen drie voer rondjes. Zoals ik zei heeft mijn paard veel meer nodig dan de anderen en ze eet ook nog eens een stuk langzamer.

Nogmaals: het is niet zo zwart/wit. Niet één systeem is het beste. Kijken naar wat je paard nodig heeft en daar zoveel je kunt aan voldoen, dáár gaat het om.

Inderdaad Shaggy, zo denk ik er ook over.


Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:56

Dat hangt toch maar net van je stal af ook? Bij ons is broei in het hooi niet mogelijk en geen idee waarom er een waterkoker bij mijn stal zou staan...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 86 bezoekers