Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:26

Ik lees heel vaak dat men pas de plasplek eruit haalt als het natte naar boven komt. Bedoelen jullie daarmee als de natte plek zichtbaar is? Bij mij is namelijk elke dag een stuk natte plek zichtbaar in beide stallen? Bovenste is dan vaak nog niet helemaal volgezogen en dat hark ik door de stal, maar onderste laagje is bij de zeikerd van de 2 echt elke dag rood.

Vind het echt even een zoektocht hoe de stallen zo optimaal mogelijk te houden met dit strooisel. Niet dat ik ontevreden ben hoor, het tegendeel zelfs, maar nu is het uitvinden wat voor mij en mijn paarden optimaal werkt, en ik merk nu al dat ik de ene stal op een andere manier behandel dan de andere stal.


FlyAway
Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:32

Het is sowieso nooit verstandig natte plekken er te lang in te laten liggen, anders ontstaat er een onderlaag die vergelijkbaar is met bij een potstal. Dergelijke omstandigheden zijn ideaal voor parasieten en dan ontstaat er ook op stal een groot infectierisico. Beter gewoon iedere dag de mest en natte plekken er uit halen, zodat de bodem zo droog mogelijk blijft. Dat zijn minder gunstige omstandigheden voor parasieten.

Lees er hier meer over

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:05

1 week voorbij, en ik ben overtuigd! Mijn stallen zijn nog nooit zo droog geweest in de 13 jaar dat ik ze aan huis heb staan! *\o/*
Heb vandaag alles eens aan de kant geschoven nadat ik de mest en natte plekken eruit gehaald heb. Klinkers in de stallen zijn hooguit vochtig te noemen op de plasplekken, niet nat en al helemaal geen plas urine te vinden. Laat de stallen vanmiddag open liggen om goed te luchten, en dan gaat er straks bij de grote een nieuwe zak korrels in, bij de pony is dat nog niet nodig.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:53

schuimpie schreef:
1 week voorbij, en ik ben overtuigd! Mijn stallen zijn nog nooit zo droog geweest in de 13 jaar dat ik ze aan huis heb staan! *\o/*
Heb vandaag alles eens aan de kant geschoven nadat ik de mest en natte plekken eruit gehaald heb. Klinkers in de stallen zijn hooguit vochtig te noemen op de plasplekken, niet nat en al helemaal geen plas urine te vinden. Laat de stallen vanmiddag open liggen om goed te luchten, en dan gaat er straks bij de grote een nieuwe zak korrels in, bij de pony is dat nog niet nodig.


En na opstrooien toch besloten in beide stallen nog geen nieuwe korrels erin te gooien. Ook bij de viespeuk nog meer dan genoeg vaste korrels kunnen ontdekken aan de randen die ik nu goed door de rest gemengd heb. Bed is nog 15cm dik, dat lijkt mij meer dan voldoende.

Suzan_bobar
Berichten: 4247
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 23:21

Welk merk korrels gebruik je?

Equine Lymfe Drainage Therapeut
Myofacial Equine Therapeut
Paardensportmasseur
Hirudotherapie (bloedzuigers)
http://Www.suzanabbink.nl

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 06:33

Suzan_bobar schreef:
Welk merk korrels gebruik je?


Ik gebruik op dit moment Straw Comfort korrels, dit zijn 10mm korrels. Dat was het enige merk wat ik in de omgeving in losse zakken wist uit te halen met dank aan de tip van een bokker.
Wat betreft gebruiksgemak en opnamecapaciteit ben ik heel tevreden over deze korrel. Echter is de vezel die overblijft na uit elkaar vallen wel heel klein. Het lijkt net alsof ik geel zand in mijn stallen heb liggen en durft daardoor ook wel wat te stoffen bij doorharken, als de paarden door de stal bewegen stoft het niet. Denk dat ik eens een grovere vezel ga proberen als deze zakken op zijn.

Het flinke doorharken van gisteren heeft in ieder geval wonderen voor mijn bedjes gedaan, lijkt overnacht wel weer een paar cm dikker te zijn geworden!

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 07:00

Testen of je strooisellaag voldoende dikte heeft doe je door middel van de knietest. Je moet je op je knieën laten vallen zonder dat het pijn doen (of meer pijn dan op een matras). Hier is een laag van 20cm voordat het losgewoeld wordt met gehakselde producten pas voldoende gebleken.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

BlueMilkJarig
Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:23

Sinds gisteren drie paarden aan huis en voor het eerst strokorrels aan het uittesten. Vandaag kom ik thuis en de hele stal ligt onder een dikke laag geel stof.

Heeft iemand hier ook dat probleem ?

:+: Blue! :+:

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 06:39

Die stof was ook de rede waarom ik geen stro korrels meer gebruikte..maar zal ondanks het toevoegen van water na het opstrooien vast wat fout gedaan hebben.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sprintje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:00

Ik herken dat stof niet bij de strokorrel die wij gebruiken. Deze is wel heel fijn als het uit elkaar is gevallen, maar stoft niet.

rover_
Berichten: 1352
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:01

Wat apart BlueMilk. Welk merk heb je?
Ik heb al jaren Equibedding en herken dit niet.

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:07

Ik ken het ook niet :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:30

Ik herken het stof wel, de strokorrels die ik op dit moment gebruik durven tenminste ook best wat te stoffen. De stal is ook eerder gevuld met zand dan met stro lijkt het wel. Om die reden ga ik als mijn huidige zakken op zijn voor een grovere variant, in de hoop dat deze wel nog net zoveel urine opneemt want daar ben ik echt zeer over te spreken!

Vandaag dag 11,en nog steeds heel gelukkig met de korrels. Beide stallen zijn nog nooit zo droog geweest, na 17 jaar vanalles geprobeerd te hebben staat mijn grote zeikerd eindelijk niet meer te soppen in zijn stal! *\o/*

Het bed van de pony is zeker 20cm dik, en nog genoeg droge korrels te vinden dus bijstrooien niet nodig.

Bij de grote was het bed nog een 15cm dik, nog steeds dik genoeg om lekker op te liggen, maar ik heb hier vandaag toch een zak van 20kg bij gestrooid zodat het bed dik en luchtig genoeg blijft. Heb de korrels gedeeltelijk op de 2 vaste plasplekken op de bodem gegooid, en de rest door het hele bed geharkt. Eens zien of dat werkt, of hebben jullie hier betere ideeën over?

Weet iemand van jullie toevallig of een big bag strokorrels door een normale stal deur (1,12 breed) past? Indien niet, zal ik voor zakken moeten gaan, die kan ik dan desnoods nog handmatig omstapelen.

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:39

Big bag is 1x1.20 maar "buikt uit"

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:18

mirjamalvaro schreef:
Big bag is 1x1.20 maar "buikt uit"


Ja precies, voor dat uitbuiken ben ik juist bang. Als dat meer dan 12cm is past het helaas niet meer door de deur heen. Wellicht voor de eerste keer maar gewoon zakken bestellen, en dan met de leverancier bekijken of een big bag ook past voor een volgende keer...

BlueMilkJarig
Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:28

rover_ schreef:
Wat apart BlueMilk. Welk merk heb je?
Ik heb al jaren Equibedding en herken dit niet.


Ik gebruik nu de strokorrels van agrodieren.

:+: Blue! :+:

tienus63
Berichten: 11742
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:55

Hier geen stof of zandachtig spul, als korrel uit elkaar valt, gehakseld stro.
Equibedding.

#trotsoponzeboeren

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:10

Dag 15.
We zijn 2 dagen weg geweest dus paarden zijn door iemand anders gedaan. Ondanks duidelijke instructies is helaas toch meer op de mesthoop beland dan nodig was. Niet erg hoor, het is met de beste bedoelingen gedaan en ik ben blij iemand te hebben die ze voor me verzorgd, maar natuurlijk wel jammer van 't spul.

Stal van mijn viespeuk zag er vanochtend uit alsof er geen redden meer aan was, geen idee wat hij vannacht gedaan heeft maar de mestballen lagen overal verspreid en in het midden van de stal waren de klinkers zichtbaar. Bij stro had ik de hele stal kunnen leegtrekken, nu had ik in een kwartiertje de hele stal gezeefd en natte plekken verwijderd. Beide stallen een uurtje open laten liggen om klinkers te laten drogen, en na opstrooien zagen ze er beide weer prima uit, niet eens hoeven bijstrooien! :)

Bolzak23
Berichten: 474
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:01

Leuk om te lezen alle ervaringen.

Wij hebben equibedding, dit bevalt zeer goed. Geen stof, weinig afval en bijzonder zuinig. Wij doen echt gemiddeld 1 bigbag per paard per jaar.
Las hier iemand die op 3 paarden 1 zak per 2 maanden gebruikt. Wij zijn niet zuinig en doen er echt veel langer mee. Topproduct

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:15

Bolzak23 schreef:
Leuk om te lezen alle ervaringen.

Wij hebben equibedding, dit bevalt zeer goed. Geen stof, weinig afval en bijzonder zuinig. Wij doen echt gemiddeld 1 bigbag per paard per jaar.
Las hier iemand die op 3 paarden 1 zak per 2 maanden gebruikt. Wij zijn niet zuinig en doen er echt veel langer mee. Topproduct


1 bigbag per paard per jaar vind ik heel netjes, als ik dat ga halen ben ik meer dan tevreden! :D
Hoe lang staan jullie paarden gemiddeld op stal?
En hoe pakken jullie het uitmesten aan (wel/niet dagelijks natte plekken verwijderen)?
Kan me voorstellen dat dit nogal verschil kan maken in het verbruik, en daarbij natuurlijk of je een net paard of een varken op stal hebt.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:48

Ik heb 2 pony's op de equibedding staan. De korrels zijn super betreft het opnemen van vocht, ik heb alleen elke dag mijn pony's op klompen lopen als ik ze uit stal haal. De zelfde klompen onder de ijzers als je ze in de sneeuw hebt staan. Ik moet echt bikken om het er onderuit te krijgen.

weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:33

Mocht iemand trouwens interesse hebben in een actueel overzicht van de prijzen van verschillende merken hoor ik het graag. Ik heb bij 6 merken gevraagd naar de mogelijkheden en kosten bij het leveren van een pallet, en er zit behoorlijk wat verschil in de prijzen!


tienus63
Berichten: 11742
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:00

megaspan schreef:
Ik heb 2 pony's op de equibedding staan. De korrels zijn super betreft het opnemen van vocht, ik heb alleen elke dag mijn pony's op klompen lopen als ik ze uit stal haal. De zelfde klompen onder de ijzers als je ze in de sneeuw hebt staan. Ik moet echt bikken om het er onderuit te krijgen.

Bij onze paarden valt er wel wat uit de hoeven, ik zet de paarden buiten en krab de hoeven niet uit.
Meestal valt er wat onder de voorvoeten weg.
Paarden staan blootsvoets.
Maar de Equibedding valt er gemakkelijk uit.
Misschien ligt het ook wel aan de manier van bekappen.
Ook al hebben ze hier een ijzer onder, het valt er gemakkelijk uit.
Maar ik moet zeggen dat de paarden hier ook weinig moeite met sneeuw hebben, met en zonder ijzer.
De klompen sneeuw vallen er ook uit.

Blijkbaar lost de voet/straal gemakkelijk zoals hoefsmeden dat noemen.

#trotsoponzeboeren

Bolzak23
Berichten: 474
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:10

schuimpie schreef:
Bolzak23 schreef:
Leuk om te lezen alle ervaringen.

Wij hebben equibedding, dit bevalt zeer goed. Geen stof, weinig afval en bijzonder zuinig. Wij doen echt gemiddeld 1 bigbag per paard per jaar.
Las hier iemand die op 3 paarden 1 zak per 2 maanden gebruikt. Wij zijn niet zuinig en doen er echt veel langer mee. Topproduct


1 bigbag per paard per jaar vind ik heel netjes, als ik dat ga halen ben ik meer dan tevreden! :D
Hoe lang staan jullie paarden gemiddeld op stal?
En hoe pakken jullie het uitmesten aan (wel/niet dagelijks natte plekken verwijderen)?
Kan me voorstellen dat dit nogal verschil kan maken in het verbruik, en daarbij natuurlijk of je een net paard of een varken op stal hebt.


Het is ook echt wel een gemiddelde idd. De zwijnen zullen iets meer gebruiken, de nette iets minder.

Verzadigde plekken haal ik eruit, mest elke dag minimaal 1x. Ze staan nu van 7 tot plm 19 buiten. Bij winterdag plm 5 uur per paard uit de box.

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:39

Dag 21.
Bij mijn viezerik vandaag de 2e keer een zak moeten bijvullen. Dat was ook wel echt nodig omdat het bed aan de dunne kant begon te worden.
Bij de pony vandaag de 1e keer een zak bijgevuld. In die stal vond ik het nog niet eens zo heel nodig, maar omdat ik toch bij de ander een zak moest bijstrooien deze stal dan ook maar meteen gedaan.
Nog steeds enorm tevreden over de strokorrels, en ik denk dat ik dit jaar alleen wat knabbel-stro ga inslaan maar de stallen met de korrels blijf instrooien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, Googlebot, joyce83 en 31 bezoekers