Panel 5 afwijkingen bij welke afstammelingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:02


Be happy eat a snackkie


Tinniie
Berichten: 4676
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 15:41

sevke schreef:
@Tinniiee: idd. WLS was homozygoot, dus AL zijn nakomelingen zijn minstens drager. En dat zijn er heel wat. Gunner was drager. 1 op 2 Gunners zijn dus ook drager. Dat zijn een PAK paarden, want laten dit nu net de meest gewilde dekhengsten zijn...
IMM komt heel vaak voor samen met GBED. Dat valt mij op.



Inderdaad zo zijn er enkele populaire WLS zonen in België die het gen ook flink verspreid hebben (Wimpys Smoking Gun -mogelijk ook homozygoot- en Wimpys Little Black bv.. )

Dat ze ook dikwijls GBED dragen is eerder toevallig, en ergens ook logisch aangezien het dikwijls van Nu Chex To Cash komt in die lijnen. Zo komt GBED ook vaak voor bij roans, waar het door steeds bepaalde lijnen te gebruiken ver verspreid is geraakt.

Inderdaad met 2 van de 3 leading NRHA sires als drager gaat het snel hè.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Panel 5 afwijkingen bij welke afstammelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:03

Wimpys Little Black is ondertussen overleden en Wimpys Smoking Gun staat in Mexico, dus van die lijnen zal het wel fel minderen, maar er staan alsnog een aantal "klinkende" namen tussen die nog volop dekken verkopen in deze contreien.
Ergens had ik ook wel verwacht dat er eens problemen gingen opduiken met de zo gegeerde Gunnerlijnen, die echt overmatig veel nakomelingen hebben geproduceerd. En nu zitten we dus met dat IMM-ding, waarvan niemand nog de draagwijdte kent of kan inschatten.
Straks wordt het zoeken naar een naald in een hooiberg om nog een gezonde quarter te vinden...

Born to slide, forced to work

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:28

Hoi, ik heb geen eigen paard maar een geadopteerd. Dus draag er wel de zorgen voor.
Hij heeft quarter bloed maar geen AQHA papieren en heb geen idee of de vader AQHA papieren heeft (opgenomen in het Belgische palomino stamboek)

Zou ik hem wel of niet 5 Panel laten testen? Hij is wel opgenomen in het Belgische palomino stamboek maar kan in reglement niks lezen over keuringen van gezondheid of erfelijke ziekten.

Betreft deze stamboom van mijn adoptiepaard
[ img ]

Leef en laat leven.

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:37

sevke schreef:
Wimpys Little Black is ondertussen overleden en Wimpys Smoking Gun staat in Mexico, dus van die lijnen zal het wel fel minderen, maar er staan alsnog een aantal "klinkende" namen tussen die nog volop dekken verkopen in deze contreien.
Ergens had ik ook wel verwacht dat er eens problemen gingen opduiken met de zo gegeerde Gunnerlijnen, die echt overmatig veel nakomelingen hebben geproduceerd. En nu zitten we dus met dat IMM-ding, waarvan niemand nog de draagwijdte kent of kan inschatten.
Straks wordt het zoeken naar een naald in een hooiberg om nog een gezonde quarter te vinden...


Zorgwekkend is het.

Interessant artikel Mac maar Tinnie dit zegt toch net hetzelfde als ag?
Mutatie van het myh gen dat zorgt voor de productie van een proteïne en door infectie dan faalt en daardoor spiermassa verlies.
Bovendien is de herstelling maar enkele maanden dus hoeveel dit ooit al doorgemaakt hebben is dus moeilijk in te schatten.
Er staat ook nergens dat paarden zonder gemuteerd gen het ook kunnen krijgen, wel dat in andere rassen er een andere veroorzaker zou zijn dan het gen bij de quarters.

Het meest zorgwekkende voor mij is dat ze het vergelijken met symptomen van pssm1 maar hoeveel worden er niet verdacht van pssm en toch geen pssm hebben. Ik kan alvast een lijstje geven van paarden die ik heb zien langskomen op fb of dergelijke.

Ik zou testen Art sowieso. Pssm paarden zijn ook gevaarlijk om mee te rijden.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers