Gbed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 23:08

Hi, ik kreeg vanavond mijn 5 panel resultaten binnen en mijn merrie is op 4 dingen negatief, alleen GBED N/Gb
Weet iemand mij hier iets meer over te vertellen, in het Engels klinkt het allemaal zo ingewikkeld
Groetjes


Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:32

Een Gbed drager (dus n/Gb, zoals jouw merrie) is niet ziek. Veulens die met twee copieën van Gbed (dus Gb/Gb zijn) geboren worden zullen niet ouder worden dan hooguit een week of 8.

Als je gaat fokken, zou het voor jou dus belangrijk zijn dat je een hengst uitkiest die n/n is zodat het veulen niet Gb/Gb kan worden. Verder heeft het voor je eigen merrie geen consequenties.

Relax. Nothing is under control.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 23:36

Mac schreef:
Een Gbed drager (dus n/Gb, zoals jouw merrie) is niet ziek. Veulens die met twee copieën van Gbed (dus Gb/Gb zijn) geboren worden zullen niet ouder worden dan hooguit een week of 8.

Als je gaat fokken, zou het voor jou dus belangrijk zijn dat je een hengst uitkiest die n/n is zodat het veulen niet Gb/Gb kan worden. Verder heeft het voor je eigen merrie geen consequenties.

De hengst is volgens de eigenaar 5 panel N/N

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 23:37

Mac schreef:
Een Gbed drager (dus n/Gb, zoals jouw merrie) is niet ziek. Veulens die met twee copieën van Gbed (dus Gb/Gb zijn) geboren worden zullen niet ouder worden dan hooguit een week of 8.

Als je gaat fokken, zou het voor jou dus belangrijk zijn dat je een hengst uitkiest die n/n is zodat het veulen niet Gb/Gb kan worden. Verder heeft het voor je eigen merrie geen consequenties.

Betekent dit dan dat als ik fok met een hengst die N/N is dat mijn veulen dan ook drager word?

Anoniem

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:38

Die kans loop je helaas wel. Je veulen wordt geen lijder, maar loopt wel redelijke kans om een drager te worden.

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:38

Dan zou dat geen probleem moeten zijn.
Het enige wat er kan gebeuren is dat je nog een drager krijgt, net zoals je merrie.

Relax. Nothing is under control.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 23:39

xyzutu2 schreef:
Die kans loop je helaas wel. Je veulen wordt geen lijder, maar loopt wel redelijke kans om een drager te worden.

Nou liever lijder dan drager..

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 23:40

Mac schreef:
Dan zou dat geen probleem moeten zijn.
Het enige wat er kan gebeuren is dat je nog een drager krijgt, net zoals je merrie.

Ik zit er toch aan te denken om nog alleen een gbed test ergens anders te doen. Vind het raar dat haar moeder fokmerrie is en haar vader dekhengst was (zijn veulens van wat ik weet alles N/N) en dan is de mijne drager..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:42

CheyenneF schreef:
xyzutu2 schreef:
Die kans loop je helaas wel. Je veulen wordt geen lijder, maar loopt wel redelijke kans om een drager te worden.

Nou liever lijder dan drager..


Ik denk dat je andersom bedoelt? Een veulen dat lijder is gaat na een paar weken dood, terwijl een drager klachtenvrij oud kan worden, maar kan de ziekte wel weer doorgeven in de vorm van nieuwe dragers of lijders (afhankelijk van de vader).

Spekkie01
Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:42

Zoals bovenstaand idd, je hebt een drager, omdat veulens met een dubbel gen, geen overlevingskansen hebben. Meestal loopt een drager x drager uit in een spontane abortus.

Wat je je moet afvragen is of je de gen mutatie door wilt fokken. Oke, als je voor een schone hengst kiedt kun je alleen een drager fokken, maar zo hou je de ziekte wel in stand.

Zou ik persoonlijk niet voor gaan, maar er zijn wel fokkers met dieren waar mee gefokt wordt omdat de bloedlijn waardevol is om te behouden of gewoonweg geen 5 paneltest gedaan hebben. Het blijft een persoonlijke keuze en idd met een niet drager x drager heb je gewoon een gezond veulentje, dat zonder problemen oud kan worden.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 23:43

CheyenneF schreef:
xyzutu2 schreef:
Die kans loop je helaas wel. Je veulen wordt geen lijder, maar loopt wel redelijke kans om een drager te worden.

Nou liever lijder dan drager..


Ik denk dat je andersom bedoelt? Een veulen dat lijder is gaat na een paar weken dood, terwijl een drager klachtenvrij oud kan worden, maar kan de ziekte wel weer doorgeven in de vorm van nieuwe dragers of lijders (afhankelijk van de vader).[/quote]
Haha ja dat bedoel ik was een lange dag ben een beetje moe

Tinniie
Berichten: 4683
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:35

Er wordt geschat dat ongeveer 10% van alle quarters GBED draagt, dus helemaal niet zo raar dat jou merrie drager is, als de hengst n/n is komt het van moederskant. Vroeger werd er gewoon niet op getest .

Voor de verkoop zou ik niet meteen fokkenmet paarden die niet 5-panel n/n zijn. Veulens met gbed of herda gen zijn toch echt wel iets moeilijker verkoopbaar..

Wil je voor jezelf een leuk veulen fokken uit die specifieke paarden, zou ik het niet laten.

Ook olws, splash2,.. zijn in homozygote vorm lethaal , maar geen enkel probleem bij drager. Dan zou je die ook niet meer mogen fokken..

Het is goed dat je hebt laten testen, zo weet waar je voorstaat en nu goed overwogen keuzes kunt maken.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 08:22

Tinniie schreef:
Er wordt geschat dat ongeveer 10% van alle quarters GBED draagt, dus helemaal niet zo raar dat jou merrie drager is, als de hengst n/n is komt het van moederskant. Vroeger werd er gewoon niet op getest .

Voor de verkoop zou ik niet meteen fokkenmet paarden die niet 5-panel n/n zijn. Veulens met gbed of herda gen zijn toch echt wel iets moeilijker verkoopbaar..

Wil je voor jezelf een leuk veulen fokken uit die specifieke paarden, zou ik het niet laten.

Ook olws, splash2,.. zijn in homozygote vorm lethaal , maar geen enkel probleem bij drager. Dan zou je die ook niet meer mogen fokken..

Het is goed dat je hebt laten testen, zo weet waar je voorstaat en nu goed overwogen keuzes kunt maken.

Ja ik twijfel dus heel erg..
Het zou voor mezelf zijn, alleen als we het ooit zouden moeten verkopen word dat lastiger

Rena100
Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:41

Lijkt mij alleen een probleem voor de verkoop als je het ook als een fokmerrie of dekhengst zou willen verkopen. Als jullie voor jezelf een veulen willen (zonder er perse mee te willen fokken) dan kan het prima. Stel je krijgt een hengst, laat hem ruinen voor jezelf, dan heeft het feit dat hij drager is, helemaal geen invloed op verkoop. Je kan er dan tenslotte toch niet mee fokken.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:08

Best een lastige discussie. Aan de ene kant wil je geen erfelijke problemen in stand houden maar aan de andere kant is in het geval van Gbed geen probleem als een paard alleen drager is (recessief gen).

Zelf heb ik helaas uitgebreid ervaring met PSSM (in allerlei soorten) en dat is een dominante aandoening, dus een drager is ook lijder en een paard met 2 copieën van het gen lijdt meestal nog meer. Als ik zie hoeveel leed dat met zich meebrengt dan gaat het dragen van een recessief gen als Gbed in mijn hoofd toch andere vormen aannemen, helemaal omdat je er op kunt testen en het creëren van een lijder (of nou ja, een dood veulen) dus 100% kunt voorkomen.

Vooral als het veulen voor jezelf is zou ik er persoonlijk niet zo'n punt van maken en voor de verkoop zoals iemand hierboven al zei als het een ruin is ook absoluut niet. Maar goed, mijn mening is verkleurd en vertekend door het hele PSSM verhaal ;-) .

Relax. Nothing is under control.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 09:52

Ik heb net toch nog voor de zekerheid een lab gebeld en ze zeiden dat je gewoon 50/50 kans hebt op drager of niets

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:14

Dat dus :-)

Relax. Nothing is under control.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:30

Big Chex to cash draagt ook GBED/n en die is een top sire. Dus denk dat als je je veulen zelf wilt aanhouden je niet meteen op problemen stuikt. Ik heb ook al gehoord dat er mensen zijn die een GBED drager willen fokken omdat die beter zou kunnen presteren (nog geen wetenschappelijke bewijzen van gelezen)

(BCTC is blijkbaar HERDA/n, geen GBED)

Tinniie
Berichten: 4683
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:03

Nee dat is herda waarvan men denkt dat het ergens de prestaties bevorderd.. omdat er net zoveel bekende grote dragers zijn.

Van gbed is zo niks bekend

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 14:55

Dus even nog een keer voor mezelf; als het veulen drager wordt heeft hij/zij er zelf geen last van, toch?

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:57

UnknownC schreef:
Dus even nog een keer voor mezelf; als het veulen drager wordt heeft hij/zij er zelf geen last van, toch?

NEE :D

Relax. Nothing is under control.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:59

Nope geen last.

Het kan enkel bij verkoop mensen afschrikken en dus is de marktwaarde lager. Ik zou zo’n diertje er niet om laten staan als het me verder erg aanstond.

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:59

troi schreef:
Het kan enkel bij verkoop mensen afschrikken en dus is de marktwaarde lager. Ik zou zo’n diertje er niet om laten staan als het me verder erg aanstond.

Ik ook niet :-)

Relax. Nothing is under control.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 01:21

De enige angst die ik zou hebben als het een merrie is en je moet het ooit wel verkopen dat mensen er lukraak mee gaan fokken en het wel een keer mis gaat. Maar dat is altijd de grote ALS. Met dat in het achterhoofd denk ik wel, wil je meer dragers op de wereld zetten als je ook kan proberen n/n te fokken........Of gewoon iets te kopen dat n/n is.

Mooiste zou zijn als het een hengst is, die je ruint en dan is het probleem weg, maar ook dat heb je niet in de hand.

DubbelFun
Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Gbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:21

Ook bij een merrie heb je het in de hand, alleen zijn de kosten daarvan iets hoger... maar principes kun je niet in geld uitdrukken... toch. 8-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers