Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:17

flashyjac schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand inmiddels weet of het bij Red Pebbles of Supreme Dusterette (merrie) vandaan kwam in de lijn van de Dusty Pebbles ...

Weet iemand dat? Of Red Pebbles PSSM1 positief is?
Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.


dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:36

Citaat:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand inmiddels weet of het bij Red Pebbles of Supreme Dusterette (merrie) vandaan kwam in de lijn van de Dusty Pebbles ...


Ik heb ook een paardje uit deze kombinatie (Dusty Pebble Fred) Hij is PSSM-1 n/n getest maar hij heeft zware aanvallen gehad en is dus PSSM-2 verdacht (heb hem hier niet op laten testen.

Ik hoop ook dat er meer duidelijkheid komt over of het bij de moeder of bij Pebbles vandaan komt.....

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 01:01

Onderstaande mail kreeg ik van contact@animalgenetics.us

Mochten er mensen zijn die willen reageren dan kan dat via bovenstaand mail-adres.

Polysaccharide Storage Myopathy (PSSM)




Polysaccharide Storage Myopathy (PSSM)
Polysaccharide Storage myopathy (PSSM) is a dominant autosomal hereditary condition that effects the skeletal muscles of an effected animal. These abnormalities can induce a genetic form of tying-up with muscle damage and abnormal muscle movement including muscle stiffness, sweating, and reluctance to move. At least 20 breeds have been identified with this condition including American Paint horses, Appaloosas, Draft Breeds, Morgans, Quarter horses (horse with quarter horse blood) and Warmbloods.



Although may cases involving muscle problems are directly related to the different mutations currently being tested, not all forms of tying up can be identified by the mutations. A horse that tests N/N for PSSM but exhibits signs of tying-up or muscle pain may be suffering from another type of muscle disorder. Please contact us with any examples of this so we can include these animals in further studies. In many cases horses that test positive for these mutations will exhibit only minor problems or may never exhibit any noticeable problems at all. Differences in age, diet, physical exercise and genetics of an animal can all greatly contribute to the overall health of each animal. Again, please contact us and let us know so we can add these animals to our current research on PSSM.



Research conducted at Animal Genetics has identified several new mutations associated with PSSM. These DNA mutations form a "haplotype" that allow us to identify horses with PSSM. Further ongoing research may provide us with a more comprehensive assay for PSSM and better determine the severity of the disorder in all horses. The information you provide us is a critical part of our ongoing work and we greatly appreciate anything you provide us.

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:00

Ja ik heb ook deze mail ook ontvangen, en ik zal kontakt met ze opnemen :j

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:13

Goed idee. Wellicht dat er iets uit komt.

Annekexxx
Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:38

Een jaar geleden wist ik nog niets af van die 5panel-test en de genetische afwijkingen in quarters/paints.
Ik vrees dat er dus net als mij nog vele anderen zijn, die op zo'n moment op zoek zijn naar een leuk westernpaardje en niet vertrouwd zijn met de 5panel-test.
Met de beste wil van de wereld, ik was op de hoogte van klinische en röntgenologische keuring, maar de genetische ziektes... daar wist ik helaas niets van af. (Gelukkig nu wel... en ik probeer er zo veel mogelijk mensen op te wijzen.)

Goed dat je de verkoper op de hoogte brengt, misschien weet ze inderdaad van niets af...

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:43

Ik denk idd dat dat nog veel voorkomt Anneke. Je hebt als koper wel onderzoeksplicht, maar als je niet weet waar je op moet onderzoeken .... tsja .... dan kan de verkoper nog wel eens mazzel hebben. En zoals hierboven ook al wordt gezegd weet ook niet iedere verkoper wat er speelt.

Relax. Nothing is under control.

ringelberg
Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:56

Ik heb een e-mailtje gestuurd, nog geen antwoord. Ik heb het zo netjes mogelijk gedaan, zonder gelijk met mijn vinger te gaan wijzen. Misschien zijn deze mensen ook wel slachtoffer van de situatie, is allemaal al erg zat...

Ondertussen zitten wij te wachten op de onderzoeksresultaten van paard van een vriendin, geen Fuf kind..maar we vrezen met grote vrezen :\

Reckless Matador <3 Rolex Angel dun it <3

spicegirl
Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:12

ik hoorde, dat er een op een grote bonte paarden fokkerij op Texel ook Pssm rondwaart.
weet iemand de details ?
evt. per PB ..

** Alive & kicking ! **

Annekexxx
Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:33

Bestaat er ergens een lijst met gekende namen van PSSM positieve namen die voorkomen in de West-Europese Quarter en Paint stambomen?
Wij zijn stilletjesaan - tegen volgend jaar - op zoek naar een extra ruintje, maar het zou natuurlijk interessanter zijn advertenties met bepaalde namen in meteen te kunnen skippen. (Om tijd- en geldverlies aan 5Panel-testen bij die paarden al te beperken.)
Far Ute Fantasy doet intussen dus al een belletje rinkelen, maar helaas zijn er wellicht nog veel meer.

Callisto04
Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:43

Ik snap dat je er naar vraagt, maar ik vrees dat je mbt PSSM gewoon beter af bent altijd de testresultaten van het paard zelf op te vragen of het te laten testen. PSSM is veel breder verspreid dan bv HYPP en is niet op 1 recente hengst terug te brengen zoals HYPP (of HERDA).

Sannanasje
Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:54

Daarnaast is het natuurlijk niet 100 % zeker dat een paard met bepaalde namen in de bloedlijn het heeft. Tenzij 1 van de ouders homozygoot is natuurlijk.
Zonde als je een super paardje laat lopen terwijl het kerngezond is alleen om een naam in zijn stamboom

"You're in denial" 'No I'm not!'

Annekexxx
Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:31

Uiteraard zou ik laten testen.
Maar als er al een duidelijk PSSM-homozygoot-bekende naam in de stamboom van het paard zit,
dan kan ik mij het transport, de tijd én de tests besparen uiteraard.

essiedepessie
Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:38

Je moet op facebook even kijken op de PSSM groepen, daar staat lijsten van alle tot nu toe openlijk bekende paarden :)

Overigens vind ik dat verkopers dienen te testen, ik heb bij mijn paard ook van de fokkers de 5 panel test mee gekregen.

Anything less than I love you is lying, Morris 2007-2010

www.facebook.com/fotosessie

Anoniem

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:02

De lijsten van Facebook zullen binnenkort ook weer op PSSM.eu staan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:34


Frensie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:41

Dit topic is al wat oud maar ik denk dat ik hier het beste kan reageren ipv een nieuw topic maken.
Mijn FUF nakomeling is inmiddels 3 jaar oud en hij is zo ontzettend nuchter, koel en braaf. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Gelukkig heeft hij geen PSSM verschijnselen (tot op heden). Hij krijgt aangepast voer een staat in een grote groepshuisvesting.

Ik was benieuwd of de andere FUF nakomelingen ook allemaal zo braaf zijn.


[ img ]

[ img ]

http://www.paardenhondinbalans.nl
Osteopathie voor dieren
Sunny (Far Ute Rising Sun, 2013)
Zoey (LC Tecum Zodiac Sign, 2019)

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:57

Ik ken de andere nakomelingen niet maar weer dat fuf bekend stond als een lot uit de loterij wat betreft karakter en bouw. Als hij die verdraaide pssm niet had gehad had ik graag een kind van hem gehad.

Fijn dat het goed gaat! Ik hoop dat je hem nog een tijdje goed kan houden.

Rijd je hem ook? Wat voer je?

Frensie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:10

Rijden is een groot woord.
Ik zit er af en toe op, 20 minuutjes ongeveer. Stap, draf en rondje galop.
Hij krijgt in de groepshuisvesting voordroogkuil. Hij gaat de ene nacht nog wel naar stal en de volgende nacht niet en als hij op stal staat krijgt hij 's ochtends en 's avonds een bakje Subli zonder met vitamine E en selenium toegevoegd.
Als extra krijgt hij een paar keer per week senior prioris maar dat ben ik aan het afbouwen omdat hij ondertussen beter op gewicht blijft.

Ik hoop ook dat we nog heel lang van hem mogen genieten.

[ img ]
Mijn zoontje van 2.5 zit ook graag op hem.

http://www.paardenhondinbalans.nl
Osteopathie voor dieren
Sunny (Far Ute Rising Sun, 2013)
Zoey (LC Tecum Zodiac Sign, 2019)

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:16

Wat fijn dat hij het zo goed doet!
FUF had eigenlijk alles mee ... behalve zijn PSSM ;(

Relax. Nothing is under control.

Hobbyhorse
Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:28

Alhoewel je deze info op de site van de fokker kan vinden, een beetje verstopt maar te vinden is het wel:
http://www.paints-quarters.nl/dekhengst ... e-fantasy/

‘Er zijn meerdere nakomelingen van hem getest op PSSM 1 en positief bevonden. Hieruit concluderen wij dat Far ute Fantasy dus positief PSSM 1 was.’

kan je toch een verkoopadvertentie tegenkomen waar het niet bij vermeld staat, soms ook in een andere taal of op sites waar mensen Engels rijden dus eventueel minder bekent zijn met PSSM. In een andere taal is deze info natuurlijk niet te vinden in google dus om argeloze mensen te behoeden en zonder iemand te willen ergeren hier de tekst over Far Ute Fantasy en PSSM nog eens door google translate

Several descendants of him were tested on PSSM 1 and found positive. From this we conclude that Far ute Fantasy was positive PSSM 1.

Plusieurs descendants de lui ont été testés sur PSSM 1 et trouvés positifs. De ceci nous concluons que Far ute Fantasy était positif PSSM 1.

Mehrere Nachkommen von ihm wurden auf PSSM 1 getestet und als positiv befunden. Daraus schließen wir, dass Far ute Fantasy positiv war PSSM 1.

Tinniie
Berichten: 4676
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:58

Zijn er eigenlijk inmiddels ook al nakomelingen n/n getest ?

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024


kking
Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:14

Nog geen gehoord die negatief is ;(

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Polarize
Berichten: 680
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:56

Ik breng het lekker laat weer omhoog, maar kwam het topic tegen toen ik meer informatie opzocht over mijn lease paardje. Ik heb Far Ute Rainbow en jahoor, hij heeft pssm. Verder is hij geweldig, hij is enorm sociaal en net een grote puppy, heel slim en leergierig. Gelukkig hebben we het met hem goed onder controle, al is hij hier pas een paar maanden, dus we weten nog niet hoe hij het in de winter doet

Support my art journey! @sketchymaan on insta


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers