Ervaring met FRA elastische singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:52

De titel zegt het al :Y)

Wie heeft er ervaring met deze singels?
Mijn merrie is wat narrig op singelen, ik rij nu met een PC bontsingel maar zoek sowieso een 2e singel erbij voor als mijn schaap in de was zit.

Erg benieuwd naar de meningen van bokkers die met deze singel rijden!

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:54

Mijn merrie is ook gevoelig op de singel. Daar weet deze singel helaas geen verandering in te brengen, al vind ik hem wel fijn in gebruik.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 11:39

Rose94 schreef:
Mijn merrie is ook gevoelig op de singel. Daar weet deze singel helaas geen verandering in te brengen, al vind ik hem wel fijn in gebruik.

Hmmm jammer om te horen, wat maakt het gebruik fijn voor jou?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:55

Ik gebruik al jaren de FRA / Westip singels. Makkelijk aansingelen en toch niet te strak vanwege het elastiek. Geen wondjes oid en makkelijk schoonmaken (borstelen met een harde borstel).

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:15

Sinds ik de Back on Track singel gebruik reageert mijn paard niet meer op het aansingelen, daarvoor wel (vrij heftig). Ik heb de uitvoering zonder elastiek.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:42

Ik heb ook al jaren Westip/FRA singels. En vind ze geweldig fijn. Mijn ene oude merrie had ook singeldwang en die reageerde er wel goed op. Een stuk minder paniek dan bij een normale singel.
Hij is makkelijk schoon te maken, en geeft omdat hij zo dun is ook ruimte voor het been/elleboog om er overheen te bewegen. En ik heb het nog niet meegemaakt dat ze er singelwondjes van kregen. Zelfs niet mijn ene merrie die van heel veel soorten singel wondjes kreeg.
Heb alleen de pech dat de laatste een banaansingel nodig is, en die is niet in elastisch te krijgen :+

bbeens

Berichten: 66
Geregistreerd: 26-03-16
Woonplaats: Hasselt(Overijssel)

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:23

Mijn paard kreeg juist wondjes van de FRA super singel maar sommigen zijn er heel enthousiast over. Kwestie van proberen..

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:24

bbeens schreef:
Mijn paard kreeg juist wondjes van de FRA super singel maar sommigen zijn er heel enthousiast over. Kwestie van proberen..

Hier helaas dezelfde ervaring. Vond hem zelf wel erg fijn aansingelen omdat ie helemaal van elastiek is, maar paard liep zich er mee open met haar extreem dunne en gevoelige huid.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:15

Ik ben van een gewone stoffen met bont
Naar een back on track naar een prolite en toen naar een fra gegaan .
Ik kan niet zeggen dat ze niet meer reageert maar het is wel 100 x beter geworden

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:17

Mijn pony loopt fantastisch op de fra super singel. Ik heb dan wel de dressuurvariant, niet de western.
Met name in de verhaarperiode moet er wel een echt wollen bontje omheen, anders krijgt die idd wondjes.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:54

@jullie met wondjes... trekken jullie wel het voorbeen 'uit de plooi' na het aansingelen ??

Ik weet dat je gevoelige paarden hebt, maar ik gebruik het ding al járen en heb nog nooit een wondje gezien.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:56

Met voorbeen uittrekken heb ik geheid 3x zo erge singel wondjes, dan wanneer ik dat niet doe :+
Dus nee, dat doe ik niet meer.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:38

Marije_jiplover schreef:
Met voorbeen uittrekken heb ik geheid 3x zo erge singel wondjes, dan wanneer ik dat niet doe :+
Dus nee, dat doe ik niet meer.

Idem hier.
Mijn paard krijgt overigens ook kale plekken en wondjes van perfect passende dekens.

Rij nu al jaren met een of andere goedkope banaansingel van neopreen en dat gaat tot nu toe nog altijd goed!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:12

Wildgirl schreef:
De titel zegt het al :Y)

Wie heeft er ervaring met deze singels?
Mijn merrie is wat narrig op singelen, ik rij nu met een PC bontsingel maar zoek sowieso een 2e singel erbij voor als mijn schaap in de was zit.

Erg benieuwd naar de meningen van bokkers die met deze singel rijden!


Als de pc bont bevalt, zou ik daar gewoon een 2e van kopen.

Ik heb echt alle singels geprobeerd en ik vind iets wat elastisch is echt niks en zweer bij natuurlijke materialen.

Ik heb pc bont singels, maar vind de mohair en dan roper model echt de fijnste singel bij allemaal.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:04

superpony schreef:
Ik heb echt alle singels geprobeerd en ik vind iets wat elastisch is echt niks en zweer bij natuurlijke materialen.

Tot ik mijn huidige pony had, moest ik ook niks van elastiek als singel, liefst de meeste simpele ouderwetse katoenen koordsingels.
Huidige pony denkt daar echter zelf heel anders over, die "blokkeert" soort van in z'n lopen als de singel niet elastisch is, of op zijn minst elastiek aan de gespen heeft aan beide kanten.

Is dus echt zo ontzettend paardafhankelijk wat voor singel je nodig hebt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:32

Marije_jiplover schreef:
superpony schreef:
Ik heb echt alle singels geprobeerd en ik vind iets wat elastisch is echt niks en zweer bij natuurlijke materialen.

Tot ik mijn huidige pony had, moest ik ook niks van elastiek als singel, liefst de meeste simpele ouderwetse katoenen koordsingels.
Huidige pony denkt daar echter zelf heel anders over, die "blokkeert" soort van in z'n lopen als de singel niet elastisch is, of op zijn minst elastiek aan de gespen heeft aan beide kanten.

Is dus echt zo ontzettend paardafhankelijk wat voor singel je nodig hebt.


Ik moet eerlijk zeggen, dat ik 1 paard heb wat problemen had, wondjes en dergelijke. Nu we voor hem hadden gezocht, gebruiken we die singels bij allemaal, en ze bevallen echt altijd goed. Juist ook bij het paard dat kribbig was met opzadelen en aansingelen.

bbeens

Berichten: 66
Geregistreerd: 26-03-16
Woonplaats: Hasselt(Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:50

DubbelDun schreef:
@jullie met wondjes... trekken jullie wel het voorbeen 'uit de plooi' na het aansingelen ??

Ik weet dat je gevoelige paarden hebt, maar ik gebruik het ding al járen en heb nog nooit een wondje gezien.


Zeker beide benen altijd naar voren gestrekt

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:54

Mijn paard wordt erg kriegel van zo’n elastisch singel en dat heeft volgens mij alles met drukverdeling te maken. Die is minimaal met een elastische singel. Hij houdt van stevige singels, dus en anatomische leren voor zijn dressuurzadel en een wolvilten voor zijn westernzadel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 01:26

En vooral niet aansnoeren. Ik heb mijn singels eigenlijk altijd behoorlijk los. Paard moet kunnen bewegen.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:26

Bij 1 van mijn paarden is het echt de ideale singel en bij mijn andere is het 3 x niks en krijgt er schuurplekjes van...

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:50

Ik heb de supersingel (dressuur) nu een aantal maanden. Mijn merrie vind hem erg prettig. Het is geen elastiek wat makkelijk uit kan rekken zoals bij van die elastieken uiteinden. Deze singel is met aansingelen heel prettig maar hij fixeert het zadel ook erg fijn. Ik was wat bang voor de vierkanten hoekjes maar die buigen fijn mee. Geen plekjes hier. Maar dankzij zadelmaker wel goed opgelet dat de gespen boven de elleboog zitten. Tot slot ook erg fijn dat de singel machine wasbaar is tot 30 graden.

Ik ben dus enthousiast! :-)

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:56

Dat was deze toch?

Afbeelding

Paard kreeg er wondjes van,dus ik vindt het niks.
Heb het nu te koop :j

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:58

Laatst bijgewerkt door Charmaine op 08-11-19 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:00

Ik heb dan de western uitvoering en die heeft ook nog elastiek achter de gespen lopen.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring met FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 21:14

De dressuur-uitvoering ook.
Singel op de foto hierboven is de vzh variant zo te zien.