Welke westernzadel is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Welke westernzadel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 22:17

Beste Bokkers,

vandaag was ik met mijn jongens op visite in Belgie geweest en ik kwam terug met een westernzadel. Het zadel lag al ruim 2 jaar bij de man en hij wilde het verkopen en ik heb het gekocht :D . Ik kon het het merk vinden dus vraag ik het nu aan jullie of jullie misschien wel weten wat voor merk mijn westernzadel is. Ik heb foto's gemaakt nog in Belgie ( daar lag het onder de stof en was het nog niet schoongemaakt) en bij thuis komst ben ik gelijk mijn westernzadel aan het schoonmaken geweest en ingevet.

Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen vertellen over het merk , wat ik denk dat het een merkloos westernzadel maar wel met degelijk leer. Ik hoor het graag!


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Welke westernzadel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:27

Ik zou het merk echt niet weten maar eerlijk gezegd ziet het eruit als goedkope troep. :o

Wil je dit op een paardenrug leggen of is het gewoon decoratie?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Welke westernzadel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:36

Kun je ergens een cijfer of merk vinden? In het leer gestanst?
Het is een apart zadel, er zit geen enkele versiering/tooling op.
Het is niet veel gebruikt denk ik want zo te zien hangen de beugels zo naar beneden dat je je voeten er niet in krijgt. of lijkt dat zo omdat ze op de grond hangen?
Wat ga je ermee doen?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:47

Zwarte westernzadels zijn meestal niet zo best omdat ze van een slechte kwaliteit leer zijn gemaakt wat dan gemaskeerd wordt door ze zwart te verven. En als er een slechte kwaliteit leer is gebruikt hoef je van de rest ook niet veel te verwachten. Maargoed, wie weet...

Als de maker enigszins trots is op zijn product zet ie zijn merk er wel op. Maar het zou theoretisch gezien kunnen dat de concho met het merk eraf is gehaald.

Ik gok dus merkloos, en van mindere kwaliteit. Sorry.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:05

Merkloos zegt niet altijd mindere kwaliteit. En eerlijk zo slecht vind ik hem er niet uitzien. Het is een butterfly model, wat je bij de goedkope pruldingen niet tegenkomt (tenminste ik heb ze nog niet gezien). reining opbouw, zit voor hoog opgebouwd is ook niet iets van de pruldingen. De cantle en horn zien er ook niet uit als prulding. En de fenders met dubbel leer waar de stirrpus hangen is ook niet iets voor baggerzadels. Zou mij niet verbazen als het een custom zadel is van een onbekende zadelmaker. Merk zou normaal op de keeper, dat is dat flapje leer vooraan waar die gleuf in zit) moeten staan. Maar er zijn echt wel hele kleine zadelmakers die in het begin geen merk op hun zadel maakten.

Ik heb wel twijfel, het is moeilijk te zien op de foto, maar het zadel lijkt een klein tikkie scheef. Op de onderste foto lijkt de rechterkant lager ingezet dan links. Bedoel daar waar ook het schaap begint. En het is ook een zadel voor een breed paard met weinig schwung (hij opent niet echt voor op de schouder) en ook weinig rock (een behoorlijk rechte rug). Passend voor maar weinig paarden vrees ik.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 02:46

De horn ziet er inderdaad niet 'goedkoop' uit. De skirt lijkt mij wel behoorlijk lang, maar dat hoeft niet slecht te zijn.

Verder is het misschien juist wel een goed teken dat het zadel helemaal geen tierelantijnen heeft. Want echt (te) goedkope westernadels hebben dat meestal wel, om hun gebrek aan kwaliteit te maskeren.

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:22

Lijkt een beetje op een bighorn / bona Allen Zadel, en denk dat de kwaliteit nog best meevalt.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:26

Er zijn zadels waarvan je op afstand ziet dat het goedkope prullen zijn, met leer als karton. Dat zie ik bij dit zadel juist niet af, lijkt me niet een verkeerd zadel mits het goed ligt op de rug van het paard.

Soms kun je onder de fork nog een ingestanst nummer vinden.

Ik heb zelf ook een zadel gehad zonder merk, maar wat echt verder een goed zadel was, mooi leer en sobere tooling. Dat zadel lag heel mooi op mijn haflinger en altijd met plezier gebruikt. Leek in de verste verte niet op de goedkope zadelmarkt zadels en ik heb me toen ook laten vertellen dat er ook kleinere custom zadelmakers zijn. Dat zadel voelde iig niet goedkoop aan, dus geen merkje is niet per definitie geen kwaliteit. :)

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Welke westernzadel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:22

De Seat is ook erg klein. Pas je daar wel in?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welke westernzadel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:26

Op de beugels na ziet het zadel er niet echt goedkoop uit. Voorkant lijkt mij ook iets scheef en qua maat is het geschikt voor een iets breder paard met weinig schoft.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 09:36

Gisteren heb ik mijn zadel na laten kijken door een vrouw die western paarden heeft en heel veel kennis over westernzadels. Het is een merkloos zadel maar geen Mexicaans zadel vertelde de vrouw mij (want Mexiacaanse zadels zijn slechte zadels vertelde ze ). Het leer is degelijk maar het zadel is verder wel goed. Het is wel een zadel voor brede paarden en het zadel lag voorheen op een haflinger of tinker. Ook heb ik met haar afgesproken dat ik met mijn 2 tinkers bij haar op stal kom (ook in Belgie) om het zadel op mijn tinkers te passen en kijken wat zei er van vind als het op mijn paarden ligt. Al is het een merkloos western zadel , mijn zadel zal nog 300 euro kunnen opbrengen op de markt. Nu nog hopen dat het op mijn tinkers past.