Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:17

Ik heb toevallig gister mijn hoofdstel gedaan (paard staat toch met een blessure). Heb het hoofdstem afgedaan onder de kraan met een harde borstel. Daarna goed drooggemaakt met een oude handdoek en ingesmeerd met ledervet. Denk dat hij nog een keer ingevet moet worden. Was echt te lang geleden :')

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


cissy
Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:17

Levita30 schreef:
@cissy
sop?! met allesreiniger of wat moet ik me daarbij voorstellen? Neatsfootolie heb ik nooit van gehoord, ga ik eens opzoeken!

Gewoon wat drupjes dreft in lauw water.
Neatsfoot olie heb je van diverse merken. Ik haal het meestal in een westernstore.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:58

Ik kan zeggen dat mijn zadel in al die jaren dat ik het heb nog nooit zadelzeep gezien heeft.
Ik heb een dikkig leervet, daar ros ik wat met een oude tandenborsel over de tooling en het restant veeg ik eraf met een oude wollige doek. En hij kan er weer een half jaar tegen. :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 07:15

Wat grappig zeg al die verschillende oplossingen..... helaas nog niet aan toe gekomen om leer doekjes te halen bij de Action... dat lijkt mij de makkelijkste en beste oplossing.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:22

Ik hield ervan, zadel mentuig en hoofdstel poetsen. Eerst met zadelzeep maar niet teveel water gebruiken. Dat laten drogen en met een droge zachte theedoek daarna de boel uitpoetsen.

En eens in de zoveel tijd met leerolie van rapide en een kwastje dunnetjes inolien. Rustgevend werkje.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 07:24

Nou, als je zin hebt...... ;)

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37153
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:25

Hangt ervan af waar je woont :+ maar ik vind het echt een heerlijke klus. :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:42

@ts ik deed het altijd met Rapide.

Mabotje
Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:10

Levita30 schreef:
@cissy
sop?! met allesreiniger of wat moet ik me daarbij voorstellen? Neatsfootolie heb ik nooit van gehoord, ga ik eens opzoeken!


Wel 100% pure neatsfoot nemen, niet de compound

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:18

Ik gebruik voor een snelle poetsbeurt Trec cleaner of leerdoekjes van de action. Als ik meer tijd heb (ik vind het niet erg om te poetsen) gebruik ik of transparant leervet of zwart (niet op mn zadel). Olie schijnt ook prettig te werken..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:30

Ik doe eigenlijk helemaal niks. Heb er ook een hekel aan. Veel gebruiken is het middel om je leer goed te houden.

Ik denk dat mn oudste western hoofdstel 26jr oud is en dat zie je niet. Was duur, maar is nog soepel als nieuw. Wordt niet gek veel gebruikt. Hebben denk ik 10/12 hoofdstellen en je ziet amper verschil. De nieuwste heeft 2 jaar nieuw gehangen en wordt nu pas gebruikt.

Teugels koop ik altijd bij Arthur en zijn dan al goed vet. Gaan ook eeuwen mee.

Mn ene zadel heb ik nu 12jr en die is denk ik 4x schoongemaakt en ingesmeerd met iets van olie of vet. Nu had ik die echt maanden niet gebruikt, was groen en mijn tie strap was wat droog (ook al zijn die ook altijd van goede kwaliteit en al vet ) maar gewoon even ergste afgeveegd met handdoekje en gaan rijden. Alles weer goed......Behalve de basket print :)

Het andere zadel hebben we nu 5 jaar zoiets en zelfde verhaal, maar heeft minder stil gelegen.

Mijn laarzen heb ik ook al 12jr. Stap er alleen in om te rijden en weer uit. Doe er nooit iets mee verder.

Ariat's waar ik dan alles mee doe overleven wel maar 1 jaar.

De keren dat ik wel iets heb gedaan maak ik met een sponsje en zadelzeep wel alles schoon en gebruik daarna vet of olie. Maar alles is wel echt goede kwaliteit leer. Heb ooit van iemand een geperst hoofdstel gehad en dat brak al als je het vastpakte. Werd ook niet soepeler van rijden/gebruiken.

tweety_be
Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:49

Leather Therapy producten van Absorbine, absolute aanrader!

Stap 1 is de Leather Therapy Wash, heel handig in gebruik, geen water nodig, enkel om je spons eens mee te reinigen. Droogt het leer niet uit, integendeel zelfs, deze stap voedt ook al.

Stap 2 is Leather Therapy Restorer en Conditioner, om het leer weer soepel en zacht te maken en houden. Gaat het leer ook al mooi van glanzen.

Stap 3 is Leather Therapy, Leather Finish, om het leer nog meer glans te geven. Hier heb je niet veel van nodig. Deze stap is vaak niet eens nodig als je de andere 2 producten regelmatig gebruikt.

Echt super tevreden over deze producten. Lang gezocht naar een goed middel dat het leer niet uitdroogt. Zadelzeep vind ik niet fijn, dat kan het leer uitdrogen en zelfs verkleuren. En ook olie ben ik geen fan van, verkleurt vaak het leer en is niet zo goed voor de stiksels.

Met deze 3 producten van Absorbine heb je daar geen last van. Alleen een spons of zachte doek nodig en water om de spons/doek te reinigen. Zadelmakers van o.a. Bob's Custom Saddles en verschillende Europese zadelmakers gebruiken deze producten om zadels te reinigen en restaureren.

Ben er ook fan van, gebruik het nu een half jaar en ik kan echt zeggen dat het werkt. Tack reinigen gaat ook zoveel sneller en het lijkt nog eens grondiger gedaan ook. Tack reinigen is een plezier geworden ;)

CG Equissage, Niagara Equissage Pulse behandelingen + paardenmassage in België en omstreken. Check de FB-pagina https://www.facebook.com/cgequissage/ voor meer informatie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:14

Goed leer droog je niet zomaar even uit. Ik heb echt niks hangen wat uitgedroogd is en ik gebruik meer dan de helft niet en doe er niks aan. Het slaat hooguit groen uit en dat veeg je zo weg.
Wat ik wel gebruik blijft altijd als nieuw.

tweety_be
Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:44

Waar ergens schrijf ik dat goed leer zomaar uitdroogt :? Ik zei enkel dat het gebruik van zadelzeep het leer KAN uitdrogen niet dat dit het ook effectief zal uitdrogen. Daarbij zeg ik enkel hoe ik mijn leer onderhoud. Wat iemand daar van vindt of wat die daar dan zelf mee doet is verder zijn zaak. Ik onderhoud mijn leer gewoon graag en deel graag mijn eigen ervaring met deze producten en die ervaring is zeer positief.

Met die Leather Therapy trouwens véél minder snel last van groen uitslaand leer ;) Al heb ik daar sowieso zelf weinig tot geen last van gezien mijn leer in huis ligt en niet ergens op stal ofzo opgeborgen ligt.

CG Equissage, Niagara Equissage Pulse behandelingen + paardenmassage in België en omstreken. Check de FB-pagina https://www.facebook.com/cgequissage/ voor meer informatie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:49

Doe eens rustig!

Het lijkt meer alsof je reclame maakt.

Ons leer wat groen is uitgeslagen komt door niet gebruiken. Ik heb 6 paarden en 2x zoveel hoofdstellen, dus gebruik niet alles.
Daarbij is dat groen zo weg en is het leer daaronder gewoon prima.

Droog opbergen of waar verwarming is, is niet altijd beter.

Zoals ik al schreef, mijn oudste western hoofdstel is denk ik 26jr oud en altijd op stal gehangen en is als nieuw. Nergens scheuren, nergens droog. Is in die jaren echt 2x schoongemaakt en ingesmeerd met wat vet wat we hadden.

Als ik dan iets prettig vind, is het de oke wax.

tweety_be
Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:24

Ik ben toch rustig? Is ook heel rustig geschreven hoor, jij interpreteert het misschien anders, maar is helemaal niet verkeerd bedoeld.

Reclame maken :') Er zijn er hier toch nog die zeggen welke producten ze gebruiken? Daar is toch niks mis mee? Als ik reclame zou maken, zou ik gelijk zeggen waar ik het gehaald heb en een webshop promoten (voor de geïnteresseerden :+ heb het in een webshop gehaald in Duitsland omdat ik het hier in de buurt niet meteen kon vinden ;)).

Ik heb het destijds gekocht omdat ik een ouder Bobs zadel had gekocht dat echt helemaal niet was onderhouden, onder het stof, vuil en zand hing, en waarvan het leer niet meer zo soepel was. En dan had ik toevallig rond dezelfde tijd een Dale Chavez 2dehands gekocht die echt in erbarmelijke staat was. Echt, dat mensen zoiets nog durven verkopen... Moet een foto geweest zijn van toen die het hoofdstel net had ofzo. Maar goed, ik heb deze producten gebruikt en het leer ziet er weer netjes uit en is soepel. Mijn ervaring was dus zeer positief, dan mag ik deze toch delen? Ik heb zelf echt een tijd gezocht naar producten die goed zijn voor leer onderhoud, omdat ik dus geen fan ben van vet (gaat het leer zo van plakken vind ik), zadelzeep en olie. En dat komt omdat ik hier persoonlijk dus slechte ervaringen mee heb gehad en geloof me, was allemaal van een goed merk en ik heb alles gedaan zoals het hoort. Ik wil alleen maar het beste voor mijn paarden en daar hoort dus ook het leeronderhoud bij. Niks mis mee, toch :o ?

Mijn leer staat in een berging, beschermd tegen vocht, maar er is geen verwarming. Blijkbaar heb jij heel veel geluk met je leer, goed zo echt top! Maar niet iedereen heeft hetzelfde geluk met zijn tack helaas. En dat kan evengoed van goede kwaliteit zijn. Er worden tips gevraagd, die geef ik. Meer niet :)

Ik heb hier verder niks verkeerd mee bedoeld en ga er dus ook niet verder op in, ik heb gezegd welke producten ik gebruik en mijn ervaring gedeeld. Ik hoop dat TS verder kan met alle info en wens TS veel succes met het onderhoud van zijn/haar tack.

CG Equissage, Niagara Equissage Pulse behandelingen + paardenmassage in België en omstreken. Check de FB-pagina https://www.facebook.com/cgequissage/ voor meer informatie.

Sunshinedaan
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:02

Ik dacht eerlijk gezegd ook dat het een reclame post was :o

Wel leuk om te lezen wat iedereen gebruikt trouwens! Veel verschillende dingen.

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

tweety_be
Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:58

Ik heb een moderator gevraagd het bericht te verwijderen. Mijn excuses dat het overkwam als een reclame post, was zo niet bedoeld. Zal verder ook niet meer reageren. Bedankt voor de reacties (en dit is goed bedoeld).

CG Equissage, Niagara Equissage Pulse behandelingen + paardenmassage in België en omstreken. Check de FB-pagina https://www.facebook.com/cgequissage/ voor meer informatie.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:03

Grappig.....
ik heb mijn ene hoofdstel bv al ruim 16 jaar en rij er al net zolang elke dag mee.
Bijna nooit maak ik het schoon of poets ik het, ik zet het misschien 1x per jaar in de olie na een strandrit vanwege het vele zout. Wanneer we niet naar het strand gaan gebeurt dat ook gewoon niet.
Zadel idem..... en er is nog nooit wat gescheurd of gebroken oid.....

Wat ik niet gebruik is ook hier groen uitgeslagen, dat is schimmel en veeg je er zo af, dat heb je liever dan een droog warm hok waar alles uitdroogt en scheurt.


Het hangt sterk af van je materiaal en kwaliteit, ga hierin volledig met superpony mee!

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 09:45

superpony schreef:
Ik doe eigenlijk helemaal niks. Heb er ook een hekel aan. Veel gebruiken is het middel om je leer goed te houden.

Ik denk dat mn oudste western hoofdstel 26jr oud is en dat zie je niet. Was duur, maar is nog soepel als nieuw. Wordt niet gek veel gebruikt. Hebben denk ik 10/12 hoofdstellen en je ziet amper verschil. De nieuwste heeft 2 jaar nieuw gehangen en wordt nu pas gebruikt.

Teugels koop ik altijd bij Arthur en zijn dan al goed vet. Gaan ook eeuwen mee.

Mn ene zadel heb ik nu 12jr en die is denk ik 4x schoongemaakt en ingesmeerd met iets van olie of vet. Nu had ik die echt maanden niet gebruikt, was groen en mijn tie strap was wat droog (ook al zijn die ook altijd van goede kwaliteit en al vet ) maar gewoon even ergste afgeveegd met handdoekje en gaan rijden. Alles weer goed......Behalve de basket print :)

Het andere zadel hebben we nu 5 jaar zoiets en zelfde verhaal, maar heeft minder stil gelegen.

Mijn laarzen heb ik ook al 12jr. Stap er alleen in om te rijden en weer uit. Doe er nooit iets mee verder.

Ariat's waar ik dan alles mee doe overleven wel maar 1 jaar.

De keren dat ik wel iets heb gedaan maak ik met een sponsje en zadelzeep wel alles schoon en gebruik daarna vet of olie. Maar alles is wel echt goede kwaliteit leer. Heb ooit van iemand een geperst hoofdstel gehad en dat brak al als je het vastpakte. Werd ook niet soepeler van rijden/gebruiken.


Goed leer maakt zeker verschil!!

Grappig, ik heb dat ook bij mij ariat's, een jaar en dan gaan ze scheuren link en recht bij de bal van mn voet. Maar dan doe ik er dus ook heel weinig aan. Maar iedere keer bij een nieuw paar denk ik, ik ga ze iedere weer even schoonmaken en invetten, ben er van overtuigd dat ze dan langer mee gaan maar het komt er nooit van.....

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 09:52

tweety_be schreef:
Leather Therapy producten van Absorbine, absolute aanrader!

Stap 1 is de Leather Therapy Wash, heel handig in gebruik, geen water nodig, enkel om je spons eens mee te reinigen. Droogt het leer niet uit, integendeel zelfs, deze stap voedt ook al.

Stap 2 is Leather Therapy Restorer en Conditioner, om het leer weer soepel en zacht te maken en houden. Gaat het leer ook al mooi van glanzen.

Stap 3 is Leather Therapy, Leather Finish, om het leer nog meer glans te geven. Hier heb je niet veel van nodig. Deze stap is vaak niet eens nodig als je de andere 2 producten regelmatig gebruikt.

Echt super tevreden over deze producten. Lang gezocht naar een goed middel dat het leer niet uitdroogt. Zadelzeep vind ik niet fijn, dat kan het leer uitdrogen en zelfs verkleuren. En ook olie ben ik geen fan van, verkleurt vaak het leer en is niet zo goed voor de stiksels.

Met deze 3 producten van Absorbine heb je daar geen last van. Alleen een spons of zachte doek nodig en water om de spons/doek te reinigen. Zadelmakers van o.a. Bob's Custom Saddles en verschillende Europese zadelmakers gebruiken deze producten om zadels te reinigen en restaureren.

Ben er ook fan van, gebruik het nu een half jaar en ik kan echt zeggen dat het werkt. Tack reinigen gaat ook zoveel sneller en het lijkt nog eens grondiger gedaan ook. Tack reinigen is een plezier geworden ;)


Interessant! Wellicht een keer proberen! Alleen als ik dan stap 1,2,3 zie pff..... ;-) Maar het valt mee als je enkele stap 1 en 2 af en toe doet.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 09:53

Ik heb nu de leerdoekjes van de Action. Makkelijk maar verzorgen het leer niet echt naar mijn idee....

Anoniem

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:10

Ik vind die Absorbine ook wel interessant klinken met een nieuw duur zadel met kwetsbaar leer.
Hebben ze daar ook leerverzorgingsdoekjes van, of moet je toch weer met een spons/zeem/lap aan de gang?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 07:16

xyzutu2 schreef:
Ik vind die Absorbine ook wel interessant klinken met een nieuw duur zadel met kwetsbaar leer.
Hebben ze daar ook leerverzorgingsdoekjes van, of moet je toch weer met een spons/zeem/lap aan de gang?



Haha! Precies dat dacht ik ook, doekjes....?

Dat vind ik wel ideaal, ik pak snel even een doekje om langs mn hoofdstel of schoenen te halen!

Anoniem

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:34

Ja, ik weet gewoon nooit waar ik al die halfvette lappen moet bewaren, dan is een kant en klaar doekje toch makkelijker, ook al is het natuurlijk wel weer slecht voor het milieu.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker