Kinder westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 08:38

Tja, dan heb je ineens een dochter die graag op je paard wil rijden. Mijn zadel is te groot voor haar (in galop zeker) en de beugels natuurlijk te lang. Met van die kinder stijgbeugels kan ze niet lekker rijden, dus willen we langzaam op zoek naar een zadel voor haar.

Je hebt zadeltjes van 200 euro tot wel 2.000 euro. Dat laatste bedrag is ons een beetje te gek voor af en toe een keer een ritje. Ze past nu goed in een 13inch zadel. Iemand tips waar je voor een redelijk bedrag een leuk kinderzadel kunt kopen en waar ze eerlijk zijn met hun advies?


Azmay
Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:43

Marg schreef:
Tja, dan heb je ineens een dochter die graag op je paard wil rijden. Mijn zadel is te groot voor haar (in galop zeker) en de beugels natuurlijk te lang. Met van die kinder stijgbeugels kan ze niet lekker rijden, dus willen we langzaam op zoek naar een zadel voor haar.

Je hebt zadeltjes van 200 euro tot wel 2.000 euro. Dat laatste bedrag is ons een beetje te gek voor af en toe een keer een ritje. Ze past nu goed in een 13inch zadel. Iemand tips waar je voor een redelijk bedrag een leuk kinderzadel kunt kopen en waar ze eerlijk zijn met hun advies?


Een barefoot kinderzadeltje?
Past vaak en kost niet de wereld.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 09:16

Ik heb deze gezien: Barefoot® 'Arizona Barry' maar die is echt te klein qua zitting. Het zijn zadeltjes tot ongeveer 12 jaar. Ze is nu 10 jaar maar niet super slank (ook niet dik hoor). Op de foto zie je haar in een 13 inch zadel.
[ img ].

Kramer heeft ook wat zadeltjes, maar werkelijk geen idee van de kwaliteit en pasvorm. Ook Arthur heeft wat op zijn site staan, maar je ik heb er verder werkelijk weinig verstand van passen etc.

Azmay
Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:50

Marg schreef:
Ik heb deze gezien: Barefoot® 'Arizona Barry' maar die is echt te klein qua zitting. Het zijn zadeltjes tot ongeveer 12 jaar. Ze is nu 10 jaar maar niet super slank (ook niet dik hoor). Op de foto zie je haar in een 13 inch zadel.
[ [url=m/jROQfu.png]Afbeelding[/url] ].

Kramer heeft ook wat zadeltjes, maar werkelijk geen idee van de kwaliteit en pasvorm. Ook Arthur heeft wat op zijn site staan, maar je ik heb er verder werkelijk weinig verstand van passen etc.


Barefoot heeft maat kinder, 0, 1 en 2 volgens mij dus misschien zit er ergens wel een goede match bij.

Budget (boom)zadeltjes zou ik eigenlijk niet durven persoonlijk.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:04

Ik zou voor een boomloosje gaan. Geen gedoe met pasvorm. Ook makkelijk door te verkopen als ze eruit groeit. Een ‘volwassen’ barefoot maat 0 kan misschien al wel. Als je wat meer budget hebt kan je ook een bobmarshaal overwegen. Enorm waardevast.

DubbelFun
Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:09

troi schreef:
Ik zou voor een boomloosje gaan. Geen gedoe met pasvorm. .
Pardon ??? Ipv 'een westernzadel past altijd' is het nu 'een boomlooszadel past altijd' ??

Weliswaar heb je met boomloos een grotere paskans, maar er kan nog genoeg niet passend zijn zoals knellende pommels, niet de juiste plaats van de singelophanging etc.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:29

DubbelDun schreef:
Pardon ??? Ipv 'een westernzadel past altijd' is het nu 'een boomlooszadel past altijd' ??

Weliswaar heb je met boomloos een grotere paskans, maar er kan nog genoeg niet passend zijn zoals knellende pommels, niet de juiste plaats van de singelophanging etc.


:oo Je hoeft niet te bijten..

Tuurlijk ook dan moet je helder blijven nadenken maar als je kijkt naar de pasvorm/ kans van het gemiddelde kinderwn zadel met boom vs zonder boom dan wist ik het wel! Helemaal met een lichtgewicht kind erop.

DubbelFun
Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:44

Sorry, er had ergens een smiley tussen gemoeten :)

Het nadeel van veel kinderwesternzadels is dat ze gemaakt zijn voor ponies en niet voor paarden.
Voordeel van de Barefoot is dan dat er een bredere pommel in kan... al weet ik niet zeker of álle BF's ook álle pommelmaten kunnen hebben.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 12:20

Lastig dus.
We hebben zitten denken dat wellicht kinderfenders aan mijn zadel ook een optie is. Ik heb zelf korte benen. Dan een bontje in het zadel en zijn we misschien ook een heel eind.

Maarja ik heb korte benen maar mijn bijrijdster weer niet. Hebben we daar weer gehannes mee. Want zij heedt echt lange benen.

DubbelFun
Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:01

En op een normaal westernzadel verander je de riemen meestal niet zo simpel. Dat zit behoorlijk strak tussen de leerlagen verwerkt.

Overigens bestaat er wel zoiets als een 'seatreducer'. Zal hier niet te koop zijn, maar ook geïmporteerd een stuk voordeliger dan een nieuw zadel.

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:15

DubbelDun schreef:
troi schreef:
Ik zou voor een boomloosje gaan. Geen gedoe met pasvorm. .
Pardon ??? Ipv 'een westernzadel past altijd' is het nu 'een boomlooszadel past altijd' ??

Weliswaar heb je met boomloos een grotere paskans, maar er kan nog genoeg niet passend zijn zoals knellende pommels, niet de juiste plaats van de singelophanging etc.


Doe even kalm... Boomloos zit je alleen met de pommel, maar zelfs daar kan een flexibele in. De rest van het zadel kan je letterlijk dubbelvouwen, dus dat past altijd ;)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

DubbelFun
Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:23

Niet in elke boomloze kan een andere pommel en heus niet alle boomloosjes kun je dubbelvouwen. Dus het past zéker niet altijd.
Even iets meer modellen/merken bekijken voor je iets roept...

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:13

DubbelDun schreef:
Niet in elke boomloze kan een andere pommel en heus niet alle boomloosjes kun je dubbelvouwen. Dus het past zéker niet altijd.
Even iets meer modellen/merken bekijken voor je iets roept...


Goed hoor kind :roll: TS, BAREFOOT kan je dubbelvouwen en pommels vervangen. Verder moet je heel erg uitkijken met die gevaarlijke niet-passende boomloos zadels. DubbelDun kan je er alles over vertellen, we hebben hier een expert...

Ik zou voor de zekerheid altijd een boomloos-zadelpasser laten komen.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

DubbelFun
Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:07

Dáár ben ik het helemaal mee eens.

Ik raad Ella aan
https://boomlooszadelpasservice.nl/
Die kan je precies vertellen hoe flexibel wel model/merk is en welke je absoluut niet moet willen dubbelvouwen :)

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 16:01

Ik ben er nog niet uit hoor, wat te doen. Ik dacht misschien gewone grote fenders bijsnijden dat ze echt tot maatje mini te verkleinen zijn. Dan kan mijn verzorgster er mee rijden maar ik ook en mijn dochter ook. Wellicht met een lamswollen ding in de zitting maak je de zitting wat minder groot. Daarmee behoud ik wel het zadel waarvan ik weet dat het goed past. Maarja, waar koop je losse fenders? Google helpt mij niet veel verder. Het gaat maar om een jaar of 2, dan kunnen de oude er weer aan.

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:05

Ik weet niet of je barefoot(achtige) fenders wilt, maar die kan je vaak wel op markplaats/facebook/bokt-markt vinden. (of nieuw, maar dat is misschien weer zonde)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

DubbelFun
Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kinder westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:09

Idd Barefoot fenders of kijk eens op de Duitse ebay, of anders de Amerikaanse. Daar hebben ze ook youth-fenders.


Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:30

Ik heb een kinderzadel gekocht bij Arthur en past perfect op men, wel kleine quarter. De afmetingen tussen de conchos ed zijn net hetzelfde als die van mijn zadel. Goeie Kinderzadels zijn vaak gewoon kleinere maat zitting, dochter hare is 13 inch, mijne 15 inch.
Tenzij je van die goedkope shetlanderzadels koopt natuurlijk, die passen nergens op :')
Prijs viel mee :') . Natuurlijk zadels zijn nooit echt goedkoop. Maar het is toch vooral belangrijk dat ze comfortabel zijn voor ruiter en paard.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers