Hoe showtack schoonmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Ingrid

Berichten: 933
Geregistreerd: 27-08-05

Hoe showtack schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 19:58

Hallo,

Ik heb 2 showhalsters en 1 hoofdstel liggen waar jaren niks mee gedaan is en ik wil het graag schoonmaken omdat het zonde is om het zo te laten liggen.

1 halster heeft zilverwerk waar op de achterkant van de buckles sterling overlay staat. Er zit zwart en groene aanslag op. en heeft 1 onderdeel goudkleurige aanslag. Op het zilverwerk zitten goudkleurige bloemen met steentjes. Het leer is droog en vies en stug

2e halster heeft zilverwerk van Ramirez silversmith Mexico silver plated ook dit halster heeft goudkleurige versiering in het zilver zitten. Leer is droog en stug.

En hoofdstel met montana silversmith zilver.


Hoe kan ik het leer schoonmaken en het weer soepel krijgen? En hoe verzorg je uitgedroogd leer?
En welk producten kan ik het beste gebruiken om het zilverwerk schoon te krijgen? Hoe maak ik het schoon en wil ik ook de moeilijk bereikbare plekje schoon krijgen. op 1 halster zitten veel dots waar veel vuil tussen zit.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:17

Leer eerst schoonmaken met een vochtige lap/spons met een beetje zadelzeep.
Misschien moet dit meerdere keren, pas nadat je dat gedaan hebt ledervet lederolie erop doen.

Vieze aanslag ophet metaal haalje er snel af met een ouwe tandemborstel en een beetje tandpasta

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:20

Interessant topic, dar ik zelf lang op zoek ben geweest naar goede tips.

Zelf ben ik geen fan van zadelzeep, heb het idee dat het leer nog wel eens durft uitdrogen dan en zelfs verkleuren. Verder is het niet zo goed voor de stiksels. En olie ook geen fan van, leer kan er van verkleuren. Helaas al aantal keer meegemaakt met verschillende producten. Dus dat doe ik niet meer. Tenzij ik het leer donkerder wil maken natuurlijk, dan gebruik ik wel olie.

Wat ik absoluut kan aanraden zijn de Leather Therapy producten van Absorbine (en nee, ik heb hier geen aandelen in ofzo haha). Ik ben zelf lang op zoek geweest naar goede producten voor mijn westernspullen en heb deze dan gevonden. Ook zadelmakers van o.a. Bob's Custom Saddles raden deze producten aan, alsook heb ik weet van diverse zadelmakers in Europa die deze producten gebruiken om zadels te reinigen en te restaureren.

Welke producten zijn er en in welke volgorde te gebruiken?
1. Leather Therapy Wash om het leer makkelijk en goed schoon te krijgen. Kan zijn dat je dit paar keer moet gebruiken.

2. Leather Therapy Restorer en Conditioner, om het leer weer soepel en zacht te maken. Ook dit kan je meerdere malen toepassen.

3. Leather Therapy, Leather Finish, om het leer glans te geven. Hier heb je niet veel van nodig.

Hoe je de producten moet gebruiken staat duidelijk op de verpakking. Prijs varieert van 15 tot 30 Euro per product. Het kost wat, maar je hebt ook wat en je doet er super lang mee. Je hebt geen water nodig voor de Therapy Wash, enkel om de spons eens te reinigen, dus leer droogt minder uit. Je hoeft de restjes Therapy Wash ook niet af te spoelen ofzo, het heeft namelijk voedende eigenschappen die het leer niet beschadigen. Dus als je stukje vergeet is dat geen ramp, laat ook geen vieze sporen na. Verder zijn een zachte doek of spons ruim voldoende om te reinigen.


Om zilver te reinigen ben ik zelf nog op zoek naar de gouden tip. Heb namelijk een Dale Chavez hoofdstel gekocht van iemand, maar het zilver heeft echt een vieze groene en witte aanslag. Ik heb van Eres het product 'Silver-net' gekocht en dat lijkt wel wat te helpen, het zilver heeft al wat meer glans, maar nog steeds zit er witte en groene aanslag op die ik niet weg krijg. En ik durf niks te agressief te gebruiken uit schrik het zilver te beschadigen. Heb gelezen dat tandpasta en tandenborstel het zilver namelijk flink kunnen beschadigen. Moet wel toegeven dat ik in combinatie met die Silver-net wel een heel oude, zachte tandenborstel heb gebruikt om het product eraf te halen en zo kreeg ik toch een deel van de hardnekkige aanslag weg. Maar ik ben er nog lang niet :')

Iemand trouwens een gouden tip om rawhide te reinigen? Op mijn hoofdstel zit ook rawhide die helemaal vies is geworden (door gebruik en slecht onderhoud denk ik), en geen idee hoe ik dat moet reinigen...