Speciaal bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Speciaal bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 07:26

Iemand die een idee heeft waar je dit bit kan krijgen?


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Arthur heeft het niet en de countrystore kwam met een babyshank als alternatief af.
Maar de reden waarom ik het nodig heb is omdat men merrie precies wat allergisch is ofzo of heel teer velleke heeft aan haar mond want zelfs met weinig contact (rijden al western dus sowieso minder contact) heeft ze steeds wondjes door iets dat tegen haar velleke scheurt en niet echt in de mondhoeken maar daarboven wat heel eigenaardig is en ik voor een raadsel sta waardoor dit komt.

[ img ]

Dit bit staat beetje open aan de kanten waardoor het geheel de mond en de zijkanten helemaal niet raakt. Geen wondjes meer en alles was supersnel genezen. Nu durf ik natuurlijk niks anders meer insteken.

En ze loopt er best goed op zonder irritatie. En denk ook niet dat het een zwaar bitje is tegenover een echte shank

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


Wolkje
Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Re: Speciaal bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:39

Je realiseert je dat dit bit heel anders inwerkt dan een gewone shank?

tralalalaaaaa :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Speciaal bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:52

Je kunt dit waarschijnlijk laten maken bij Tom Balding - maar dan hangt er wel een prijskaartje aan... Kun je het huidige bit niet overnemen van degene van wie het is?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Speciaal bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:56

Je kan via fb wat grote amerikaanse bitmakers contacteren zoals myler. Die denken vast graag met je mee

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 07:59

Maar het is geen echt heel zwaar bit toch, ken er niks van eigenlijk, had het nog nooit gezien. Want het moet ook helemaal niet werken zoals een shank snaflle.
Het moet functioneel zijn voor men merrie en het ziet er minder zwaar uit kwa werking dan een shank, vind ik, want die hefbomen zorgen voor extra snelle werking terwijl hier er eigenlijk weinig hefboomeffect opzit, wel niet zoals gewoon snaffleke uiteraard.
Maar tis ook geen correctional of cathedral. En eigenlijk zijn het de handen die een bit zwaar maken :P

Oh myler ga ik eens opzoeken dan.

Prijs is niet erg voor me als het daarmee men merrie helpt.
Ze wou dit bit niet wegdoen uiteraard en zoekt er zelfs zo nog eentje voor het geval ze dit nog eens nodig zou hebben. Ze vond het een fijn bitje om op te rijden voor sommige paarden. Je ziet dat niet ieder paard zomaar met een standaard allemaal gelijk bit goed doet.

Maar waarschijnlijk komt dit ook omdat dit bit echt stilhangt in de mond terwijl een gewone snaffle op ringen en zelfs dtrens kan bewegen in de mond.
Ik heb eens een zwaar foutje gemaakt met het uitdoen van het bit en toen is bit dan tegen haar tanden gebotst. Uiteraard was dat schrikken ook voor mij en sindsdien werkt snaffle trens niet meer zoals behoren. Kweet het tis mijn fout maar kan de tijd niet meer terugdraaien dus we werken eraan en met dit bit loopt ze zo goed.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:05

Nahhhhh als je weet hoe het ding heet hoef je het echt niet bij een bittenmaker te laten maken. En ja :D het ding heeft een naam :j Het is een short lifter.

Links komen zo :+

Maare TS deze is, en de naam zegt het al, toch echt niet zo licht als jij denkt. Het is een lifter bit. Lift dus de schouder van je paard. En werkt terdege wel als een shank snaffle, want het is hoe je het ook draait een shank ;) Hij heeft wel degelijk een hefboomwerking, alleen is die enigzins vertraagt en werkt meer in het liften van de schouder.


Fotsy schreef:
Ik heb eens een zwaar foutje gemaakt met het uitdoen van het bit en toen is bit dan tegen haar tanden gebotst. Uiteraard was dat schrikken ook voor mij en sindsdien werkt snaffle trens niet meer zoals behoren. Kweet het tis mijn fout maar kan de tijd niet meer terugdraaien dus we werken eraan en met dit bit loopt ze zo goed.


Sorry maar dit is bull. 1 keer zon foutje maken maakt echt niet dat je paard ineens niet meer op een snaffle wil lopen. Ik denk dat het veel meer aan de kapotte mondhoeken ligt dan een keer tegen de tanden slaan van het bit. Gebeurd mij ook echt wel eens, heb er zelf 1 gehad die dat bijna standaard deed. Maar dat is nooit een reden geweest dat ze niet meer op een snaffle wilden lopen.
En in jou geval zou ik toch gaan zoeken in de snaffles of daar wat te vinden is. Het bit waarmee je nu rijdt heeft hoe dan ook een hefboomwerking. Als het echt heel stil in de mond moet liggen zou je kunnen kijken naar de Rocking S snaffle. Ontwikkeld door Mark Rashid. Ik heb hem zelf in de kast liggen, en getest, hij ligt echt mega stil in de mond. (en nee niet te koop, iets met ze verzamelt bitten :D :P ).

https://www.statelinetack.com/item/rein ... t/E003498/

Goed het bit wat je nu gebruikt wordt gemaakt door de firma DM.
http://www.dmproducts.net/DMLIFTER.html
Onderste bit rechts.
En is te verkrijgen in Europa bij:
https://www.westerndreams.at/Pferd/Gebi ... affle.html
In Oostenrijk.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Wolkje
Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:15

rina schreef:
Nahhhhh als je weet hoe het ding heet hoef je het echt niet bij een bittenmaker te laten maken. En ja :D het ding heeft een naam :j Het is een short lifter.

Links komen zo :+

Maare TS deze is, en de naam zegt het al, toch echt niet zo licht als jij denkt. Het is een lifter bit. Lift dus de schouder van je paard. En werkt terdege wel als een shank snaffle, want het is hoe je het ook draait een shank ;).


Je zegt het zelf al, het is een lifter bit.
En een lifter bit is iets heel anders dan een shank. Scharen zitten namelijk bóven het mondstuk, bij een shank zitten ze eronder. En dat geeft een heel ander effect.

Wat ik wel met je eens ben is dat het tegen de tanden stoten van een bit ervoor zorgt dat een snaffle niet meer zou werken als een snaffle, mega onzin is.

tralalalaaaaa :+

joey2010
Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:21

Ik weet dat http://www.sunville.be/41.html ook veel heeft .
Ik zou hun eens n berichtje doen. Want ze hebben ook modellen in verschillende uitvoeringen voor je.
Misschien kunnen ze het bestellen.

Edit: Ik zie dat ze je al n link hebben gestuurd over je bit.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:33

Wolkje schreef:
rina schreef:
Nahhhhh als je weet hoe het ding heet hoef je het echt niet bij een bittenmaker te laten maken. En ja :D het ding heeft een naam :j Het is een short lifter.

Links komen zo :+

Maare TS deze is, en de naam zegt het al, toch echt niet zo licht als jij denkt. Het is een lifter bit. Lift dus de schouder van je paard. En werkt terdege wel als een shank snaffle, want het is hoe je het ook draait een shank ;).


Je zegt het zelf al, het is een lifter bit.
En een lifter bit is iets heel anders dan een shank. Scharen zitten namelijk bóven het mondstuk, bij een shank zitten ze eronder. En dat geeft een heel ander effect.


Ja hij heeft een iets andere inwerking dan een normale shank (ook daar zijn er heel veel verschillende soorten en verschillende inwerkingen). Maar hoe je het ook wend of keert het is een shank. Of de scharen nu boven of onder het mondstuk zitten maakt geen verschil of het een shank is of niet. Ook een lifter heeft een hefboomwerking. De ring waar je teugel aanzit zit lager dan het mondstuk, dus hefboomwerking. Dus shank. Hij werkt alleen met vertraging en meer op het liften van de schouder.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 10:37

Oh lifter geweldig. Daarom dat ze er zo goed oploopt bij men vriendin.
Damn heb net een afspraak gemaakt voor volgende week nieuw zadel te passen omdat ik dacht dat het mijne teveel op haar schouders drukte. :') Nou ja ze wordt vier deze maand dus na vijf maand training zal ze hopelijk niet teveel meer veranderen.

Ga ook eens kijken naar ander bitje. Dank je door info.

Kweet niet of het dat was maar het is opvallend hoe ambetant ze loopt op snaffle met ringen toch mede denk ik omdat het niet stil ligt in haar mond en hoe tevreden ze loopt op dit bit.

De klap was wel hard op haar tanden helaas en sindsdien is het heeeeeel voorzichtig wachten om aan te nemen en te lossen. En na maanden zie je dat nog steeds. Dat heb je nu wel met paarden als je eens iets mis doet dan moet je daar lang terug aan werken. Stom van me.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 12:58

Durf het bijna niet vertellen maar toen ze na eerste training thuis stond en ik er 1e keer mee gereden had, wou ik dus bit uitdoen zoals bij men andere paarden. Totaal geen benul van kwaad. Dus paard stond los en niks ondersteunend doe ik bit uit, vliegt madame vijf meter achteruit met haar achterwerk tegen de afsluiting. Gelukkig bleef ze wel stilstaan maar toen ik ze dan had, zag ik dat ze bit nog steeds gedeeltelijk inhad. Toen in de stal gegaan zodat ze niet wegkon. Bit er met veel moeite uitgekregen en ze bloedde ook. Tandarts week erna laten komen en die heeft vier loszittende tanden weggehaald.
Dus ik denk dat het een beetje schrik is van dat bit dat te los zit omdat ze gevoel krijgt dat het uit gaat vallen of zoiets denk ik. Dus zo onschuldig was het helaas niet.

En dan de combi met mondhoeken die openliggen. Arme meid vandaar dat dit bit een verademing lijkt te zijn voor haar.


Ohja heb direct besteld dus hoop het binnenkort te kunnen hebben.

Bedankt allemaal voor de info. Weer wat geleerd.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Wolkje
Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:52

rina schreef:
Maar hoe je het ook wend of keert het is een shank. Of de scharen nu boven of onder het mondstuk zitten maakt geen verschil of het een shank is of niet. Ook een lifter heeft een hefboomwerking.


Ik heb hier even over nagedacht, wat bovenstaande betreft moet ik je gelijk geven. Lifters zijn technisch gezien inderdaad shanks. Bijzondere shanks, dat wel, maar desalniettemin shanks.

De rest van je verhaal over schouderlift en vertraging ben ik niet met je eens trouwens.

tralalalaaaaa :+

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 17:22

Ok kan ik me ook in vinden wolkje maar niks mis met een shank toch rina?
Het zijn de handen die het probleem zijn niet het bit.
Ik heb meer probleem mee dat men eerste trainer met sporen op haar reed toen ze net zadelmak was. Ik vind een spoor een verfijning van je been net als een shanks pas mag gebruikt worden nadat je paard al nageeflijk loopt en niet om ze nageeflijk te krijgen.
Een spoor dient ook niet om paard vooruit te krijgen.

ja soms zie je de raarste dingen op fb voorbij komen zoals tweejarigen die al rond galopperen . Hun paard hun regels. Maar mijn paard mijn regels.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:17

Wolkje schreef:
De rest van je verhaal over schouderlift en vertraging ben ik niet met je eens trouwens.

Vertel hoezo niet?

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:32

Fotsy schreef:
maar niks mis met een shank toch rina?


Eem shank hoort mijns inziens alleen maar in de mond van het paard als deze zover doorgereden is dat het op shanks over kan gaan. Dus op zit, benen en met 1 hand te rijden is. Niet als een paard pas een paar maand onder het zadel is en mss wel al nagevelijk loopt. Jij valt over sporen, maar imo liever sporen dan gelijk op shank inrijden. Hoe stil en zacht de hand ook is. Die sporen hoef je niet te gebruiken, maar dat bit zit hoe dan ook in die mond of je er nu aan trekt of niet.
Maar om jou regel te gebruiken, jou paard jou regels :D Die van mij gaan de eerste maanden met een sidepull waar een trensbit los bij in de mond zit. Gereden wordt er op de sidepull. En ja zal gelijk foto zoeken. mijn systeem snapt niemand :+

[ img ]

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:41

rina schreef:
Fotsy schreef:
maar niks mis met een shank toch rina?


Die van mij gaan de eerste maanden met een sidepull waar een trensbit los bij in de mond zit. Gereden wordt er op de sidepull. En ja zal gelijk foto zoeken. mijn systeem snapt niemand :+

[ Afbeelding ]



nog niet zon vreemd systeem in mijn ogen. Ik doe dit ook bij mijn jonkies. worden ze beter op de neckreining van.


maar verder over het topic. heb je toevallig met het andere bit ook een ander hoofdstel? een paard wat ik ken reageerde erg op de schoefjes on het hoefdstel wat een klein randje had. terug op vastzetten met leertjes was daar de truc

Be happy eat a snackkie

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 10:59

Goeie opmerking ja die schroefjes maar dat kan het niet zijn. Ik vervang die schroefjes standaard direct door leertjes. Heb eens iets voorgehad dat vijsje eruit was gevlogen dus vertrouw het niet.
Hoofdstel is ook eentje waar ik jaren met haar moeder heb mee gereden want dat was ook mijn idee eerst.

En idd rina zo doen het veel trainers. Men eerste trainer vond ik wat jammer dat hij dat zo niet gedaan had. Want ik kan helemaal niet bitloos rijden en na 25 jaar ook niet van plan dus had misschien voorval nooit gehad als ze bit wel alle dagen al had ingehad.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Speciaal bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:37

Wellicht je gewoon een breder bit moet proberen. Meeste bitten hebben het mondstuk de maat 5 inch en mss is dat net te smal voor jouw paard.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers