Western boomloos opt oog houte fork

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 14:53

Hoi
Onder #durftevragen

Ik heb een “merkloos”boomloos zadel op het oog.
Met een Burioni pad. Het meisje zei dat er een houten wisselbare fork in zat.

Het is een zadel voor korte ruggen en heeft mijn seat maat.

Het is voor ons een eindje rijden... en wil eerst wat inlezen waar ik mogelijk zulke andere forken kan kopen als deze niet blijkt te passen.

Herkent iemand dit soort zadel.


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Graag geen mening over mijn keuze van tweedehands.


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:54

Ik herken het niet ik vrees ook dat het voor merkloos erg lastig wordt om andere forks te vinden. Eigenlijk alle forks worden door merken aangeboden voor ‘hun’ zadels.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:59

Het lijkt erop alsof er voor dit zadel is afgekeken bij de wat bekendere boomloos merken. Wat Troi zegt klopt, verwisselbare forks worden door zadelfabrikanten alleen voor hun eigen merk gemaakt en zijn onderling niet verwisselbaar. Als je in dit zadel een andere fork wilt, zul je dus eerst moeten weten welk merk dit is.

Overigens is er niets mis met een tweedehands (boomloos) zadel, ik heb er zelf ook een paar, zo lang je maar zeker weet dat het past voordat je het gaat gebruiken.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 16:02

Het zou een houtkleurige fork zijn maar er staat niets op.

Lisa_WB
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:03

Lijkt op een zadel van de Bosrand, weet het niet zeker :)

Duhelo
Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:03

Dit ziet er als een afkooksels van een barefoot uit, kans dat je hiervoor andere forks vindt is nihil.
Ikzelf heb geen goede ervaringen met de "afkooksels" dus zou deze laten schieten en op zoek gaan naar een 2 de hands Barefoot Arizona

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:07

Op de fork staat ook nooit de fabrikant, hoogstens een maatvoering (nummer) of je kunt de maat "lezen" aan de kleur van de fork. Als er een merk in je zadel staat, staat dat hoogstwaarschijnlijk ergens op de skirts, soms zit er een plaatje aan de achterkant van de cantle of zit er een concho-achtig iets linksvoor naast de fork.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 16:12

Als ik het goed heb heb ik em gevonden
http://amreitsport.shopgate.com/item/343532

De patronen op het zadel komen overeen. En deze zadels worden vrij goed beoordeeld op fb en bokt. Zou indd van de bosrand achtige zadels zijn.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:17

Onder jouw foto staat dat het kopijzer, de fork, ongeveer 31 cm breed is. Er staat niet bij dat het kopijzer verwisselbaar is, dus dat zou ik dan eerst navragen als ik jou was. AM reitsport is geen topkwaliteit, zoals Duhelo ook al zegt, maar als een kenner met verstand van het passen van boomloze zadels meekijkt of het past en je hebt er een goede, drukverdelende, pad onder, dan kan dit zadel best leuk zijn als eerste westernzadel om eens te proberen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:21

Ziet er inderdaad uit als een " bosrand zadel", AMreitsport verkoopt dezelfde.
Geen beste kwaliteit maar zit wel aardig. Zeker met een echt goede boomloze pad gebruiken met inlagen en niet verwachten dat ze heel lang mee gaan. Geloof dat de barefoot forken er met wat wringwerk wel in passen.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 16:22

Bij de advertentie stond dat er een burgioni pad met vaste inlage bij zat? Maar daar heb ik ook geen verstand van

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:23

TinkerTak schreef:
Bij de advertentie stond dat er een burgioni pad met vaste inlage bij zat? Maar daar heb ik ook geen verstand van

Ik zou een betere pakken dan dat :o

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 16:41

Ik rij over algemeen niet veel 1 a 2 x in de week en de bedoeling is ontspannende bos wandelingen te doen omdat ik een rugpatient ben en eigelijk niet aangeraden wordt echt te paardrijden wegens de schokken. Dus jullie moeten ook wel niets “intensief” van mij verwachten.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:44

Dan zou ik wel een goed en comfortabel zadel uitzoeken, anders is je paard straks ook rugpatient...

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:50

Dan zou ik toch voor een echte barefoot gaan hoor.
Mijn man heeft snel last van zijn rug (als in standaard western of engels model zadel na 1u rijden voor 3 dagen kreupel), maar als hij met zijn barefoot arizona rijdt dan kan hij uren weg zijn, zonder enige rugklachten.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-10-18 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verkoop gedeelte verwijderd

Duhelo
Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:51

de burionipads met vaste inlages zijn prima pads MITS je paard goed bespierd is, geen opliggende ruggegraat of hoge schoft heeft, jij geen zware ruiter bent en je niet veel of intensief gaat lichtrijden.
Indien een van de factoren niet van toepassing is zou ik eerder kiezen voor een barefootpad of een kifrapad met goede inlages.

@keandra: verkoopposts zijn niet toegelaten op bokt ;)

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 16:54

How ok duhelo... mijn paard is nognniet bespierd (inrijdingsfase) heeft een redelijke schoft en ik ben stevig... goed dat je dat zegt!!!!

Mag ik ook de reden weten waarom het dan niet mag? En wat inlages doen? Ik dacht extra comfort

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:58

Moet zeggen dat de barefoot Arizona voor mij persoonlijk vreselijk zit terwijl het bosrand zadel wel prima is.

Als je echt boomloos wil gaan rijden is een passervice geen overbodige luxe, ook omdat echt niet elk boomloos zadel op elk paard past en ze zitten ook allemaal anders.
Ik heb zelf Bob Marshall op mijn paarden, maar daarvoor Ghost, Hidalgo, Christ, Barefoot en Freemax gehad. Het heeft allemaal wel wat maar het moet maar net bij jou en je paard passen en dan zijn de pads eronder ook nog van enorm belang.

Duhelo
Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:12

TinkerTak schreef:
How ok duhelo... mijn paard is nognniet bespierd (inrijdingsfase) heeft een redelijke schoft en ik ben stevig... goed dat je dat zegt!!!!

Mag ik ook de reden weten waarom het dan niet mag? En wat inlages doen? Ik dacht extra comfort

de inlages zorgen eigenlijk voor de drukverdeling en ruggegraatvrijheid.
hoe lichter jij bent, en hoe beter bespierd je paard is, hoe dunner of zachter de inlages kunnen zijn.
Als jij zelf zwaarder bent of het paard nog niet goed bespierd is, kies je beter voor stevigere i lages. Om te finetunen kan je dan bv kiezen voor hardere inlages en zachtere onderop. de harde gaan de druk verdelen, de zachte zorgen voor comfort.
Dit hangt ook af van je zadel. Ik heb de nieuwste ghost met de nieuwe dikke stevige kussens. mijn paard is bespierd met een verzonken ruggegraat en ik weeg maar 62 kilo. Ik rij met een dekje met neopreen inzetstukken.
Mijn oudere ghost met zachtere kussens gebruik ik de burionipad onder. Mijn oude merrie die een schrale bovenlijn heeft zou ik echter een kifrapad voor kiezen met een setje zachte en een setje stevige inlages in bij de oudere ghost of een barefoot met vps. Eentje zonder vps krijg ik op haar niet meer passend.

DubbelFun
Berichten: 88629
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western boomloos opt oog houte fork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:36

Dit is een goedkoop zadel met plakkussens. Die dingen moet je al heel goed weten te positioneren op je paard anders krijg je een scheve drukverdeling en veel ellende.
Vaak zijn de zadels zelf al niet recht gebouwd en dus sowieso moeilijk goed passend te krijgen.
Verder lopende riemen van singel en beugels vaak over de rug en geven daar drukproblemen en ook de plaatsing van de singel past vaak niet bij het paard waardoor het zadel nooit goed blijft liggen.


Laat een goede passervice langskomen . Die heeft diverse western boomloze modellen bij zich om te proberen.
https://boomlooszadelpasservice.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 14 bezoekers