De achtergrond van de spade bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:20

amsterdam_30 schreef:
Bij stang en trens is de hefboom volgens mij minder heftig en rijd je als t goed is vooral op de trens en heb je de stang ter ondersteuning.
Hier is totaal geen trens, dus heeft een paard ook niet de mogelijkheid om daar op gereden te worden als ie dan netjes loopt.
Behoorlijke dwang vind ik dit.. niet te begrijpen dat je hiermee zou willen rijden }> .


Een paard moet sowieso niet OP een bit lopen. Maar op zijn eigen benen :) Dus als hij netjes loopt, laat je de teugels geheel los en is er net zo min druk als met een trens.

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen met S&T met constante aanleuning rijden. Maar ik vind de hogere dressuur sowieso onbegrijpelijk. Mooi om te zien en heel knap hoor, maar ik zou het zelf niet willen voor mijn paard.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:31

Dat is een keuze die je maakt. Als je topsport wilt doen, of zelfs al gewoon ernstig met competitiesport bezig bent in een hoger niveau, raak je er niet met knuffelen alleen.
In de hogere dressuur wordt nu eenmaal constante aanleuning verwacht. Daar kun je moeilijk je teugels gaan losgooien. Mijn keuze is het ook niet, hoor, maar anders kom je er gewoon niet.

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:33

I know, een daarom wil ik daar ook niet komen :D

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:38

Ben het met Roosje1987 eens, ik zou dit ook nooit willen voor m'n paard.

Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:42

sjezus.... |( als je hiermee gaat rijden, moet je je toch eens afvragen of het niet aan je rijkunst ligt!!

kellyalischa

Berichten: 82
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Heino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:57

dofuzz schreef:
een verschrikkelijk bit bestaat niet. heel veel rotslechte en rotverschrikkelijke handen daarentegen.............
het is een beetje hetzelfde als de uitspraak : guns don't kill people, people kill people


dat vind ik een slechte vergelijking, het is aangetoond dat wanneer er wapens voor handen zijn mensen ze ook vaker gebruiken...

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:57

okay,okay-je hebt gelijk ;)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:08

Niet altijd, hoor. Maar nu wel :P :D :D

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:26

:roll:

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:10

kellyalischa schreef:
dofuzz schreef:
een verschrikkelijk bit bestaat niet. heel veel rotslechte en rotverschrikkelijke handen daarentegen.............
het is een beetje hetzelfde als de uitspraak : guns don't kill people, people kill people


dat vind ik een slechte vergelijking, het is aangetoond dat wanneer er wapens voor handen zijn mensen ze ook vaker gebruiken...


kan best zijn omdat er dan beschikking over is, maar het is ook wetenschappelijk bewezen dat in maatschappijen waar vuurwapens makkelijk en veelvuldig voor handen zijn, er minder criminaliteit is.

dat geheel terzijde, de vergelijking staat geheel als een huis : ik heb nog geen één vuurwapen zichzelf weten richten op een doel en zelf zien doden zonder enige vorm van menselijke tussenkomst, net zoals ik nog geen enkel bit of enig ander tuig een paard heb zien pijnigen zonder enige vorm van menselijke tussenkomst

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:06

ik kan me niet voorstellen, dat als ik mn paard met een gevoelige mond, een spade in doet, met een hoog/scherpe port erin, een rechte stang, en dan 2 zijwaartse stangen met rollen koperdraad eromheen, dat ze dan geen krimp geeft.laat staan, als ik 1 pinkje beweegt. wss is ze dan ook erg "sensible "oftewel als de dood dat ik eraan zit.
http://www.outwestsaddlery.com/html/bits.html

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:08

Ik zie ook maar 2 teugels?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:14

en er zijn wel degelijk mensen gedood door wapens zonder menselijke tussenkomst : bij jagers, als ze een geladen geweer laten vallen, of een jachthond die er tegen op liep (echt waar-freak accidents.)uitzonderingen, maar toch een feit.maar dat is het onderwerp hier niet...

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:19

Zonder menselijke tussenkomst hadden die wapens en enge bitten ook niet bestaan. Dus ja. Maar dan word ik misschien wel heel filosofisch.

Dan ga ik ook nog maar even vermenselijken. Als mijn mond ingesnoerd wordt met iets wat mij heel veel pijn kan doen. Zal ik me ook voorbeeldig gedragen. Maar of ik degene met de touwtjes in handen dan nog enigszins waardeer...

Maar nogmaals, ik veroordeel niemand hoor die met een dergelijke optoming netjes rijdt. Maar het gros van de mensen is daar niet toe in staat.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:19

om nog niet te spreken van mensen , die hun rijkunst overschatten :j

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:39

Bravura schreef:
mariskalove schreef:
De scharen lijken wel op een Duits militair bit, die in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werden voor de beter opgeleidde soldaten.


Heb je daar meer info over (misschien een link)? Ken dat niet en ook nooit over gehoord.

Beetje laat... maar: http://www.panzergrenadier.net/forum/vi ... 82&t=10688
Het "S" bit staat iets verder op de pagina, dit is het Belgische re-enact paard Lidy (in complete Duitse uitrusting gebruikt tijdens de wo2) ;)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:22

die eerste foto is een 4ring-trens.(en dan hoort de bakstuk a/d losse ring, en de teugels a/d vaste. op de foto net verkeerd om)
en de S -shank word ook cavalry shank genoemd. nu weer in opmars...

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:16

spicegirl schreef:
en er zijn wel degelijk mensen gedood door wapens zonder menselijke tussenkomst : bij jagers, als ze een geladen geweer laten vallen, of een jachthond die er tegen op liep (echt waar-freak accidents.)uitzonderingen, maar toch een feit.maar dat is het onderwerp hier niet...


toch blijft dat menselijke tussenkomst, direct of indirect, al was het maar omdat het wapen niet zelf de patronen uit de doos genomen heeft en zichzelf geladen, maar doet niet ter zake

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:22

das ver zoeken. ze groeien uberhaupt niet in het wild, dus dan heeft "de mens "het altijd wel gedaan...
maar zoals ik al zei ; dat is de discussie hier niet.

kellyalischa

Berichten: 82
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Heino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:20

als zo'n bit bestaat wordt het gebruik en wordt er dus ook misbruikt van gemaakt.
het gaat hier om een paardenmond en voor mij dus een reden om zulke bitten niet te gebruiken als "ik" een voorbeeldfunctie heb (aangezien er genoeg mensen zijn die dit soort dingen klakkeloos overnemen)

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:29

spicegirl schreef:
die eerste foto is een 4ring-trens.(en dan hoort de bakstuk a/d losse ring, en de teugels a/d vaste. op de foto net verkeerd om)
en de S -shank word ook cavalry shank genoemd. nu weer in opmars...

In de wo2 werd het ook wel degelijk zo om gebruikt (ook al is het dus niet goed).
De 'S-shank' was een normale optoming voor Legerpaarden in het Duitse leger, wat de "S-Kandare" (met kinketting) heette ;)
Echter betekende een vooroorlogse opleiding meer dan 3000 uur in het zadel, maar doordat tijdens de oorlogsjaren de opleiding voor ruiters bij niet Kavallerie eenheden werd ingekort, werd dan vaker alleen met het simpeler Trensbit gereden.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Aparte shanks.....martelwerktuig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:57

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten en de reacties daarop verwijderd. Bokt regels lijken ons duidelijk. Het is niet de bedoeling gebruikers persoonlijk aan te vallen en hierbij een klemmend verzoek dit niet op Bokt te doen.

Graag de discussie op een normale en gebruikersvriendelijke manier voort te zetten en het gewiste te laten voor wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:37

Lijkt op iets uit de klassieke rijkunst, het bit in de beginpost.
Vriendin van me rijdt met kaptoom en zo'n S-scharenbit (soort shank maar dan dikker). dat scharenbit is dan alleen voor de verzameling geloof ik. (als ik het goed begrepen heb)
Denk dat het er dus nogal aan ligt hoe je er mee om gaat (duuuhh) en waarvoor je hem gebruikt.

juupke
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:41

Omdat mijn vorige reactie "niet mocht", even een niet-persoonlijk bedoelde noot...

Om een juist oordeel te kunnen geven over Spade bitten, moet je e.e.a. weten over de anatomie van het paard; zijn hoofd /mond in het bijzonder.
ALLEEN dan zul je begrijpen, dat een Spade bit een zeer precies gevormd bit is, dat exact aansluit bij de anatomische gegevenheid van een paardenmond (er zijn vele verschillende vormen Spade – vele verschillende vormen mond).
Alleen zo kan het Spade bit kleinste signalen – in de vorm van vinger tippen – overbrengen.

Daartoe moeten zowel paard als ruiter heel goed getraind zijn.
Het trainen van een paard duurt bij de Vaquero's zeker 4 jaar; waarbij het paard in die gehele training in een Hackamore (bosal en mecate) loopt.
Waarom een Hackamore?
Om de gevoeligheid van de paardenmond niet te verpesten met een snaffle bit !!! (ja, die is veel scherper dan een Spade, want een snaffle heeft een notenkraker effect - leg hem eens dwars over je handen, vouw je hand dicht en laat een vriend er eens lekker aan trekken - doet pijn he?)
Vervolgens krijgt het paard - pas na die 4 jaar, het paard kan stoppen, roll-backs, galop-wissel en heeft al zeker 1 jaar met vee gewerkt - zijn Spade bit, om daar nog eens zeker een half jaar mee te lopen zonder dat daarvan de teugels (Romal) worden gebruikt; het paard houdt ook een Hackamore waarmee hij nog “gestuurd” kan worden.
Het paard kan zo helemaal wennen aan de vorm van en het “dragen” van het Spade bit.
Vervolgens wordt het paard langzaam van de Hackamore over gezet op Spade bit.

Waarom een Spade bit? (Ook dat begrijpen heel veel mensen niet).
Om 2 redenen.

De 1e is wel dat een paard dat geheel en juist getraind is voor een Spade bit, een paard is dat perfect op zit en vinger tippen loopt.
Het is de hoge school van het western rijden en alleen weggelegd voor mensen en paarden, die in alle rust een perfecte opleiding hebben doorlopen.
En dat is iets waar zo’n ruiter trots op is (en ook mag zijn).

De 2e is wellicht veel belangrijker.
Wel eens geprobeerd een koe te vangen met een lasso met 1 hand? Lukt niet, hé ?
Daar heeft de Vaquero dus 2 handen voor nodig.
Maar hij heeft ook nog een paard te sturen (exact tussen het vee door, zonder het vee op te jagen).
Kijk; daar komt de noodzaak voor “vinger tip” besturing om de hoek.
En dat lukt – zoals ze al 350 jaar geleden in California hebben vastgesteld – alleen maar met een signaal bit.
Bitloos zal een paard nooit op vinger tippen hele korte wendingen kunnen maken en goed kunnen werken met vee.
En een snaffel bit (in California ook wel de “mouth cracker” genoemd) geeft geen enkele signaal door, anders dan na lange bewegingen van de hand.
Vergelijk een Vaquero Ranche Horse a.u.b. niet met een Reining Horse.
De laatste heeft geleerd in een bak patronen te lopen - zie je ook als ze opeens een ander patroon moeten lopen – en dat is iets anders dan de hele dag tussen vee werken.

Een Spade bit wordt NOOIT gebruikt om een paard te beleren; dan gaat men terug naar Hackamore.
Vele Vaquero's rijden altijd met een dun bosal bij de spade om in "noodgevallen" te gebruiken als hardere inwerking nodig is.

MVG Juupke.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:58

Dit is een objectief en duidelijk antwoord, dank je +:)+
Toch zou ik er nog aan willen toevoegen dat een spade bit in onervaren handen wél een marteltuig kan zijn, net zoals ieder ander bit. Het gevaar bestaat dat een ruiter zichzelf gaat overschatten, en naar dergelijk bit gaat grijpen. Omdat het een signaal bit is, zal het in onervaren handen héél véél sterke signalen geven. Meer dan een paard aankan, met alle gevolgen van dien.
In handen van professionals is het inderdaad top of the bill, ik heb daar geen problemen mee. Maar ik heb er wel problemen mee als één of andere nitwit er gaat aan raggen.
Zelf durf ik er iig niet mee te rijden. :=