De achtergrond van de spade bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:17

weet iemand een goede site/pagina voor werking van de mondstukken ?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:14

sevke schreef:
Het bit in de OP heeft niets te maken met spade bitten...Maar het is een interessante discussie en het is vooral erg fijn dat ze terug op een beleefde manier kan gevoerd worden :j +:)+


_/-\o_

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:29

Ben zelf zeer benieuwd waarom de titel ineens is veranderd, zonder berichtgeving aan mijn adres, als TS. Beetje vreemd, heb er geen bezwaar tegen maar een berichtje hierover was wel het minste. Gebeuren zulke dingen hier vaker op Bokt?

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:57


dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:30


spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:35

maar sommige dingen kunnen beter in het verleden blijven ;)

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:17

spicegirl schreef:
maar sommige dingen kunnen beter in het verleden blijven ;)


Dat gebeurt nooit; geschiedenis herhaalt zich om de zoveel tijd en goede dingen uit het verleden mogen zeker meegenomen worden naar toekomst/ heden. DE "RIJKUNST" van de Vaquero's is iets waar 99.9% van de ruiters alleen maar van kan dromen simpelweg omdat er te weinig ervaring is.
Ik zie een spade ook als het bewijs van ultieme rijkunst, maar of ik er ooit mee zal ( kunnen) rijden is een heel ander verhaal. Maar ik heb wel veel paarden meegemaakt die op een ( dubbel) gebroken trens of shank snaffle niet te rijden waren maar op een recht, stil liggend bit opeens veel beter liepen.
Mijn hengst loopt nu op een gewone rechte stang met een kleine tongboog met een rustige mond, rustig hoofd en in balans. Op veel andere, meer beweeglijke bitten, loopt hij constant met zijn tong uit zijn mond en drukt het bit weg door de tong achter het bit op te rollen. ( Ik heb Billy Allen snaffles en shanks geprobeerd, een Myler babybit, een baby shank met recht, dik mondstuk, correctional, etc). Nu met een dun, vast, bit met tongboog is er geen vuiltje meer aan de lucht. Van de correctional werd hij helemaal gek ( en ik kom nauwelijks aan de teugel) door de beweeglijkheid van het bit.
Sommige paarden hebben blijkbaar behoefte om het bit te kunnen dragen; een vast bit kan door het paard op de tong gedragen worden en blijft daar dan ook. Zeker heel sensibele paarden hebben behoefte aan een rustig bit ( en natuurlijk een goede, rustige, ervaren ruiter die met dat bit om kan gaan). Een beweeglijk bit zal in de tong knijpen en erop wiebelen, dus geen of minder balans punt vinden, dat maakt het voor het paard een onrustig/ onprettig gevoel ook omdat de hulpen dan minder duidelijk, met veel ruis, doorkomen. Met zo'n vast bit kan je dan ook met minimale hulpen met je paard communceren. Maar de teugelhulpen zouden dan ook alleen maar "signalen" moeten zijn, dus korte indrukken en vrijwel alle andere hulpen zullen balans/ gewichts en been hulpen moeten zijn. Een spade is door zijn gewicht, vorm en balans punt een bit wat stil in de mond blijft liggen en wat bij een minimaal hulp ( fractie van een milimeter) al communiceert met het paard; maar dat vraag dus ook wel een heel stuk finesse en verantwoordelijkheid van de ruiter :o

Veel paarden zijn ,als de ruiter ermee om kan gaan, blijer met een zwaarder, "scherper", bit dan met een wiebelding wat kraakt en knijpt. De snaffle is dan ook eigenlijk alleen maar ontworpen zodat de "minder begaafden" ( niet beledigend bedoeld 8-) ), dus iedereen die niet via overlevering heeft geleerd met paarden te werken en niet 8 uur of meer per dag in het zadel zit, ook paard kunnen rijden. Maar volgens de Vaquero's is een snaffle pas echt een gemeen scherp bit en sommige Vaquero's gebruiken die dan ook niet! Een paard wordt in 1e instantie op de bosal ( in de verschillende gradaties) opgeleid en gaat daarna naar de "two rein" : bosal i.c.m. spade/ halfbreed. o.i.d.
Bij de echte vol opgeleide "bridle horse' kan die ( pencil) bosal zelfs weggelaten worden en het paard wordt alleen op het bit "gereden", maar dan zitten er wel een paar jaartjes opleiding is en hebben we het over een paard van tussen de 8 en 10 jaar oud. Een Vaquero gaat er van uit dat de opleidng tot bridle horse ca. 5 a 6 jaar duurt.
Misschien is de site hier al genoemd: http://www.elvaquero.com/The%20Two%20Rein.htm
Het is was leeswerk, maar wel erg interessant.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:35

en sommige hebben wel de ervaring, maar is het geen "droom "om met een spade te rijden ;) of om een vaquero te zijn.zeker aan deze kant v.d. oceaan niet, hier leeft het niet zo..
en een snaffle hoef heus geen notenkraker te zijn, of onrustig. hangt ook van de ruiterhand af, net als alle andere bitten.maar er zijn idd genoeg paarden, die lekkerder lopen op b.v. en lowport.

Cowgirl93

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:20

Hoi ik gebruik altijd een shank bit of een spade bit en het is echt niet wat het lijkt zeker niet de spade bit is juist als je er goed mee om gaat de vriendelijkste bit die je met heel wijnig druk gebruikt met romalteugels maar als je er niet goed mee om gaat ja dan is het geen goede bit daar voor heb je echt jaren lange ervaring voor nodig

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:37

Cowgirl 93: jij gebruikt een shank of een spade bit??? Een shank, OK, maar Weet jij wel wat een spade bit is? Op die tinker uit je profiel? Dat lijkt mij weinig geloofwaardig. Indien wel : ik ben benieuwd op welk niveau jij dan wel rijdt, gezien zo’n bit alleen geschikt is om op het hoogste niveau gebruikt te worden.
Je schrijft enkele posts terug dat je tinker veel struikelt. Ik hoop dat hij dan niet elke keer een snok van een spade in zijn bek krijgt...

Cowgirl93

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Re: De achtergrond van de spade bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:14

Hoi ze struikelt nu niet meer ze is een poos in training geweest

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:50

sevke schreef:
Cowgirl 93: jij gebruikt een shank of een spade bit??? Een shank, OK, maar Weet jij wel wat een spade bit is? Op die tinker uit je profiel? Dat lijkt mij weinig geloofwaardig. Indien wel : ik ben benieuwd op welk niveau jij dan wel rijdt, gezien zo’n bit alleen geschikt is om op het hoogste niveau gebruikt te worden.
Je schrijft enkele posts terug dat je tinker veel struikelt. Ik hoop dat hij dan niet elke keer een snok van een spade in zijn bek krijgt...



ik gok ook dat cowgirl een ander bit gebruikt eigenlijk. Spade is wel zo exclusief en alleen maar voor een paar combinaties weggelegd. Heb je misschien een foto cowgirl?

Voor de volledigheid, hier denk ik aan bij een spade http://www.eaglebrandcowboytack.com/ima ... it1606.jpg

Cowgirl93

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Re: De achtergrond van de spade bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:59

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:10

Dat is exact dezelfde foto als een tijdje geleden op Facebook werd gebruikt waarin iemand met een Tinker dus op zoek was naar een spade. Die foto komt van een FB pagina van iemand anders; foto is dus gewoon "geleend". Op FB stond een tijdje geleden op diverse pagina's deze foto met de vraag waar ze zo'n bit kon kopen; na veel commentaar van veel mensen werd er uiteindelijk besloten dat het gewoon een grap is en dat iemand probeert de boel op te naaien.
https://www.facebook.com/groups/1488515 ... 6647934586

Afbeelding


Hier nu dus ook weer dus dames en heren; niet serieus nemen ;) Als je met een spade/ halfbreed wil gaan rijden heb je daar al de nodige studies van gemaakt en weet je dus ook waar je ze kan kopen met een beginprijs van ca. $400,-........... .

Daarbij heeft ze de Tinker 3 jaar en (en rijdt bij Ab Bakker die geen spades gebruikt) en ik heb haar nog nooit gezien bij de mensen die wel weten hoe het werkt met spades :o . Zelfs de meest ervaren Vaquero doet er minstens 3 jaar over om een paard op "straight up in de bridle" te gaan rijden/ op te leiden ( dus op alleen een spade of halfbreed).

Voor de goede orde; ik heb niets tegen een spade, met de juiste opleiding van het paard via bosal/ bosalito/ two rein is het een prima en "zacht" bit maar dan dus wel in de juiste handen bij het juiste paard wat op de juiste manier is opgeleid en wat de ruimte in zijn mond heeft ( t.o.v. tanden, mondbreedt, tongdikte, etc. etc. De lengte is veel minder belangrijk omdat een paard nou eenmaal heel veel ruimte heeft in de lengte).
Laatst bijgewerkt door ElCid op 11-11-19 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl93

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-18

Re: De achtergrond van de spade bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:35

Ja goede ervaring is heel belangerijk zeker

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:51

Cowgirl93 schreef:
Hoi ik gebruik altijd een shank bit of een spade bit en het is echt niet wat het lijkt zeker niet de spade bit is juist als je er goed mee om gaat de vriendelijkste bit die je met heel wijnig druk gebruikt met romalteugels maar als je er niet goed mee om gaat ja dan is het geen goede bit daar voor heb je echt jaren lange ervaring voor nodig


Maar waarom moet je zo'n oud topic omhoog halen, alleen om dit te vermelden. :+

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:52

@elcid: _/-\o_
Exact wat ik dus ook al dacht.
Somige mensen hebben aandacht tekort :)

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:23

Barbet schreef:
Cowgirl93 schreef:
Hoi ik gebruik altijd een shank bit of een spade bit en het is echt niet wat het lijkt zeker niet de spade bit is juist als je er goed mee om gaat de vriendelijkste bit die je met heel wijnig druk gebruikt met romalteugels maar als je er niet goed mee om gaat ja dan is het geen goede bit daar voor heb je echt jaren lange ervaring voor nodig


Maar waarom moet je zo'n oud topic omhoog halen, alleen om dit te vermelden. :+

om aan de 25 berichten te komen