Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fique
Berichten: 2499
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:11

Kan er 1 lenen maar wel met ketting. Ik kan alleen nergens vinden hoe je die moet bevestigen.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever


fique
Berichten: 2499
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:58

[ img ][ img ]
Heb t idee dat hij nu te hoog zit als ik m strakker doe

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:02

Hoe een halster in showklasses hoort te zitten:

https://www.youtube.com/watch?v=c0ZPmFgkAoI

Nou wordt dat lastig met dit halster omdat die zo te zien niet helemaal de juiste pasvorm heeft, maar hij zit sowieso al een stuk beter dan je eerst had. Op deze video zie je ook hoe je de lead chain moet vastmaken. Niet ook nog door de onderste ring doen trouwens; dan mis je release van je ketting. Los onder de kin dus.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

fique
Berichten: 2499
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:11

Dank je wel!

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

Happy16
Berichten: 4610
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:36

*schop*

Volgende week zaterdag ga ik voor het eerst starten met mijn verzorgpaard *\o/*
Het gaat om een Wran L4 show, we gaan pleasure en reining starten. Nu vraag ik me af wat ik het beste met zijn manen kan doen voor de pleasure. Zijn manen komen ongeveer tot onderaan zijn nek. Qua bouw is het best een 'propje', korte dikke nek en vrij breed. Heeft iemand misschien wat voorbeeldfoto's? :D

Levi <3

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:52


♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:38

Wat heb je eerst, pleasure of reining? Als je eerst pleasure hebt kun je daarbij een hengstenvlecht doen, of losse vlechtjes/staartjes (ik zal nog even naar een foto zoeken) en dan voor de reining alles los.

Als je eerst reining hebt dan wordt dat lastiger, want dan moet je daar ter plekke nog gaan vlechten. Je kunt ook de reining wel rijden met een vlecht of iets dergelijks, maar dat 'hoort' niet echt.

Natuurlijk, het is 'maar' L4, dus het maakt niet echt uit, maar aangezien dit topic 'do's en don'ts' heet neem ik aan dat je wel graag wil weten wat de ongeschreven regel is.

Happy16
Berichten: 4610
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:41

Hengstenvlecht dacht ik ook al, maar dat kan ik zelf niet :=

Lindy, ik heb eerst pleasure en dan reining gelukkig :) ben benieuwd naar de foto!

Alvast bedankt voor het meedenken beide!

Levi <3

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:46

Ik moet altijd aan dit filmpje denken als het om lange manen in de pleasure gaat. Vooral bij de prijsuitreiking kun je het kapsel goed zien.

https://www.youtube.com/watch?v=stEgqgnbC4M

Het is dus goed mogelijk om het zo doen, maar zeker voor de hogere klassen is dat wel wat gewaagd omdat het anders is. In de WRAN L4 kan het sowieso makkelijk.

Happy16
Berichten: 4610
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:02

Ik kan het niet helemaal zien, maar het lijkt hierop:
[ img ]

Levi <3

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:27

Dat zou best eens dezelfde dame met hetzelfde paard kunnen zijn. Zo veel paarden in de top hebben geen lange manen.

Je hoeft het niet per se op deze manier te doen natuurlijk. Je kunt ook een handbreedte vlechten, en dan de rest in een staartje. Er is niets dat niet mag. Het is alleen niet zo gebruikelijk om in de pleasure met helemaal losse manen te rijden. En dressuurknotjes zijn ook not done. Eigenlijk is alles daar tussenin goed.

Happy16
Berichten: 4610
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:57

Ik denk dat ik inderdaad een handbreedte ga vlechten dan. Thanks :*

Levi <3

Muztang
Berichten: 341
Geregistreerd: 20-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:05

Ik heb wat vragen m.b.t. western wedstrijden.

Ik vroeg mij af bij welke onderdelen er een borsttuig en of back cinch worden gebruikt. Ik zie bij zowel pleasure en trail helemaal geen borsttuig. Ook zie ik dat er geen back cinch bij deze onderdelen worden gebruikt. Bij reining zie ik op sommige filmpjes wel een borsttuig of back cinch maar ook zie ik paarden zonder wat is gebruikelijk voor dit onderdeel?

En hoe zit het met de beenbescherming?

Klopt het dat voor deze onderdelen van de westernsport vaak een zadel wordt gebruikt met veel zilver?

Ook ben ik benieuwd wat de gangbare style van de manen is.
Ik zie bij pleasure en trail veel korte manen en bij reining lange losse manen is dit de gangbare style?

Ook ben ik benieuwd in welke onderdelen juist wel een borsttuig en back cinch worden gebruikt, ik denk vooral de onderdelen op vee gericht? En wat zijn de richtlijnen voor beenbescherming en style van de manen in deze vee gerichte onderdelen?

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:50

Beste Muztang, ik denk dat alle antwoorden op jouw vragen hier in het topic al te vinden zijn.
Ikzelf ben het meeste vertrouwd met reining, dus ik kan je wel helpen bij wat daar gangbaar is. Een zadel met veel zilver wordt niet zo gebruikt in de reining, maar eerder in de pleasure en trail. Bortsttuig is eigen keuze. Af en toe zie je een backcinch, maar ikzelf vind dat helemaal niks. Beenbescherming 'hoort' wit of zwart te zijn, al zie je in de lagere- en jeugdklasses ook wel gekleurde bescherming. Manen horen los te hangen en zijn op natuurlijke lengte. (het ene paard heeft langere dan het andere :) )

Born to slide, forced to work

Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:33

Idd worden borsttuig en back cinch gebruikt bij runder onderdelen. Daar ook lange manen en zowiezo zo veel mogelijk haar laten zoals het is, beenbescherming is vooral ook functioneel en nodig aan alle 4 benen.

Overigens worden borsttuig en back cinch ook graag gezien bij ranch riding natuurlijk.

Muztang
Berichten: 341
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:34

Bedankt voor jullie reacties.

Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:17

Hoe krijg je dat hoofblack er snel en makkelijk weer af?

Popstra
Berichten: 13607
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:44

In de reining word wel degelijk geshowd met zadels die van veel zilver zijn voorzien. :j

Ik l*l niet met de wind mee nee...

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:06

Hobbyhorse schreef:
Hoe krijg je dat hoofblack er snel en makkelijk weer af?

Ik laat het gewoon zitten, slijt er vanzelf af. Meestal is het met een paar dagen helemaal weg.

Popstra schreef:
In de reining word wel degelijk geshowd met zadels die van veel zilver zijn voorzien. :j
Tegenwoordig wel ja, maar het is nog steeds bescheiden in vergelijking met wat er in de pleasure soms gebruikt wordt.
Overigens is het in allebei de klassen absoluut niet nodig, voordat sommige mensen dat misschien denken.

Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:07

Ja maar ik wil het graag weten in geval je erna een klasse start waar hoofblack een not done is hoe je het snel kan verwijderen.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:17

Oh oke. Met schuurpapier kun je het eraf krijgen. Maar dat moet je niet te vaak doen want je maakt wel de hoefwand ietsje dunner.

Popstra
Berichten: 13607
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:42

Ik show nu vanaf 2011 en weet niet beter dat de groten toen al aardig wat zilver op hun showzadels hadden in de Reining.
Zo is het nu ook vrij normaal je in mooie echt opvallende bling bloesjes showt (vol met bling stenen) die ook eerst alleen in de pleasure te zien waren. Al gebeurd dit het meest op het hogere niveau

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:15

Over de hoofblack: ik zou het dan niet erop doen. Dat is niet te doen joh, om op de dag zelf die hoeven met schuurpapier te gaan behandelen voor één klasse. Een ranchonderdeel dan waarschijnlijk. Ik zou er dan voor kiezen om in het andere onderdeel dan maar ietsje minder verzorgd te zijn. Of andersom natuurlijk. Je wordt er vast niet niet om geplaatst als het er nog op zit.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:14

Mijn ervaring is dat zand ook al een hoop doet, dus dat er na een beetje rijden in een bak het onderste er sowieso wel vanaf is, en dat het bovenste vervaagd is door het stof dat erop zit. Dus dat idee van 'Die heeft vers-geblackte hoeven' heb je dan toch al niet meer. Wat dat betreft kun je het dus net zo goed laten zitten.

Je kunt het ook een keer thuis uitproberen. Hoeven blacken, beetje rijden, en kijken wat er dan nog zit en of je dat acceptabel vindt. En hoeveel werk je er dan eventueel van hebt om de resten weg te halen met schuurpapier. Kan best dat dat een fluitje van een cent is.

EDIT: Je kunt ook de hoeven niet al te hoog blacken, dan slijt er sowieso meer af door het zand, en je hoeft niet met schuurpapier aan de kroonrand aan de gang, want dat is niet zo geweldig natuurlijk.

hobbelheks
Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:37

lakken met blanke lak is dan misschien de beste optie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers