Paard leren naar je toe draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-21 20:41

Hoi, als uitbreiding op het voorwaarts laten wijken op direct contact zou ik mijn paard graag willen leren om zo gevoelig te zijn dat ze naar me toe komt draven als ik heel licht druk geef. Hoe zou ik dit het beste aan kunnen leren? Alvast bedankt!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:42

Wat het belangrijkst is is om niet alleen te belonen op "wijken voor de druk", maar vooral het belonen op de hoeveelheid moeite die ze erin stopt om te reageren. Als je vraagt of ze naar je toe komt en ze zet nét aan een stapje, dan is dat goed en zou ik kort belonen (druk eraf), maar wel meteen doorvragen, tot het moment dat je het gevoel hebt dat als je nu zou stoppen met vragen, ze uit zichzelf nog een paar pasjes extra zou willen zetten. Dat ze er meer moeite in steekt dan wat jij strikt vroeg. Als je dát heel uitgebreid beloont, krijg je een paard wat meer moeite gaat stoppen in reageren op jouw vraag.

Overigens helpen voerbeloningen met zoiets vaak ook.

En begin met kleine stapjes. Eerst vraag je 1 pas naar je toe. Dan vraag je er 2.. etc.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-21 09:29

Ah dat is een goede tip! Dankjewel!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:07


Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-21 20:21

Dankjewel! Ik heb hem meteen besteld!

Oh, ik zag dat je lid moest worden van een Facebook. Hopelijk accepteren ze me :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 10:17

Wicky schreef:
David Lichman had een mooie zeven daagse uitdaging; https://vimeo.com/253073064


Ik kan de Challenge zelf alleen niet meer vinden. Jij wel?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:39


Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-21 15:07

Die heb ik idd, maar daar leer je een paard los met je meelopen en niet naar je toe komen. Ook leerzaam overigens, dus daar ga ik ook mee aan de gang!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:32

Van David Lichman kan zijn dvd Liberty Outside the Roundpen je wel verder helpen, vooral de Boomerang oefening.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:24

Kan je paard het wel al aan een leadrope? Anders misschien handig om te beginnen met de Parelli Yo-Yo game voor het aanleren.
Hoe enthousiaster je je paard kan maken des te harder hij naar je toe wil komen. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden.

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-21 16:46

Sadira, ik ga eens kijken! Dankjewel.

Jessix, mijn paard kan het aan een leadrope in stap, maar ik wil het nu ook graag in draf aanleren. Ik weet niet wat de Parelli Yo-Yo game is, maar dat ga ik even opzoeken. Ik vind vooral dat enthousiast maken lastig, omdat ik merk dat mijn paard moeilijk enthousiast te krijgen is.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

VogeltjeM
Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:51

Die van mij kunnen dat door clickertraining. Vragen naar je toe te komen met bijv een handtarget. En dan inderdaad steeds clicken voor de meest enthousiaste/snelste pas. Die van mij kennen ook het stemcommando voor draf (geleerd met het longeren), waardoor ik ook gemakkelijk de handtarget kan combineren met het commando voor draf. Wel eerst voldoende aandacht besteden aan "beleefdheid" rondom voedsel als je voor het eerst met clickertraining gaat werken. En geef ze wel genoeg ruimte, bij voorkeur doe ik dit zonder lijn over een wat grotere afstand.

Instagram: lusitano_roux

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 18:31

Kimmie25501 schreef:
Die heb ik idd, maar daar leer je een paard los met je meelopen en niet naar je toe komen. Ook leerzaam overigens, dus daar ga ik ook mee aan de gang!


Teach your horse to run to you?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-21 08:28

Vogeltje, handtarget kent ze. Goede tip! Ik zal eens kijken of ze het commando voor draf kan linken aan het komen. Clickertraining gebruik ik vaker. Hoewel meestal niet voor grondwerk.

Wicky, ja gek hè? Je moet eens kijken in die link wat je krijgt als video’s. De titel is nogal misleidend helaas...

Ik zat nog eens te denken waarom ik dat eerste lastig vindt, maar dat komt wss doordat ik mijn paard strikt heb geleerd om buiten mijn bubbel te stoppen met naar me toe komen. Zij zal dus nooit verder voorbij komen. Daarom heb ik ook niet het gevoel dat ze snel passen extra wil zetten. Moeilijker dan ik dacht dit!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:43

@Kimmie25501; ik heb deze nooit gekeken, ik ben zelf een aantal keren met de paarden op clinic geweest bij David in België. Hele fijne instructeur!

David start met het voorhoofd van het paard op je navel. Dan is het punt waar ze naar toe moeten trekken, daar wachten op ontspanning van het paard (zachtheid). Dat beloon je, vervolgens vraag je ze daar naar toen.

Waarom heb je je paard geleerd zo streng je bubbel te respecteren?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-21 18:58

Omdat mijn paard eerst vol over je heen rende als ze iets eng of stom vond. Vandaar dat ik die bubbel nu heb, puur voor mijn eigen veiligheid. Soms wel en soms niet leek me niet duidelijk, vandaar dat ze eigenlijk alleen in de bubbel mag komen als ik dat expliciet aangeef.

Bedoel je dat voorhoofd op navel letterlijk? En hoe leer je dat aan?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:27

Het punt is dat je paard niet op je af kan komen draven als hij niet naar je toe mág komen van je. Stap 1 is dus: zorg dat dat veilig kan zonder dat hij over je heen wandelt. Lichman werkt inderdaad met je navel als target waar je paard met zijn hoofd tegenaan komt staan. Maar dus wel zacht en zonder je omver te duwen.

Hoe je dat aanleert...tsja, dat is niet zo 123 in een forumpost getypt. David Lichman wijdt er een halve dvd aan beeldmateriaal aan :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-21 07:42

Mijn paard kan naar me toe komen, maar stopt netjes uit mijn ruimte. Dat is toch stap 1? Ik hoor altijd alleen maar dat dit belangrijk is, maar ik vind het een beetje gek dat dat bij dit dan niet zo is. Ik zie mijn paard in haar enthousiasme mij nog wel een kopstoot geven in mijn buik :')
Ik ga even bedenken hoe ik een deel kan aanleren! Dankjewel!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:17

@Kimmie25501; bij paarden is er geen nooit of altijd, er is alleen passend bij de situatie. Een paard mag niet met volle vaart op je af denderen, maar wel ontspannen bij je staan. De intentie van het paard bepaalt de grens, voor mij in ieder geval.

Als je deze issues hebt gehad mag je je afvragen of je dit wel wil. En als je dit wil, draven naar je toe, leer dat dan aan met een instructeur en niet op deze manier. Heel flauw, maar als je zelf niet kan bedenken hoe je dit gaat aanleren moet je je afvragen of je hier wel aan toe bent.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:17

Mijn paarden blijven uit mijn ruimte of gaan uit mijn ruimte als ik dat wil, maar ze hebben en houden wel de drang om in mijn ruimte te zijn. Dat wil ik ook want dat is de aantrekkingskracht om je paard enthousiast naar je toe te laten komen. Dat is zijn beloning.

Het is een balans van drive and draw. De dvd van David Lichman is inderdaad goed. Maar ook daar zijn al meer gevorderde studenten die de basis goed op orde hebben. Goed om je daarin verder te verdiepen.

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-21 10:28

Wicky, ja daar heb je wel gelijk in. Mijn paard mag ook wel ontspannen bij me staan hoor. Ik denk dat ik het wel kan aanleren, maar op een juiste manier. Om haar nog gevoeliger te maken. Ik zal mijn instructeur tijdens mijn volgende les vragen. En oh ja, dingen zelf uitvogelen en daarbij vragen stellen mag natuurlijk echt niet, ik vind dat nou echt een kulopmerking van je. Beter dat ik iets goed duidelijk heb voor mezelf in plaats van dat ik maar een dotje ga doen.

Jessix, van wat ik hier nu lees, heb ik misschien alles wat te hard gesteld. Mijn paard is wel redelijk vaak in mijn ruimte, maar alleen als ik dat wil. Ik zal de dvd eens gaan bekijken! Ik heb sowieso parellilessen van Anouk Dahrs, dus in mijn volgende les zal ik het eens ter sprake brengen.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:23

Oh nou als je al Parelli les hebt kom je er vanzelf als je alle stapjes volgt. Komt goed, have fun!

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-21 11:33

Oh fijn om te horen! Dankjewel!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:12

Kimmie25501 schreef:
En oh ja, dingen zelf uitvogelen en daarbij vragen stellen mag natuurlijk echt niet, ik vind dat nou echt een kulopmerking van je. Beter dat ik iets goed duidelijk heb voor mezelf in plaats van dat ik maar een dotje ga doen.


Dan begrijp je me verkeerd, want zo is het niet bedoeld. Het gaat er meer om dat als je als combinatie ergens aan toe bent, dan ontstaat het vaak vanzelf of ontstaat het plan om het aan te leren vanzelf. Dat het een spontaan, passend gevolg is van al het voorgaande. Mark Rashid schrijft en spreekt over een "chain of knowlidge", een kennisketting waarbij het volgende past bij de eerdere schakels.

M'n warming up naar liberty is eigenlijk de draw naar m'n navel, zoals hieronder opgebouwd. (Even gefilmd voor je beeldvorming). Dat stukje opdringerigheid wat je ziet is voor mij juist het teken dat het goed gaat, dat m'n draw werkt en m'n halster af kan. Maar dit is geen voorwaarts paard, dus waardeer ik die voorwaartse drang juist.


Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard leren naar je toe draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 07:46

Ah ik snap wat je bedoelt! Ik denk dat dat iets is wat sowieso lastig is voor mij. Ik maak eigenlijk altijd een plan van tevoren en ben niet zo goed in open ergens in gaan. Natuurlijk pak ik altijd dingen op die mijn paard aanbiedt, maar zo werken als jij zegt, is vooral voor mij erg lastig. Ik word daarin wel steeds beter, maar het groeit in kleine stapjes.

Heel interessant dat filmpje! Ik zal eens kijken wat ik daarmee kan!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers