deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:15

inderdaad Kiki.
Mijn paarden worden al zeker 15 'natuurlijk' bekapt (verschrikkelijk woord vind ik het). Nog nooit 1 kreupel, zelfs geen scheurtjes. Maar er zijn ook verhalen dat het niet goed gaat. En zo heb ik op een stal waar mijn paard destijds stond een smid de hoeven vakkundig zien verkloten. Die zou niet eens in de buurt van mijn paard mogen komen. Maar ook daar zijn genoeg vaklui te vinden.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:19

Gizeppie schreef:
Ook op internet staat dit, check maar op Google.


Oei. Pas je hiermee op? Er staat heel veel op internet, maar wat jij erop zet staat er ook op. Realiseer je je dat iedereen alles op internet kan zetten en dat het niet betekent dat iets 'waar' is als jij het leest?

Dat gezegd hebbende; wat fijn he, dat niet alles zo zwart/wit is? Niets valt of staat met een methode, het zit erin in hoe het uitgevoerd wordt. Het vinden van je eigen weg daarin is een hele opgave en ik denk dat je daarin nooit uitgeleerd raakt als je openstaat voor andere invloeden, ook van die die in je eigen straatje passen.
Er is tegenwoordig zoveel om te kiezen en er zijn zoveel mogelijkheden om te leren. Doe er je voordeel mee!

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:24

Kinke schreef:
en hoe zit het dan met smeden die geen opleiding hebben gedaan? Ook verboden? Wat een onzin topic is dit.



Nou idd.

Als je als TS niet het verschil weet tussen strasser en NB moet je er al helemaal niet over beginnen.

En over het 'zo natuurlijk mogenlijk rijden' en het kritiek wat ze op deze ruiters heeft vind ik dat ze wel lef heeft om dat zo neer te zetten.
In haar profiel staan rij foto's waar ik niet zo blij van word. Stijve ruiter, opgetrokken schouders, opgetrokken hakken (kan alleen niet goed zien of er sporen aanzitten).Lijkt mij ook niet bepaald gezond voor het paard.


En waarom moet er nou weer verstandloos achter? Dat slaat toch nergens op.

En internet is natuurlijk een zeer betrouwbare bron :')

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:28

Tja weet je; Je kunt het voor jezelf allemaal nog zo geweldig in je hoofd hebben, totdat je een paard hebt waar niets waarvan jij denkt dat goed is, blijkt te werken voor het dier. Dan zit er niets anders op dan flink out of the box te gaan denken en te roeien met de riemen die je hebt.

Met andere woorden; ieder paard is anders, het zijn net mensen...

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:50

Waarom kunnen mensen gewoon niet accepteren dat iedereen het op een andere manier doet?
Er is niet 1 manier, er zijn er wel 1000.

Heb een vriendin die de paarden totaal anders huisvest, verzorg en rijdt dan ik, moet ik me daar mee bemoeien? Nee, want die dieren staan er prima verzorgd bij, niet op een manier zoals ik dat zou doen.
En zo heeft zij weer bedenkingen over mijn manier van paarden houden en rijden, nou prima toch? Zolang we de paarden niet mishandelen, maar gewoon goed verzorgen en ze niks te kort komen, laten we elkaar in waarde. En kunnen we prima samen over paarden kletsen, samen rijden etc. Ookal verschillen we totaal.
Mensen moeten eens minder op elkaar letten en eens stoppen met commentaar geven als een ander het op een andere manier doet. Ieder mens en dier is anders... Daar is geen geschreven boekje voor hoe het moet.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:59

RianneH schreef:
Ik had ook even het gevoel weer terug in de tijd te gaan := Wat is het doel van het topic TS? Je hebt zeker punten die ik deel, maar ik zie ook een hoop aannames of onterechte conclusies.

Bij mijn weten is natuurlijk bekappen nergens verboden, maar de Strasser methode wordt al langere tijd als zeer gevaarlijk aangewezen.
Bitloze hoofdstellen, daarover zijn hele mooie druk onderzoeken te vinden, zowel bij voor- als tegenstanders, waarop ik ook destijds de keus voor het type hoofdstel heb gebaseerd.

Ik heb me destijds ook verdiept in alternatieve methodes om met paarden om te gaan, anders dan de traditionele methode van de manege. Er leiden zo veel wegen naar Rome en het mooie aan het internet is de toegang tot zo veel informatie. Aan de ruiter de taak kritisch te denken en een methode te vinden die aansluit bij zowel paard als eigenaar.

Hier jaren tevreden natuurlijk bekapt, handmatig gebitverzorger gehad, boomloos en geheel zadelloos gereden. Nu na verhuizing terug naar een traditionele smid die geen verschil merkte aan de hoeven, een tandarts die het vorige onderhoud perfect vond en complimenten van DA en zadelmaker over de conditie van de rug. Maar ook juist van 's nachts op stal naar dag in nacht in een droge PP gegaan wat goed bevalt en vooral voor de gezondheid een vooruitgang is.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten en het hoeft vooral niet zwartwit te zijn. Alle 'doorgeslagen' kanten zonder oog voor een alternatief is naar mijn mening fout, of dit naturals zijn, klassiekers, traditionals, whatever :)


Amen _/-\o_

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:29

Chasey schreef:
Waarom kunnen mensen gewoon niet accepteren dat iedereen het op een andere manier doet?
Er is niet 1 manier, er zijn er wel 1000.

Heb een vriendin die de paarden totaal anders huisvest, verzorg en rijdt dan ik, moet ik me daar mee bemoeien? Nee, want die dieren staan er prima verzorgd bij, niet op een manier zoals ik dat zou doen.
En zo heeft zij weer bedenkingen over mijn manier van paarden houden en rijden, nou prima toch? Zolang we de paarden niet mishandelen, maar gewoon goed verzorgen en ze niks te kort komen, laten we elkaar in waarde. En kunnen we prima samen over paarden kletsen, samen rijden etc. Ookal verschillen we totaal.
Mensen moeten eens minder op elkaar letten en eens stoppen met commentaar geven als een ander het op een andere manier doet. Ieder mens en dier is anders... Daar is geen geschreven boekje voor hoe het moet.


Helemaal mee eens! Ik zie heel vaak op o.a. Facebook (groepen) dat sommige mensen amper iets kunnen posten zonder dat er weer op gereageerd wordt van sus en zo... Echt jammer, lijkt me toch dat elk paardenbaasje het beste voor haar/zijn paard wilt.

Jessix

Berichten: 16431
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:41

Chasey schreef:
Waarom kunnen mensen gewoon niet accepteren dat iedereen het op een andere manier doet?
Er is niet 1 manier, er zijn er wel 1000.

Heb een vriendin die de paarden totaal anders huisvest, verzorg en rijdt dan ik, moet ik me daar mee bemoeien? Nee, want die dieren staan er prima verzorgd bij, niet op een manier zoals ik dat zou doen.
En zo heeft zij weer bedenkingen over mijn manier van paarden houden en rijden, nou prima toch? Zolang we de paarden niet mishandelen, maar gewoon goed verzorgen en ze niks te kort komen, laten we elkaar in waarde. En kunnen we prima samen over paarden kletsen, samen rijden etc. Ookal verschillen we totaal.
Mensen moeten eens minder op elkaar letten en eens stoppen met commentaar geven als een ander het op een andere manier doet. Ieder mens en dier is anders... Daar is geen geschreven boekje voor hoe het moet.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Als ik alleen maar om zou gaan met mensen die precies hetzelfde zouden doen als ik dan had ik nu geen vriendin meer over.

Het lijkt de laatste jaren wel een wedstrijd van wie het beste is voor zijn paard. Er zijn natuurlijk dingen die absoluut niet goed zijn en er is een perfect plaatje waar iedereen zo veel mogelijk na moet streven. Maar er is vooral een heel groot, grijs gebied met daarin allemaal mensen met een paardenhobby en liefde voor hun paard. Laat ze lekker met rust. :')

Doe waar jij en je paard je goed bij voelen en wat in jullie mogelijkheden ligt.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:48

Waar het om gaat, is dat je daarbij (het beste voor je eigen paard) je verstand blijft gebruiken. Het is prima dát je het anders doet dan de norm, maar waarom maakt uit. Als dat zuiver is omdat je in de propaganda trapt van een of ander site, of dat je maar alles voor zoete koek aanneemt en niet zelf onderzoekend bent, dan is dat redelijk verstandloos, ja.
En als dat dan ten koste gaat van het welzijn van een paard dan zijn er natuurlijk mensen die reageren.
Agressief anderen proberen in jouw straatje te laten denken is ook niet okee. Ik heb zelf diverse keren groepen verlaten omdat men bepaald apart reageert op doodnormale en logische zaken en alleen hun guru´s aanhangen.

Zo af en toe weer een topic en een discussie erover zet hopelijk mensen die net beginnen met paarden houden een beetje aan het denken. Ik heb daar zelf niet zo´n bezwaar tegen. Omdat het interactief is, werkt het beter dan voorgekauwde dingen van sites.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-01-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:49

Natuurlijk bekappen is niet verboden in België, althans daar zijn verschillende natuurlijke bekappers.
Ik zie daarnaast ook traditionele hoefsmeden die er een zooitje van maken, zo moest het paard van de buren zelfs naar de kliniek om de hoeven terug oké te krijgen.

Ik sluit misschien beter aan bij het 'natuurlijke paardenhouden' qua denkwijze maar ik klamp mij er niet vast aan.
Het welzijn van het paard moet voorop staan vind ik. Als een paard liever een bit heeft dan druk op het hoofd, prima gebruik een bitje ipv bitloos te rijden etc.

Mensen vergeten in hun overtuigen vaak naar het specifieke paard te kijken met alle gevolgen van dien is mijn ervaring. En de 'vijandigheid' tussen de natuurlijke paardenmensen en de traditionele helpt niet echt mee.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:55

De meeste vijandigheid komt door onbegrip. Ik probeer me te verdiepen in zaken waar ik tegen ben zodat ik op z´n minste een goede en kloppende onderbouwing heb waarom ik er tegen ben. En soms zorgt dat er voor dat ik er dan genuanceerder over ga denken, of totaal anders.
Maar ik maak me dan ook meer boos over klinklare leugens die worden verkondigd. Daar hoef je bij mij niet bij aan te komen. Maar daar heb je het weer, kwestie van je verstand gebruiken.

Cuvee

Berichten: 63
Geregistreerd: 24-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:22

Chasey schreef:
Waarom kunnen mensen gewoon niet accepteren dat iedereen het op een andere manier doet?
Er is niet 1 manier, er zijn er wel 1000.

Heb een vriendin die de paarden totaal anders huisvest, verzorg en rijdt dan ik, moet ik me daar mee bemoeien? Nee, want die dieren staan er prima verzorgd bij, niet op een manier zoals ik dat zou doen.
En zo heeft zij weer bedenkingen over mijn manier van paarden houden en rijden, nou prima toch? Zolang we de paarden niet mishandelen, maar gewoon goed verzorgen en ze niks te kort komen, laten we elkaar in waarde. En kunnen we prima samen over paarden kletsen, samen rijden etc. Ookal verschillen we totaal.
Mensen moeten eens minder op elkaar letten en eens stoppen met commentaar geven als een ander het op een andere manier doet. Ieder mens en dier is anders... Daar is geen geschreven boekje voor hoe het moet.


Nou idd.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:57

Die heb ik ook vaker gehoord “ik ken er heel veel die door natuurlijk bekappen verpest zijn”

Dan vraag je door naar wie dat dan is, of wat er gebeurd is of voor/na foto’s en maar dan word er omheen gedraaid, is het van horen zeggen etc.
Terwijl ik tig fotos kan aandragen van paarden die vreselijk op de voeten stonden en door anatomisch/natuurlijk bekappen weer zijn opgeknapt.

Er word maar wat geroepen zonder enig verstand van wat het eigenlijk inhoudt en dat is zo irritant want zo worden de fabels wel in het leven gehouden.
Net als dus de beginpost van dit topic. Kansloos.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:42

De theorie achter natuurlijk bekappen is prima. Veel aspecten van die theorieën zijn ook allang overgenomen door vooruitstrevende smeden.

Dat zegt trouwens niet dat de uitvoering altijd goed is. Net zo slecht vaak als de gewone hoefsmid ;)

Natuurlijk zijn er heel veel mensen die niet nadenken en gewoon maar een stroming volgen, maar ik zie dat eigenlijk meer bij mensen die hun paard op een manege neerzetten en blind de manege-eigenaar volgen.

Ik ben ook nog wel benieuwd naar dr onderbouwing van het verhaal van de ts over druk. Als je uitgaat van dezelfde druk vanuit de hand, is een hoofdstel die de druk verdeelt over het hoofd, logischerwijs vriendelijker dan puntdruk op één plek.
Ik ben eigenlijk van mening dat er helemaal geen druk moet zijn om te verdelen, maar goed, dat is een beetje een utopie :D
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 09-01-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:46

puppy1128 schreef:
Ik kijk gewoon naar het paard. Als zijn hoeven binnen een week al brokkelen hoeft die smid of bekapper niet nog een keer te komen.. Mijn paard vond de kaak gekruist echt niet leuk. Snapte het niet en werd boos. Sidepull reageerde hij op alsof hij het al jaren deed. Nou, keus is dan makkelijk gemaakt. En zo met alles een beetje. Het werkt of het werkt niet voor ons. :D

Zo zou het voor iedereen moeten zijn volgens mij.
Paard bepaalt. Dus kijk bij elke keuze: past het goed bij het paard en zijn/haar gezondheid.
Als het antwoord ja is, dan is het de juiste keuze.
Of het nu boomloos of met boom is, traditioneel of natuurlijk bekapt, bit of bitloos, het moet vooral bij het paard passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:48

Cowgirl schreef:
Kinke schreef:
en hoe zit het dan met smeden die geen opleiding hebben gedaan? Ook verboden? Wat een onzin topic is dit.



Nou idd.

Als je als TS niet het verschil weet tussen strasser en NB moet je er al helemaal niet over beginnen.

En over het 'zo natuurlijk mogenlijk rijden' en het kritiek wat ze op deze ruiters heeft vind ik dat ze wel lef heeft om dat zo neer te zetten.
In haar profiel staan rij foto's waar ik niet zo blij van word. Stijve ruiter, opgetrokken schouders, opgetrokken hakken (kan alleen niet goed zien of er sporen aanzitten).Lijkt mij ook niet bepaald gezond voor het paard.


En waarom moet er nou weer verstandloos achter? Dat slaat toch nergens op.

En internet is natuurlijk een zeer betrouwbare bron :')


Het is helemaal niet nodig om persoonlijk te worden, dat heeft pas weinig bijdrage aan dit topic.

Wie dit geen leuk topic vindt kan er ook altijd voor kiezen om niet te reageren.
Doe je dat wel, hou het dan sportief.
Vind je dat TS haar openingspost fout of kwetsend geformuleerd is, tem dan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:53

Daihyo schreef:
puppy1128 schreef:
Ik kijk gewoon naar het paard. Als zijn hoeven binnen een week al brokkelen hoeft die smid of bekapper niet nog een keer te komen.. Mijn paard vond de kaak gekruist echt niet leuk. Snapte het niet en werd boos. Sidepull reageerde hij op alsof hij het al jaren deed. Nou, keus is dan makkelijk gemaakt. En zo met alles een beetje. Het werkt of het werkt niet voor ons. :D

Zo zou het voor iedereen moeten zijn volgens mij.
Paard bepaalt. Dus kijk bij elke keuze: past het goed bij het paard en zijn/haar gezondheid.
Als het antwoord ja is, dan is het de juiste keuze.
Of het nu boomloos of met boom is, traditioneel of natuurlijk bekapt, bit of bitloos, het moet vooral bij het paard passen.


Dit is wel iets te simplistisch gesteld, niet alles wat goed is op de lange termijn, werkt ook gelijk op de korte termijn.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 18:00

@djali

Thanks!

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:08

Leuk een retro-topic :Y)

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:14

Idd Kinke aan beide kanten zitten goede en rotte appels.
Dat maakt beide stromingen nog niet slecht, maar degene die het doet.

Toulouze, jouw opmerking is precies hetzelfde over tradie als sommige over nb.
En volgens mij geven er genoeg aan dat aan beide kanten goede en slechte zitten, maar dat is het persoon die het doet niet de richting die ze doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:32

Ik kan me er niet zo druk om maken wat anderen doen, zolang het paard blij en gezond is en niet mishandeld wordt kan ik er niet zoveel moeite mee hebben. Leven en laten leven. Er zullen heus mensen zijn die commentaar hebben op mijn manier van paarden houden, maar ook genoeg waarbij ik denk 'oeh dat zou ik toch anders doen'. Ik denk dat je, beide kanten op, niet moet doorslaan en niet iedereen moet willen overtuigen van jouw mening.

Mijn paarden worden traditioneel bekapt, ik gebruik gewoon een bit, dekens waar nodig, heb een boomzadel. Maar heb mijn vorige paard ook bitloos gereden, heb ook een boomloos zadel gehad (drama, gleed alle kanten op op mijn brede, schoftloze paard :') ) Maar een kennis van mij rijdt bit- en boomloos en bekapt haar paarden zelf natuurlijk. Nou, ik kan er niet wakker van liggen, haar paarden staan er prima en gezond bij en die van mij ook. :)

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:04

Je vraagt in je beginpost om onderbouwde meningen.
Ik begrijp "onderbouwing" als aangetoond in onderzoek. Je eigen onderbouwing bestaat uit: "ik heb gezien dat bij paarden die " enzovoort. Dat zegt niet zoveel, want iedereen ziet wat anders afhankelijk van kennis en ervaring.
Hier in ieder geval een onderzoek wat zegt dat bitloos beter is dan met bit: https://horseandfeel.nl/bitloos-beter-d ... tpv9fbbju0

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:30

kiki1976 schreef:
Idd Kinke aan beide kanten zitten goede en rotte appels.
Dat maakt beide stromingen nog niet slecht, maar degene die het doet.

Toulouze, jouw opmerking is precies hetzelfde over tradie als sommige over nb.
En volgens mij geven er genoeg aan dat aan beide kanten goede en slechte zitten, maar dat is het persoon die het doet niet de richting die ze doen.



Welke opmerking? Ik ben namelijk niet eens anti-smid :) een goede “gewone” smid heeft namelijk ongeveer dezelfde visie als een anatomisch bekapper; bekappen naar de anatomie van de hoef.

Je vraagt naar onderbouwde meningen maar zelf kom je met niet-onderbouwde fabels en je reageert alleen op een iemand die iets zegt wat in jouw straatje past :?

En idd, een retro topic :Y)

Anoniem

Re: deken loos, bit loos, boom loos, ijzer loos, verstandloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:45

Altijd opletten met zogenaamde onderzoeken. Een volledig correct onderzoek uitvoeren, en nog belangrijker: een correcte conclusie formuleren, is bijna een kunst op zich.

Internet, magazines en kranten bulken van de onderzoeken maar dat wil niet zeggen dat het allemaal betrouwbaar is.
De grootst gemaakte fout gebeurt vaak al bij de zogenaamde 'onderzoeker' die een bepaalde stelling bewezen wil zien.

Bijvoorbeeld : 2 biertjes per dag maakt de man vruchtbaarder. Conclusie uit een onderzoek dat makkelijk terug te vinden is. Er is een positieve correlatie tussen vruchtbaar sperma en hoeveelheid biertjes gevonden, maar er is in deze conclusie totáál geen rekening gehouden met alle andere factoren die dit verband misschien veroorzaken. Bijvoorbeeld: misschien zijn de mannen die bier drinken van nature mannen met meer testosteron en hebben ze dus ook sterker sperma (even zelf verzonnen).

Het heeft niets met dit topic te maken maar het gaat me gewoon steeds meer storen dat in élk topic tegenwoordig mensen roepen dat enkel onderzoek waarheid is, en er mag niet meer gediscussieerd worden, of subjectief informatie gedeeld.

Het blijft een discussieforum en geen wikipedia.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:50

Saaams schreef:
Ik mis nog het stukje gebitsverzorger.
Handmatig veilen. Zonder verdoving. Ik heb hier alleen maar paarden van gezien net een heleboel ellende. Gebitsproblemen tot en met..
omdat je gewoon niet achterin de kiezen kan komen.. en hoe doe je dat met tanden die getrokken moeten worden?


Ik quote dit stukje omdat dit heel goed aantoont wat er soms "misloopt" in de paardenwereld.
Ergens wordt een uitspraak gedaan, in dit geval "handmatig vijlen geeft ellende". Vaak nog aangevuld met 'ik heb gezien dat...' Wanneer zo een uitspraak overgenomen wordt door anderen is het een kwestie van tijd voordat iedereen die uitspraak ook daadwerkelijk gaat geloven.

Uiteindelijk zit je met een uitspraak die gedaan wordt door mensen die nog eens niet weten hoe handmatig vijlen eraan toe gaat, hoe een paardenmond eruit ziet en hoe het gebit van een paard aanvoelt nadat die net handmatig gevijld werd.

In de paardenwereld bestaat precies alleen goed en slecht. Alle nuance valt weg en 'ik heb gehoord dat' is genoeg om geloofd te worden.