Natuurlijk opjagen(?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:53

Nicky1963 schreef:
Opjagen, alleen het woord al. Nee, daar doe ik niet aan. Wel uitdagen: zodra ik zeg 'zal ik jou eens pakken?' dan gaan de oortjes naar voren en gaan ze even lekker uit hun dak. En het werkt voor mij bij al mijn paarden.
Maar in een bak met een zweep achter ze aan rennen? :n


'Opjagen' staat niet gelijk aan 'met een zweep erachteraan'. Dat is je eigen invulling.
Dus noem het opjagen, noem het uitdagen, het spelletje en het effect blijven hetzelfde.


Duhelo
Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:55

ik doe het nooit.
paarden staan 24/7 in groep buiten, als ze willen gaan rennen of spelen doen ze het zelf wel.

Ofwel ga ik gewoon gaan grondwerken (academisch op kaptoom), dan worden ze uiteraard ook in beweging gezet maar op mijn voorwaarden zonder te klieren of te spelen.

ofwel ga ik wat gaan grondwerken op touwhalster (ala parelli), worden ze in beweging gezet maar kijk ik minder of het dressuurmatig correct is maar werken we wel wat speelser en op reactiesnelheid. Bij het van hand veranderen gaan ze dan wel eens grappige sprongen gaan maken, of als een idioot aanspringen met wat bokken ertussen, en dat is dan ook prima (mits ze zich niet losstrekken en uit mijn buurt blijven betreft veiligheid, en stoppen als ik het vraag.)

Alle andere idiote capriolen doen ze maar lekker met elkaar :D

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:27

Goof schreef:
Nicky1963 schreef:
Opjagen, alleen het woord al. Nee, daar doe ik niet aan. Wel uitdagen: zodra ik zeg 'zal ik jou eens pakken?' dan gaan de oortjes naar voren en gaan ze even lekker uit hun dak. En het werkt voor mij bij al mijn paarden.
Maar in een bak met een zweep achter ze aan rennen? :n


'Opjagen' staat niet gelijk aan 'met een zweep erachteraan'. Dat is je eigen invulling.
Dus noem het opjagen, noem het uitdagen, het spelletje en het effect blijven hetzelfde.

Toch is dat wel hoe ik het vaak zie gebeuren. En daar ben ik echt geen voorstander van

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Pluizebolpum
Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:05

xHaithi schreef:
Opjagen vind ik iets heel anders. Daarbij zie ik altijd een hoop lawaai en gezwiep voor me met vaak een zeer agressieve houding van de 'opjager' (agressief voor het paard iig) en een semi-paniekerig paard dat ongecontroleerd rondvliegt. Daar ben ik ook niet voor en voegt niets toe aan de interactie tussen mens en paard mijn inziens.

Dit precies, dat vind ik ook niks. Zo sneu om dan zo'n paard met grote paniekoogjes te zien rondrennen omdat 't dier echt niet meer weet wat ie moet.
Maar spelen, of gericht touwloos grondwerken, das heel wat anders. Ik denk dat diegenen die geen bezwaar zien in opjagen het dan ook meer hebben over lekker spelen met een paard dat dat leuk vindt en/of (semi) serieus werken. Dat kun je, vind ik, eigenlijk niet eens vergelijken.

Paarden die fris in de kop zijn willen nog weleens op zoek naar een plofreden. Verkeerd liggende blaadjes en foute grassprieten zijn wel grappig dan, maar als je een mens hebt dat gekke dingen kan doen wordt het pas echt amusant. Heb ze wel aan het hek gehad 'Kom, doe eens gek, kunnen we lekker rennen'. VZpaard en dochter werden nogal eens 'opgejaagd' met een krakende plastic tas. Vonden ze prachtig. En als ze dan uitgeploft waren kwamen ze kijken wat er in de tas zat. Als ze er geen zin in hadden kon je het heen en weer krijgen en die tas in een plek stoppen waar de zon niet scheen (vrij vrije vertaling van de blikken die je dan kreeg als ze er achter kwamen dat er geen lekkertjes in zaten).
Dan stond ik wel ergens in de bak gewoon stil, niet dat ik er achteraan ging rennen. Paardjes waren fris, ik niet. Ben d'r gek om dan te gaan rennen...

Met los werken liep ik dan weer wel mee, met de zweep, meer als begrenzer, aanwijzer en niet om op te jagen. Zó gaaf om die twee netjes achter elkaar te zien lopen, en hoe ze dan reageerden met sneller, langzamer, stoppen en omdraaien. Prachtig was dat. Maar ook daar, als de dames er geen zin meer in hadden kon ik weer dubieuze dingen met die zweep gaan doen.

* Love Always 1991 - 2018 *

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:13

Je past je uiteraard aan het paard aan. Een sensibel, schrikkerig paard jaag je niet op, maar laat je voorwaarts gaan op een minimaal signaal, even je arm optillen ofzo. Een wat flegmatieker paard moedig je wat uitgesprokener aan, maar ook dat zou ik geen opjagen noemen, beetje onhandige woordkeuze waar een aantal mensen m.i. direct verkeerde conclusies uit trekken

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:24

Goof schreef:
Nicky1963 schreef:
Opjagen, alleen het woord al. Nee, daar doe ik niet aan. Wel uitdagen: zodra ik zeg 'zal ik jou eens pakken?' dan gaan de oortjes naar voren en gaan ze even lekker uit hun dak. En het werkt voor mij bij al mijn paarden.
Maar in een bak met een zweep achter ze aan rennen? :n


'Opjagen' staat niet gelijk aan 'met een zweep erachteraan'. Dat is je eigen invulling.
Dus noem het opjagen, noem het uitdagen, het spelletje en het effect blijven hetzelfde.


Opjagen is slecht, uitdagen is goed. Een paard kan geen Nederlands hoor. Wat je doet is inderdaad belangrijk, maar hoe je het noemt niet echt. Voor een paard althans.
Ik knal ook wel eens met een zweep, maar echt geen bange paniekogen bij mijn paard. Als het vertrouwen van je paard gebaseerd is op een stokje in je hand (in de zin van: je pakt het zweepje op en het vertrouwen zou weg zijn), dan was de band bij voorbaat misschien al niet zo heel groot.

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:29

Doodeng, als ik ga rennen in de wei/bak denkt paard dat het grappig is om in mn enkels te bijten om me onderuit te krijgen :').

xHaithi
Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:43

Ilse_123 schreef:
Doodeng, als ik ga rennen in de wei/bak denkt paard dat het grappig is om in mn enkels te bijten om me onderuit te krijgen :').


:oo Dat heb ik er nog niet veel zien doen!

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:35

xHaithi schreef:
Ilse_123 schreef:
Doodeng, als ik ga rennen in de wei/bak denkt paard dat het grappig is om in mn enkels te bijten om me onderuit te krijgen :').


:oo Dat heb ik er nog niet veel zien doen!



Ben blij :') :')

Is wel alleen wanneer ik mee ga rennen, zolang ik blijf staan kan ik hem heel subtiel duidelijk maken dat ik geen paard ben waar hij mee kan stoeien, gelukkig :').

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:32

Citaat:
Wat je doet is inderdaad belangrijk, maar hoe je het noemt niet echt. Voor een paard althans.
Oneens; hoe je het doet, is juist cruciaal voor het paard om ervoor te zorgen dat hij je begrijpt en de juiste reacties laat zien: actief, oplettend, maar ook ontspannen. De hoeveelheid druk die je geeft m.b.v. je positie, lichaamstaal en evt. signalen met de longeerzweep, pas je aan aan wat het paard nodig heeft.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nicky1963
Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:28

Askja schreef:
Citaat:
Wat je doet is inderdaad belangrijk, maar hoe je het noemt niet echt. Voor een paard althans.
Oneens; hoe je het doet, is juist cruciaal voor het paard om ervoor te zorgen dat hij je begrijpt en de juiste reacties laat zien: actief, oplettend, maar ook ontspannen. De hoeveelheid druk die je geeft m.b.v. je positie, lichaamstaal en evt. signalen met de longeerzweep, pas je aan aan wat het paard nodig heeft.


Volgens mij bedoelt de schijver het ook zo. Wel belangrijk wat je doet, niet hoe je het noemt.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:42

Je hebt gelijk, te snel gelezen :D

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:39

Ik vermoed dat ik er een verkeerd idee van heb. De keren dat ik het mensen heb zien doen was het letterlijk achter het paard aanjagen met een zweep. Ik had niet het idee dat het paard even veel lol had als de mensen (kinderen) die het deden. Overigens was er geen volwassen begeleiding bij.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:58

Vandaag de bewuste keuze gemaakt
Kelan blijkt aardig fris te zijn nu ondanks zijn 27 jaartjes en nadat het woensdag een haar scheelde of ik was er vanaf gevallen, bij een galopje door twee stevige bokken, afgesproken dat hij eerst wordt gelongeerd voordat ik ga rijden (ben er vanaf gekomen met een stevige wond vlak boven mijn lip en een verzwikte enkel).
Dat longeren werd meer een moetje waarbij zelfs een partij stevig doorstappen iets van slenteren werd
Los gegooid en eerst werd het lekker uitgebreid rollen waarna het een partij galopperen en bokken werd.
Daarna nog even lekker kunnen longeren met een mooie draf.


Ik doe dit liever omdat hij hier duidelijk meer plezier in had dan een tik met de longeerzweep wat ook overigens geen effect heeft of een klein sukkeldrafje.

Plezier moet bovenaan staan vind ik en plezier is geen geforceerd drafje waarbij er vanaf zijn kant iets uitstraalt “het is dat het moet”.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers