Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 12:23

Mijn paard staat op een paddock paradise, maar altijd op de track omdat ze insulineresistent is. Ze wordt 2x daags gevoerd met hooi en kan overdag over de draad contact hebben met de paarden op de wei.
´s Nachts staan die ook op de track.

Afgelopen week heeft ze de rieten kap van de hooiberg gesloopt, die stond net binnen bereik. Ik krijg de indruk dat ze zich verveelt of dat ze honger heeft. Mijn ouders voeren de paarden doordeweeks en willen niet vaker voeren. Het zou voor mij alleen in de weekenden haalbaar zijn.

Hebben jullie nog tips/ideeën?


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:24

Hoeveel uur kan ze eten van die 2x per dag hooi? Heb je overwogen gezelschap te geven? Over het draad neuzen is geen vervanging voor echt sociaal contact, kroelen en spelen.

Ineke2
Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:29

Op zijn minst een paardenvriendje erbij op de track en zorgen voor onbeperkt hooi... door meer bakken te plaatsen of meer netten zodat 2x per dag voeren alsnog genoeg is.
Het paardenvriendje wat er bij komt op de track is wellicht af te wisselen met een ander zodat die 2 of misschien 3 paarden wel kunnen grazen om en om steeds een paar uur.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

pien_2010
Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:43

Fjordnina wellicht kan je haar met een slow feeder wat langer laten doen over haar eten. Een vriendje erbij is wel heel leuk voor haar en doe ook veel leuke dingen met haar.

RSDICBS
Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:06

Een minipaardje erbij op de track. Meerdere plaatsen een slowfeeder of hooinet, (wilgen)takken op de track.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

Karin_deB
Berichten: 8220
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:09

Een minipaardje klinkt leuk maar hou rekening met je afrastering. Niet bij elke shet nodig maar ik heb bv een uitbreker staan.
Vanwege haar heb ik een gaashekwerk in de paddock en bij de wei de onderste laag een houten plank ipv koord. Duur grapje :Y)

I love you to the moon and back

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:43

Een baal stro in een slowfeeder ophangen of idd een andere pony erbij zetten. Als er genoeg zijn en ze kunnen allemaal met elkaar, dan is afwisseling zelfs mogelijk.

Over de IJssel

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:45

Een paard hoort niet alleen te staan.
Niet op stal, niet in de wei, maar ook niet op een track.
En hoe groot is je track?
Ik lees tegenwoordig van die mini percelen met dus ook een mini paadje er om heen waar ze nog amper op kunnen draaien, dat verveelt natuurlijk ook al snel.
Hooi zal neem ik aan wel al in een slowfeeder zitten.

RSDICBS
Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:58

Ik had het in mn post over een mini paardje. Niet een mini shetlander.

Onze draden zitten op 30 60 en 90 cm en de minimum schofthoogte was hier 40 cm (jong veulen) max schofthoogte was 106 cm. Wij hebben geen gaas of hout om de track.

Onze paardjes staan nu op een andere weide (1 hectare dus geen paddock paradise) waar de draden op 20 60 en 100 cm zitten en dit gaat ook prima.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:08

Sowieso kijken hoe je de voertijd kan verlengen, dmv slowfeeders, stro bijvoeren enzo :j

Als ze 's nachts wel met de andere paarden samen staat en overdag over de track zeg maar mee kan lopen met de paarden die ernaast in de wei staan, dan kan ik me voorstellen dat je niet direct nog een paardje erbij koopt.

Wellicht is het haalbaar om de anderen om en om een dagje bij haar op de track te houden, als je denkt dat wat gezelschap in hetzelfde stuk zou kunnen schelen?

Maar ik zou het in principe meer zoeken in wat meer bezigheden op de track :j

Love2sk8
Berichten: 412
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:12

Zoals hierboven al genoemd is, een vriendje is inderdaad een belangrijke factor. Het is niet gek dat een paard dat alleen staat zich verveelt. Daarnaast doen wilgentakken het ook altijd goed, dan hebben ze wat te knabbelen. Er zijn ook hooizakken of ballen te koop. Het paard moet dan meer moeite doen voor zijn eten en het zal dus langer duren voor hij het op heeft. Een fijnmazig hooinet helpt ook al.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 18:11

Tot zoverre bedankt voor de reacties :-)

Het zit em in deze niet in extra gezelschap, dat vindt ze niet zo interessant, de paarden op de wei zijn geïnteresseerder in haar dan andersom (al gaat het wel prima samen). Met een shet die zelf besluit om in de wei of op de track te lopen hoef ik het niet in gezelschap te zoeken.

De voerbehoeften lopen wat uiteen, het oudje kan alle gras wel gebruiken, maar de mijne staat op een minder, minder, minder dieet.

De track is overigens zo'n 500 meter met een scheiding ertussen waardoor ze niet rond kunnen (af en toe wel als ik het open zet), maar in principe dus terug moeten en weer meer meters maken.

Verschillende voerpunten zijn er al incl. slowfeeders.

Wat ik meer zoek ik hoe ik de track (op een eenvoudige manier) interessanter kan maken. Ik heb nu weer en wilgentak erbij gegooid en een net met stro opgehangen, maar ook dat wordt gewoon natuurlijk. Ik ben vooral op zoek naar ideeën hoe ik de track zelf interessanter kan maken en hun gedrag tot onderzoeken en bewegen nog meer kan stimuleren.

pmarena
Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:21

Zorgen dat niet de hele track / terrein overzien kan worden, dus dat er gelopen moet worden om om bosjes en andere obstakels heen te kijken :j

beetje22
Berichten: 120
Geregistreerd: 23-01-15
Woonplaats: Arnhem en omstreken

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:59

Op Pinterest staan ook altijd best wat leuke ideeën. Misschien daar eens kijken?

I'm a surpfeiffer. [o]

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:28

Een zandheuvel, wat hoogteverschil, een stuk (rond een voerbak) bestraten, eetbare struiken om het pad heen, een plek die uitnodigt tot rollen - en misschien juist de boel inrichten dat ze rond kunnen lopen: dan is het in principe nog steeds een pad van 500 meter, maar voelt "eindeloos".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:14

Met een graasmasker toch met de rest de wei op, is dat geen optie?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Linnie050
Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Paard op paddock paradise maar verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:19

Je hebt ook die grote witte bakken maar ze die grote hooinetten in vast klikken.
Ik kan even geen foto vinden.
Als jij wat netten vult in het weekend....hoeven je ouders ze er alleen in te leggen.
Misschien ook nog een idee.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:14

fjordnina schreef:
Wat ik meer zoek ik hoe ik de track (op een eenvoudige manier) interessanter kan maken. Ik heb nu weer en wilgentak erbij gegooid en een net met stro opgehangen, maar ook dat wordt gewoon natuurlijk. Ik ben vooral op zoek naar ideeën hoe ik de track zelf interessanter kan maken en hun gedrag tot onderzoeken en bewegen nog meer kan stimuleren.

Ze had zelf al iets gevonden toch O:) ?

Heeft ze de hele dag beschikking over ruwvoer of heeft ze het na een paar uur wel op?
De track zou ik rond laten lopen en ik zou het land nog een keer laten doorkruisen met een extra pad. Verder wat bossage aanplanten is wel een goed idee wat hierboven al geopperd werd.

koeien op de weg...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers