Oudere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 17:30

Hoi,

Zijn er nog mensen op dit forum die nog actief bezig zijn met een ouder paard?
Ik ben erg benieuwd wat jullie zoal doen...

Ik heb zelf een ruin van 1994, en heb met hem mijn levels van Parelli behaald tot aan L4. Freestyle en Finesse L4 zal er wel niet meer van komen gezien de combinatie van mijn eigen onkunde en mijn paard zijn teruglopende fysieke mogelijkheden.
Hij is nog best happy, en daarom gaan we vaak buitenrijden, en sinds 2 jaar pik ik ook wel eens voor het plezier een dressuurwedstrijdje mee.
Verder volg ik nog zitlessen met hem, en dat is wel een hele verrijking!

Maar wat me nu al een tijdje achtervolgt is dat de magie er een beetje af is.. Het lijkt wel alsof ik een horse burn out heb, ik weet het niet... maar ik weet niet meer goed welke uitdagingen ik nog kan opzoeken met hem, en dat maakt mij als persoon soms een beetje triest omdat heel het 'paardengedoe' echt de reden is waarom ik 's morgens uit mijn bed kom. Ik ben best wel ambitieus, maar nu is er niets meer om ambitieus over te zijn.

Toen ik in 2006 startte met Parelli was alles nieuw en verfrissend en spannend, en het leek onmogelijk om ooit echt zelfs maar L2 te halen, maar nu zoveel jaren later ben ik zowat op het punt dat niets me echt nog kan verwonderen.. en dat vind ik zelf zo jammer!

Zijn er nog mensen in een dergelijke situatie? Hoe gaan jullie hier mee om?

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019


MaNdiii
Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 17:48

Ik heb een fjord van tussen de 20 en 24 helemaal zeker weten doe ik het niet, maar hij wordt nog steeds gereden. Dressuurmatig maar ook een sprongetje en buitenrijden hoort er bij. Rust roest dus wij zijn nog gewoon lekker bezig natuurlijk wel kijkend naar wat hij aankan. Tegenwoordig vind hij het ook heel leuk om gewoon vrij te bewegen inclusief balkjes lopen.

:¨·.·¨:
`·.Klaas en Bi d'Hilly ♥
[ITP] Klaas na lange tijd weer eens itp

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:07

Er was natuurlijk een hele spannende tijd waarin NH en bitloos en NB ineens tegelijk opkwamen, ruim 14 jaar geleden. Dan voelt het nu soms een beetje als 'saai'.

Ik had in die tijd een jong paard, was bijna klaar met studeren, eerste baan etc. M'n jonge paard is nu 17 :+. Ook een tijdje een paardendip gehad. Maar toen ontmoette ik mijn man die dravers heeft en toen weer aan het rijden geslagen en zelfs gaan trainen voor endurance. ook wel op zijn paarden. Nu klasse 2 startgerechtigd. En wat ik weer heel leuk vond was de NVVR, zowel het blad als de activiteiten. Afgelopen jaar bij het ALV weekend geweest en dat was super!

https://www.nvvr.info/

We scheuren ook nog steeds rond met de oude ijslander van mn man, ijs is 32 en een oude draversmerrie van 28 en 26, hoewel die van 28 helaas is ingeslapen recent.

En anders eens TREC of WE uitproberen? Heb ik zelf nog niet gedaan.

Flicka12
Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:12

Wat leuk zeg allemaal! Rust roest zeggen ze ze toch :=
Laatst bijgewerkt door Flicka12 op 09-09-18 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:13

oja enjoy the ride is ook nog wel geinig

pien_2010
Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:20

Onze ruin is 23 jaar. Ik geniet juist enorm van hem en rijd hem sinds kort weer elke zondag met de merrie aan de hand (revalideren ). Mijn man rijdt hem 3 x per week en ik loop dan met de merrie en hij draaft met de merrie aan de hand en wacht op me.
Verder rijd ik sinds kort de paarden van en naar de wei met de merrie ad hand. Huppakee, op het trapje en op zijn rug. Hij vind het zo leuk (en ik ook), de oude baas die weer op hem rijdt. Hij is zo braaf en betrouwbaar. Dus hebben we besloten dat zelfs als de merrie weer volop gereden kan worden ik op zondag op de ruin met merrie ad hand blijf rijden.
Na anderhalf jaar vooral aandacht voor de geblesseerde gevallen merrie, is hij echt verwaarloosd. Maar dat maak ik helemaal goed nu. Dus weer helemaal verliefd op mijn stoere knappe vent.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 16:30

Arabesk schreef:
EEn wat ik weer heel leuk vond was de NVVR, zowel het blad als de activiteiten. Afgelopen jaar bij het ALV weekend geweest en dat was super!

https://www.nvvr.info/


En anders eens TREC of WE uitproberen? Heb ik zelf nog niet gedaan.


Fijn dat je terug bezig bent zeg! Ook leuk dat je een vriend gevonden hebt die je paardenpassie deelt... dat staat ook nog op mijn lijstje :-)

Ik denk dat NVVR zoiets is als de ATR in Belgie: http://www.antwerpsetrekruiters.be/agenda.html.
Het lijkt me ook wel leuk om te doen, net zoals TREC en WE, maar dat zal dan echt iets worden voor een volgend paard, daar is Rox nu te oud voor.

Ik probeer hem zelf nog 2 keer per maand op te laden voor een ritje in de Rucphense Heide of het militair domein in Brasschaat, maar dan ben ik alleen en kan ik hem zelf het tempo laten bepalen. In zijn kopje is hij nog steeds the black stallion, en door alleen op stap te zijn loopt hij nooit tegen zijn eigen fysieke grenzen aan. Ik ben de laatste jaren nog enkele keren meegeweest met een groep, maar het is zo zielig als zijn kopje de laatste kilometers bijna tegen de grond hangt, en hij steeds maar verder achterop blijft. Hij kan het echt niet meer aan, maar met ons tweetjes kunnen we wel nog uren onderweg genieten van de wind door de bomen, door plassen heen ploeteren, bergjes op en af...

En ik pik die dressuurwedstrijdjes nog mee omdat ik voor ik met Parelli begonnen ben heel lang lid ben geweest van de LRV (in NL is het KNHS), en daar ken ik nog mensen van dus eigenlijk vul ik die wedstrijddagen met overal wat gaan babbelen, mijn paard laten grazen, een wandelingetje aan de hand rond het wedstrijdterrein, ... Ik zie het vooral als entertainment voor hem, en een goede stretch van mijn eigen attitude.
Maar ja, .. eigenlijk.. is het niveau echt slecht, er zit weinig verbetering in, vooral omdat ik eigenlijk na 30 jaar nog altijd niet zo goed kan paardrijden :-)
Het kost gewoon ook echt bijna niets om bij de LRV te starten, en daarom is het nog wel grappig.

Fysiek gezien zit er dus helaas niet veel meer in dan wat ik nu aan het doen ben denk ik.
Ik probeer nu nog wel minstens 4 keer per week naar mijn paard te gaan, maar 'the big goals' zijn wel echt totaal weggevallen. En dat is jammer, want vroeger ging ik echt 365 dagen per jaar... elke dag zonder uitzondering naar mijn paard. En daar vind ik nu om één of andere reden de motivatie niet meer voor.
Ik zie ook vriendinnen die nog wel die hard richting Z aan het trainen zijn, en dan merk ik mijn eigen verminderde inzet op en dat steekt wel.. Dat is net wat ik echt niet wilde worden in mijn leven: een middelmaatje :-)

Ik moet mezelf wel een beetje tegenspreken hoor.. want ik ben deze week dan toch maar begonnen met schouder in en travers aan de hand. Boring as hell voor mij, maar ik denk dat mijn paard er wel wat aan heeft, en het is weer een nieuw kunstje. Het is ook weer leuk om weer eens wat on line te doen, want dat was weer een jaar geleden (ik werd er zo triest van op den duur, als alles zo teveel gedaan is dat je paard alles op automatische piloot doet).

Weet er iemand een leuk boek of een leuke DVD waarin uitgelegd wordt hoe je je paard piaffe en passage kan aanleren aan de hand? Dat kan wel leuk zijn om mee verder te gaan!

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 16:32

Flicka12 schreef:
Wat leuk zeg allemaal! Rust roest zeggen ze ze toch :=


Idd! Ik houd 'm wel in beweging hoor! Hij is nog steeds blij als we samen op pad gaan :-)

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 16:37

pien_2010 schreef:
O Huppakee, op het trapje en op zijn rug. Hij vind het zo leuk (en ik ook), de oude baas die weer op hem rijdt. Hij is zo braaf en betrouwbaar.


Het is ook best knetter wat ik met hem kan.. Ik kan opstappen op het wedstrijdterrein met een reclamebord als opstapje. Vorige week kreeg er nog een man bijna een crisis toen ik mijn paard parkeerde tussen een wedstrijdtafeltje en de stoelen (er was op dat moment in die ring geen wedstrijd meer bezig).
Hij zei dat ik erg gevaarlijk deed :D
"I've got 99 problems, but the opstijgen ain't one" {:}

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:58

Onze paarden zijn 19, 20, 20 en 25. De merrie van 25 is eigenlijk de vlotste. Die van 20 zijn een shet en een new forest. De NF is al langer geblesseerd, dus doen we weinig mee. Shet werd gemend of aan de hand meegenomen, maar is er even weinig van gekomen.
Ik speel wel veel los in de bak en pak er steeds cavaletti's bij, wat vooral de shet erg leuk vindt.

De andere 2 rijden mijn man en ik nog veel in het bos. Mn ruin van 19 rij ik ook wel wat in de bak om hem fit te houden, maar begin het ook steeds saaier te vinden. De merrie wil ik niet zoveel aan vragen, dus vind ik in de bak helemaal niks om te rijden, maar dat ligt dus wel aan mij.

Ik zat er laatst aan te denken om toch wat in dingen te investeren zoals een blok en eens een agility demo/clinic te gaan bezoeken.

Alleen rijden kan heerlijk zijn, maar misschien mis je ook een stuk gezelligheid. Kijk eens of je iemand kan vinden die niet alleen op tempo wil rijden. Ik was met mn NF ook altijd wel van tempo ritjes, maar als het voor de gezelligheid was, konden we ook uren stappen.
Nu maak ik nog steeds graag een galopje, maar mn man en ik zitten ook gewoon stil te zitten en genieten van het bos en de paarden.

El Camino hier haar paard is 30 en die doet dit jaar nog alles 1x en daarna is alles een kadootje. Ze heeft bijv nog met de koeien gewerkt, maar dara hebben ze wel ervaring in. En gaat misschien nog de extreme trail doen. Ik ben dara wezen kijken en is best pittig, maar erg leuk.

En ik wil nog een bij trec Emst kijken.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 17:05

superpony schreef:
De andere 2 rijden mijn man en ik nog veel in het bos. Mn ruin van 19 rij ik ook wel wat in de bak om hem fit te houden, maar begin het ook steeds saaier te vinden. De merrie wil ik niet zoveel aan vragen, dus vind ik in de bak helemaal niks om te rijden, maar dat ligt dus wel aan mij.

Ik zat er laatst aan te denken om toch wat in dingen te investeren zoals een blok en eens een agility demo/clinic te gaan bezoeken.

Alleen rijden kan heerlijk zijn, maar misschien mis je ook een stuk gezelligheid. Kijk eens of je iemand kan vinden die niet alleen op tempo wil rijden. Ik was met mn NF ook altijd wel van tempo ritjes, maar als het voor de gezelligheid was, konden we ook uren stappen.
Nu maak ik nog steeds graag een galopje, maar mn man en ik zitten ook gewoon stil te zitten en genieten van het bos en de paarden..


Ik mis idd best wel wat gezelligheid eigenlijk.. dat klopt wel!
Het momentje rust is zalig, maar teveel is ook maar teveel...

Het geeft wel moed dat er nog meer mensen gewoon plezier hebben met hun oude paarden.

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:10

Wij staan prive en zoeken een huis met grond. Ben echt blij dat ik niet meer in pension sta met het gedoe van al die mensen/meiden. Maar als je altijd alleen moet rijden en vanaf huis te vaak hetzelfde rondje rijdt, kan ik me voorstellen dat je een dip krijgt.

Onze merrie is 25 en is lang fokmerrie geweest, heeft wat in lessen gelopen en was voor ze bij ons terug kwam, erg verwaarloosd. Had niet verwacht haar te kunnen rijden, maar ze knapte enorm op.

Alleen haar rug is wel wat minder en ouder, dus wil per se dat we haar niet in de weg zitten, het haar niet te moeilijk maken etc. Ze geniet zo van het bos dat ik hoop dat de rug nog lang zo blijft en ze mee kan. We hebben een soort mini pp, maar desondanks moet zij echt wat doen, anders wordt ze toch wat klierig, vooral naar de mannen.

Wie weet komt er in de toekomst een projectje op je pad of vraagt iemand je hulp met een paard en ga je weer een uitdaging aan naast het genieten van je eigen lieverd.

Nicky1963
Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:20

[ img ]

20 jaar en nog lekker bezig op Z2+ niveau. Hopelijk kunnen we dit najaar nog eens starten na een wedstrijdpauze van 6 jaar. Wij hebben onze paarden thuis staan, met veel weidegang en een grote rijhal zodat ik altijd kan rijden. Hij wordt goed bijgehouden door fysio, osteo, tandarts, en met voeding en supplementen en ik hoop dat hij nog heel lang zijn malle fratsen mag vertonen.


Leuk om te lezen dat er nog zoveel actieve oudjes zijn!
Krijgen jullie dieren ook aangepast voer? Die van mij krijgt Pavo 18+ en doet het daar geweldig op.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 17:21

Ik sta eigenlijk op een stalling een beetje verder, maar ik heb de piste altijd helemaal voor mij alleen :-) er is verder niemand die echt met haar paard wat doet ...

Ik heb ook wel het gevoel dat ik mijn paard bedrieg als ik mijn tijd in andere paarden zou steken.. het voelt een beetje erg voor hem omdat hij geniet van elk moment als ik erbij ben. Hij staat ook meteen aan het poortje als ik aankom.
Hij staat 24/7 buiten op 1ha in een groepje van 4 met stallen waar ze in en uit kunnen, maar zelfs dan is dit natuurlijk veel te beperkt qua mentale uitdaging voor een paard. Dus ik voel me wel verplicht om zoveel als mogelijk met hém bezig te zijn. Hij is ook zo een dikke knuffelbeer, ik krijg soms een knoop in mijn maag als ik weet dat we over enkele maanden of jaren afscheid zullen moeten nemen.

We kennen elkaar ook al zo goed dat ik soms nog maar dingen moet denken of hij is al met me mee...

Niconic... 17 juni 2018 geboren, bij mij sinds 21 december 2019

Rox... 26 april 1994 - 9 april 2019


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:25

Wij voeren niks speciaal. Toen ze verwaarloosd was, was ze broodmager en ik twijfelde of ze wel lang bij ons zou zijn, maar ze herstelde snel en goed op gras, hooi, bietenpulp en wiesencobs met een vit brokje. Heb wel een aantal keren een uitstapje gemaakt naar iets anders, maar was niet speciaal voor haar.

Het nadeel van oudjes is inderdaad dat je weet dat het gaat komen, want ze hebben niet het eeuwige leven, maar tot nu toe waren de paarden die ik heb moeten laten gaan juist jong. Vorig jaar hebben wij bijvoorbeeld onze 7 jarige quarter moeten laten gaan. Dan probeer je wel te relativeren.

Mn merrie van 25 was vroeger ook van ons. Gekocht toen ze 5 was en verkocht rond haar 8e denk ik. Haar zoon ( nu 19) is bij ons geboren, maar toen ook verkocht en nu 1,5jr terug.

Mn NF en shet hebben we va jong en vergeet ik soms dat ze ouder worden. Bij de 2 quarters heb ik dat gevoel veel sterker. Mn merrie blijf ik maar als porselein behandelen, terwijl ze juist ontzettend sterk en pittig is.
Vorige week was de tandarts er nog. Aangegeven wie volgens mij wat klachten had. Merrie ging als 3e en had geen klachten, niks getoond. Bleek toch een kies los te zitten en tandvlees wat ontstoken. Maar ze heeft geen moment iets laten merken.

Shet heeft dus geen snijtanden en mist nu in tot 2 kiezen, maar eet ook nog goed het hooi en kan grazen, dus niks aangepast.
Toen alles eruit moest, had ik wel sp gekocht, maar hij wilde gewoon bij de rest en hooi eten. At hij 's avonds op de kliniek al en hij pakte elk sprietje, dus ging meteen weer goed.

We zijn natuurlijk wel gewend vrij jong in te rijden en een paard vrij snel als oud te bestempelen, terwijl ze best lang mee kunnen als je er netjes mee omgaat en een beetje mazzel hebt natuurlijk.

Onze staan ook op een mini pp, dus 24/7 buiten en kunnen zelf stal in of uit, maar ze staan amper ooit in de stallen. Ze staan wel graag bij de grote boom of onder de dak uitsteek. NF en shet hebben nu 3jr geen dekens meer, de merrie sinds vorig jaar niet en zoonlief gaanw e dit jaar proberen. Die was nog niet 24/7 buiten gewend en viel teveel in vorig jaar.
Toen ze nog op stal stonden was zonder dekens ook niet fijn, maar nu gaat het prima zo. Alleen heel lang vliegendekens en kappen op gehad helaas. Ze kroelen gewoon lekkerder met elkaar zonder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers