Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 12:05

Ik heb een vraag over een natuurlijke kudde want ik heb een shetlandermerrie en een kwpn rijpaard 175 nu is het punt dat mijn merrie onbeperkt op het gras mag staan en veel mag eten maar nu ben ik dus vaak genoodzaakt om of het shetlandertje langere tijd apart te zetten of een graasmaskertje op te doen maar helaas krijgt ze hier snel wondjes van. nu zat ik te denken kan ik dan niet een maatje bij het shetlandertje zetten en nu kwam ik iemand tegen met een merrie en een hengst te koop en dat lijkt me wel wat zo’n natuurlijke kudde maar is het hierbij mogelijk om mijn paard met een tussendraad erlangs te hebben of moet ik hierbij heel erg oppassen dat dit mis gaat?


capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:07

Dat lijkt me alleen handig als je veulens wilt en daar de ruimte voor hebt. Waarom de hengst niet laten ruimen? Of op zoek naar iemand die een pony verkoopt?

Je paard erlangs zetten moet kunnen als je maar genoeg stroom op de draden hebt staan. Shetlanders zijn enorm slim en hebben meteen door als de stroom niet helemaal goed werkt

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 12:11

ik vind het leuk om veulentjes te hebben van de shetten maar het is niet de bedoeling dat het shetje mijn merrie zou dekken daar hoor je ook wel eens verhalen over ongeacht hoe groot het paard in dit geval 175 dat die kans bestaat

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:13

Der heeft ooit een shetano op bokt gestaan. Een hengst er tussen lijkt mij geen goed idee

Be happy eat a snackkie

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:15

Maar heb je ook de ruimte, middelen en kennis (beschikbaar) om veulens te laten komen? Er komt meer bij kijken dan je vooraf mss denkt. En in het ergste geval krijg je er 2 cadeau. En dat ieder jaar dat ze samen lopen. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Zelf zou ik eerder voor een ruintje gaan. Dan weet je zeker dat er geen ongewenste veulens komen en dat hij niet op je paard klimt

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:17

Lijkt mij geen goed idee. Daarbij het "voor de leuk" vermeerderen van je shetlanders is naar mijn idee al helemaal not done. Wil je ermee fokken dan zou ik een goed fokplan opstellen...Er zijn al zoveel shetlanders die voor de leuk gefokt zijn met alle problemen van dien....nouja...Wat betreft het tussendraadje spannen, ik denk dat je een stevigere oplossing moet zoeken.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:22

Je grote merrie kan gewoon gedekt worden door een shet hengst. Als je mazzel heb gaat het goed. Als je pech heb geeft je merrie het hengstje een lelijke tik met alle gevolgen van dien.

Een hengst en een merrie er bij, je hebt al 2 merries.
Dus ieder jaar 3 merries drachtig, ieder jaar 3 veulens er bij, na 2 jaar 6 veulens, na 3 jaar 9 veulens. Tegen die tijd kan het hengstje zijn dochters ook gaan dekken en nog veel meer veulens!

Als je een man in je kudde wil hebben zou ik toch voor een ruin kiezen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

dudette
Berichten: 23
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:23

Ik zou sowieso de hengst gewoon laten ruinen. Ik zou niet voor de leuk Shetlander-veulentjes gaan "fokken".

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 12:24

oke bedankt voor de tips een heel slecht plan dus want dat moeten we niet hebben

Koper
Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:31

Hengsten kun je chemisch laten castreren, alleen is er bij mijn weten maar één veearts die dat in Nederland doet. Je moet 't dan twee keer per jaar herhalen. De hengst "normaal" castreren lijkt mij een beter idee.

Voor je shet zou het natuurlijk hartstikke leuk zijn om paardjes in haar eigen maat er bij te hebben. Maar je rijpaard dan? Of wou je die alleen zetten?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 12:35

nou het probleem nu is eigenlijk heb ze nu bij elkaar staan maar dat gaat niet altijd goed met name als de shet het eten van mijn paard wil stelen en shet wordt veel te dik door al het eten dus samen houden op deze manier gaat ook niet helemaal

verders vind mijn paard alles goed zolang er maar andere paarden om haar heen staan die ze kan zien en een ander paard en een andere shet erbij zetten gaat gewoon niet want heb niet genoeg tijd en zin om 2 paarden volledig te gaan rijden en longeren dus een 2e paard gaat hem niet worden

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 12:36

shetjes knuffelen en poetsen is iets minder vermoeiend als een extra rijpaard erbij

Koper
Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:37

Ik snap wel dat je huidige paarden niet bij elkaar kunnen. Maar wat ik niet snap is dat je voor je shet een "natuurlijk" groepje wil om dan je rijpaard, die ook een kuddedier is, tot isolement te veroordelen. Die discrepantie vind ik héél moeilijk om te begrijpen.

Overigens ben ik meer tijd kwijt aan m'n shet knuffelen dan aan mijn (ex)rijpaard. Maar misschien is jouw shet wel "maar een shet"?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 13:13

...
Laatst bijgewerkt door haloa10 op 05-09-18 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper
Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:23

Mijn paard komt die aandacht zelf wel halen, maak je daar maar geen zorgen om :')

In een wei naast een wei met andere paarden is nog steeds alleen. Ze kan niet kroelen of rennen of slapen met andere paarden. Ik begrijp gewoon niet waarom je je dieren zo verschillend behandelt. Je snapt wel wat een paard nodig heeft, want voor je shet wil je dat. Daarom vind ik het extra moeilijk dat je niet bereid bent om aan de behoeften van je rijpaard te voldoen. Rijden is niet verplicht hoor. Je kunt een grote pony bij je paard zetten. Je kunt een pensioenpaard er bij zetten. Mogelijkheden te over. Maar vast allemaal te ingewikkeld -O-

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:28

Ik zie ook niet helemaal waarom een shet minder aandacht nodig heeft dan een groter paardje. Rijden is niet verplicht.
Maar een hengst met een draadje naast een merrie geeft vrij zeker een veulen, en shetlanderveulens zijn er zoveel dat ze naar de slacht gaan(zeker de hengstjes) dus dat moet je denk ik ook niet willen.

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Natuurlijke kudde met merries en een hengst advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:06

Zoek een weidemaatje voor je rijpaard. Een paardje of grotere pony die niet meer bereden mag worden of gewoon al met pensioen is. En zet een tweede shet merrie bij je andere shet op een schraler stuk wei.

Je lost niks op met alleen je shet een maatje geven. Nu zie ik hier in de buurt ook vrij veel paarden alleen staan in een eigen stuk wei, maar wel naast elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en over het hek kunnen kriebelen met elkaar, maar als je de shetten naast je rijpaard zet in een aparte weide gaan ze niet makkelijk met de hoofdjes bij elkaar kunnen om te kriebelen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers